Olet täällä

Neuroosit/pakko-oireet

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Neuroosit/pakko-oireet

ViestiKirjoittaja iina » 12.1.2014 13:47:32

^
Jos tapaamisaika ja -paikka sovitaan privaatisti meileillä, niin mistäs tuolla maailmalla kukaan tietää mistä jengi toisensa tuntee. Tai vaikka se aika ja paikka sovittais täälläkin, ni en oikein jaksa uskoa, et kukaan viittis nähdä vaivaa, ja tulla paikalle vaan puskista kurkkimaan. Mut eihän se tietenkään mahdotonta ole, meit on niin moneen lähtöön...

Mua vaan ihmetyttää suuresti ne, jotka ajoittain on hyvinkin halukkaita tapaamaan, mutta sit kun se pitäisi tehdä niin ne jänistää, eikä ees tuu mitään selitystä miks. Osa taas sanoo suoraan et ei ole halukas tapaamaan ketään tätä kautta, ja sillon se on ihan fine. Mut sellasta ihme soutu-huopaamista en ymmärrä. Itse asiassa se on jopa hyvin ärsyttävää. Tulee sellanen olo, et ei kauheesti kunnioiteta niitä, joiden kanssa asiasta on puhuttu.

Vaan eipä mulla kauheesti mussutettavaa oo itelläkään, kun ilmestyin viime kesän "miittiin" melkein tunnin myöhässä... :oops: Mut taisin kuitenkin olla ainoa, joka ilmestyi?! Ei hitto, me ollaan kyl niin surkeeta sakkia! :lol:
LOVE is kindness, HATE is blindness.
iina
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hailioquel » 12.1.2014 14:47:54

Mua vaan ihmetyttää suuresti ne, jotka ajoittain on hyvinkin halukkaita tapaamaan, mutta sit kun se pitäisi tehdä niin ne jänistää, eikä ees tuu mitään selitystä miks. Osa taas sanoo suoraan et ei ole halukas tapaamaan ketään tätä kautta, ja sillon se on ihan fine. Mut sellasta ihme soutu-huopaamista en ymmärrä. Itse asiassa se on jopa hyvin ärsyttävää. Tulee sellanen olo, et ei kauheesti kunnioiteta niitä, joiden kanssa asiasta on puhuttu.

^ Koen et oon ite saattanu syyllistyä tuohon, et ensin on tapaamishaluinen, ja sit hämyisesti ei enää liitykään mukaan. Mulla sattu paikkakunnanvaihto puolivahingossa viime kesän miitin alla ja niinpä jätin koko homman huomioimatta. Vähän kyl harmitti, koska joka kerta kun näin käy, P-linkin miittiuskottavuus kärsii kolauksen.
Hailioquel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja FriendlyFire2000 » 30.7.2014 22:44:19

Kylppärin roskis on aika järjestyksessä. se on ainoo mut vähän hassu oire D: ei se muan elämää oo kyl kauheesti haitannu väri ja logosekasorto näyttää vaa hauskalta :roll: se on vähän niinku taideteos
Candymaaaan 10ROCK
FriendlyFire2000
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 8.12.2015 02:39:37

Löysinpäs :P .

Mulla on viimeaikoina alkanut nostaa päätään... Tai no, oireilla hyvinkin vahvasti hamstrausvimma. Ei tämä mikään uusi juttu ole, eli väliin tätä on esiintynyt hyvinkin voimakkaasti, mutta sitten on taas aikoja, että vähät välitän, onko mulla sitä tai tätä, kyllä sinne kauppaan joskus pääsee, eikä sillä nyt niin väliä ole, vaikka asia X olisi jonkin aikaa tyystin lopussakin taloudesta. Nyt mun "pitää" kuitenkin hankkia varalle kaikkea, siis ihan kodin perusjuttuja jne., eli esim. jos pesupulveripakkaus tai kissanhiekkasäkki on korkattu, pitää heti ostaa seuraava jo odottamaan, etteivät vain pääse loppumaan kesken, vaikka tiedän vallan mainiosti järjelläni, että kyllähän noilla nyt jonkin aikaa pärjäilisi :roll: . Onneksi en sentään mitään ihan turhaa roinaa haali, vaan kaikki hamstraamani tavara tulee kyllä ihan käyttöön jossakin vaiheessa ja mulle myös riittää se, että on se 1 avaamaton pakkaus juttua X kämpässä, eli ei mun sentään tarvitse pinota tänne kymmentä kissanhiekkasäkkiä :lol: . No, sitä odotellessa, jos tämä tästä vaikka pahenisi :mrgreen: . Säilytystilaakin on tässä kämpässä sen verran hyvin, että kaikelle löytyy toistaiseksi paikka, eikä tämä huusholli todellakaan näytä miltään varastolta. Ja niin hullu en sentään ole, että hamstraisin esim. pilaantuvia elintarvikkeita, koska se vasta tuhlausta olisikin heitellä niitä pois, enkä ajatellut säilyttääkään täällä 2 vuotta sitten pilaantuneita maitoja ja/tai käyttää niitä :mrgreen: .

Olen viimeaikoina voinut psyykkisesti melko hyvin, ts. en ole ollut järin masentunut, saati psykoottinen ja tämä oireilu on ennenkin liittynyt juuri tuohon parempaan vointiin. Pahasti masentuneena ei toki jaksa miettiä niin pitkälle ja niin pikkuasioita, kuin tiskiaineen loppuminen, eikä myöskään haahuilla kaupoissa ostelemassa sitä sun tätä, ellei sitten ole aivan pakko viimein saada jotakin suunnilleen elitärkeää, kun se on ollut lopussa jo aikansa. Tähän liittyy kuitenkin myös se, että jotenkin ennakoin ja varaudun mahdollisesti tulevan romahduksen varalle, eli sitten jos/kun se HC-masennus/psykoosi iskee, ei olekaan aivan tyhjän päällä, vaikkeivat pari ylimääräistä tiskiharjaa tokikaan järin paljoa auta noihin vaivoihin :lol: , mutta jotakin turvallisuuden tunnetta tuosta tavaran haalimisesta kuitenkin saan.

Edit: Pakko-oireinen häiriöni alkaa ylipäätäänkin oirehtia pahiten silloin, kun olen muuten ns. normaali, eli en masentunut, mutten juuri vauhdissakaan. Depiksessä ei jaksa välittää ja hypomaniassa taas on niin kiire touhuta sitä sun tätä, ettei välttämättä yksinkertaisesti ehdi pakko-oireilla, jos toki sekin vaikuttaa, että silloin mieliala on sen verran korkealla, että kaikki kyllä järjestyy ja on niin hemmetin hyvin, vaikkei turhia huolehtisikaan. Kun sitten ei ole kummassakaan ääripäässä alkaa kummasti riittää energiaa pakko-oireiden pyörittelyyn :roll: . Onko kukaan muu pakko-oireinen(Jolla siis on mieluusti myös muita MT-häikkiä) täällä huomannut samankaltaista ilmiötä?
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 8.12.2015 15:41:42

^ No ei onneks niin pahalta kuullosta toi sun hamstraus, kun mitä telkkarista on tullu katottua niitä tyyppejä joilla asunto on muuttunu oikeasti kaatopaikaksi, kun MITÄÄN ei voi heittää pois. :shock:
Jopa 10vuotta vanhoja mainoslehtiä, mitä tulee postiluukusta muutenkin jatkuvasti, niin yks tyyppi ei antanu sen apuun tulleen siivous-porukan heittää pois!!! Eli siinä vaiheessa jos alat Winstoni keräillä vanhat karkkipaperit ja pamien tyhjät liuskatkin talteen, etkä raaski roskiin heittää, niin silloin ehkä huolestuisin enemmän... :lol:
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.12.2015 17:32:25

Mullakin pakko-oireet ilmaantuvat ennemmin silloin, kun en ole ihan syvässä depiksessä. Psykoottisia pakkoajatuksia en nyt laske neurooseiksi, sillä lääkärit kuitenkin kutsuvat niitä ääniksi, vaikka itse olenkin eri mieltä asiasta.

Ah, tää on niin mun ketju. Mulla on hampaidenharjaamisneuroosi. Hinkkaan yleensä niitä aamuin, illoin joku 5 minuuttia ja vielä lankaankin. :mrgreen: Täytyy kyllä myöntää, että depiksessä nyt on jäänyt harjaamatta hampaat aamuisin. :oops:

Päivämääriinkin mulla liittyy neurooseja. Meinasin saada masiksesta huolimatta paskahalvauksen, kun joudun matkustamaan eri päivänä ja eri kellon aikana kuin yleensä, johtuen lentolippujen kalliista hinnasta. Ei päivämääristä ja kellonajoista sen enempää, että edes jonkinsortin anonymiteetti säilyisi. :D

Ylipäänsä luulen, että toi päivämäärä-/aikaneuroosi liittyy siihen, että mulla on pakonomainen tarve tehdä asiat juuri niin kuin olen ne aikaisemminkin tehnyt. Esimerkiksi autossa istun aina pelkääjän paikan takana, mutten mä sentään samanlaista kohtausta saa, kuin vääristä päivämääristä, jos en jostain syystä pääsekään juuri sille paikalle. Mulla on vakiopaikat pöytienkin ääressä, niin terapia-istunnoilla, kotona kuin parhaan kaverinikin luonna. Viimeviikolla mua häiritsi suunnattomasti, kun jostain syystä istuttiin kaverin kanssa niillä "väärin päin." :mrgreen:
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja phalene » 11.12.2015 18:05:08

Normaalioloissa on kaikista paras, sillon kun on ns. aikuinen ihminen ohjaksissa. Stressikaudet/hetket ja masennus pahentaa, sillon tavaroita tulee siirreltyä ja järjesteltyä jne jne ihan älyttömyyksiin asti. Tarkistettua että missä oli mikin tavara, onko ne nyt kaikista loogisimmassa järjestyksessä kun pystyy olemaan,ylensäki kaikki tavarat stressaa, sillon tulee heitettyä pois hyvääkin tavaraa kun ei kestä nähä mitään ns. ylimäärästä..

menneet on onneks ne ajat kun tuli tyhjyyden tunteseen hamstrattua millon mitäki. ei onneks mistään kaatopaikalta asti mutta esim. suihkussa 30 erilaista suihkusaippuapurkkia oli jotenkin olevinaan tyydyttävää :P

jotain yhden stressikauden kestäviä outouksia on ollu aiemmin.. yks oli et monta kertaa päivässä piti tarkastaa että sormukset on oikein päin, siis sisäpuolen tekstit "oikein" peri ja muita vastaavia hömpötyksiä mitkä oikeesti on jo alkanu stressaamaan ja haittaamaan arkipäivää.

sanosin et jotain kompensointia nuo neuroosit ainaki itellä on ollu ja on edelleenki. jos/kun muissa asioissa epäonnistuu niin onpahan jääkaapissa kaikki tavarat sentilleen oikeilla kohillaan..ääääähh... :D
phalene
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 12.12.2015 09:20:18

Zeus: Mä olen niin neuroottisen siisti :mrgreen: , etten todellakaan ala säilöä mitään roskaa tai muutakaan täysin käyttökelvotonta rojua täällä, joten sillä tavoin hamstraamiseni ei sentään ilmene, vaan kaikki haalimani tavara on kyllä ihan tarpeellista, tulee käyttöön jossakin vaiheessa ja tavaroille löytyy kyllä paikka esim. kaapista, eli poissa silmistä/kulkuväylältä. Tuo siisteysneuroosini aste kyllä vaihtelee myös mielialan mukaan. Olen siisteyttä rakastava, mutta en sentään aina ole sillä mielellä, että joka paikan on oltava tiptop ja tavaroiden juuri oikeilla paikoilla ja oikeissa asennoissa ja niihin saa koskea vain silloin, kun niitä todella tarvitsee käyttöön. Masennuskaudet ovat toki ihan oma lukunsa ja olen joskus ollut niin huonossa hapessa, että kämppäni oli silkka läävä, kun ei vain jaksanut kiinnostaa tiskaaminen, roskien vienti, tavaroiden paikoilleen laittaminen jne., mutta jollei nyt puhuta mistään megadepiksistä, niin siltikään en aina ole niin neuroottinen puhtauden ja järjestyksen kanssa, kun väliin taas meno on sellaista, että yksikin tiskaamaton kuppi tiskipöydällä tai hetken tuolinselkämyksellä lojuva pusero järkyttävät maailmaani tyystin :roll: .

Nnaana: Mulla on myös tuo juttu, että mun on saatava olla omalla paikallani ja mulla on niitä "omia" paikkoja ihan julkisissa tiloissakin :roll: :mrgreen: . Kotona sohvalla istuessa tai sängyssä maatessa mun on oltava omalla puolellani ja isännän omallaan(Hänellä ei tosin ole mitään neuroosia asian suhteen, muttei myöskään mitään järjestystämme vastaan), kadulla kävellessä mun on käveltävä seuralaiseni oikealla puolella, kantabaarissani mulla on "oma" paikka, samoin, kuin kanta-apteekissani niissä odotustuoleissa, lääkärin odotusaulassa(Auta armias, jos joku on nuo varannut :twisted: . En mä sentään raivota ala, ainakaan nykyään, yleensä ja toivottavasti, mutta tulen hermostuneeksi ja päivästäni saattaa pahimmassa tapauksessa mennä monta tuntia pilalle :shock: :roll: ) ja näitähän riittää. Onneksi pakko-oireisuuteni ei aina ole yhtä vahvasti pinnassa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 12.12.2015 15:21:26

Winston-84 kirjoitti:kun väliin taas meno on sellaista, että yksikin tiskaamaton kuppi tiskipöydällä tai hetken tuolinselkämyksellä lojuva pusero järkyttävät maailmaani tyystin

Voih, mä tuun hakee sut vaimokseni kunhan saan tän oman "sotkuni" selvitettyä... :mrgreen: :lol:
Mulla on nimittäin itelläni kans sama homma, et pyrin pitää kaikki tavarat ym. tärkeät asiat aina samoilla paikoilla ja paikat siistinä, et ne on helppo löytää kun niitä joskus (yleensä kiireessä) tarttee.
Mut tää mun tuleva exä :mrgreen: ei taas välitä tollasista asioista tuon taivaallista, ja siksi hän etsii joka aamu esim. avaimia, puhelinta, laukkua ym. ja toi oli vaan pieni otos kaikista arki-tavaroista jotka on AINA olevinaan joku muu siirtäny muualle mihin hän on ne jättäny... :evil:
No jokaisella meillä on omat tapansa ym. eikä sellaisten asioiden takia oikeasti minunkaan maailmani niin paljoa järky, et vaikuttais joihinkin isompiin päätöksiin, mut kyllä se ärsyttää aina joskus ihan suunnattomasti kun itse tiedät 100% varmaksi missä sun kaikki esim. edellä mainitut tavarat on, ja toinen sit joka aamu ettii omiaan ja vihjailee et JOKU on taas siirtäny ne...
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kirkas » 12.12.2015 20:51:27

:lol:

Ei voi kun nauraa, Winstonin ja Zeuksen tekstit oli melkein kun mun kirjottamia. Ei se ihme ole et myös teidän kanssa tulee "juteltua" tai kommentoitua näitä kirjotuksia usein täällä. :D
thats it!
kirkas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 13.12.2015 08:20:07

^^ Oi, Zeus, olen imarreltu :oops: , mutta valitettavasti mun on annettava sulle rukkaset, kun sen verran hyvin menevät yksiin nuo mun ja isännän neuroosit, ettemme tässä pahempaa aviokriisiä onnistu saamaan aikaiseksi :lol: .

Jep, eipä niitä monia pakko-oireitaan edes niin pakko-oireina ajattele, vaan pikemminkin tapoina. Oikeastaan neuroottisuutensa huomaa vasta sitten, kun sitä oirettaan ei pääse toteuttamaan, eli esim. joku on varannut sen vakipaikkani baarissa/bussissa/lääkärin vastaanotolla/apteekissa ja alan hajoilla, enemmän tai vähemmän. Silloin tulee mieleen, että onkohan tämä ihan tervettä :roll: . Toki sellaisiakin pakko-oireita on, jotka häiritsevät elämää, vaikka niitä pääsisikin toteuttamaan mielinmäärin, tai juuri siksi häiritsevätkin. Jos esim. hellaa tai oven lukitusta pitää tarkistella niin moneen kertaan, ettei pääse lopulta lähtemään koskaan kotoaan minnekään, tai pesee itseään niin vimmatusti, että iho kuoriutuu irti, niin silloin ei voida puhua enää mistään tavasta ja tottumuksesta, joka nyt vain on :? .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 13.12.2015 10:32:40

phalene kirjoitti:Normaalioloissa on kaikista paras, sillon kun on ns. aikuinen ihminen ohjaksissa. Stressikaudet/hetket ja masennus pahentaa, sillon tavaroita tulee siirreltyä ja järjesteltyä jne jne ihan älyttömyyksiin asti. Tarkistettua että missä oli mikin tavara, onko ne nyt kaikista loogisimmassa järjestyksessä kun pystyy olemaan,ylensäki kaikki tavarat stressaa, sillon tulee heitettyä pois hyvääkin tavaraa kun ei kestä nähä mitään ns. ylimäärästä..

menneet on onneks ne ajat kun tuli tyhjyyden tunteseen hamstrattua millon mitäki. ei onneks mistään kaatopaikalta asti mutta esim. suihkussa 30 erilaista suihkusaippuapurkkia oli jotenkin olevinaan tyydyttävää :P

jotain yhden stressikauden kestäviä outouksia on ollu aiemmin.. yks oli et monta kertaa päivässä piti tarkastaa että sormukset on oikein päin, siis sisäpuolen tekstit "oikein" peri ja muita vastaavia hömpötyksiä mitkä oikeesti on jo alkanu stressaamaan ja haittaamaan arkipäivää.

sanosin et jotain kompensointia nuo neuroosit ainaki itellä on ollu ja on edelleenki. jos/kun muissa asioissa epäonnistuu niin onpahan jääkaapissa kaikki tavarat sentilleen oikeilla kohillaan..ääääähh... :D

Mulla myös stressi pahentaa huomattavasti pakko-oireita. Tarkistan monta kertaa käsilaukkua jos olen menossa johonkin, että siellä on kaikki. Okei, tuo voisi olla ihan normaalia, mutta tarkistan sen käsilaukun siis vähintään 5 kertaa. Kun tulen takaisin kotiin on edessä sama laukun tarkistusrumba, ettei mitään vaan jäänyt mihinkään. Saatan jopa hokea ääneen kun mieheni on kotona: avaimet, lompakko, henkkari, pankkikorit, jne. Takas tullessa teen saman rumban.

Keittiön hella on kuitenkin kaikkein ahdistavin kapistus, joka asunnosta löytyy. :mrgreen: Joka kerta kun menen keittiössä hellan tai kahvinkeittimen lähelle (siellä on mun aamu- ja iltalääkkeet myös) niin alan tuijottamaan niitä laitteiden namiskoja, että kahvinkeitin ei varmasti ole päällä, eikä hellan mikään nuppeli kääntynyt. Tämä siis joka kerta kun menen sen perkeleen hellan lähettyville. Lasken myös mielessäni viiteen ja saatan tarkistaa useasti 5 kertaa että namiskat ovat kiinni, mutta tarkistan ne 5 kertaa moneen kertaan uudelleen ja uudelleen. En sentään vemppaa niitä edes takas, mutta tarkistan "mielessäni" että ne ovat kiinni tuijottaessani niitä tuimasti. Onko muilla tätä mielessä asioiden tarkistamista vai vemppaatteko te kaikkien laitteiden kanssa?

Raivostuttavin neuroosi on kuitenkin listojen tekeminen. Teen useiksi viikoiksi listoja eteenpäin, että mitä minäkin päivänä pitää tehdä. Olen tehnyt sitä ihan nuoresta lähtien. Aina en tietenkään saa niitä suoritettua ja sitten ne siirtyvät seuraavalle päivälle. Se ei ole niin paha, mutta se että en usko että pystyisin edes hallitsemaan elämääni ilman noita listoja. oloni olisi todella epävarma. Kai niistä on tullut vielä tärkeämpi asia nyt kun olen sairas-työtön. Ainoa työ mikä mulla on, on ne tietyt jutut ja yritän saada ne hoidettua, koska se tuntuisi epäonnistumiselta jos en pystyisi edes siihen. En kyllä aina pystykään.

Puhelinta pidän käytännössä aina äänettömällä ja soitan sitten ihmisille mielummin itse takaisin. Puhelin on jonkunlainen helvetin koje mulle kun olen masentunut, en halia kuulla kenestäkään mitään, en halua nähdä ketään, enkä jaksa vastata edes tekstiviesteihin. Onneksi kaikki mut tuntevat tietävät tämän, soitan kyllä yleensä takaisin heti kun huomaan, että mulle on soitettu, koska sekin jää vähän ahdistamaan, että pitää hoitaa se asia pois alta. Sit juuri masennuskausina pääse suusta aina "voi vittu" tai vaan pitkä huokaus jos on ihan paskana, jos puhelimeen on tullut puheluja.

Mulla on vakipaikka sängyssä (uskon että kaikilla parisängyn jakavilla toki on. Se on oikealla puolella, myös sohvalla istun aina oikealla puolella. Muuten mulle on sama mihin istun lääkärin vastaanotolla, kunhan lääkärin huone on riittävän lähellä ja tuoli ei valu paskaa. :lol:
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 13.12.2015 12:55:19

^ Mun yhdellä kaverilla on toi hellaneuroosi, mutta nykyään se tekee sen takia niin, että aina, kun se käy keittiössä niin se ottaa valokuvan, josta sitten näkee missä kunnossa se keittiö on jätetty. :lol:

Toi puhelinjuttu on mullakin. Siis, että se on aina äänetön, itseasiassa vieläpä iPhoneen saa sellaisen asetuksen, ettei kuin vain tietyt numerot pysty soittamaan mulle. Yleensä pidän jopa sitä tilaa päällä, et perheenjäsenten ja läheisimpien sukulaisten ja ystävien puhelut tulee läpi. (Värinällä) Muista numeroista kyllä näen puhelutiedoista, jos on yrittänyt soittaa, mutta niistä ei tule mitään ilmoitusta mulle.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hilbert » 13.12.2015 13:01:59

Mullakin on ollut toi hella-pakkomielle välillä ja se on häirinnyt unen saantia yöllä kun on pitänyt välillä nousta ylös tarkistamaan hellan namikoita.
hilbert
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 13.12.2015 16:31:26

Mä tarkistelen onko hella pois päältä, vesihanat kiinni ymv. silloin, kun olen aivan vitun benzopäissäni, kuten esim. nyt :mrgreen: . En siksi, että mua tuossa tilassa ihan liikaa stressaisi mikään, mutta, kuten monet täällä ehkä tietävät, benzopäihtymys on tila, jossa saattaa unohdella hyvinkin olennaisia asioita, enkä tokikaan tahdo, että talo palaa, kissat karkaavat auki unohtuneesta ovesta tms. Kumma kyllä, kännipäissäni mua ei kiinnosta paljoa tarkistella mitään, vaikka periaatteessa samanlainen muistinmenetys- ja sekavuuspöhnä on kyseessä :roll: :? .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna