Olet täällä

Itsemurha topic

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Itsemurha topic

ViestiKirjoittaja Nyyty » 4.9.2017 14:01:32

^ Näinhän tuo on, että hoivaaminen ei tuota. Aivan eri kysymys sitten onkin se, että miksi hoivan pitäisikään tuottaa, tai onko maailma yleensäkään mielekästä rakentaa sellaiselle perustalle, että kaikkien asioiden tulisi olla taloudellisesti kannattavia/tuottavia. Tähänhän hyvinvointivaltion ajatuskin on perustunut, tehdään tulonsiirtoja tienaavilta köyhemmille ja tuetaan valtiona esim. juuri hoivan kaltaisia välttämättömyyksiä, joiden avulla voidaan sitä ihmisarvoa taata myös heille, joilla ei varallisuus riitä sitä ostamaan.

Eläkejärjestelmässä käytännössä on myös tuo hoivasuhdeongelma tällä hetkellä: suuret ikäluokat järjestivät itselleen kannattavan eläkejärjestelmän, jonka hedelmät tulee syötyä ennen kuin me varsin mittavasti pienemmät ikäluokat olemme eläkeiässä. Mistä rahaa silloin ammennetaan?

Ilmastonmuutoksen puolestaan oletan olevan paljon akuutimpi ja mullistavampi ongelma kuin mitä sinä ilmeisesti oletat. Esimerkiksi heittämäsi maailmansota (mitä se sitten nykymaailmassa tarkoittaisikaan, jotkut katsovat eräänlaisen sodan jopa olevan koko ajan käynnissä, ja jälkikäteenhän se historiakin tietenkin kirjoitetaan) saattaisi hyvinkin olla voimakkaasti ilmastoon ja sitä kautta resursseihin (puhdas vesi, viljelymaa jne.) liittyvä sota.
Edit.: Käsittääkseni esim. Syyrian sota on pitkälti juuri ilmastonmuutokseen liittyvä kriisi (kuivuus, jota ihmiset pakenivat kohti kaupunkeja, joissa tilanne kärjistyi ja joissa raha ostaa leipää loppui -> ääriliikkeille oivaa ponnistusmaata. TJEU: http://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005220618.html).

Kansallisvaltio voi toki pitää pintansa tuliaseilla, mutta keskinäisriippuvaisessa maailmassa se on hyvin ongelmaista kansallisvaltiolle itselleen (koska esim. ruuantuotanto on tällä hetkellä hyvin hajaantunut, eikä esimerkiksi joku Suomi ole omavarainen edes siinä suhteessa, puhumattakaan esimerkiksi teknologiakysymyksistä. Jos rajan laittaa kiinni, on siedettävä myös se, että tämänkaltainen elintaso, joka on rakennettu pitkälti globaalien markkinoiden eli esim. halpatuotettujen ruuan, tekstiileiden ja teknologian varaan, romahtaa täysin). En pidä rajojen sulkemista siinä mielessä mitenkään realistisena skenaariona, jollei kansainvälisessä kauppapolitiikassa sitten tapahdu jotakin erikoista suojatullipolitiikan nousua. Ehkä globalisaatiosta lokalisaatioon?

Korkeakoulutus ei valitettavasti enää nykypäivänä tarkoita korkeita tuloja. Olet varmaan kuullut esim. pätkä- ja silpputöistä, sekä tämä hetkisestä työttömyystilanteesta Suomessa? Erilaiset projekti- ja pätkäluontoiset työt tuovat myös erilaisia työttömyys- ja tulottomuusjaksoja elämään, lisäksi pätkittäminen tarkoittaa monelle meistä useampaa eri työnantajaa ja riittämättömiä työtunteja. Itse teen päivätyöni ohella myös keikkatöitä, eikä ansiotaso silti nouse lähellekään mainitsemiasi lukuja. Matala palkkataso puolestaan koskee monia muitakin aloja kuin kehitysmaatutkimusta (jota en tosin ihan hömppänä osaa pitkää ajatellen, että kehitysmaiden tilanne heijastuu myös voimakkaasti koko muunkin maailman tilanteeseen esim. juuri pakolaisvirtojen kautta. Muutoinkaan en jaksaisi kauheasti arvottaa eri tieteenaloja hömpäksi tai tärkeäksi, kun monimutkaista maailmaa on kuitenkin syytä tarkastella moninaisista näkökulmista. Rahallinen arvostus palkan muodossa kun ei liity aina alan "tärkeyteen" vaan esimerkiksi historiallinen palkkakehitys näkyy taustalla mm. nais- ja miesvaltaisten alojen erilaisena palkkauksena -- olihan Suomessakin vielä naisille ja miehille erilliset palkkataulukotkin 60-luvulla. Siellä jo mainitussa vanhustenhoidossa tai sairaanhoidossa palkkataso pysyy alhaalla, vaikka harva varmaankaan pitää alaa hömppänä tai turhana. Miksi tärkeys ei sitten näy palkkana, vaikka esim. kätiöt ovat vuodesta toiseen arvostetuimpien ammattien listoilla? Mitenkään siis väittämättä, että kätilöiden palkka heikoimmasta päästä olisi.). Hömpän sijasta olen opiskellut päin vastoin hyvinkin arvostetun vanhan ammatin, mutta kummasti ne rahat jäävät siitä tienaamatta. Ei toteutunut aikanaan rummutettu "eläkepommi", vakinaiset työt ja virat lopetettiinkin sitä mukaan kun sieltä suuri ikäluokka siirtyy eläkkeelle. Saa nähdä, koska robotti korvaa asiantuntijatyöskentelijänkin ja mitä siitä sitten seuraa toimeentulon ja hyvinvoinnin kannalta! Eihän nimittäin myöskään kulutus ole mahdollista, jollei rahaa laiteta kiertoon jostain (eli rikkaammasta) päästä.
Do Be Do Be Do
(Frank Sinatra)
Nyyty
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Takapöydän vävyehdokas » 5.9.2017 20:30:43

Ei hoivan pidäkään tuottaa, mutta sen kustannuksien tulee olla kohtuulliset. Mielestäni asia on juuri nyt niin, jokainen seniori saa täysin säädyllistä hoivaa, ja parempaa laatua saa rahalla. Kapitalismi on absoluuttista vapautta lakien puitteissa, jokaisen ihmisen tulisi pyrkiä vapauteen. Tulonsiirrot ovat vain poliittinen pelinappula ja keino pitää roskasakki rauhallisena. Äärimmäinen köyhyys johtaa ikävään väkivaltaan, joka häiritsee kapitalismin rattaiden pyörimistä.

Meidän eläkkeemme ovat pienemmät kuin nykyiset, ja ne maksetaan korkeakorkoisella lainarahalla. Siksi on tärkeää tehdä oikeita ratkaisuja työiässä.

Ilmastopakolaisuuden syyt ja seuraukset ovat sinänsä toissijaisia. Vaihtoehdot ovat hyvinvointivaltio tai globaali kehitysmaailma, itse olen valmis puolustamaan ensimmäistä asein.
Takapöydän vävyehdokas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nyyty » 5.9.2017 20:55:36

^ Näistä asioista olemme kovin erimielisiä, eikä se mitään. Jokainen meistä näkee maailman tietystä vinkkelistä ja antaa painoarvoa joillekin tutkimuksille/näkökannoille/painokertoimille enemmän kuin toisille. Ymmärrän ajatuksenjuoksuasi, mutta en ole samaa mieltä enkä näe sen juoksun menevän oikeaan tai relevanttiin suuntaan. Jääkäämme siis odottamaan ja seuraamaan mitä tapahtuu. Taidamme olla suunnilleen saman ikäisiäkin, joten mahdollista on että senioreina voidaan sitten tarkastaa miten maailma makaa ja kumman skenaariot osui lähemmäs todellisia tapahtumia (enkä sinänsä erityisemmin toivo, että kumpikaan meistä osuisi kovinkaan oikeaan, toivottavasti saamme yllättyä)!
Do Be Do Be Do
(Frank Sinatra)
Nyyty
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pööpää (poistunut käyttäjä) » 2.2.2018 17:10:21

Näitä ajatuksia on ny näkynyt -jos olen oikein tulkinnut- joissain kirjoituksissa... :( .

Jos ja vain jos asiasta puhuminen helpottaa mitään, täsä o sitävarten topikki.

Minut oli jo nuorena määritelty "kroonisesti suicidaaliseksi". Se on menneisyyttä. Pahimmat yritykset olivat todella vakavia.
Xanor-riippuvuus -jota silloin ei vielä tajuttu psykiatrises hoidos; tai sitä, ett monen ihmisen olo vain muuttui pahemmaksi lääkityksestä "huolimatta", s.o. sen takia, oli viimenen tikki. Sillon tein vakavimman yritykseni, josta selviämisessä oli sattumaa, osittain onni matkassa -niin ajattelen nyt- ja kiitos monille ihmiselle, jotka toimivat!!!

Se ON ohi. Epätoivon hetkiä totisesti tulee, mutta saan helpotusta m y ö s muulla tavoin, kuin kemiallisilla aineilla. Olen jotenkin -sori, lässynlässynläpätilää- ainakin hetkittäin armollisempi itselleni. Itsemurha usein/joskus on kamalinta mitä ihminen i t s e l l e e n voi tehdä. Ei aina. Pidän sen exitus-oven auki, se mahdollisuus ei poistu ja joskus ajatus kuolemasta voi helpottaa. Ja itkeminen, oiken kunnon nyyhkytys. Tai joskus taas jollekin aivan älyttömälle asialle nauraminen, jos se vain suinkin on mahdollista.
Tai i t s e l l e....

Uskon, ett tämä on se elämä, joka meil o, ei toista. Jollei tuskat ole sietämättömät, olivat sit fyysisiä tai psyykkisiä, miksei kattois loppuun asti :? . Tosin emmä halua -helppo sanoa täs vaihees, kummasti ihmises elää jokin kenties eläimellinen vaisto tai jokin mikä lie sinnitellä, välttää kuolemaa- elää yhtä vanhaksi kuin vanhempani, todella kauan kestäneiden pitkäaikaissairauksien kanssa. Enkä usko, että elämän pidentäminen aivan kaikissa tilanteissa on lääketieteessä se tärkein tehtävä, tosiaankaan.

Mutta synkimpinä aikoina minua auttaa ajatus: otan tämän päivän. Huomenna päätän uudestaan.

Ja ilonaiheita on. Pahimmas alprazolaamriippuvuudes oli totaalinen anhedonia. Kyl ihminen tarvitsee jotain mielihyvää.

Tämmöisiä ajatuksia tänään...
Pööpää (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 2.2.2018 18:53:27

Pakko vaan taistella vastaa sanoo mies jolla oli pistooli pöydällä, ainut ajatus oli että menen ulos ettei tule sotkua. Nyt on ruutipyssyt myyty ettei tulis houkutusta, kivut lienevät ikuisia mutta niihin tottuu. Enemmän mä läheisiä mietin kuin itseäni. Näin se mailma menee.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kaukanapoissa (poistunut käyttäjä) » 2.2.2018 22:41:56

Mä oon aatellu miten vois lähtee silleen tyylikkäästi.
Ettei tuu mitään sotkua yms.
Vyö on koetettu jo sairaalan vessassa, tulivat vaan väliin, kun olin kakostellut siellä.
Se on vaan tosiasia, ettei ne ainakaan mulla vähene...tai poistu mihinkään.
Ja oon varma, että mun aika tulee vielä ennen kesää.
Ei sitä voi kukaan estää. Tää on vaan karu fakta.
Miten jättää kaunis ruumis, kun on vielä ihan kondiksessa...siinäpä pulma.
kaukanapoissa (poistunut käyttäjä)

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 3.2.2018 05:41:33

^ Ei ruumiista kaunista saa, paitsi nekrofiilin mielestä. Tietty jotkin tavat ovat vähemmän sotkuisia, kuin toiset, mutta yhtäkaikki; kyllä siinä aina sotkua syntyy, kun kuolee, oman käden kautta tai ihan luonnollisestikin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pööpää (poistunut käyttäjä) » 11.9.2018 23:55:10

^No eipä tuota itte ole näkemäs eikä siivoomas :roll: .
Ottakaa tämä päivä...mitäpä siitä muuta...

ViestiKirjoittaja jms89 » 21.9.2018 21:28:39

En tiedä voiko näin sanoa tai viitsiikö näin kirjoittaa mutta... Minua "häiritsee" se, että jos oman käden kautta (tai kuolema muutenkin) lähtee niin en ole näkemässä, mitä sitten tapahtuu. Minua kiinnostaa kovasti mitä läheiset/tutut/ystävät/perhe tekisi. Miten jatkettaisiin eteenpäin ja kuinka pian asia (minä) olisi jo "unohtunut".
Ja varsinkin tilanne, jossa minut löydettäisiin verettömänä kylppäristä, niin mitä siinä tapahtuisi, kun joku sitten minut löytäisi (puoliso varmaan)..? No, tätä tuskin koskaan saan tietää, siis ylipäätänsä sitten kun johonkin/jotenkin kuolen. En tiedä mitä tapahtuu kuoleman jälkeen, leijunko ulos ruumiista ja voin katsella sitä touhua yläilmoista... :shock:
Kauheasti lainausmerkkejä. Tätä tuntuu tyhmältä kirjoittaa...
jms89
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pööpää (poistunut käyttäjä) » 23.9.2018 00:04:53

^ei noi mun mielestä ole tyhmiä ajatuksia... kuka on onnistunut ajattelemaan, kirjoittamaan jotain tosi fiksua ja filmaattista aiheista 1.itsemurha 2.kuolema.... Materialisteille asia lienee selvää pässinlihaa (?), mut ei tartte olle dualisti eikä idealisti pitääkseen kuolemaa ajattelemisen arvoisena asiana, siis pohtimisen, en tarkoita h a r k i n n a n.
Eräs italialainen kaveri aikoinansa sano: "sono misteri della vita..." tms. eli nämä ovat niitä elämän mysteereitä. SE, mikä m i n u s t a mm. tekee kuolemasta niin ihmetyttävän asian, on ehkä kummallinen analogia: en käsitä äärettömyyttä tai ikuisuutta muuten kuin negaation avulla: ei rajaa spatiaalisesti/ajallisesti. Käsitän ne/sen vain jotenkin kieltosanan avulla. Vähän sama kuoleman kanssa: olen olemassa, tunnen (tai koen) sen, mutta mitä tarkoittaa se, että minä en ole. En käsitä olemattomuutta yhtään enempää muuten kuin negaation avulla.... Joo, aika filosofista, mutta m i n u a kiinnostavaa. Ei tee siitä hölynpölyä, jos jotakuta muuta ei kiinnosta.. :( . Mitä tulee kuolemanpelkoon, kuuntelin kerran jossain ruokalassa, kun joku henkilö hoki vähän väliä, mää kyl niin pelkään, että ja jotain (+naurua päälle). Aikani kuultuani, alkoi raksuttaa mielessä, ettei semmoinen ihminen, joka oikeasti jotain p e l k ä ä, puhu noin, kuulosta tuolta eikä naureskele. Oikesti pelkäävä pyrkii pitämään naaman peruslukemilla, yrittää peittää pelon merkit, vaiks nieleskelyn (jostain kummasta syystä toosi pelottavas tilantees erittyy paljon sylkeä, ehkä jokin syö tai tule syödyksi- jäänne, pirustako minä tiijän..). Mitä salakuuntelemani ihminen ehkä sanoi: minä EN HALUA niitä asioita, joista puhun. Entä jos kuolemanpelkokin on jotain samantapaista. Pelkään kuolemaa = en h a l u a sitä.

Vaan ihmisellä joka tosissaan yrittää surmata itsensä ja vaiks onnistuu siinä, epätoivon määrä ilmeisesti on suurempi kuin mikään muu tunne. Joskus itsemurha-ajatus voi jopa helpottaa oloa: ratkaisu on olemassa umpikujatilanteessakin -vaikka sitä ei tekisikään. Uskon, että esim. kovat fyysiset tuskat voivat tehdä kuolemantoiveen aivan perustelluksi.

Kun lähipiiristä on kuollut ihmisiä joko pitkäaikaisen sairauden lopuksi tai äkillisesti, tuntuu oudolta, miten nopeasti se ihminen ei varsinaisesti unohdu -sitä vain tottuu siihen, ettei häntä enää ole. Pistää silloin miettimään, että varmaan, eikun varmasti olisi vielä ihmisiä, jotka tuntisivat vähintään surua, jos minä surmaisin itseni/kuolisin jotenkin yllättäen. Mutta he jatkaisivat elämäänsä... Niin kuin minäkin olen jatkanut. Ehkä olisi eri asia, jos olis esim. avio-tai avoliitossa, tai rakas kumppani, joka olisi kuollut.
Se pistää miettimään, että viime kädessä elämme itseämme varten!!! Vaikka mitä murhetta tai vastoinkäymistä olisi -eniten se oma elämä merkitsee itselle (jos ei ole lapsiakaan...).
Eli vaikka mitä olisi, "sisulla mennään loppuun asti" -poislukien jokin kuolemaan johtava sairaus, joka aiheuttaisi sietämättömiä kipuja. Joillekin ihmisille henkiset tuskat, jotka piinaavat pitkään, eikä ihminen jaksa uskoa, että helpotusta tulisi -myös ne ovat varmaan useinkin syy itsemurhaan. Silloin ainakin ihmisen pitäisi saada helpottavaa lääkitystä, kuten myös fyysisissä tuskissa. Olen kuullut väitettävän, ettei fyysisiä kipuja aina voi hoitaa, en tiedä miksi. Voisiko olla niin, että jos jokin vakava ruumiillinen sairaus etenee hyvin nopeasti, kipulääkeannosta ei "voi" nostaa niin nopeasti, ettei ihminen menehtyisi siihen :? ?
No, tämmöisiä pohdintoja tuli mieleen. Minä aion elää suurempien tai pienempien harmieni ja murheideni kanssa. Jos vakava diagnoosi tehdään joskus ("sukurasite" ja tähänastinen elämäni lisännevät todennäköisyyttä), v o i olla, että ajatus muuttuu.

ViestiKirjoittaja jms89 » 26.9.2018 17:24:12

^ Hyvin kirjoitettu! :)
jms89
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pööpää (poistunut käyttäjä) » 27.9.2018 10:22:02

^kiitos ystävällisistä sanoistasi :)

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.4.2019 12:23:19

Joskus aikoinaan tuli sukelleltua aikas syvissä vesissä(Tästä on aikaa jo 10 vuotta ja enemmänkin) ja siinä sitten lueskeltua jotakin jenkkiläistä itsemurhafoorumia. Siellä porukka jutusteli, kuinka sellainen ja tällainen itsemurhametodi on tosi varma ja tehokas ja henki lähtee takuulla kertalaakista. Niitä rölinöitä lukiessa alkoi jo pahemminkin masentunutta naurattaa. Vittuakos täällä enää näpyttelette, jos kerran itsemurhametodinne niin pomminvarmoja ovat :lol: :roll: .

No joo, ymmärränhän mä sen, että kyse oli ennemminkin itsemurhalla fantasioinnista ja pahan olonsa purkamisesta vertaisten kesken. Sen fantasioinnin vuoksihan mäkin ko. foorumia selailin, en suinkaan siksi, että olisin aivan tosissani etsinyt keinoa päättää päiväni. Jos mä koskaan olisin oikeasti itseni tahtonut tappaa, niin kyllä mä olisin jo vainaa.

Jaa, miksikö nyt aloin tällaisia pohtia? En ole itsetuhoisella ja/tai synkällä fiiliksellä nyt ensinkään, mutta tulipa vain mieleen, kun tuossa puhuimme itsemurhasta parin ihmisen kanssa ihan yleisellä tasolla. Toki mulla edelleen on olemassa se suunnitelma elämäni lopettamisesta nk. viimeisenä takaporttina, JOS tulee sellainen tilanne, josta ei yksinkertaisesti ole mitään muuta ulospääsyä, mutta toistaiseksi sellaista tilannetta ei ole näköpiirissä ja sangen mieluusti katselisin näillä näpyttimillä eloani eteenpäin vaikka vielä toiset 38 vuotta, jos suinkin terveyttä riittää sen verran, että elämä on edes kutakuinkin elämisen arvoista :) .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pöllö » 3.4.2019 13:57:47

^ Miksi buustaat tätä surullista ketjua jatkuvasti?
Pöllö
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 12.6.2020 11:59:49

Turun pikajunan alle ehdottomasti jos tulee tilanne että tuntuu siltä että elämä on kestämätöntä. Se on varma tapa etenkin kun se jättää tietyt asemat väliin ja tulee täydellä vauhdilla.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna