Kirjoittaja Text-Top Z » 12.2.2023 23:41:55
Sepposen selällään olo
Shaigon shakes, Hanoi Rocks!
Vieläkin tuntuu siltä, vaikka savu on jo laskeutunut jokseenkin uurnan savupiipusta, ja maan matoset ova todennäköisesti luonnon valintana saaneet ravintonsa,
”In Memoriam S.O.V”
Ei siitä pääse yli ei ympäri, jos lyödään kylmät tosiasiat pöydälle lepäämään, Seppo oli täysin uniikki tapaus oman aikansa ajan ymmärtävänä toimialalla, jonka ymmärsi toimiessaan Hämäläisosuuskunnan pitämän Tavastia Klubin Toimitusjohtajana edeltävänä aikana, jolloin sitten 5 vuotta pohjien otto -aikasarja riitti siihen, mikä avasi merkittävät yhteydet ja kontaktin Suomen rock-vientibisneksen vasta paljon myöhemmin vasta ensiversot kylvettynä ammattimaisemman toiminnan suuntaan. Toista ei tule vastaavaa tarinaa Suomeen ainakaan elinaikanani, mitä kaikki tämän kaltaissen toimialan merkittävästi se on aikaan sidottuna kokonaisvaltaisesti liiketoimintaympäristöineen ja tavallisten meidän musiikin kuuntelijoiden kulttuuriympäristömme asettaa jotkin raja-arvot joka tapauksessa.
Sepon vienti, rahoitus ja markkina-alueet Suomikuvan maailmalle luotsaavan jäljittelemätön tyylitaju ja käsitys, miten asioita hoidetaan, niin on totta, että kyse oli täysin uniikista tapauksesta kuitenkin sitten lopulta eikä ainoastaan tarinan osalta, mitä joka toiminnassa on varmaan 90% -koko liiketoiminnasta kaikkea muuta, mitä näkyy ulos suurelle yleisölle minun kaltaiselleni osana maksavana asiakkaana yleisön edustajana yleisön suuntaan. Musiikkiteollisuus erityisestikään ei poikkea muista toimialoista puhtaasti sitten kun tehdään bisnestä, niin sitten lopulta se on sitten yhtälailla ainakin hallinto-rakennekonseptit, ja miten se tointa käytännössä pitää sisällään siinä hallintopuolen osalta, niin se on lopulta sitten sekään ole mitenkään poikkeava senkään suhteen, että on aivan eri asia tuote tai sen valmistus, ja sitten bisneksen tekeminen, kuintekin täytyy olla jokin päivänvalon kestävä myyntiartikkeli, mutta ne on täysin eri asioita.
Tuotteen laadulla nyt niinkään merkitystä lopulta eikä mitään korreloi lainkaan sen suhteen kanssa, mitä se yhtiö, joka on sen tuotteen emoyhtiö lopulta, sen taloudellinen menestys on.
No, Hanoi Rocks nyt ei ehkä lopulta ollut mikään kovinkaan tuottava investointi kaikkineen, mutta suurempi merkitys tulee siitä, mitä Seppo myöhemmin 1980-1985 hankittujen sidosryhmäyhteyksien ja 5 vuotta Hanoi Rocks -kaltaisen kokoonpanon kanssa, jossa koko yhtyeen kaikki jäsenet olivat heroiini-koukussa, niin varmasti oli Sepolle korvaamatonta käsityksen laajentumisesta alan koukeroista syntyi, mitä myöhemmin Ville Valosta poiki miljonääri lopulta Yhdysvaltojen markkinoilla toimimisen jälkeen.
Pelkkä tekeminen ja taito ja käsitys soittamisesta ja liveaktin käsitys, miten jää yleisölle käsitys jossain musiikkigenressä, että se on hyvä, se on sitten se artistin tuote, mitä siinä myydään, niin käytännön esimerkki, joka vahvistaa, että tuotteella, ja sen takana olevan emoyhtiön taloudellisella menestyksellä ei ole mitään korrelaatiota esimerkiksi case Havana Black.
Mitä bändin liveakteja on saatavilla nykyisin kuitenkin niitä on, niin on totta, että Havana Black oli aktiivitoimintavuosinaan ehdottomasti maailmanluokan akti. Se on ihan totta, ja bändillä oli kaikki avaimet annettiin, mitä Amerikan diili Universalin, en tiedä, oliko se ykkösartistin sopimus, kun niissä on ne tietyt nokkimisjärjestykset kuitenkin eri ehdoin, ja sitten mitä niitä on 2-3 korkeintaan noita globaaleja monikansallisia levy-yhtiöitä, jotka kattaa ja käsittää käytännössä 100% globaalisti kaikki maanosat ja markkina-alueet sen musiikin osalta, jotka ovat voimasoitossa radiokanavilla, joita harmaa massa kuuntelee, ja sen lisäksi ei ainoastaan resurssien puolesta, mutta joka toiminta-alueen osalta esimerkiksi sen artistin ympäröivän stylistien yms. ja eritoten markkinointikoneisto, mitä ne järjestää kun käytännössä ne pystyy luomaan kenestä tahansa karaoke-tason laulajasta maailmanlaajuisen yhden hitin ihme -tuotteen, se on täysin totta.
Okei, Havana Black, Amerikan Universal -diili, en tiedä oliko se Exclusive, missä toimialasta riippumatta kummankin yhtiön, mitä noilla artisteilla on se taustayhtiö, mikä on se järjestäyynyt hallintorakennelma siinä rahaliikenteen hoidossa, ja ne nyt pätevintä olla Osakeyhtiö muodossa, vaikka bändin nimessä sitä Oy:tä ei ole, koska Oy on juridisesti itsenäinen oikeustoimija, ja sitten niillä bändin jäsenillä on työsopimus siinä yhtiössä sen lisäksi, että tietty äänimäärä yhtiökokouksessa, mikä on lakisääteinen Suomessa järjestää Oy:ssä.
Jotain meni pahasti vikaan, mitä 2010 Havvana Blackista oli Rock-Suomi Ylen alkuperäissarjassa kertasin sen kohtauksen eilen illalla, mitä katsoin sarjan silloin, kun se tuli, mutta siinä yhtyeen jäsen kertoi, että se oli lopulta täysin säkästä kiinni ja tuurista kiinni, että lopulta pääsivät hädin tuskin maitojunalla eroon koko firmasta puhtaasti kuiville. Niin Exclusive diilit joka toimialalla käytännössä tarkoittaa, että molempien yhtiöiden ne puolustusjuristit päätyvä sitten molempia osapuolia sopivaan "räätälöityyn" lopputulokseen, jonka sitten yhtiön nimenkirjoitusoikeuden omaava, joka sitten on yleisimmiten joku siitä bändin jäsenistä, tai pääpiru, mitä esim. Metallicassa Lars Ulchric on käsitys jäänyt, että hänellä on nimenkirjoitusoikeus, varmaan toinen ja muita ei ole on James Hetfield, mitä kaksikko pisti alunperin sen ensimmäisen firman pystyyn, vaikka se on muuttunut moneen kertaan, en lähde avaamaan niitä syitä, miksi näin tapahtuu, mutta nykyisin se on se Blackend Ltd, jonka alla on käsittääkseni koko Metallica-perhe se koko toimintaan liittyvä toiminta. En tiedä, onko "Yritysjärjestelyt" -virallinen termi, mutta ei liity mitenkään konkka -> firman nimi vaihtuu, se on oikotuulien armoilla olevien huuhtoperseiden toimintamalli, ei se siis ole se toiminta-logiikka, kun puhutaan "Yritysjärjestelyistä".
Peer Gynt on toinen, joka on aktiltaan paljon arvokkaampi, mitä se menestyksen laajuus koskaan silloin huippuvuosina oli, mitä bändi taisi tulla julkisuuteen siinä Rockin SM-kilpailun osalta, mitä itse olin vielä kapaloiässä taisin olla siinä vaiheessa, ja ruokinta pelasi varmasti vielä turvallisesti ja sai tissikoskeusta sentään säännöllisesti, kun kädellinen ihminen, ja nisäkkäät poikasten emo alkuvaiheessa utariesta ravinnon tarjoaa vastasynnyttämälleen tähän maailmaan suvun jälkeläisen elämän alkuun pääseelle lajiyksilölle, ihmiselle esim, ihmiselle.
Tämä nyt siinä määrin sopii tähän ketjuun, mitä koin tämän kovaksi kolaukseksi, joka jätti paikkaamattoman aukon Suomen musiikkiviennin toimijakentälle.
Omasta mielestäni parhaiten säilynyt alkuperäinen bändin jäsen on Nasty, mitä itsekin pidän koulutusta täysin yliarvostettuna, mutta on totta, että mitä kuitenkin jotain tuloja Hanoin sille taustayhtiölle, mikä siellä on jossian päin maailmaa rekistereissä tällä hetkellä varmasti on ja oli vaikka nyt vasta viime vuoden lopussa se Comeback tapahtui, ja siinä liikkui taas jonkinkokoinen varallisuuserä sinne tilille, mutta ne kaikki kappaleidnen musiikin käytöstä pääasiassa meni lopulta sitten Andylle varmaan, mitä alun perin se perusti sen ensimmäisen firman ainakin, ja sitten ne krediteissä viralisissa niissä kannoissa on Andyn nimissä ne, kenelle siitä musiikin käyöstä ne Hanoi Rocksin kappaleista ne tulot tulee.
Mitä Japanissa esimerkiksi Hanoi on kulttiasemassa, ja Japani on tuonut maailmalle Karaoken, varmaan siellä joka Karaoke-mestassa mitä sen maan kansa on täysin sekaisin karaoken suhteen, niin varmaan vuorokauden ympäri mitä ne siellä auki on en tiedä, niin aivan varmasti 4-5 kertaa vuorokaudesta toiseen on se volyymi, kun joku Hanoi Rocks -kappale siellä soi niissä.
Niin siinä määrin, mitä Nastyllä mitä Hanoi Rocks no tottakai se on Ltd, mitä Amerikassa se vissiin nyt vastaa jonkinlaisesti Suomessa Osakeyhtiötä, mitä HIM ja Ville Valo toimii yhä Heartgram Ltd -bisneksensä taustalla ni työsopimus siinä yhtiössä, niin siinä määrin kun joka toimialalla täytyy sen yritys tai julkisen toiminnan ulkopuolella myös rahoittaa siviilielämä yksityiselämä, ja samalla tavalla kulut maailman luokan rock-tähdillä kuitenkin on välttämättä, niin sikäli tajunnut sen, että ehkä järkevintä suorittaa ne luonnontieteiden farmalogian maisteriopinnot loppuun Helsingin Yliopistossa, mitä se on oikeustieteiden ja lääkiksen jälkeen varmaan kolmanneksi haastavin saada sitä virallista tutkintoon johtavaa opintosuoritusoikeutta sinne, mitä olen selvittänyt asiaa.
Viinan sumentamaa fraktaalisfäärien sekä vääristymien kautta psykedeelistä ulostulo-tekstiviihdettä arkistoihin vapaa-ajan vietteeksi jo vuodesta 2004.