tpi (poistunut käyttäjä) kirjoitti:Ota itseäsi niskasta kiinni. Ryhdistäydy.
Olen miettinyt, onko se itseään niskasta kiinni ottaminen niin huono asia sittenkään

. Tietenkään toista ihmistä ei pidä mennä käskyttämään ottamaan itseään niskasta kiinni, mutta itsensä persuksille potkiminen(Kuvainnollisesti toki, hehheh) voi olla masentuneena ihan hyvä asia.
HUOM!: Minulla on ihan riittämiin omakohtaista kokemusta masennuksesta ja myös erittäin vaikea-asteisesta ja psykoottisesta sellaisesta. Tiedän vallan hyvin, että kyseessä on ihan oikea, vakava ja pahimmillaan kuolemaan johtava sairaus, ei asenneongelma, laiskuus tai se, ettei nyt vain hotsita tehdä mitään. En tarkoita sitäkään, että depiksessä pitäisi kyetä tai edes yrittää repiä itsestään mitään suuria suorituksia. Meinaan sitä, että ottaa välillä itseään niskasta kiinni edes sen verran, että nousee sängystä ylös, pesee hampaat, tiskaa vaikka vain yhden lautasen, laahustaa korttelin ympäri samalla, kun vie roskat ym. mikä jää masentuneena tekemättä, jos ei edes sitä vähää potki itseään liikkeelle. Sitten kun ei saa aikaan edes tuota vähää, masennus vain pahenee. Masentuneen mieli kun nimenomaan käskee ihmisen passivoitumaan ja täten on toipumisen kannalta hyväksi tapella sitä masentunutta mieltään vastaan sen minkä pystyy ja jaksaa. Vaikka olisi niin huonossa hapessa, että joutuisi lataamoon pakkohoitoon, niin itsehän se työ toipumisen eteen on lopulta tehtävä, vaikka siihen tarvitsisikin rutkasti ulkopuolista apua. Ihan niin kuin muidenkin sairauksien kanssa. Ei syöpä tai diabeteskaan hoidu, jos ei itse mene hakemaan hoitoa. Masentuneen itsensä niskasta kiinni ottaminen(Edelleen kuvainnollisesti) voi olla ensialkuun ihan sitä, että varaa ajan mielenterveyspalveluihin ja jopa raahautuu paikan päälle.