Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Alkukartoitus

TEHTÄVÄ:

Arvioi seuraavia kysymyksiä asteikolla 1-10.

Miten paljon ahdistusta läheisriippuvuus tuo tällä hetkellä elämääsi? 
(1 = ei lainkaan, 10 = ahdistus on jatkuvaa ja täyttää elämäni)

1 ________________________________________________________10 

Miten tyytyväinen olet elämääsi tällä hetkellä yleisesti?
(1=hyvin tyytymätön, 10=täysin tyytyväinen)

1 ________________________________________________________10

 

Mitä tapahtuu, jos et lähde tekemään muutosta vaan annat asioiden jatkua ennallaan? 
(Esim. ahdistus pysyy tai lisääntyy, oma elämä jää elämättä, omat unelmat toteuttamatta.)

 

Mille hyvälle ja arvokkaalle muutos elämässäsi tekisi tilaa?

 

Mitä konkreettista muutoksen tekeminen edellyttäisi sinulta? 

 

Jatka seuraavia lauseita vapaasti kirjoittaen:

En enää halua….
(Esim. en enää halua jättää omia tarpeitani huomiotta, en enää halua piilotella tunteitani, en enää halua vahtia ja kontrolloida toista.)

 

 

Sen sijaan haluan…
(Esim. sen sijaan haluan pitää huolta itsestäni, keskittyä omaan hyvinvointiini ja elämääni, haluan voida tehdä asioita pelkäämättä, miten suhteen käy.)

 

Minkä pienen, konkreettisen askeleen voisit ottaa itsesi hyväksi jo nyt? 
(Esim. alan tehdä aamuisin mindfulness-harjoituksen, varaan aikaa omille harrastuksille, soitan pitkästä aikaa ystävälle.)

Visualisointiharjoitus 

Kuvittele, että olet lähtenyt ottamaan vastuun ensisijaisesti itsestäsi ja omasta hyvinvoinnistasi. Katso elämääsi eteenpäin. Mitä hyvää se on tuonut elämääsi…

3 kk päästä?
6 kk päästä?
12 kk päästä?