Olet täällä

seuloista...

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: seuloista...

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 16.12.2012 09:42:58

no on se on palkitsevan vapaaehtoinen :lol: ei tarvi määrätä mikä päivä menee seulaan siitä on omat hyvät puolensa :wink:
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja muumilaakso » 16.12.2012 16:42:58

Laitetaanpa nyt tännekin kun epäselvyyttä tuntuu olevan: http://huslab.fi/ohjekirja/4221.html

huslab kirjoitti:Eri huumausaineiden säilyminen virtsassa käytön jälkeen:

Amfetamiini / 3-5 päivää pH:sta riippuen
Bentsodiatsepiinit:
[ flurazepam / 1-2 päivää
oxazepam / 3-7 päivää ]
Kannabinoidit:
[ satunnainen käyttäjä / 3-5 päivää
jatkuva käyttäjä / 2 viikkoa
jatkuva isokokoinen käyttäjä / 30 päivää ]
Kokaiini / 2-3 päivää
Metadoni / 14 päivää
Opiaatit / 2-4 päivää
Buprenorfiini / 7 - 14 päivää
muumilaakso
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.12.2012 18:55:08

^ Nyt on kyllä sitten vielä enemmän epäselvyyttä. Mulla todellakin amfetamiini ja kodeiini ovat hävinneet virtsasta jo reilussa vuorokaudessa joskus. Olen siis todella pienikokoinen ihminen. Tietysti nämä ovat tapauskohtaisia juttuja, mutta ovatko nuo joitakin maksimiaikoja. Ehkä mulla on sitten nopea aineenvaihdunta tai jotain :? ...

Mitenkäs teillä muuten on klonatsepaamin(Rivatril) kanssa? Näkyykö se teillä seuloissa? Mulla eivät ole koskaan benzot näkyneet, jos olen ottanut pelkkää klonatsepaamia "kohtuullisilla" annoksilla. Muutkin sanovat tuota samaa Rivatrilista.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja muumilaakso » 16.12.2012 19:54:50

Winston-84 kirjoitti:^ Nyt on kyllä sitten vielä enemmän epäselvyyttä. Mulla todellakin amfetamiini ja kodeiini ovat hävinneet virtsasta jo reilussa vuorokaudessa joskus. Olen siis todella pienikokoinen ihminen. Tietysti nämä ovat tapauskohtaisia juttuja, mutta ovatko nuo joitakin maksimiaikoja. Ehkä mulla on sitten nopea aineenvaihdunta tai jotain :? ...

Se tietenkin riippuu testausmenetelmästä, kuinka pitkän ajan päästä voidaan havaita huumausainejäämät. Tuo seulamenetelmä on johon viittasin (kvalitatiivinen) on yleisimmin käytössä Pk-seudulla.
muumilaakso
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja OnnenVarjot » 17.12.2012 19:32:40

Massaspektrometrialla ja kaasukromatografialla voidaan löytää hyvinkin pieniä jäämiä, mitä esim. nuo kertakäyttöiset pikahuumetestiliuskat eivät löydä. Eli jos pikatesti näyttää positiivista, niin näyte yleensä varmennetaan tarkemmilla labravehkeillä - ainakin jos tutkittava itse kieltää käyttäneensä mitään. Labrassa sitten tarkempi kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen määritys tehdään. Suosittelen perehtymään Yhtyneet Laboratoriot Oy :n "Laboratoriokäsikirja" -nimiseen teokseen.
"Mathilda: Is life always this hard, or is it just when you're a kid?
Léon: Always like this. "
- Leon (1994)
OnnenVarjot
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeurToxic » 22.11.2015 13:10:45

Kuinka monta kertaa vikkossa teiltä vaaditaan seulat? Mulle ilmoitettiin että päihdepsykiatrian polille menee lähete jossa anovat mulle aikoja 2x vko. Tarkoittaako tämä myös sitä että seulat tulee antaa molemmilla kerroilla? Tähän mennessä olleet kuulemma puhtaat.
NeurToxic
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 22.11.2015 16:46:39

NeurToxic kirjoitti:Kuinka monta kertaa vikkossa teiltä vaaditaan seulat?

Kerran viikossa ja satunnaisesti randomilla tulee vielä yllätyshuumeseula kylkeen (tarkoittaen sitä, että soitto saattaa tulla ihan koska vaan ja aamulla pitää kusta purkkiin).
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 22.11.2015 16:55:01

NeurToxic kirjoitti:Kuinka monta kertaa vikkossa teiltä vaaditaan seulat?

Keskimäärin noin kerran puolessatoista kuukaudessa, tai kerran kuussa jos "oikein" tiheään sattuu tulee pyyntö käydä seulassa... :)
Mut mulla onkin jo vuosien kh takana ja pari vuotta asiakkaana jo ennen ku korv.hoito alkoi.
Ikinä ei ole näkyny mitään, niin siks on niin harvoin kun laki yleensä antaa myöten.

Oli mullaki sillon alkuaikoina kerran viikossa ja sit jonku ajan päästä siitä joka toinen viikko. Mut kun oppivat tuntee ja koskaan ei mitään muuta ku bupre ole löytyny, niin oon saanu siimaa ihan mukavasti.
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeurToxic » 22.11.2015 17:45:22

Okei. Joku tais joskus mainita mulle että noihin "pistokokeisiin" ei tarvitse suostua jos ei olla annettu ns. Varoaikaa? :D
NeurToxic
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 22.11.2015 18:23:20

NeurToxic kirjoitti:Okei. Joku tais joskus mainita mulle että noihin "pistokokeisiin" ei tarvitse suostua jos ei olla annettu ns. Varoaikaa? :D

Onko tosiaan näin? Paljonko yleensä annetaan varoaikaa?
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 23.11.2015 06:59:46

^^/^ Minäkin vähän ihmettelen tuota. Toki sellainen olisi tyystin kohtuutonta, jos soittaisivat vaikka keskellä yötä ja vaatisivat, että seuloihin on tultava tunnin kuluttua, vaikka asiakas olisi toisella puolen Suomea mummon hautajaisissa tai vaikka, vittu, Etelä-Amerikassa sillä hetkellä, mutta jos siis on A-klinikan(tai mikä taho tässä nyt onkaan kyseessä) asiakkaana, on sovittu, että seuloja annetaan, menee paikalle sovitulla ajalla ja ne paiskaavatkin pissapurkilla, vaikkei aiemmin olisi ollut puhetta, että seulat otettaisiin juuri sillä kerralla, niin kummalta tuntuu, jos siitä voisi kieltäytyä ilman mitään seurauksia. Ts. jos sen saisi suunnilleen itse päättää, koska seuloja antaa, niin johan siinä olisi kovinkin helppoa kikkailla ja käyttää melkein mitä vain ilman, että se näkyy seulassa. Tietenkään seuloja ei ole koskaan tyystin pakko antaa, mutta siinä voi pian käydä niin, että sanovat moimoi ja tähän jäi sun korvaushoitosi/ajokorttiseurantasi/lasu-selvittelysi/uusi lääkityksesi/whatever, kun et kerran yhteistyöhön suostu.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 23.11.2015 07:11:16

Winston-84 kirjoitti: mutta siinä voi pian käydä niin, että sanovat moimoi ja tähän jäi sun korvaushoitosi/ajokorttiseurantasi/lasu-selvittelysi/uusi lääkityksesi/whatever, kun et kerran yhteistyöhön suostu.

Näinhän se homma etenee ja mielestäni paras linja on tehdä yhteistyötä mutta laittaa jokaikinen sairaanhoitaja, lekuri, terapeutti ja hoitavataho selkä seinää vasten, faktat tiskiin sekä ammattitaito ajantasalle :mrgreen:
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 24.11.2015 19:21:54

SoiKannel kirjoitti:Onko tosiaan näin? Paljonko yleensä annetaan varoaikaa?

Minimissään yksi vuorokausi, ainaki meillä päin on ollut käytäntö. Eli jos vaik tänään laittaa lekuri/päihdehoitaja viestin tai soittaa, niin huomenna on käytävä labran aukiolo-aikojen puitteissa antaa näyte.

Kerran on itellä käyny niin, et pyydettiin yllärinä käymään ja seuraavana päivänä olis pitäny mennä labraan, mut jouduin duunin takia siirtää sitä vielä yhdellä päivällä eteenpäin, mut onnistui ihan ilman tappeluja.
Sillon oli vaan puhe oman hoitajan kans, et se yksi vuorokausi on se "varo-aika" normaali käytännön mukaan. Mut on kuulema joissain isommissa kaupungeissa myös se saman päivän aikana antamis pakko, eli saattaa aamulla soittaa sulle joku ja sanoa, et tänään sit seula antamaan... :evil:
Onneks ei meillä sentään ole tuota vielä kokeilleet, ei sillä et pelkäisin positiivista tulosta jostain muusta roippeesta, vaan lähinnä duunin takia olis aika hankala.
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirkas » 24.11.2015 19:33:24

^

Juu sama juttu itellä oli kun olin TK:ssa hoidossa, kerta viikkoon siel kävin ja seuloja oli 3-6vko välein about, heitteli kovasti se kuinka usein niitä oli. Sitten ne toki alko lisääntyyn jonkinverran kun alko toi ganja maistuun. TK:ssa ollessa ei sovittu mitään soittoseuloista eikä semmosia koskaan tullutkaan, vaan se oli aina se hakupäivä kun sairaanhoitaja sano et tänään seuloihin, tai sitten ei mitään.

Klinikalla sitten kotilääkkeiden kanssa oli toi käytäntö et jos vaikka tänään sieltä soitettiin tai tuli viesti, niin huomenna mun pitäis tiettyyn aikaan mennessä viedä lääkkeeni näytille ja kusta purkkiin..

Noh eipä tarvi olla tossa kahleessa, vaikka vapaa kahleista ei edelleenkään ole...
thats it!
kirkas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 24.11.2015 19:58:56

Zeus76 kirjoitti:
Minimissään yksi vuorokausi, ainaki meillä päin on ollut käytäntö. Eli jos vaik tänään laittaa lekuri/päihdehoitaja viestin tai soittaa, niin huomenna on käytävä labran aukiolo-aikojen puitteissa antaa näyte.

Täällä mennään samalla kaavalla. Kerran tuli yllärihuumeseula ilman soittoo niin, että olin toisesta syystä klinikalla käymässä.
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna