Kirjoittaja Lellu_87 » 1.1.2010 11:11:45
Kasvatusta on vaikea neuvoa kun ei ole käsikirjoitettu mikä sopii kullekkin, kaikki ovat erilaisia ja omaavat erit tempperamantit ja eri asteisen kokeiluhalun. Juttelimme jo lasten isän kanssa kun odotin esikoista että mitä tehdään kun ne alkavat kokeilla (olen varma että kokeilevat jossain vaiheessa, mikä sen parempaa jos olen väärässä).
Mutta uskon siihen että näyttää koko ajan ettei hyväksy tiettyjä asioita, jos et hyväksy sitä kerran niin älä myöhemmin "hyväksy" siinä toivossa että saisi yhteyden "takas" kun kaikki muu tuntuu toivottamalta! Itse puolustan avoimuutta ja että lapsen kanssa istutaan alas ja keskustellaan yhdessä, eikä niin et sanoo lapselle istu alas ja kuuntele koska sä olet lapsi ja mä tiiän paremmin koska olen aikuinen.... jne. Ei ole mikään mikä alentaa enemmän kuin se!! Uskon että jos haluaa että lapsi kuuntelee sinua sinun pitää olla itse valmis kuuntelemaan häntä. Yleensä löytyy syy jokaseen käyttäytymiseen (niin hyvään kuin pahaan). Jos hän suostuu puhumaan niin älä hauku pystyyn tai saa paniikkia siitä mitä hän sinulle kertoo. Lasta ei voi rangaista avoimuudesta koska silloin lukittuvat takas kuoreensa. Se mikä pitää muistaa että tyttö tuossa iässä on hukassa vaikka hän itse luulee olevansa "aikuinen". Paras tapa on viettää aikaa yhdessä, ei pakottaa puhumaa vaa tehä asioita yhessä. Mennä retkeilemää tai jotai rakentavaa tekemistä.
Sinulle suosittelen myös ottaa yhteyttä vaikka A-klinikkaa ja kysyä jos sitä kautta saisit tavata jonkun joka on ollu väärällä tiellä mut löytäny oikealle reitille. Voisit keskustella ja ehkä paremmi ymmärtämään mitä tyttäresi pään sisällä tapahtuu. En tarkoita että hän käyttäisi mitään mutta, voisi olla opettavaista ottaa "oppitunti" ns "ammattilaiselta" joka on ollu suossa!
Kaikkea hyvää toivon sinulle ja paljon kärsivällisyyttä!
Miksi sinulla on itsetuhoisia ajatuksia? Murheet ja huolehteminen kuuluu elämään sen jälkeen kun saa lapsia, ne kulkee käsi kädessä!
Toinen asia, jos sinulla on sellasia ajatuksia niin mieti mitä tyttäresi päässä pyörii. Jomman kumman teistä on oltava vahva ja se EI OLE tyttäresi, se on sinun työsi olla tukipilari!
Nämä ovat minun ajatuksia.
"et voi pakottaa sitä" "- ei sekään voi pakottaa mua jäämään!"
Se menee molempiin suntiin!