Olet täällä

Lyrica kokemuksia?

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lyrica kokemuksia?

ViestiKirjoittaja Nnaana » 1.2.2017 12:29:21

No varmasti on vetänyt monikin kuolematta, mutta kun sitä kouristustaipumustaan ei voi testaamatta tietää. Hengissä olen minäkin sellaisten överien jälkeen, johon moni on veivinsä heittänyt (oikeasti myrkyllisillä lääkkeillä.) Tuurista se on kiinni, kehon ominaisuuksista ja varmaan helvetti tähtien asennosta, ellei kyse ole jostain tolkuttomasta maksamyrkystä, kuten parasetamoli.

Tiedänpä elävän esimerkin, joka ihan lääkäreiden määräämästä kombosta alkoi kouristaa. Tyyliin Venlafaksiinia, Lyricaa, jotain leptiä, plus Voxraa. Eikä ollut mitään hevosannoksia todellakaan. Ihan perusterve ihminen oli/on. Lisäksi, kun kouristelu ei ole koskaan mitään "vaan vähän kouristelua," vaan mitä pitempään kouristaa, sen todennäköisemmiksi tulevat aivovauriot ja kuolema.

Muutenkaan näissä Neuron jutuissa ei oo mikään "vedinpä viihdekäyttöön"-juttu kyseessä, vaan ei edes kaksinkertainen, vaan KOLMINKERTAINEN maksimiannos esitettynä lääkärin määräämänä. Musta on aika vaarallista jos joku oikeasti luulisi, että tuo on ihan tavallinen annos, tyystin vaaraton sellainen, lääkärin määräämä vieläpä ja ihan ok ottaa kylkeen 400 mg Tramalia. No, sitähän voi määrätä kyllä sen verran, muttei tasan 1800 mg Lyrican kanssa yhdessä. :roll: Lyricahan alkaa alentaa kouristuskynnystä jo siinä 600 mg kieppeillä, samoin Tramal 400 mg. Vaikka molempia VOIDAAN sen verran määrätä.

Sulla on ollut hyvä tuuri, nimittäin tramadolihan on erittäin potentiaalinen aiheuttamaan kouristuksia varsinkin kouristuskynnystä alentavien lääkkeiden kanssa. Tolellahan ei ole yhtään mitään tekemistä kouristusten kanssa. Sikäli kyllä oikeasti toksinen annos tramadolia on 140mg/kg, eli ei se sinänsä kovin myrkyllinen ole.

Ihme pakkoliikkeitä mä sain jo 100 mg annoksella yhdistettynä suht matalaan annokseen Cymbaltaa (30 mg). No siitä selvis heittämällä bentsoa naamaan, mutta kyllä mä uskon, että kouristuksia ois voinut hyvinkin alkaa ilmetä. Eikä mullakaan ole mitään epilepsiaa.

Turhaanko ajattelit muuten jonkun Pfizerin saaneen sakot keissistä "vaaraton pregabaliini"? :mrgreen: Kuitenkin esim. vuonna 2012 raportoitiin vielä 23:n ihmisen kuolleen pregabaliiniin, joko yksin tai kombotettuna muiden huumaavien aineiden kanssa. Ja annoksilla, joihin Pfizerin mukaan ei pitänyt olla mahdollista kuolla. ;)
Viimeksi muokannut Nnaana päivämäärä 1.2.2017 22:06:11, muokattu yhteensä 2 kertaa
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja paukkis » 1.2.2017 14:14:10

Kouristuskynnyksestä senverran sanoisin, että mulla ON todettu epilepsia jo lapsena, edellisestä GM-kohtauksesta on n.10-vuotta ja koko ajan oon syönyt lyricaa, tramalia, ardinexia + kaikkia bentsoja, mitä apteekista löytyy. Liekö sitten juuri niiden bentsojen ansiota, etten ole kouristanut isoillakaan lyrica -tai tramal annoksilla. Menee mulla myös Keppra säännöllisesti 1000mg aamuin, illoin, mutta sehän on hoitava lääke, eikä estä kramppeja tulemasta jos on kyse lääkekrampeista. Kai tässä on osittain hyvällä tuurillakin seilattu maailman myrskyissä... :shock:
-mittani verran kasvaa jos voin, mittani verran taas soin-
paukkis
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 1.2.2017 14:18:31

Kait se Keppra ja benet jeesaa. Silloin kun mulla on ollut mielialalääkekombossa mukana joku epilääke, niin ei oo ollut Tramalin kanssa ongelmia. Yksinään yhdistettynä SSRI-/SNRI:n, puhumattakaan Voxrasta, niin kyllä on pienillä annoksilla nykineet suupielet ja vartalo. :? Ei nyt kunnolla kouristanut koskaan, mutta siis semmosta pakkoliikettä/vapinaa, jota ei pysty itse hallitsemaan.

Toki Lyricahan on epilääke myös, mutten tiedä, miks se aiheuttaa käännynnäisesti kouristelua. Ei sitä kai yksinään epilepsiaan käytetäkään vaan pakkausselosteessakin sanotaan, et "lisälääkkeenä." :?
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 2.2.2017 04:00:34

Nnaana kirjoitti: Mutta ton Lyrican kanssa mun mielestä ylläpito vois pitää samanlaisen infopläjäyksen kuin sen parasetamolinkin kanssa. Porukkahan oikeesti vielä taitaa pitkälti luullakin Lyricaa haitattomaksi, kun sitä aluksi niin markkinoitiin. Suht vaarallinenhan se on oikeasti, kombotettuna etenkin, mut myös ilman. Pfizer maksoi isot sakot, kun yksinään pregabaliini aiheutti puutteellisten tietojen takia potilaskuolemia ympäri maailman.

Mä en ainakaan kaipaa ylläpidon suunnalta enää yhtään tiukempaa linjaa, koska muuten täällä ei saisi keskustella enää yhtään mistään. Fakta nyt vain on, että jengi vetää Lyricaa yli 2 g annoksilla, eikä se maailmasta katoa sillä, ettei siitä puhuta tai että ko. aine jotenkin erityisesti demonisoidaan. En ole myöskään huomannut täällä kenenkään väittävän Lyricaa mitenkään harmittomaksi ja vaarattomaksi roippeeksi. Ja miksi juuri Lyrica? Kyllä täällä porukka kertoilee kiskoneensa yhtä sun toistakin substanssia/komboa, jolla voi helpostikin henki lähteä ja/tai jolla saa sitä ja tätä damagea aikaiseksi itselleen. Yliannoksissa, sekakäytössä ja väärinkäyttökuosaamisessa on aina omat, isotkin riskinsä ja narkin tuurilla niistä selvitään, JOS selvitään. Lääkefirmat nyt ovat markkinoineet kutakuinkin jokaista uutta lääkettä täysin haitattomana ihmelääkkeenä aina penisilliinistä ja klooripromatsiinista lähtien, eikä tämä Lyrica-tapaus suinkaan ole ainut, kun lääkefirmat ovat joutuneet sakkoja/korvauksia makselemaan :wink: .

Edit: Mua häiritsi siis alunperin se, miksi vitussa Neuron pitää kertoilla noita höpöhöpö-satujaan lääkärin määräämistä annoksistaan, kun ei tuollaista puppua usko tyhmempikään. Ns. itselääkinnässä nuo norsuannokset eivät todellakaan ole mitään ennenkuulumatonta. Ei sillä, että ne mitenkään terveellisiä ja turvallisia olisivat tai että niitä pitäisi hehkuttaa ja vähätellä, mutta perusnarkkimeininkiä ja toivon, että siitä saa tällä foorumilla puhua.

Vielä noista epilääkkeistä: Mä olen ollut siinä käsityksessä, että kaikki nämä yleisimmät antiepileptit(Deprakine, Keppra ja mitä näitä kaikkia on...) voisivat aiheuttaa sivarina kouristusten pahenemista ja ihan lääkinnällisilläkin annoksilla, yliannoksista nyt puhumattakaan. Annostuksen titraus jokaisella yksilöllisesti sopivaksi ja oikean lääkkeen löytäminen lienee se juttu, jolla kouristusriskin saa minimoitua :? .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 2.2.2017 07:00:57

^ Juu, niin minuakin häiritsi se, että esitetttiin sen olleen lääkärin määräämä, ei muuta. Enkä mä ylläpidolta mitään tiukennusta keskusteluun toivonut, vaan ihan yleistä infoa. Katsoin vaan tota haittavaikutusrekisteriä, niin pregabaliini on iso kuolemansyiden aiheuttaja ja Suomessa neljänneksi eniten kaikista lääkkeistä ilmoitettu sen aiheuttaneen muita haittoja. Eli ei se ole mikään täysin pilipalipilleri. Varsinkin, jos mukana on jotain Tramalia. Tuntuuhan tota rekisteriä katsellessa, että yleisesti ottaen jengi on pitänyt sitä haitattomampana kuin onkaan selkeästi, koska päälöydöksissä sen osuus kuolemiin on about subun luokkaa. Vaikka ei ehkä täällä luultaisi/väitettäisikään yleisesti sen olevan haitaton.

Toki on omaa tyhmyyttään uskoa kaikki netissä lukemansa, mutta... Omalla vastuullaan voi vetää niin paljon kuin sielu sietää, mutta ei mun mielestä kenenkään varsinaisesti tarvitse kuitenkaan luulla, että 1800 mg on joku ihan lääkärin määräämä perussetti Tramaleineen.

Kuolettava annos lienee aika iso, 5-10 gramman väliltä, koska se ei ole kovin maksatoksinen, mutta siitäkään ei olla täysin varmoja, kun on sen verran uusi lääke. Uskoisin tosin, että sitä ennen on jo krampannut itsensä hengiltä, vaikka ehkä joku supersankari ei.

Ei epilääkkeiden kuuleman mukaan pitäis pahentaa muista syistä johtuvia kouristuksia. Se mua Voxran kanssa kuumottikin, mut lekurin mukaan ei ollut mahdollista, tai ainakin todella epätodennäköistä alkaa kouristaa siitä, kun mukana oli Lamictal tai Deprakine. Lamictalista en menis vannomaan, nyki naama senkin aikana. :roll: Jo olemassa olevaa epilepsiaa väärä lääke/määrä kaiketi voi kyllä pahentaa.

Mutta joo ei pointti ole, että JUURI ja VAIN Lyrica olisi mun mielestä itse saatana, tai että siitä ei saisi keskustella, saati itselääkinnästä ylipäänsä. Muakin ärsytti vain se, että pitää väittää lääkärin määränneen moisen määrän, eikä mulle ihan hypi heti silmään täältä, että joku muu olisi väittänyt lääkärin määränneen vaikka 1000 mg Tramalia, vaikka sellaisiaKIN määriä vedetään, ja kertoillaan vetäneensä. Joo joo, silmät kiinni, niin ei pääse ärsyttämään. ;)
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 2.2.2017 09:54:53

Moi

Lyricasta (ja muutamasta muusta päihdekäytössä keskeisestä lääkkeestä) on tulossa Tietopankkiin artikkeli. Niitä voidaan sitten linkitellä tännekin kun valmistuvat.

terv. toimitus
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 3.2.2017 06:11:53

Nnaana kirjoitti: Tuntuuhan tota rekisteriä katsellessa, että yleisesti ottaen jengi on pitänyt sitä haitattomampana kuin onkaan selkeästi, koska päälöydöksissä sen osuus kuolemiin on about subun luokkaa.

Sori, en tajunnut ihan tätä lausetta. Yhtä kaikki; Subuun nyt ei ole kukaan kuollut, poisluettuna siis vaikeat allergiset reaktiot, mutta tarkoitan, että hengityslamaa tuo ei tee, koska katto tulee vastaan tolettomallekin ennen sitä, vaikka millaiset överit vetäisi. Ja siis pelkkään Subuun/bupreen. Sekakäyttö benzojen, alkoholin, juurikin Lyrican ym. lamauttimien kanssa toki helpostikin aiheuttaa kuolemantapauksia ja onkin kaiketi nykyisin se yleisin syy, miksi perusnisti vaihtaa hiippakuntaa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 3.2.2017 07:12:00

^ Niin. Siis päälöydökset vainajasta, ei siellä rekisterissä lue erikseen, että onko ainetta x kombotettu minkä kanssa, vaan nimenomaan päälöydökset kuolemanhetkellä. Joskus kyllä muistan lukeneeni sellaisenkin, jossa oli ilmoitettu mihin komboihin porukka delasi, mutten kuolemaksenikaan muista (hehheh), että missä. :?
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 3.2.2017 14:04:44

Kombo on mun tietääkseni juuri toi minkä Winston mainitsi, tai subun tilalla mahdollisesti kovempi esim kontit. Siitähän tuli juuri se dokkarikin, Lyrica on saatanasta, jossa se äiti mainitsi poikansa kuolleen Lyricaan. Toki olen pahoillani pojan puolesta, mutta äidillä jäi mainitsematta että pojalla oli myös oksikodoniin resepti.

Lähes mikä tahansa lääke on oikeana annoksena lääke, suurena annoksena tappava myrkky, kuten se parasetamoli. Silloin kun lähdetään annostelemaan mitä tahansa lääkettä miten lystää, niin pitäis aikuisen ihmisen ymmärtää, että aina siinä on riskinsä. Näissä övereissä se on varmasti tiedetty, mutta siitä ei vaan välitetä, kun haetaan oloja. Se, että annos ei ole tappanut aiemmin, ei valitettavasti takaa sitä, ettei se tekisi sitä myöhemmin. :?
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 3.2.2017 15:14:44

Juu, totta kai pitäisi tajuta, että kun mennään yli suositusten, niin aina siihen jonkunmoinen riski liittyy. Etenkin, kun aletan kombottelemaan ties minkä kanssa.

Mietin muuten kans, et tossa MOT:n ohjelmassa ei mainittu mihin määrään Lyricaa se poika lopulta kuoli, mutta eikös oksikodonimäärien mainittu olleen "pieniä" tai "vähäisiä" tjsp? Tosta dokkaristakin on sen verran aikaa, ja koitin googlettaa, muttei selventänyt muuta kuin, että sitä isoa annosta Lyricaa ei oltu edes vedetty päivän sisällä, vaan useampana päivänä. Siinä kuitenkin taidettiin sanoa, että ensisijainen kuolemansyy oli pregabaliinin yliannostus ja muut lääkeaineet olivat kuolemansyytutkinnan mukaan toissijaisia?

Se mua mietityttää, että onko Lyrica itsessään tappava vai vasta kombotettuna. :? Eiks toikin kuollut rabdomyolyysiin noin muunmuassa? Kait se sitten elimistölle tekee damagea, vaikkei se olekaan varsinaisen maksatoksinen ilmeisesti tän hetkisen tiedon valossa.

Mutta odotellaan ylläpidon tietopakettia, mä ainakin pidän sitä tarpeellisena, joten mun puolesta kiitokset etukäteen.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 3.2.2017 15:50:01

Kyllä se varmaan on tappava riittävän suurella annostuksella. Lääkärin määräämiä annoksia syöden, en ole vielä heittänyt henkeäni. En tarkota kuitenkaan vähätellä Lyrican haitallisuutta. Nykyään ei tutkita lääkeaineita riittävän pitkään ja kunnolla, koska on kiire saada ne markkinoille. Esim. pitkäaikaiskäytöstä ei ole koskaan kokemuksia, ennen kun lääkkeet ovat jo markkinoilla. Toisaalta, saataisiinko niitä koskaan markkinoille, jos pitkäaikaiskäytön haittoja tutkittaisiin? :?
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 3.2.2017 16:01:28

Joo ei se varmaan siinä 600 mg ja alle mitään merkittävää damagea yksinään tee. Tai hyvin harvalle luultavasti. Uumoilisin, että tolla munkin tuttavallani oli vaan aika paska tuuri ton kombon kanssa, vaikka psykiatrin määräämä olikin. Toisaalta tossahan on pelkästään kouristuskynnystä alentavaa settiä. (Lyrica, leptit, venlafaksiini ja bupropioni.) Jatkuvat yliannokset varmaan on niitä tappavimpia (niin kuin tossa MOT:ssakin määrät oli nautittu useamman päivän aikana.) Siksi toivottavasti kukaan ei vaan koskaan luule, että 1800 mg olis joka päivä vedettynä ihan turvallista ja lääkärin määräämä.

Mut jep, eipä sitäkään osattu odottaa, että possuflunssarokotteesta jonkun narkolepsian saisi ja eihän tollanen varmaan edes ollut yhtään odotettavissa. Eli kai noilla kaikkia odottamattomiakin haittavaikutuksia voi olla, siis ihan jokaisella lääkkeellä. Se kyllä tuli ihan liian nopeasti markkinoille, kai kahden viikon testauksella? Sitä en koskaan onneksi hankkinut, kun mua "kiellettiinkin" se hankkimasta.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 3.2.2017 19:31:50

Joo ja löytyyhän niistä myöhemmin just paljon lisää ja uusia haittavaikutuksia. Toi oli kyllä aika hirveä toi sikarokotejuttu. En muista mitä siinä jälkikäsittelyssä oli, kai ne oli pääasiallisesti lapsia/nuoria, jotka oli sen narkolepsian saaneet. Siitä tuli joku dokkari, niiden oli myös vaikea saada korvauksia. Käsittämätöntä, pilattu koko lapsen/nuoren elämä ja sitten joutuvat vielä tappelemaan niiden korvauksien kanssa.
Viimeksi muokannut Chas päivämäärä 4.2.2017 06:52:10, muokattu yhteensä 1 kerran
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 4.2.2017 01:01:39

Juu, tonkin dokkarin joskus katsoin, ihan jäätävää. Siks en mielellään esim. sitä Brintellixiä halunnut testata, kun eiks se saanut myyntiluvan 2015? En uskaltaisi. Lyricasta varmaan onneksi on vakavimmat haitat jo selvillä, ja oon sitä harkinnutkin pyytäväni, jos nyt noissa mun tutkimuksissa käy ilmi, että olen kaikille lopuille vaihtoehdoille allerginen. Yksittäiset Lyricat on mulla olleet yhtä tyhjän kanssa, mut jos se jatkuvammassa käytössä ois tehokkaampi. Ei mulla nimittäin oo oljenkorsina enää kuin se ketamiinin lisäksi.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 4.2.2017 06:58:47

Mä en muista milloin toi Brintellix rantautui Suomeen, mutta on helvetin kallis, mä kokeilin sitä muistaakseni just vuoden 2005 loppupuolella ja sain siitä ne saatanalliset ihon kutina oireet. Revin itseni joka päivä verille ja heräsin 3 h yöunien jälkeen jostain syystä ja sitten kun olin ollut pari tuntia hereillä niin nukuin koko loppu vuorokauden. Viikon sitä jaksoin, mut sit riitti. Eihän kukaan voi elää niin, että nukkuu 21 h vuorokaudessa, se väsytti mua niin helvetisti, eikä se kutina lääkkeen ottamisen jälkeen ollut mitään mukavaa myöskään. :roll: En voi sanoa muuta, kun haitat oli mulla liian suuret sen jatkamiseen, joku täällä oli sitä kokeillut ja se oli sillä toiminut, tosin väsyttänyt muttei noin megalomaanisesti kun mua.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna