Olet täällä

Kirjaudu sisään tai rekisteröidy sivustolle, jotta voit käyttää kirjanmerkkejä

Suunnitelma

Jos häviät kasinolla tai raviradalla kerran tai kaksi liikaa rahaa, pitäisikö sinun jo huolestua pelaamisestasi?

Ei välttämättä, kaikille rahapelejä harrastaville pelaajille käy ainakin joskus näin. Ehkä otat opiksesi ja onnistut seuraavalla kerralla paremmin kontrolloimaan pelaamistasi. Ehkä olet kuitenkin tehnyt vastaavia ”päätöksiä” tuon kerran jälkeenkin, uskotellut ja vakuutellut itseäsi ja lupauksistasi huolimatta palannut raviradalle tai kasinolle häviämään enemmän kuin oli aikomuksesi?

Pelitulosten, rahapeleihin liittyvien ajatusten sekä pelaamisen seurausten kirjaaminen ylös auttaa omien pelirajojen muodostamisessa ja se myös tekee toiminnastasi tavoitteellisempaa. Kirjaamisen avulla pystyt helposti havaitsemaan, missä omat rajat kulkevat ja havaitset edistyksesi, joka kannustaa sinua eteenpäin.

Pelaamiskäyttäytymisen pitkäaikainen muuttaminen onnistuu harvoin pelkällä päätöksellä. Päätöksesi tueksi tarvitset useimmiten suunnitelman, harjoittelua, muita aktiviteetteja, toisten tukea, pitkäjänteistä työtä ja itsekuria.

Varaudu siihen, että lopettaminen tai rajojen asettaminen ei ole helppoa ja retkahtaminen on mahdollista. Vaikka retkahdus hetkeksi lannistaa, jatka kuitenkin eteenpäin tavoitteidesi mukaisesti. Katse kannattaa suunnata menneisyyden sijasta tähän hetkeen ja koettaa asettaa ongelmansa perspektiiviin: vaikka liikapelaaminen voi häiritä sinua ja se saattaa olla vakava ongelma, monet ihmiset ovat selvinneet siitä - se on mahdollista myös sinulle.

Suunnitelman teon alussa on tärkeintä tunnistaa oma pelaamiskäyttäytyminen

  • Analysoi omaa pelaamistasi, sen myönteisiä ja kielteisiä seurauksia.
  • Pyri havannoimaan tarkemmin faktoja pelaamistottumuksistasi ja siitä, mitä seurauksia pelaamisella on sinuun.
  • Kun tunnet tapasi ja tottumuksesi, voit paremmin miettiä, miten pystyt kohtaamaan vaaranpaikat ja toimimaan niissä toisin kuin ennen.

Pelaamistottumusten tunnistamisen jälkeen seuraava askel on miettiä tarkemmin tavoitteitasi

  • Jos aiot lopettaa, aiotko lopettaa kaikki pelit? Oletko valmis pysymään päätöksessäsi?
  • Jos aiot vähentää: Miten haluat vähentää pelaamistasi? Viekö pelaaminen liikaa aikaa ja/tai rahaa? Koskeeko tavoitteesi kaikkia rahapelejä vai vain osaa? Missä ja millaisissa tilanteissa voit ja et voi pelata.
  • Päätös on sinun. Kirjaa päätöksesi ylös tähän päiväkirjaan ja jos mahdollista, kerro tavoitteestasi läheisellesi.

Monet peliongelmasta toipuneet ovat kertoneet, että tärkein tekijä toipumisessa oli toisen ihmisen tuki

  • Jos suhteesi on avoin ja luottamuksellinen, pyydä läheisesi, puolisosi tai ystäväsi tukihenkilöksesi.
  • Tukea saa myös erilaisista vertaisryhmistä.
  • Jos vertaisryhmät ja oma-apumenetelmät eivät riitä, tarjolla on myös avohoitoa, laitoshoitoa ja muita palveluit.
  • Ongelmistaan puhuminen ja läheisten tuki helpottaa usein tukalaa oloa ja heillä voi myös olla keinoja ja ideoita pelaamisen hallitsemiseksi, joita itse ei ole tullut ajatelleeksi. 
  • Avun pyytäminen on rohkean ihmisen teko: on tarpeetonta koettaa ratkoa kaikki ongelmat itse ja hävetä omaa pelaamistaan.

Kun olet päättänyt, kuka voisi olla sinulle sopiva tukihenkilö, kysy häneltä suostumusta tähän tehtävään

  • Kun sopiva henkilö on löytynyt, miettikää yhdessä, mitä hän voisi tehdä auttaaksesi ja tukeaksesi sinua. Myös vertaistukipalstojen tuki kannattaa hyödyntää.

Voit toki muuttaa tavoitettasi myöhemmin, mutta kun olet kerran tehnyt päätöksen, pyri kaikin voimin pitäytymään siinä ja seuraa etenemistäsi.

  • Vanhoihin pelitapoihin on helppo ajautua uudestaan tarkkaile pelaamistasi vaikka se tuntuisi olevan jo hallinnassa.