Olet täällä

Lyrican maksimiannos

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Lyrican maksimiannos

ViestiKirjoittaja Laura69 » 26.10.2012 12:44:11

Olen aina luullut ja ohjeissakin lukee että Lyrican maksimiannos vuorokausessa on 600 mg. Mielummin otettuna kahdessa erässä aamuin illoin. Mulle nostettiin sen 750 mg kun tuo nosto 600 auttoi jo kamalasti ahdistukseen ja masennukseen mutta ei tarpeeksi. Sain sitten sen ratkaisevat 150 mg lisää ja nyt olen tyytyväinen sen suhteen. Se auttaa sekä hermokipuihin että epilepsiaan (ei ole ollut kohtauksia) että erityisesti masennukseen että ahdistukseen. En tunne viihdekäytön oireita vaikka olen josksu nuoruudessa sitäkin kokeillut mutta totesin että riskit ovat liian suuret ja loppujen lopuksi mitä järkeä. Myös perinnölliset seikat pelottivat. Jos tyttöni perivät siitä jotain haitallista.

Mutta onko kokemuksia? Vaikka lääkäri on sen määrännyt perustellutsti, voiko esim. Kela puuttua tuohon joteinkin ja pahimmassa tapauksessa syyttää vielä mua väärinkäytöstä????? :shock:

Jotenkin pikkaisen pelottaa vaikka esim. apteekissa ollaan noista tarkkoja,olen apteekkisopmuksen piirissä eikä sieltä koskaan ole sanottu mitään. Sivuvaikutuksiakaan ei ole ollut.
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

Re: Lyrican maksimiannos

ViestiKirjoittaja Ultravision » 26.10.2012 15:58:36

mä oon vetäny 4 grammaa tota paskaa ja korin kaljaa ihme että olin hengissä. nii ja bentsot päälle.
Get Busy Livin' or Get Busy Dyin'
Ultravision
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli » 26.10.2012 17:43:49

Todennäköisesti ei tule Kela puuttumaan, jos eivät apteekissakaan puuttuneet. Tiedän ihmisen, jolle tuota on määrätty 900mg/vrk. Tiedän myös tapauksia, että on ollut 1200mg/vrk. Itse olen syönyt yli 2g vrk, mutta se oli väärinkäyttöä kohdallani vuosia sitten, enkä kyllä suosittele sitä. Vaikka se oli aika kivaa silloin, niin onnistuin telomaan itteni aika hyvin. Nykyään syön ohjeen mukaisesti n. 600mg/vrk.
Rölli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hermovaurio » 26.10.2012 21:19:06

Tiedän minäkin yhden tyypin kenelle on ihan kipupolilta määrätty 600mg aamulla ja 600mg illalla kun sieti niin hyvin sitä lyricaa eikä sille tullut mitään ikäviä sivuoireita
kylläpä panettaa........
hermovaurio
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Laura69 » 27.10.2012 14:20:55

Kiittää vastauksista. En siis ole ainankaan ainoa joka vetää noita määriä. Mulla on sietokyky kans tosi hyvä koska otan koko annoksen aina aamulla ja esim. Oxyt päälle. Eikä mulla nyt mitään ihmeellistä päässä tunnu. Tai missään muuallakaan. Paitsi että se on kyllä taivaallista kun yölliset kivut helpottavat pikku hiljaa. LYrican ainoa huono puoli on että jos aamulla nukkuu pidempään ja annos myöhästyy niin kestää 2-3 tuntia ennenkuin se toimii taas kunnolla. Ei mikään pikahelpotus.
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli » 27.10.2012 17:45:52

Laura69 kirjoitti:Kiittää vastauksista. En siis ole ainankaan ainoa joka vetää noita määriä. Mulla on sietokyky kans tosi hyvä koska otan koko annoksen aina aamulla ja esim. Oxyt päälle. Eikä mulla nyt mitään ihmeellistä päässä tunnu. Tai missään muuallakaan. Paitsi että se on kyllä taivaallista kun yölliset kivut helpottavat pikku hiljaa. LYrican ainoa huono puoli on että jos aamulla nukkuu pidempään ja annos myöhästyy niin kestää 2-3 tuntia ennenkuin se toimii taas kunnolla. Ei mikään pikahelpotus.

Joo, se on jännä, että oot naisena saanu noinki ison annoksen. Itellä sellanen lekuri tällä hetkellä, että ei anna mulle yli 600mg/vrk vaikka oon mies. En oo kyllä jaksanu asiaa hänelle vielä perustella, koska mulla on toistaiseksi lyrican tilanne ihan hyvä ja saan vähän enemmänki jos tarviin. Mutta esim:

Mies 100kg syö Lyricaa 600mg/vrk.
Nainen 50kg syö Lyricaa 600mg/vrk.

Miehen rasva% 20, naisen 30%.
Naisen ruumiin vesipitoisuus 60%, miehen 70%.

Naisella siis veren lääkeainepitoisuus 600mg/vrk annoksella on: 600mg/{(0,70*50)*0,60}= 28mg/kg
Miehellä lääkeainepitoisuus samalla annoksella: 600mg/{(0,80*100)*0,70}= 10,7mg/kg.

Eli nyt kun Lyrican ohjeissa sanotaan, että max. 600mg/vrk, niin jotkut lääkärit eivät huomio tuota plasman pitoisuutta ollenkaan, mikä itseäni vituttaa, koska lekurini lukee pharmacan ohjeista ja perustelee: "maksimiannos on 600mg/vrk, ei sitä voi antaa enempää..." Sama annos siis 50kg naiselle ja miehelle lääkäreiden mukaan 600mg/vrk? Tämähän on mielenkiintoista... Kuitenkin eri annokset alkoholia samojen lekureiden mukaan pitää olla miehelle ja naiselle.

Samalla 600mg:n annoksella voidaan päästä siis kolminkertaisiin lääkepitoisuuden eroihin elimistössä. Vituttaa tuo joidenki lekureiden logiikka. Itelleni vois aivan hyvin (100kg) määrätä esim. tuon 1800mg/vrk, mutta EI NIIN EI prkl.

Edit: Niin joo, pitäis vielä huomioida miehen naista nopeampi metabolia ja myös suurempi maksa jne. mikä entisestään suurentaa noita eroja.

Edit2: Itseasiassa en olekaan varma, että voikohan tota laskea noin... Jos se lyrica sitoutuukin vaan suoraan plasman proteiineihin, eikä jakaannu tasaisesti elimistön vesimäärään. Jokatapauksessa erot menee miehen hyväks silti aika reilusti, koska on sitä veriplasmaa kans miehellä enemmän kun kevyemmällä naisella.
Rölli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Laura69 » 27.10.2012 18:40:01

farmakologiassa ja perustason lääkelaskennassakin olen melkoinen peelo. Humanisti kun olen. Mutta onneksi yksi parhaista kavereista on farmaseutti. Auttaa hiukan! :D

Hauskaa sinänsä että tämä nuorehko lääkärimies eli omalääkärini ei koskaan vuosienkaan mittaan ollut suostunut suurentamaan Lyrica-annostani yli kuudensadan. Vaikka on määrännyt mulle Fentanylit ja Oxyt ja muut järkyn vahvat lääkkeet eli uskoo kyllä mikä on kivun taso. Mutta kun sijaiseksi tuli kesällä sellainen hyvin nuori vastavalmistuneen näköinen tyttönen niin hän sanoi että kyllä noilla kivuilla voi nostaa annosta 150 mg:lla. Ja kun vakilääkäri palasi, hän on kiltisti siitä lähtien uusinut reseptit sen mukaan että kokonaisannos on 750 mg.

Toisaalta vilkas mielikuvitus kun on, olen funtsinut että mukava vakilääkärini antaa aika hövelisti lääkkeitä ja hän voinut saada jo kyselyjä Kelalta siitä. Ja hän on siksi kiristänyt linjaansa eikä suostunut nostamaan Lyricaani "yli". Mutta kun joku muu teki aloitteen niin hän mielellään jatkaa sitä ja jos Kela valittaa niin voi aina vedota siihen että alkuperäinen päätös ei ole hänen. Mistä näitä virkamiesten juttuja tietää. Kelan tutuiltakin olen kuullut vähän kaikenlaista näistä kyselyistä ja ilmoituksista mitä lääkäreille lähetellään. Hoh-hoijaa. Siinä jää taas tärkein eli potilas jalkoihin.
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 28.10.2012 20:36:27

^^ Tuohon Röllin ylempään kirjoitukseen: Ehkä hieman asian vierestä, kun kummallakin kirjoittajalla toleranssia tähän Lyricaan on, mutta se toleranssihan on yksi suurimmin vaikuttava juttu näissä, ellei sitten lähdetä juuri siitä tilanteesta, että kahdella henkilöllä, joista toinen on se 50-kiloinen nainen ja toinen 100-kiloinen mies on yhtä paljon aineen X käyttötaustaa ja samoilla määrillä.

Itse olen todella pienikokoinen nainen, mutta silti hyvin pysyn tolpillani esim. runsaan benzoannostuksen jälkeen, kun joku iso mies, joka ei ole koskaan benzoihin koskenut, on aivan kanttu vei yhdestä Pamista, joka ei taas mulla sano mitään. Pystyn myös ryyppäämään penkin alle isoja miehiä, jos eivät ole tottuneet vetämään sellaisia rännejä, kuin minä. Tämä ei sitten ollut mitään leveilyä, vaikka ehkä siltä vaikuttikin, ennemmin olen huolissani, että olen tilanteeni tällaiseksi päästänyt.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli » 29.10.2012 00:12:44

Winston-84 kirjoitti:^^ Tuohon Röllin ylempään kirjoitukseen: Ehkä hieman asian vierestä, kun kummallakin kirjoittajalla toleranssia tähän Lyricaan on, mutta se toleranssihan on yksi suurimmin vaikuttava juttu näissä, ellei sitten lähdetä juuri siitä tilanteesta, että kahdella henkilöllä, joista toinen on se 50-kiloinen nainen ja toinen 100-kiloinen mies on yhtä paljon aineen X käyttötaustaa ja samoilla määrillä.

Itse olen todella pienikokoinen nainen, mutta silti hyvin pysyn tolpillani esim. runsaan benzoannostuksen jälkeen, kun joku iso mies, joka ei ole koskaan benzoihin koskenut, on aivan kanttu vei yhdestä Pamista, joka ei taas mulla sano mitään. Pystyn myös ryyppäämään penkin alle isoja miehiä, jos eivät ole tottuneet vetämään sellaisia rännejä, kuin minä. Tämä ei sitten ollut mitään leveilyä, vaikka ehkä siltä vaikuttikin, ennemmin olen huolissani, että olen tilanteeni tällaiseksi päästänyt.

Oot oikeassa kyllä, sillä on suuri vaikutus. Tietysti sitten taas mies vrt. nainen se maksimaalinen saavutettava toleranssi on eri tasolla... siis että mies pääsee harjottelemalla vähä pitemmälle.

Mut hei, mistä päin oot? Mennään ottaa joskus kisa, ku me nyt painitaan about samas "heavy weight" sarjassa!:D
Rölli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Laura69 » 30.10.2012 17:15:12

Winston, mulla on ihan sama. Tosi tylsää kun tolet on niin suuret että mistään ei enää saa mitään. Näin lyhyesti sanottuna. Pitäisi pitää taukoa ja vähentää, mutta mites sellaisen teet?

Mä olen nainen enkä ihan hirveän pienikokoinen, mutta keskipituinen kuitenkin. Pitäisi olla huonohko viinapää ja lääkepää, mutta rankalla harjoittelulla molemmat on melkoisia. ;) Hei Winston, Rölli kiinnostui susta heti kun päästit suustasi sanan "pienikokoinen" ja "nainen" samassa lauseessa. ;)
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli » 30.10.2012 18:10:05

Laura69 kirjoitti:Winston, mulla on ihan sama. Tosi tylsää kun tolet on niin suuret että mistään ei enää saa mitään. Näin lyhyesti sanottuna. Pitäisi pitää taukoa ja vähentää, mutta mites sellaisen teet?

Laura69, kannattaa lukea mun alottama ketju DXM:n vaikutuksesta toleranssiin (DXM ja riippuvuus). Asiasta on aika paljon tutkimusdataa, ei suoranaisesti DXM:stä, mutta NMDA-antagonisteista yleisesti ja niiden toleranssia ja riippuvuutta estävästä vaikutuksesta.

Mulla esim. nyt tää Rivatrilin pudotus on onnistunu aivan käsittämättömän helposti (verrattuna aiempiin pudotuksiin ja näinhän sen ei pitäisi mennä), kun otin kokeeksi mukaan tuon DXM:n (Resilarin). Tässä vois mahdollisesti olla tulevaisuudessa yks vaihtoehto, kuinka vieroittaa ihmisiä laitoksissa rauhoittavista. Niihin kun ei oikein tällä hetkellä ole mitään kunnon lääkettä käytössä. Opioidit, stimulantit ja kaikki muut lääkkeet on "helppo" ajaa alas rauhoittavilla, mutta milläs ajat rauhoittavat alas? NMDA-atagonistit vois sopia tuohon lokeroon.

Mä en viiti kuitenkaan hirveemmin suositella aineen käyttöä kenellekään, koska asiassa voi tietysti olla myös negatiiviset puolensa (en ole kylläkään tutkimuksia löytänyt, jotka pahemmin puoltais sitä vaihtoehtoa). Siitä huolimatta, että ite oon kokenu saaneni vaan positiivisia vaikutuksia tähän mennessä.

NMDA-antagonistin vaikutus nikotiinitoleranssiin:

"The results suggest the involvement of NMDA receptors in adaptations of the behavioural and neurochemical effects of nicotine that occur as a result of repeated administration of the drug."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8032593

NMDA-antagonistin vaikutus bentsotoleranssiin:

"NMDA antagonists blocked both learned and unlearned tolerance to chlordiazepoxide. It appears that in addition to impairment of memory and learning, NMDA antagonists may also influence some other mechanism involved in the production of drug-tolerance."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8971413

NMDA-antagonistin vaikutus barbituraattitoleranssiin:

"These findings suggest that NMDA antagonists affect barbiturate tolerance in a manner similar to their effect on ethanol tolerance."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9426832

NMDA-antagonistin vaikutus alkoholitoleranssiin:

"The findings suggest that NMDA antagonists block rapid tolerance by preventing some adaptation that occurs during intoxicated practice."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1596749

NMDA-antagonistin vaikutus opioiditoleranssiin:

"The results, together with previous research, suggest that NMDA receptors are broadly involved in opiate-induced plasticity, including the development of opiate tolerance and sensitization."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17994223

" It thus appears that NMDA receptors may have a fundamental role in the development of opiate tolerance, and that non-competitive NMDA receptor antagonists may be effective adjuncts to opiates in the treatment of chronic pain."

"The NMDA antagonists were found to inhibit the development but not the expression of opiate tolerance; i.e. they were able to prevent but not reverse tolerance."

- Sen verran kommentoin tähän väliin, että mun kokemuksen mukaan tässä viimeisessä vieroitusprosessissa DXM todellakin VÄHENSI toleranssia. Koska samaan aikaan kun vähensin lääkkeitä, ne tuntui silti toimivan hyvällä teholla eli toleranssi asettui vähennysten mukaan koko ajan uudelle alemmalle tasolle ilman suurempia ongelmia.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8137155

Mulla oli huomattavasti pudonnu toleranssin tramaliin, kun olin käyttäny tota Resilaria säännöllisesti. Jotakin oli tapahtunu toleranssille, muuta mitä yleensä tapahtuu tollasen tauon aikana. Alkoholia en ole vielä testannu. Enkä tule kyllä kokeilemaankaan tässä bentsovierotusvaiheessa, koska viimekerralla se sotki jo kuviot todella pahasti ja pahensi vieroitusoireita. Mulla on sellanen kutina kuitenkin, että alkoholi toimis nyt melkein samalla lailla, kuin se toimi nuorena poikana. Kahvi- ja nikotiinitoleranssi tais laskee myös.

Edit: Se unohtu mainita, että kannattaa sitten olla varovainen jos lähtee kokeilemaan esim. DXM:ää isommilla annoksilla ja on jotakin muita serotoniiniin vaikuttavia aineita yhtäaikaa käytössä. MAO-inhibiittoreiden kanssa varsinki voi saada vakavan serotoniinisyndrooman, mutta myös SSRI-lääkkeet, kuten Tramadol voi yhdessä DXM:n kanssa olla vaarallisia. Nimimerkki: KOKEMUSTA ON.
Rölli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Laura69 » 31.10.2012 21:42:25

Kiitos infopaketista. Menee aikaan ennenkuin sulattelen sen. Mut sen verran on sanottava että Tramalia en ota enää ikinä. Se oli yksi tekijä joka johti mun superpsykoosiin. Ja epilepsian puhkeamiseen. Puhumattakaan haimtulehduksista. Tai hetkinen, se ei siihen tainnut vaikuttaa mutta en nyt muista. Mun kropalle Tramal on myrkkyä. Siis Myrkkyä! :x
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rölli » 31.10.2012 23:17:23

Laura69 kirjoitti:Kiitos infopaketista. Menee aikaan ennenkuin sulattelen sen. Mut sen verran on sanottava että Tramalia en ota enää ikinä. Se oli yksi tekijä joka johti mun superpsykoosiin. Ja epilepsian puhkeamiseen. Puhumattakaan haimtulehduksista. Tai hetkinen, se ei siihen tainnut vaikuttaa mutta en nyt muista. Mun kropalle Tramal on myrkkyä. Siis Myrkkyä! :x

Saanko kysyy, että miten toi tramal sulla aiheutti epilepsian? Siis tiedän sen, että se alentaa kouristuskynnystä, mutta että se ihan voi laukasta sitä kautta pysyvän epilepsian? Miten sinulla tuli ensimmäinen kohtaus, oliko siinä jotain ennakko-oireita? Ihan sen takia oikeestaan kiinnostaa, koska itellä välillä ollu tässä vieroitusvaiheissa sellasia tuntemuksia, että vois olla lähellä ja olis ihan kiva kuulla kokemuksia aiheesta.
Rölli
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Laura69 » 4.11.2012 19:40:13

Homma alkoi sellaisilla poissaolokohtauksilla. Olin mm. puhelimessa kaverin kanssa ja olin ollut minuutin vaiti ja hän oli vain huudellut puhelimeen että mikä mulla on. Minuutin jälkeen jatkoin kuin ei mitään olisi tapahtunut enkä meinannut ulkoa että olin ihan out jonkin aikaa. Näitä oli varmaan kolmisen kappaletta muutaman viikon aikana. Sitten sain ekan kohtauksen ja mies kutsui ambulanssin. Veivät sairaalaan ja ekan kohtauksen jälkeen ei tullut vielä suuria tutkimuksia mutta kun ne uusiutuivat pari kertaa (kohtaus kesti melkein 5 minuuttia ja ambulanssi tuli taas ja vei mukanaan) jouduin neurologiselle aika monipuolisiin tutkimuksiin. Kannoin mm. sitä seurantalaitetta (päässä monta johtoa kiinni ja olkapäällä akku ja seurantalaite) useamman päivän. Mutta millään ei saatu kohtausta aikaan että se olisi saatu dokumentoitua vaikka ärsytettiin valoilla ja ties millä. Joten epilepsia jäi hiukan epäselväksi, mulla taitaa lukea papereissa että epilepsiaepäily. Syyksi määriteltiin lääkkeet, erityisesti Cymbalta ja Tramal saivat neurosediltä punaiset paperit eli niitä en saa enää käyttää.

Näin se suunnilleen meni. Tämän vuoden tammikuussa olisi saanut ajokortin takaisin koska silloin tuli täyteen vuosi ilman kohtauksia, mutta nyt kun on nuo vahvat kipulääkkeet niin omalääkäri sanoi että parempi etten mene rattiin. Ei tuo selkäkipu toisaalta antaisikaan ajaa kuin pikkuisia matkoja ja ehkä lääkkeet sen verran vaikuttaa huomiokykyyn että parempi näin.
Anna hyvän kiertää
Laura69
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Addie » 6.11.2012 05:03:21

Oliko sulla siis cymbalta ja tramal molemmat samaan aikaan ja millaisilla annoksilla, ja oliko tramalit debotteja vaiko nopeita?? Ajattelin ettei nuo yhdessä ainakaan pidemmän päälle välttämättä mikään paras vaihtoehtokaan ole.. Itellä ei oo koskaan tuota ajokorttia edes kyseenalaistettu vaikka mitkä mömmöt on ollut käytössä, nyt tosin vain oxycontin ja rivatrilit + migreenilääkkeet.

Eli siis selvää tulosta ei saatu mistä johtui nuo sinun oireesi ja nyt pysyvä epilepsia?
Itellä on punasella listalla leptit ja masarit.. ajaa ihan suicidiin asti vaikka kaikki olisi ok.
Itellä tuo lyrica ei antanut toivottua vaikutusta, eli vienyt kipuja selästä, oli silloinaan 75-150mg? kokeilussa buustaamaan 400mg:tä tramalia + lukuisia muita lääkkeitä.
Nyttemmin meinattiin kirjoittaa MT-Toimistolta kun kävin siellä lääkärinjuttusilla kerran niin 600mg (300mg aamulla 300mg illalla) buustaamaan oxyjä, ei kiitos! :S Itellä tuli vain huono-olo jne vaikka söinkin kauemmin silloin kuin koitettiin tuolla köykäsellä annoksella tarpeeksi kauan, että alkupahoinvoinnit jne olivat menneet ohi.
Ainiin, cymbaltan kokeilin myös, ei todellakaan mun juttu ollut, se oli oxyjen kanssa.
I know it hurts bad, to give everything and still end up sad
Twisted fact of life, every single day is another fight..
Addie
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna