Tekstikoko Font size smaller Font size normal Font size bigger

Vieläkö mennää?

Nimimerkki: rumpalinpaluu

Joo. kerran kun lähdin 19 viikon työputken jälkeen lomareissulle Thaimaahan. Sillon elettiin vuotta 2012. Mulla loppui työkomennus Sharm el sheikis ja tarkotukseni oli matkustaa Kairosta, Kuwaitin kautta Bankokiin viettämään lomaani. Olin käyttänyt koko työkomennuksen ajan erinäisiä lääkkeitä kuten Xanax, Lyrica, Tramadol ja yms. Alkoholi maistui myös todella hyvin, mutta työni hoisin perkele.

No sitten oltiin lomille lähdössä ja Kairon lentokentällä. Ihettelin miksi ihmisiä makaa pitkin lattioita ja yksikään lentoaseman toimisto ei näyttänäyt olevan auki. Yritin päästä Kuwait airlainsin toimistolle puhumaan asiasta, että miksi kaikki lennot Kairosta on peruttu ja lentokenttä vaikutti muutenkin olevan kaaoksen partaalla. Törmäsin englantilaiseen turistinaiseen ja hän alkoi tolkuttamaan, että koita nut tajuta että täällä on lähestulkoon sisällissota eli sotilaat ovat kaduilla ja hallituksella on tarkoituksena ajaa ala valta Muamar Kaddafilta.

No perkele ei siis lentoa Bankokiin täältä. Kävin apteekista ostamassa lisää lyricoita 150mg ja lähdin etsimään taksia. Taksi löytyi. No minä yritin hänelle selittää että hotellihuone pitäisi saada. Ei houkuttanut ajatus jäädä lentonkentälle makailemaan. Kuskini sanoi että keskustassa on levotonta ja polttopullot lentäisivät. Joten lähdimme about 50km Kairon keskustan alueelta. Sieltähän hotelli löyty ja sain huoneen.

Sovimme klo 08.00 treffit taksikuskin kanssa. Tarkotuksenamme hommata viinaa ja käydä katsomassa pyramidit. Ulkonaliikkumiskielto päättyi 08.00. Siinä meidän hotellin edessä oli sellainen kapinallisryhmä jotka pitivät leiriään siinä. Polttivat tulia jätetynnyreissä ja sen sen semmoista. Iltaisin tuli siinä heidän leirissä käytyä istuskelemassa ja polttelemassa pilveä. Tuli myös kivitettyä valtion sotilaiden ajoneuvojen niskaan ja kaatamassa puita suomalaiseen tyyliin eli kiipeä latvaan tartu käsillä kiinni ja käy roikkumaan. Puukaatuu.

No aamu koitti ja tutustuin illalla kahvikupposen ääressä eräseen italialiseen daamiin. Hän oli jo hieman varttuneempi ja selvästi maailmaa nähnyt. Taisin edellisiltana kysästäkin että mennäänk samoihin huoneisiin vai omiimme. Mentiin omiimme. No niin siis oli aamu ja klo 08.00. Taksi odotti hotellin edessä ja ei kun minä jä italian muija kyytiin. Harmikseni en hänen niemeään muista. Sitten ajettiin läpi joka ikinen pankkiautomaatti ja nostettiin niistä sen mitä oli mahdollista. Koska huolto ei pelannut, eikä paljon mikään muukaan.

No lähdimme ajelemaan kohti pyramideja. Pyramidit olivat todella päräyttävä näky. Siis ihan näin kaukaakin katsottuna. Lisää Lyrica, Tramadolia ja Valiumia koneeseen. Sitten meidän kuski kaivoi jalkotiloista kaksi litran pulloa wiskiä. Wiskiäpä hyvinkin. En ollut niin pontikan makuista maistanut eläessäni. Nooh rankat ajat vaativat rankat konstit.

Saavuimme pyramiideille. Näky oli huvittava. Ei ollut yhtään turistin turistia liikenteessä ja kadut olivat autioina. McDonaldsikin oli laitettu kiinni. No mitäpäs siinä otettiin italiaanon kanssa hevoset alle ja tarkoituksena oli kiertoajelu pyramideille. Itse kyselin säännöllisin väliajoin hashista tai marihuonaa. Something to smoke, mutta aina vaan tupakkaa tarjottiin. Hevossafari oli oikein jees. Se kesti jotain puolituntia ja sitten vietiin jonnekin mestaan jossa tarjoiltiin teetä ja yritettiin tehdä kauppoja hajuvesistä. esim. Lotuksen kukkaa ja vastaavaa. Mainioita tuoksuja. En vaan niitä tarvinnut joten ne jäivät siihen.

Okei sitten pitkin Kairoa ja takaisin hotellille. Nyt oli juomaa ja lääkkeitä. Ajattelin lähtetä kiertelemään kaupunkia ja tunnustelemaan lähialueita. Yhdellä kujalla yksi iäkkäämpi rouva kutsuvia tuleluokseni -kämmenmerkkejä, en mennyt katsastamaan. Nautiskelin hotellin alabaarissa ja jutskailim Italian daamin kanssa tästä omituisesta tilanteesta. Lentoja Kairosta ei lähtenyt ja uutisissa sanottiin, että evakuointilentoja Suomeen olisi tulossa 3 vrk sisällä.

Nonniin päivät kuluivat ja minulle tuli tieto, että pitäisi mennä lentokentän läheisyyteen. Piti ilmoittautua evakuintilennolle takaisin Suomeen jos mieli halajaa ja kyllähän se askel kotisuomeen kuullosti houkuttelevalta. Elikkä pari päivää ja Suomeen.

Helsinki-Vantaalla oli loskainen keli. Otin huoneen Omenahotellista ja kävin heittämässä kamat sinne. Soitin eräälle kaverille, että olen Helsingissä ja pitäisikö näkyillä. Kaveri valitteli että huomenna duunipäivä ja sillein ettei kärsi pahemmin ilolientä ottaa. No sitten yks toinen kaveri jonka elämä ei ollut mennyt niin putkeen kuin kaikilla muilla. Hän asui vallatussa talossa jossain päin Helsinkiä ja hänet me haimme kyytiin. Mentiin Omenahotellille ja kuskina ollut kaveri jatkoi omia teitään.

Mentiin tämän toisen kaverin kanssa Omenahotelliin juomaan tuomaani wiskiä ja pikakahvia. Kaveri sanoi että pikakahvia ja pikakavereita. Hän kaveri hyvä ystäväni on jo edesmennyt. Kuollut muutama vuosi sitten ilmeisesti yliannostukseen. Rauha hänen muistollee. PEACE and LOVE. No oleiltiin Omenahotellissa ja ryypiskeltiin. Varasin halvan lennon Bangkokiin seuraavalle päivälle.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Kommentit

(1)

Location

rumpali

19.01.2021 18:41:27

joo. Muistan varmaan väärin ja kun on vuodet vähän sekasin. Jonkun asteinen sotatila siellä oli kun sotilaita kadulla ja panssarivaunuja ja semmosta