Olet täällä

Neuroosit/pakko-oireet

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Neuroosit/pakko-oireet

ViestiKirjoittaja phalene » 13.12.2015 16:41:52

Tuo listojen tekeminen, ai jumankauta.... niitä on väännetty tunteella ja huolella ja ajan kanssa mutta siihen se on aina jäänykin. Mitään listatuista asioista ei yleensä tullu silloin tehtyä kun on suunnitellu. Yleensä siinä vaiheess kun on pitäny käydä jotain tekemään onkin alkanu tekemään sitä listaa uudelleen, ei ole ollu tarpeeks selvä tai siisti tai mikä lie syy aina löytyny. Se on nyt tosin jääny jo historiaan. Mutta joskus miettiny että kun niitä on niin kiva tehä niin ehkä sitä ois sopinu työnohjaajaks tai vastaavaks kun hyviähän ne on aina olleet, jonku muun vaan ois pitäny tehä ne ite hommat :D
phalene
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.12.2015 07:51:29

Minä teen myös listoja, mutta en koe sitä niinkään pakko-oireena tai ainakaan kovin häiritsevänä sellaisena. Mun muistini on, mitä on, kiitos vuosikausien sekakäytön :roll: , ja lisäksi keskittymiskykyni on aika ajoin vähän hukassa, joten noista listoista on ihan oikeaa hyötyä, jotta muistan tehdä asiat. Yleensä en tee mitään yltiöpäisiä listoja, joihin rahkeeni eivät riitä, listaan vain ne asiat, jotka olisi tarkoitus tehdä joka tapauksessa, ottamatta erityisiä paineita niistä. No joo, täytyy myöntää, että joskus innostun kyllä listaamaan suunnilleen vessassakäyntejä myöden(En nyt oikeasti aivan :lol: ) kaiken, mitä päivän mittaan pitää tehdä. Jos esim. ainoat hommat päivälle ovat imurointi ja kaupassakäynti, niin kirjoitan ne ylös, vaikka totta helvetissä mä nuo nyt muistaisin muutenkin siitä, että kissankarvoja ja muuta pölyä ja roskaa on kertynyt lattioille jo ihan riittämiin, ja jääkaappi alkaa uhkaavasti tyhjentyä. Listojentekovimmaani pätee sama, kuin muihinkin pakko-oireisiin, eli väliin se on päällä vahvempana ja väliin on taas melko hällä väliä -meininki.

Laukun ja taskujen tarkistamista ilmenee mulla myös ajoittain, eli ennen lähtöä tarkistan, onko kaikki tarvittava mukana ja myös kotiin palattuani tsekkaan, ettei mitään ole hukkunut matkalla. Silloin, kun tuo tapahtuu vain kertaalleen, pidän sitä ihan normaalina, en pakko-oireisen häiritsevänä, mutta jos laukku ja taskut täytyy tsekata min. 3 krt. sekä lähtiessä, että palatessa ja vielä liikkeellä ollessaankin alkaa penkoa laukkuaan, niin silloin tuo alkaa jo vituttaa. Sitä paitsi, ylenmääräinen laukun penkominen esim. ruuhkabussissa tai keskellä katua kävellessä vain edesauttaa sitä, että sieltä tipahtaa jotakin tärkeää :roll: :lol: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja OnnenVarjot » 14.12.2015 13:38:15

Winston-84 kirjoitti:Mä tarkistelen onko hella pois päältä, vesihanat kiinni ymv. silloin, kun olen aivan vitun benzopäissäni, kuten esim. nyt :mrgreen:

Mulla on tää ongelma ihan selvinpäin. Liekö tämä sitä yleistyneeseen ahdistushäiriöön liittyvää huolestuneisuudesta johtuvaa tarkistelua? :roll:
"Mathilda: Is life always this hard, or is it just when you're a kid?
Léon: Always like this. "
- Leon (1994)
OnnenVarjot
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pasuuna » 14.12.2015 15:24:58

Ja minä kun luulin erikoinen näissä asioissa olevinani. Sitä on aina niin kauaksi aikaa lähtevinään, ihan kun vaikka vaan ottaa pienet päiväkuosit sängyn pohjalla. Kaikki tarkistelut. Silti keitokset palaa pohjaan, kun jää liian pitkäksi aikaa liedelle. Muistilista oli joskus myös, ihan asiasta tai parista. Vessa kun pari kertaa jäi vuotamaan, niin senkin täyttyminen pitää öisinkin aina odottaa. Juuri tänään mietin kaikkia erikoisiksi itseään luulevia. Yksi asia on kaiken, muka tarpeellisen haaliminen tulevaisuuden varalle, vaikka juuri on ajatellut, ettei kauan tässä maassa enää elä. No jonkun aikaa sitten jo olen kuitenkin hyväksynyt sen, kun olen tajunnut millainen stressi kauas muutosta seuraisi, kun se seuraa niin helposti jo ihan pikku reissuistakin.
Pasuuna
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja phalene » 14.12.2015 15:58:13

Jossain vaiheessa elämää varmasti kaikilla on niitä omia "juttuja", ja monesti pysyvät melko harmittomina. Mukava niitä pikkujuttujakin on jakaa ja lukea, ja joillekin enemmänkin sijaa ottaville toiminnoille saattaa pystyä vielä nauramaan. Riippuu tosi paljon siitä miten se touhuuja (tai sen lähipiiri) ite kokee ne. Jos on pakkotoimintoja mitkä oikeesti jo ahistaa ja vie voimat niin niistä tulee sitten puhuttuakin jo ihan eri sävyyn.

Tavaroiden (useimman ihmisen mielestä liiallinen) järjestely on itellä varmasti joku sisäänrakennettu juttu minkä kaa normaalisti tulee toimeen (ok, kumppani oli ihan hermorauniona joskus sen takia) ja onhan siinä toki hyvätkin puolensa. Mutta stressi tai vastoinkäymiset alkaa heti viemään sitä liian pitkälle ja sen on oppinu jo tajuamaan iteki kun homma alkaa karkaamaan käsistä. Tää on ihan mutuheittoa mutta vois kuvitella että jos on esim. oikeasti huonomuistinen tai vähän huithapeli niin jo nuo pakottaa varmasti jotkut tarkistelemaan tavaroiden paikkoja ja kellonaikoja ja onko vehkeet päällä useemmin kun mitä välttämättä tartteis, ja kun siihen joku ahistus tulee päälle niin samalla tavalla niitä alkais tsekkailemaan jo ihan neuroottisena. Nii tää on sit ihan vaan omaa höpöttelyä..

Vaikka välillä yli meneekin ne omat "outoudet" niin näkisin että niistä on silti vielä aika pitkä matka niihin jotka kulkevat porttien läpi kymmenen kertaa tai pesevät käsiä tuntikaupalla joka päivä... tai hamstraavat omakotitalon täyteen ruokaa tai kissoja tai mitä lie.
phalene
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 16.12.2015 16:17:13

phalene kirjoitti:Tuo listojen tekeminen, ai jumankauta.... niitä on väännetty tunteella ja huolella ja ajan kanssa mutta siihen se on aina jäänykin. Mitään listatuista asioista ei yleensä tullu silloin tehtyä kun on suunnitellu. Yleensä siinä vaiheess kun on pitäny käydä jotain tekemään onkin alkanu tekemään sitä listaa uudelleen, ei ole ollu tarpeeks selvä tai siisti tai mikä lie syy aina löytyny.

Mikä helvetti siinä muuten on, että ne joutuu vielä vääntämään uusiksi ne listat? Tosiaan se epäselvyys on yksi asia, ja kyllä mä ne olen saanut epäselviltä näyttämäänkin lisäämällä kaikkia asioita muille päiville, kun todellisuudessa mitään ei ole hoidettu mitä piti.

Kyllä nää on mullakin kaikki kaukana vielä mistään 100 käsienpesukerran tai muiden todellisesti elämää vaikeuttavien juttujen luokasta. Tulipa vaan mieleen. Niin ja tällä viikolla en siis ole tehnyt mitään mitä niissä listoissa luki... Pitäis nyt pikku hiljaa saada jostain tehtyä.

4 päivää on vaan ollut niskat- ja hartiat + yläselkä niin helvetin kipeät, ettei siihen kipuun ole auttanut edes nuo olemattomat tulehduskipulääkkeet mitkä mulla on.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 2.1.2016 07:17:24

Eilen oli lähteä lapasesta listojen teon kanssa. Olin käymässä nukkumaan ja mietin siinä, mitä huomenna pitääkään tehdä. Olin siis suunnitellut jo, että käyn apteekissa ja kaupassa ja laatinut kauppalistankin valmiiksi, mutta sitten iski jokin muistankohan mä varmasti ihan kaiken ja osaankohan mä nyt yhtään mitään ja siitä sitten vääntämään tarkempaa listaa, eli suunnilleen piirtämään karttaa, miten edetä ensin apteekkiin, sitten apteekissa, siitä kauppaan, miten suunnistan kaupassa jne. :lol: Mietin, pitäisikö käydä pankkiautomaatilla vai riittääkö lompakossa oleva käteinen vai maksanko kortilla ja lopulta sovittelin automaatilla käymisenkin suunnitelmaani, jotta sain rauhan. Kun kunnon sotasuunnitelma oli valmis, oloni helpotti kummasti ja sain unenpäästä kiinni verrattain vaivattomasti :lol: .

Saa nähdä sitten, kuinka paha hermoromahdus siitä seuraa, jos tänään kaikki ei menekään suunnitelmani mukaan :mrgreen: .

Ärsyttää muuten, kun mun pitää aina tehdä kauppalista paperilapulle. Puhelimeen sitä en voi jostakin syystä laittaa, vaikka puhelin yleensä kauppareissulla mukanani kulkeekin ja laitan siihen ylös kyllä kaikenlaisia muita muistutuksia. Ei tuo nyt toki iso juttu ole, mutta silti turhaa paperin tuhlausta ja sitten niitä hikisiä lippusia ja lappusia pyörii taskujen ja laukkujen pohjilla.

Edit klo. 16:12: Kaikki meni juuri suunnitelmani mukaan ja niin nappiin, kuin vain voi :D :lol: . Olen todella yllättynyt :o . Odotin, että vähintään vittuunnun hiukan liian pitkässä kassajonossa, vaikkeivat omat suunnitelmani sinällään menisikään pieleen, mutta ei kerrassaan mitään valittamista. Nyt jäi sitten hermoromahdus kokematta :lol:
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 29.6.2016 02:37:19

Olen alkanut laskea lääkkeitäni. Eihän tuossa sinänsä mitään kovin kummallista ole PKV-lääkkeiden kohdalla, kun on kyse vanhasta pillerinarkista, eli aina mä tuota jossakin määrin olen harrastanut, mutta kun mä lasken nykyään maitohappobakteerikapseleita, Panadoleja, kalkkitablettaja jne. :lol: :roll: . Tuo inventaario pitää tehdä lähes päivittäin(Pakko-oireiden kanssakin kun on niitä helpompia päiviä), vaikka tiedän varsin mainiosti, kuinka paljon mulla mitäkin on ja kaikkea kyllä riittää, kun sitä hamstraamista harrastan edelleen. Mistään kotirottapelosta/-kuvitelmasta ei myöskään ole kyse. Mun vain pitää saada tietää, koska sitten rauhoitun. Vielä en ole sentään ryhtynyt aukomaan avaamattomia pilleripurkkeja varmistaakseni, että ovat varmasti laittaneet tehtaalla niihin oikean määrän ryynejä :lol: . Pitää ne purkitkin silti laskea erikseen, vaikka näenhän mä nyt ihan normaalisti lääkekaapilla käydessänikin, mitä tavaraa siellä on ja että sitähän riittää.

Tuo ei koske pelkästään lääkkeitä, vaan mun pitää tarkistaa, että mulla on sitä ja tätä, vaikka sen verran kartalla mä nyt tässä maailmassa kuitenkin olen, että tiedän suunnilleen, mitä kaapeista ja laatikoista löytyy, mitä olen ostanut ja mitä käyttänyt. Silti pitää tosiaan lähes päivittäin käydä tsekkaamassa, onko mulla shampoota, onko mulla nikotiininestettä, onko mulla jeesusteippiä, kirjekuoria, lamppuja, kissanhiekkaa, kahvia... ja vaikken edes tarvitsisi jotakin tarkistettavaa juttua juuri silloin tai tiedä tulenko tarvitsemaankaan ihan lähiaikoina :roll: :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 29.6.2016 06:01:16

Mä olen muuten myös samanlainen jemmari kun sinä. Mulla on pakko olla joka tuotetta varastossa ainakin 1 kpl (esim. hiuslakka) ja silti ostan uuden kun käytössä oleva alkaa loppua. Tosin nyt kun raha on ollut vitun tiukalla, niin en ole voinut enää ostaa samoja juttuja. Olen muutenkin tehnyt jo kaikenlaisia säästötoimeenpiteitä. Se on alkanut mennä jo siihen, että mies ei suunnilleen heitä enää mitään pois, vaan jättää tiskipöydälle kun jemmaan sen ja käytän johonkin. En nyt tarkoita sentään ruokaa tms.

Vitamiinien ja muiden laskemiseen en ole vielä alkanut :D , mutta kyllä noita muita lääkkeitä tulee laskettua. Toki onhan se aika normaaliakin, että katsoo paljon on jäljellä välillä ja ostaa lisää.

Niin ja listojen tekeminen jatkuu edelleen ja niitä tehdään moneksi viikoksi eteenpäin. Myös muunlaisia listoja syntyy.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 30.6.2016 01:00:29

^ Luulen, että mulla on tuon hamstrausvimmani taustalla eräänlainen pahaan päivään varautuminen. Nyt menee siis hyvin, eli en ole masentunut/psykoottinen ja raha-asiatkin ovat niin hyvin kunnossa, kuin ne tällaisella minimieläkkeellä elävällä juopolla suinkin voivat olla. Sitten jos masennun pahoin tai/ja konkurssi tulee, niin enpä heti joudu pulaan, kun toimintakyky menee niin, ettei kauppaan pääse/tajua, mitä pitäisi hankkia tai rahaa ei ole. Tietenkään missään alituisessa laskeskelussa ja tarkastelussa ei mitään järkeä ole, mutta neurootikko, mikä neurootikko. Ehkä tuo pakko-oireilu on juuri sen ahdistuksen purkua, kun jossakin alitajunnassaan pelkää, että romahdus tulee :? .

Mitään turhaa romua en todellakaan haali, vaan kaikki sellainen, mille ei mitään järkevää käyttöä keksi, lentää kyllä helvettiin nurkista pyörimästä, mutta säästeliäs kyllä olen, eli jos jokin juttu on vielä käyttökelpoinen, niin jemmaan sen jonnekin odottamaan tai sitten vaikka lahjoitan/myyn halvalla kaverille, jos en itse todellakaan sitä enää tarvitse. Ihan hyvänä juttuna, en minään neuroosina, mä tuota säästeliäisyyttä pidän, koska tuskinpa tällä köyhälläkään nuo talousasiat olisivat näin hyvällä mallilla, jos en niitä erinäisiä säästötoimenpiteitä harrastaisi. Reikäisiä sukkia tai kalsareita en ryhdy parsimaan, mutta jos mulla on jokin oikeasti hyvä vaate(esim. pusero tai hame), niin sitä kyllä yritän korjailla, jos huomaan, että jokin sauma repsottaa niin, että siitä saa vielä vähällä vaivalla ihan uuden veroisen. Tosin tuo liittyy ennemmin siihen, että mä vain tykkään siitä vaatekappaleesta niin paljon, että tahdon vielä käyttää sitä, ei niinkään mihinkään erityiseen rahan säästämiseen, koska saatan aivan hyvin hankkia uuden puseron siihen lisäksi, jos jonkin kivan satun bongaamaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eazy » 22.7.2016 16:45:43

Jaahas..käsien pesua tulee harrastettua joku 10-20krt päivässä sen lintuinfluenssa jälkeen. ja sitten päässä on jotain lauseita tai sanoja jota hokee, ja se helpottaa mutta samalla vituttaa.
Hollywood Holocaust
Eazy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.5.2019 06:41:02

Hah! Löysinpäs tämän aikoinaan aloittamani ketjun.

Mulle on iskenyt nyt hiljan ihan ihme ikkunan sulkemis -neuroosi. Palelustani huolimatta olen varsin intohimoinen tuulettaja kesät talvet(Varmaan jotakin neuroottisuutta sekin...) ja nykyään, kun suljen ikkunan, mun on tehtävä se mahdollisimman hiljaa, ettei siitä vain kuulu mitään ääntä. Monta kertaa on nimittäin tapahtunut niin, että olen kolauttanut räppänän kiinni vähän reippaammin, samaan aikaan alhaalla pihalla/kadulla on kävellyt ohitse joku ihminen, joka on toki aivan vaistomaisesti kääntynyt katsomaan ylöspäin, että mikäs kolahdus kuului ja mistä. Ymmärtäisin, että ihmisten kyylääminen ja huomion kiinnittäminen vaivaisi mua, jos olisin äärimmäisen sos.fobinen älkää vain kukaan koskaan huomatko mua -tyyppi, mutta kun en ole. Pikemminkin päinvastoin nautin huomiosta(Riippuu toki kulloisestakin mielialasta), eikä mua häiritse tippaakaan, vaikka ihmiset bongailevat mut tuolla pihalla touhuamassa kaikkea paljon omituisempaakin. Ikkunan nyt saa jokainen aivan vapaasti kotonaan sulkea ja se on kutakuinkin vähiten nolo ja outo asia, mitä maailmassa on :roll: .

Ei mitään käsitystä, mistä moisen neuroosin olen kehittänyt, mutta eipä sen niin väliäkään. Ei tuo mikään elämää häiritsevä juttu ole, huvittava ja vähän hämmästyttävä vain :lol: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 29.9.2019 11:50:52

Mulla tosiaan on tämä OCD(Ihan virallinenkin diagnoosi löytyy ja huomaahan tuon nyt ilmankin), johon kuuluu sekä pakkotoimintoja, että -ajatuksia. Pakkotoimintojen kanssa tulen vielä toimeen ihan okei, ts. voivathan ne typeriä ja ärsyttäviä olla, mutta kyllä niiden kanssa elämään pystyy ilman, että mitenkään erityisen invalidisoivia olisivat. Pakkoajatukset sen sijaan voivat olla hyvinkin vittumaisia ja pilata päivän varsin tehokkaasti, kun oikein "mukavasti" jää luuppaamaan jonkin rasittavan kelan kanssa :x .

Viimeisin tällainen oikein harvinaisen typerä pakkoajatuskierre tuossa hiljan koski sitä, että vakuutusetsivä on perässäni :shock: :lol: . Homma alkoi siitä, kun olin tuossa taannoin ulkona matkalla paikasta A paikkaan B ja mut pysäytti joku ennestään aivan tuntematon mies, joka kysyi tietä paikkaan C. Neuvoin sitten reitin ja sen jälkeen jäi vielä juttelemaan, eli kyselemään enemmänkin junttilamme menomestoista ja käynkö siellä ja siellä ja miten mulla noin muuten menee jne., jne. Mulla ei ole mitään randomien kanssa juttelemista vastaan noin yleensä(En kärsi sos.fobiasta, pikemminkin ylisosiaalisuudesta :mrgreen: ), mutta jotenkin se tyypin utelu oli hieman liian tungettelevaa siihen nähden, mitä itse pidän sopivana small talkiksi tuikituntemattomien kesken. Erittäin todennäköisesti kyseessä oli joku tyystin harmiton tapaus, joka oli vain juttuseuraa vailla tai yritti pokata, eikä ollut sosiaalisilta taidoiltaan sieltä soljuvimmasta päästä. Kun sitten kyllästyin siihen kyselemiseen, ilmoitin vain, että nyt mun pitää mennä ja jatkoin matkaa, eikä tyyppi lähtenyt seuraamaan.

En sitten heti asiaa suuremmin miettinyt, mutta kun myöhemmin tulin kotiin ja kerroin isännälle, että törmäsinpä hassuun tapaukseen tuolla reissullani, niin silloin päähäni iski ajatus, että ehkä se olikin vakuutusetsivä, joka kyttää mua. VAKUUTUSETSIVÄ?!?! Mitä vittua?! Tuohan olisi täysin ymmärrettävä noiaamisen aihe, JOS mulla olisi parhaillaan menossa jokin korvaushakuprosessi vakuutusyhtiön kanssa, MUTTA kun EI ole. Mulla ei ole ollut vakuutusyhtiölle mitään asiaa sataan vuoteen, eikä muutenkaan koskaan niiden kanssa mitään ongelmia. No joo, itseasiassa tuossa melko vastikään oli sen verran asioita vakuutusyhtiön kanssa, että päivitin kotivakuutusta, mutta siinä tilanteessa olin ostajan/maksajan roolissa ja eihän vakuutusyhtiö silloin muuta, kuin vain hykertele tyytyväisenä. Vaikkapa huumekyttä, joku ihme stalkkeri tai toimittaja, joka tekee jotakin paikalliskatsausta, eikä saa haastateluja muuten, kuin kepulikonstein olisi ollut todennäköisempi vaihtoehto sille utelijalle, jos nyt pitää tuollaisia vainoharhaisuuksia keksiä, mutta ei voi mitään, kun sain jostakin päähäni, että se oli vakuutusetsivä :lol: :mrgreen: .

Tiedostin toki kaiken aikaa, että ajatukseni on aivan helvetin absurdi, mutta siitä huolimatta se puski itsepintaisesti päähäni monta kertaa päivässä. No, lopulta se sitten ns. kului loppuun ja sitä myötä hellitti vajaassa viikossa. Tuo noissa pakkoajatuksissa niin pirun raskasta onkin, kun tietää, ettei niissä ole mitään järkeä, mutta silti niistä ei pääse eroon :evil: . Joskus kun nuo oikein kunnolla piinaavat, melkein toivoisin, että olisin umpipsykoosissa ja uskoisin niihin hulluihin ajatuksiini aivan täysin :twisted: . Silloin ei tarvitsisi ainakaan tuhlata aikaa ja energiaa sen miettimiseen, kuinka tyhmää ja turhaa näiden vatvominen on :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.10.2019 05:26:03

Tässä Terveyskirjaston jorinoita pakko-oireisesta häiriöstä:

https://www.terveyskirjasto.fi/terveysk ... i=dlk00403

Eipä tuossa mitään kummempaa ole, mutta nämä keinot pakko-oireisen häiriön itsehoitoon hieman kummastuttavat:

Pakkoajatuksista kärsivän kannattaa opetella erilaisia keinoja ohjata ajatukset muualle. Television tai elokuvien katsominen, video- ja tietokonepelit, kiinnostava lukeminen, erilainen luova toiminta, piirtäminen, soittaminen, puutarhan hoito, kodin korjaustyöt, ristisanatehtävien tekeminen, jne. voivat olla tehokkaita keinoja hallita pakkoajatuksia ja välttää hankalia pakkotoimintoja

Mä en tokikaan ole mikään asiantuntija, paitsi oman OCD:ni kokemusasiantuntija :mrgreen: , mutta jotenkin tuollainen kalskahtaa hieman joltakin muinaisaikaiselta behavioristiselta mallilta, jossa ei pyritäkään hoitamaan ongelman syytä, vaan metodi on se, että "tee toisin, jos alkuperäinen toimintamalli vituttaa ja asia on sillä ratkaistu". Pakko-oireet kun kertovat siitä, että jokin ahdistaa ja pahasti, ja kun sitä ahdistusta ei uskalla suin surminkaan kohdata, se puretaan pakkotoimintoihin ja/tai -ajatuksiin. Täten ajattelisi äkkiseltään, että pakkotoimintojen korvaaminen muulla, mielekkäämmällä tekemisellä, johtaisi helposti vain siihen, että siitä muusta tekemisestä muodostuisi äkkiä uusia pakko-oireita, esim. alkaisi nyt sitten soittamaan nokkahuilua, tonkimaan puutarhaa tai remontoimaan aivan pakko-oireisella vimmalla ja olisi lopulta aivan samassa vittumaisessa kierteessä :? .

Itselläni auttaa itsehoitokeinona pakkoajatuksiin se, että kirjoitan ne piinaavat ajatukseni paperille, luen ne sitten siitä ja siinä ne kutistuvat ja konkretisoituvat käsiteltäviin mittasuhteisiin ja usein niiden typeryydelle voi sitten lopulta nauraa. Myönnän tosin, että mulla siitä kirjoittamisesta saattaa välillä tulla hiukan neuroottista ja eihän tuo itse pakko-oireongelmaa ratkaise, ainoastaan sen hetkisen pakkoajatuskierteen, kunnes seuraava taas väijyy nurkan takana :roll: . Pakkotoimintojen kanssa mulla ei niin pahaa ongelmaa olekaan, kuin pakkoajatusten. Kärsin kyllä ensin mainituistakin, mutta ne eivät ole niin vaikea-asteisia, ettenkö niiden kanssa arjessa pärjäisi.

Sitten tulivat mieleen vielä nämä konstit pakko-oireisen häiriön suitsimiseksi: Nainen pelkäsi aivan neuroottisesti, että on jättänyt silitysraudan päälle aina kotoa lähtiessään ja ratkaisi sitten ongelman ottamalla silitysraudan mukaansa aina, kun poistui kotoa. No, tuolloin ei luonnollisestikaan ole enää pelkoa, että päälle jäänyt silitysrauta polttaa koko talon, mutta äkkiäkös sitä keksii jotakin muuta, joka jää päälle siellä kotona ja liettä tai vesihanaa onkin vähän vaikeampi alkaa raahata mukanaan :mrgreen: . Ja sitten tämä neuvo esim. hellan namikoita neuroottisesti tarkisteleville, että näppää puhelimella kuvan niistä, että ovat oikeassa asennossa. Tuossahan A) ryhtyy tuijottamaan sitä kuvaa puhelimestaan aivan neuroottisesti ja B) kuitenkin epäilee, että kuvan ottamisen jälkeen ne namikat ovat tavalla tai toisella kääntyneet päälle ja sitten ne on pakko taas käydä tsekkaamassa ihan paikanpäällä :? .

Editoitu miljoona, miljoona, miljoona typoaa ja enää en korjaa ainuttakaan, vaikka mitä sössönsössöä olisin vahingossa kirjoittanut :twisted: . Eiköhän tuosta tekstistäni tolkun olisi korjaamattakin saanut, mutta kun mä olen vähän neuroottinen :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rakas hörhöni » 3.10.2019 21:11:19

Joka helvetin kerta ku lähden kotonta ni pitää kääntyy ulko-ovelt takasin ja tarkistaa et levyt on 0-0-0-0-0-0.Ja tää x3 vähintään :oops: Töissä kellokortille just ehdin klo 8.Minuuttipeliä tai sanoisinko et sekunneist kiinni.Niiiiin kyllästyny jokapäiväiseen ”paniikkiin”et ehdinkö :x
Rakas hörhöni
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna