Olet täällä

Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kodeiini riippuvuus, kodeiinin käyttö

ViestiKirjoittaja Tess Ticle » 25.7.2021 17:56:14

Nostetaanpas vanha linkki ylös kun varmasti on edelleen aiheellinen.

Itselläni tilanne, että selkänikamien kulumien takia selkä kipeytyy urheillessa pirun kipeäksi. Olen tähän saanut reilu vuosi sitten ensimmäisen kerran panacodia ja sillä tiellä ollaan edelleen. Ko. lääke tuntuu olevan ainut joka näihin selkäkipuihin auttaa, mutta vituttaa, että näitä tulee syötyä "kuurimaisesti" paketti loppuun (6tb/vrk) vaikka selkään ei sattuisikaan. Sitten kun selkä taas kipeytyy niin pillerit on loppu ja taas mennään lääkärille lisää kinuamaan. Välillä tulee 1-2viikon taukoja kun en syö näitä(ei ole), mutta selkä kipu on enemmän ja vähemmän läsnä kokoajan ja sitten kun kipeytyy tarpeeksi kipeäksi niin lääkäriaikaa varaamaan.

Vituttaa tämä oma tahdon puute kun ei osaa syötä niitä vain tarpeeseen vaan pitää se paketti vetää loppuun. 50kpl paketti kestää sen viikon päivät. Riippuvuushan tähän on kehittynyt.

Pillerit kun loppuvat niin pari päivää mene pääkivussa mutta sittenpä ne fyysiset viekkarit katoavat...henkiset ovat läsnä joka päivä.
Tess Ticle
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.7.2021 06:07:13

^ Suosittelen sua testauttamaan maksa-arvosi, jollet ole jo tehnyt niin. Parasetamolin maksimiannostus ylittyy tuossa 50 kpl. Panacodeja per viikko -käytössä. Parasetamolin säännöllinen ja pitkään jatkuva käyttö voi käydä maksan kohtaloksi, vaikkei turvalliseksi määritelty maksimivuorokausiannos koskaan ylittyisikään. Itseasiassa parasetamolin pitkäaikaiskäyttö lisää maksavaurion riskiä enemmän, kuin kertaluontoinen yliannostus, joka toki sekin voi helposti olla kuolemaksi.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 27.7.2021 07:22:35

Vuosia tässä onkin mennyt.. Tuli yllärinä ilmotus mailiin että joku on vastannut ketjuun. 😲 Itse voin sanoa pitkällä kokemuksella että panacod on paskin kipulääke, auttaa vähemmän kun mitä me luullaan. Mäkin vannoin et se on ainoo lääke joka auttaa, mut paskat, se oli olojen hakua, itselle valehtelua (veikkaan et kun mieli kaupaa kodeiinia ni se estää muitten lääkkeitten toiminnan ja ylikorostaa kodeiinin hyvyyttä, ikäänkuin plasebo vaikutus). Myöhemmin olen huomannut että a) kivut väheni kun lopulta pääsin eroon kodeiinista ja b) selkään auttaa kaks ibuprofeeni nappia paremmin kun parasetamol+codeiini ikinä. Olin kodeiini koukussa jostain 15-vuotiaasta 25-vuotiaaseen saakka.

Vuonna 2007 vedin yliannostuksen, pääduin pakkohoitoon kolmeksi päiväksi ja lopetin kaikki napit seinään. Näin sekavia unia enkä tiennyt nukunko vai olenko hereillä (kiitos xanor viekkarit) kaksi viikkoa. Jalat ei kantanu, oksensin ripuloin 3 viikkoa ja lopulta pääsin kuiville. Raju lopetus opetti että ei enää, mun aika oli tullut. Takana oli 3 vuotta a-kilinikan asiakkaana, lukuisia yrityksiä lopettaa, lukuisia retkahduksia. Olin 100% varma että hyvää elämää ilman kodeiinia ei ole. Se oli ilon aihe, syy elää, varmaan kaiken onnen lähde ja pelko, että mitä jos lääkäri ei uusi respaa, oli raskasta.

Vuodesta toiseen murehdin, mitä jos tällä kertaa lääkäri sanoo "ei enää". Se on uuvuttavaa. Nyt, vuosia kuiville pääsyn jälkeen, olen stressivapaa, olen lähes aina onnellinen (yleinen onnellinen fiilis muuttui pysyväksi olo-ja mielentilaksi tossa noin vuodesta 2014 alkaen) Eli en voi väittää että tie olis ollu helppo, kivuton tai mitään sellaista, mutta se että pääsin eroon niin kodeiinista kuin xantuista on ollut mun elämän paras teko.

Ja juu, tiedän ettei kukaan riippuvainen usko tätä. Ite kelasin et tämmöset kuiville päässeet vaan kusettaa kun eivät haluu et muutkaan nauttii kun he ei enää voi, mut uskokaa pois, mä aidosti pääsin eroon kodeiini himosta ja se on sairaan siistiä! Tosin joskus nään unta et saan joko panacodeja tai xanttuja mut unissa en koskaan ehdi ottaa niitä, kun odotan sopivaa hetkee et voin nauttia ja sit herään. Eli en douppaa enää edes unissani. :lol:

Joten jos sä taistelet kodeiinin kans, usko pois, eroon yrittäminen kannattaa. Vuosi vuodelta se lopetus vaikeutuu, epäonnistumisia tulee kun yrittää lopettaa, mut joku päivä se onnistuu. Ei saa luovuttaa. Harmi etten muista kuin monta retkahdusta mulla on takana. Ihan sika monta, sen tiedän. Mut sitli lopulta onnistuin ja pyysin lääkäriltä merkinnän, et mulle ei saa kirjottaa kodeiinia.

Tsemppiä!
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.7.2021 05:30:10

^ Hienoa, että olet päässyt eroon riippuvuudestasi :) .

En halua missään nimessä lytätä kokemuksiasi, mutta en ihan ymmärrä kodeiinin demonisointia pelkäksi olojen hakemis- ja itsekusetusaineeksi, jolla ei ole mitään oikeaa kivunlievitysvaikutusta. Kyllä kodeiini+parasetamoli -kombo on hyvinkin toimiva(Yksilöllistä toki tämäkin) tilapäisesti käytettynä esim. jonkin operaation jälkeen, eikä johda suoraan riippuvuushelvettiin. Kroonisten kipujen kanssa kannattaa toki pyrkiä mahdollisuuksien mukaan lääkkeettömiin kivunlievityskonsteihin. Eipä se Buranakaan terveellistä ole jatkuvasti käytettynä, vaikkei huumaus- ja väärinkäyttöpotentiaalinen aine olekaan. Tietysti näissäkin tapauksissa kipulääkkeitä välillä tarvitaan, kun tulee päiviä/tilanteita, että mikään muu ei kerta kaikkiaan auta, mutta mitä vähäisempää ja satunnaisempaa lääkkeiden käyttö on, aina parempi.

Itse olen ollut opioidikoukussa monta vuotta elämästäni ja lopettanut(toivottavasti lopullisesti) 5 vuotta ja rapiat sitten. Henk.koht. ajattelen, ettei mikään aine itsessään tee mitään ja ns. toimi tyhjiössä. Ne vain ovat. Kyllä ne syyt psyykkiseen addiktioon löytyvät ihan ihmisestä itsestään. Mielestäni substanssin X demonisointi on lähinnä vastuun pakoilua ja sitä, ettei ole käsitellyt addiktio-ongelmaansa kunnolla.

Viime talvena mulle tehtiin iso ja kivulias viisaudenhammasoperaatio. Jouduin silloin turvautumaan Panacodiin, kun Burana ei vain auttanut, vaikka kuinka sitkeästi yritin sinnitellä. Pelkäsin etukäteen sitä Panacodin käyttöä, jos siitä lähtee vanhalla opparistinistillä taas hihna vetämään. Niin ei kuitenkaan käynyt. Otin yhtenä iltana 2 Panacodia ja siihen se jäi. En tarvinnut enää sen jälkeen mitään kipulääkettä ja loppu Panacod-paketti unohtui kaapin perälle, eikä ole aiheuttanut siellä kertaakaan mitään himotuksia. Uskon, että tämä johtuu mm. tuosta yllämainitsemastani, eli olen tehnyt mielessäni oppareista vain aineen, jota joku saattaa joskus tarvita kipuihinsa ja jolla ei ole niin sanotusti mitään suurtaa valtaa ja voimaa. Tämä ei tietenkään tarkoita, että napsisin Panacodeja tai muitakaan opioidilääkkeitä jokaikiseen vihlaisuun ja kolotukseen. Kyllä mulla on erittäin korkea kynnys turvautua niihin jatkossakin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 28.7.2021 06:36:19

^Hyvä, Tipi81 ja onneksi olkoon !

Ymmärrettävää, että inho ja antipatia on ainetta vastaan totaalisena tai ainakin merkittävänä kaiken kokeman jälkeen, vaan onhan nämä tujut tai kovemmat lääkkeet ihan paikkaansa puolustava tavisten hoidossa ja akuuttina, sitä ei voi kyl kieltää tai sivuuttaa.
Vähän sama juttu, kuin viunasta luopumisessa oli itsellä alkuvuodet eli demonisoin sen litkun jo niinä vuosina, kun yritin siitä irtaantua.

Alkoholi on maailman vanhin seurusteluhuume ja monesti kuuluu asiaa, kun pöydän ääressä istuu ihan tavallinen sukankuljettaja.
Sopiva annos maireaa estojenpoistajaa normaalille, ei-alkoholistiselle tuopintilaajapetterille voi olla ihan paikallaan ja perinteistä.
Minä olen se ongelmakäyttäjä ja muutenkin kemialliseen käsisuukauppaan addiktin tavoin suhtautuva napostelijajuuseri.

Nyt asetukseni on toiset. Aivan kuten ennen minä olin jännä, mutta maailma tylsä. Nyt minä olen tylsä ja maailma on jännä. Niinkuin onkin ja avautuu aivan eri lailla. En tiennytkään, että maailmassa on niin monta asiaa ja juttua. Ja että tunteita on niin paljon.
Ja että ne pysyy vuosi vuodelta enempi tavallaan järjestyksessä, kun ekat rundit on sen paletin kanssa tehty, eikä tarvitse seuraavilla rundeilla mennä taas ihan päätyyn, vaan tiiän jo enempi näistä tuntemuksista, joista koostuu tämäinen elämä.

Kun jokin substanssi oikeasti muuttuu merkityksettömäksi, niin sitten se on sitä. Ja ymmärrys asiaan tulee täydeksi, mielestäni.
Puhun tässä lähinnä yleisimmän mielenterveys ja vartalonhoitotuotteesta eli brenkusta. Sehän ei koskaan tulle katoamaan kaupoista.
Tämä suhtautuminen ja suhde menneen ajan myrkkyihin (tavisten nautintoaine, lääke yms.) elää ja kehittyy ja tulee muuttumaan.

Eipä se kieltäminen toimi mitenkään, missään asiassa. Jos vaikka ei saiskaan enää "mitään", niin sen saamisen halu vain lisääntyisi.
Me muutumme, ei niinkään esim. kostean parisuhdehoitoaineen kaataminen yleisesti tai muiden ihmisten himo opioideihin yms.

:arrow:
Bentsoitta 22.2.17 alkaen ja selkeenä sulhasena since 8.1.19 !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Tess Ticle » 28.7.2021 07:53:40

Winston-84 kirjoitti:^ Suosittelen sua testauttamaan maksa-arvosi, jollet ole jo tehnyt niin. Parasetamolin maksimiannostus ylittyy tuossa 50 kpl. Panacodeja per viikko -käytössä. Parasetamolin säännöllinen ja pitkään jatkuva käyttö voi käydä maksan kohtaloksi, vaikkei turvalliseksi määritelty maksimivuorokausiannos koskaan ylittyisikään. Itseasiassa parasetamolin pitkäaikaiskäyttö lisää maksavaurion riskiä enemmän, kuin kertaluontoinen yliannostus, joka toki sekin voi helposti olla kuolemaksi.

Kävin ottamassa maksa-arvot tuossa keväällä kun epäilytti tämä sama asia. Oli snadisti koholla (50) mutta silti vielä raja-arvoissa. Eli noilta osin sanoisin että asia on ok.

Mutta joo kyllä tästä perkeleestä pitäisi päästä eroon. Ei ole terveellistä.

Ja joo...olen vahvasti sitä mieltä, että muutkin kipulääkkeet varmasti auttaisivat. Olen vain itselleni opetellut ajatuksen "muut kipulääkkeet eivät auta".
Tess Ticle
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 29.7.2021 07:25:19

Jokainen kodeiinin käyttäjä vois koittaa vaihtaa sen kodeiinin tramalin depotteihin. Tramalista (depot muodossa) ei saa oloja jonkin ajan jälkeen vaikka mitä yrittäisi ja se toimii kipuun takuulla paremmin kuin parasetamol+kodeiini. Kodeiinin teho on aidosti ihan sika huono. En tiedä että miten en sitä kodeiinihuuruissa/himoissa nähnyt. Lisäksi parasetamolin haitat ja tehottomuus vs ibuprofeeni on suuremmat kun tramadolin. Mutta kuten sanottu, ei kukaan usko ennekö ite on vuosia ilman, joten en jaksa tuhlata enempää aikaa täthän.

Tipi kiittää ja kumartaa ja häippäsee taas vuosiksi tai lopullisesti saunan lauteilta. 👋
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 31.7.2021 04:12:04

^ Tramadolista on monikin kehittänyt itselleen ison ongelman ja empiirisen kokemukseni perusteella väittäisin, että se on väärinkäytössä paljon suositumpaa, kuin kodeiini. Ihan ihmisestä toki riippuu, kuka jää koukkuun mihinkin vai jääkö mihinkään. Niinhän se on, että yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä, kolmannelle kelpaa kaikki, neljäs ei tykkää mistään jne. Esim. itselleni alkoholi on aina ollut se ykköslempparipäihde ja psyykkinen koukku siihen on sitkein, vaikkei mulla koskaan ole ollut sen enempää käytännön, kuin moraalisiakaan ongelmia hankkia ja käyttää muitakin huumeita. Ei kodeiini tässä asiassa yhtään sen mystisempi tai erityiskoukuttavampi aine ole.

Pitkävaikutteiset Tramalit saa kyllä varsin vähällä vaivalla toimimaan nopeasti, jos on tarvis lääkkeensä väärinkäyttää. Totta, että tramadoli ei tietyn pisteen jälkeen enää "tunnu missään", mutta tämä pätee kaikkiin aineisiin siinä vaiheessa, kun tolet ovat korkeat ja vaikutuksen alaisena oleminen krooninen tila. Tätä ongelmaa sitten luonnollisesti yritetään ratkaista nostamalla annoksia tai siirtymällä vahvempiin aineisiin. Yksi kaveri kuoli vuosia, vuosia sitten tramadolin yliannostukseen. Hänellä olivat opparitolet varsin taivaissa, yritti sitten siinä pärjäillä Tramaleilla, ne eivät "tuntuneet missään", kiskoi niitä helvetinmoisen norsuannoksen ja kramppasi itsensä hengiltä. Korkeat opparitolet kun eivät suojaa tramadolin kouristuskynnystä alentavalta vaikutukselta mitenkään.

Tipi81 kirjoitti:Kodeiinin teho on aidosti ihan sika huono. En tiedä että miten en sitä kodeiinihuuruissa/himoissa nähnyt.

Kerroin ylempänä siitä viimetalvisesta viisurioperaatiostani, jonka jälkeen jouduin kerran turvautumaan Panacodiin. En ollut huuruissa, enkä himoissa. En ollut käyttänyt mitään opioidia/opiaattia liki viiteen vuoteen, enkä olisi halunnut käyttää silloinkaan. Kummasti kodeiini+parasetamoli -kombo vain helpotti kipua silloin, kun Buranasta ei ollut mihinkään. Saattoi se olla placebo-vaikutus, mutta eipä se placebo-vaikutus aiheuttanut sitä, että olisin sen jälkeen halunnut ottaa Panacodia aina, kun vähänkin särkee.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 28.9.2021 02:48:22

Kodeiini ei vain toimi kaikilla, kuten itsellä se ei metabiloibu morfiiniksi.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Surullinen-Mies » 28.9.2021 16:43:06

Itse kodeiini on ihan kiva aine. Mulla se metaboloituu morkuksi. Mutta ainoo ongelma Panacodin kanssa on että parasetamoli posauttaa maksan paskaksi. Ardinex on parempi vaihtoehto joka myös sisältää kodeiinia mutta valittetavasti runsaan määrän ibuprofeenia joka polttaa taas mahakalvon rikki.
Surullinen-Mies
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Sauna