Olet täällä

Plikkiläiste kotieläimet

Mitä sinulle kuuluu? Tervetuloa olohuoneeseen! Olohuoneessa voit keskustella kaikista mielen päällä olevista aiheista, jotka eivät suoranaisesti sovi muiden teemojen alle. Sana on vapaa, mutta muistathan lukea ensin Päihdelinkin säännöt. Olohuoneeseen kirjoittaminen ei vaadi rekisteröitymistä.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Plikkiläiste kotieläimet

ViestiKirjoittaja 1970 » 25.12.2017 18:05:44

Michelle Pfeiffer, rakkaani

All about golden retriever - https://youtu.be/5ssz2CI_PQM

Michelle - misi, misukka, misu, michigan, misitchkaja, michelin ja miskajanlahden narttu. Beibellä on monta nimeä ja se tietää ne kaikki. Korvat aina ensimmäisenä heilahtavat, kun tuota 11 v blondikaunotarta kutsun, missä sitten olemmekin: kukkakauppa, bordelli tai musaliike ja misssuomi-kiertueen takahuone.

Karvanaamainen luppakorva, joka sai nimensä Scarface-leffasta (1983). Michelle Pfeiffer oli myös 2006 syksyllä suurin piirtein ainoa täyspäinen blondi hollywoodissa, jonka edustajalta päätin nimen koiralleni lainata. Edellinen oli Steffi Graf, sillä ajo/hirvikoiralla oli tennissukka joka jalassa ja Graf oli tuolloin, vuosituhannen vaihteessa lopettamassa uraansa maailman ykkösenä naisten tenniksen kaksinpelissä. Seuraava on Jennifer Morrison, muuten älyttömän pöhköstä House-sarjasta tuttu kaunis, periamerikkalaisen tuntuinen
ja näköinen nainen, jolla hieno sukunimikin.

Tänään eletään vielä joulupäivää 2017. Vietämme misin joulua nro 12 ja niin vain on tänne asti yhdessä kuljettu ja matkalla raitistuttu. Mun kultsikalla ei ole ollut onneksi päihdeongelmaa, eikä se ole joutunut myöskään edellisen tavoin kärsimään röökaamisestani, jonka oikeesti lopetin vuoden päätteeksi 2005. Tämän koiran alkuaikoina selvisimme murhayrityksestä, josta taidankin mainita tämän ketjun alkajaiseksi aloitusvuonna 2010. Nähtävästi en delannut ja tiettävästi elän ja tokkopa määä koskaan kuolenkaan. En koe traumatisoituneeni, sillä en ole ihan pumpulisessa tynnyrissäkään elänyt sitä ennen tai mulla ei sittenkään ole vikaa hermoissa. Tämä joulu ja ne välissä vietetyt juhlapyhät, ne ihan kaikki on olleet rutiinia, enimmäkseen. Viimeinen pultsarivuosi oli 2007
ja nyt ei ole.

Koira koiran tuntee. Rotuja on kuitenkin n. 400, joten ei ehkä niitä kaikkia sittenkään. En ole näyttelyjen ymmärtäjä. Misukka on näyttelylinjainen ja metsästysviettinen betanarttu, joka oikeasti mua rakastaa ja haluaa mun kaa kattoa lätkää ja pelata futista. Ysipallosta kun sen sais vielä innostumaan ja sitä reenaamaan, ois se jo yliluonnollista ja tubetussuosio ylimaallista lajia vailla vertaa netissä ja päällä maan.

Lenkkeilemme yli neljän tuhannen päivän keskinäisellä kokemuksella ja siihen mahtuu aivan kaikki sääilmiöt ja myös poliittiset myllerrykset, sodanuhat ja itsensä vakavat epäilykerrat ja koko juomahistoriani tärkeimmät muutoksen ajat. Harrastamme sosiaalista paskanjauhantaa Tampereen hurttapiireissä, jossa minut tunnistetaan. Tapani on opittu tuntemaan, enkä oo jaksanut tutuimmille muuta esittääkään, kuin olla hyvässä, karvakuonoisessa seurassa omaitteni. Misi sitten erikseen harrastaa uimista kanaalissa ja suvannossa ja läheisissä näsi- ja pyhämerissä ja minä lasken ja kuittaan suoritukset täysimittaiseksi isolla, aina mukana olevalla platinaleimasimella. 150 uintipäivää vuodessa eli siinä just sen verran enemmän kuin mulla,
sillä en harrasta vesilajeja ollenkaan. Vesi on rannassa niin märkää, että se aiheuttaa
välittömän kastumisen ja se ei oikein sovi vulkaanisen maalajin ikifanille.

Pääsen useimpien koirien kanssa heti taajuuksille ja niiden koiratajuntaan ja mielen kajuuttaan. Tämä johtunee siitä, että olin edellisissä eläimen elämissä itsekin koira, sekarotuinen ja keskikokoinen uros, jossa oli ainakin toripälyilijää, hissiopasta ja reilujen reisien ja isojen ryntäiden ajokoiraa. Seuraavassa re-inkarnaatiovaihdossa toistuvasti toivon päätyväni suurten tissien äärelle naisen ainokaiseksi, kompaktiksi sylihauvaksi. Paljon herkkuja ja tätägugua, huolenpitoa ja hellyyttä. Vähintään d-kuppisten maitomajakoiden puristeessa ja välittömässä kosketuksessa. Parempaa kuin tänä päivänä miehenä 100-vuotiaassa Suomessa. Emännän kosijat laitan ryömimään ja tekemään temppuja ennen lemppaamista.

Naiset ovat nähdäkseni keskimäärin miehiä parempia koirankouluttajia ja muistavat palkita kokelaan ja pitkäpinnaisuudestakin on paljon hyötyä, olkoonkin se sitten luonteenpiirre yleensä. Muutaman vuoden näkemisellä aktiivisissa agility-piireissä ei ole koskaan miehiä ja syynä ehkä liian aktiiviset naiset, en tiiä !
Onhan nainen miehenkin kouluttajana varsin nopeasti ja vähällä vaivalla isoja tuloksia saava.

Koiran pitää antaa olla koira. Se on lähtökohta ja kantava teema läpi elämän ja omansa kanssa pitää luoda side heti alusta alkaen. Tuhannet toistuvat rutiinit asettaa arjen turvallisen kaavan, jota useimmat meistä elääkin.
Siinä kaikki. Koiraelämä sitten opettaa elämään sitä koiraelämää, sitä ei lueta mistään Koiraanista.
Eikä liian vaikeita rotuja ensikoiraksi. Toiminta luontaisesti, ilman oppaiden ehdotonta noudattamista ja
tärkeintä koiran kanssa liikkuessa on antaa sen tutustua toisiin. Ei sitä saa eristää lajitovereista,
sillä se on pahin virhe ja silloin alkaa aina käytösongelmat, kun hihnan yläpää on rikki...

Kultainennoutaja on erittäin hyvä rotu moneen käyttötarkoitukseen, etenkin ihmisen parhaaksi ystäväksi tässä kylmässä ja tuhoutuvassa maailmassa. Se on riittävän fiksu ja erittäin sopeutuvainen. Jos tilanne arjessa muuttuu, ei kultsikka hysteroidu, kuten ihmiseläimistä osa panikoituu. Se on kaunis ja ystävällinen. Helposti ulkopuolisen lähestyttävä ja lapsista ja muoreista tykkäävä. Liikunnallinen ja iloinen ja varmaankin hombresti aivan vitun paras. Naisena ois jo liiankin hyvä, täydellinen. Vaikka sitten brunettina tai tummilla hiuksilla, noniin.

Joka tapauksessa tässä raitistumisessa merkittävä terapiaeläin ja pitäähän lenkin syynäkin olla jokin "järkevä" syy.

Koen elämäntarkoitukseni olevan koirankakan keräämisen. Mieli pysyy virkeänä ja kunnossa, samoin selkä ja niska. Tavara ei lopu koskaan ja on ilo olla jonkun läheisen eläimen avustaja, kun se hakee mut ulos reippailemaan. Monesti misi ampuu pikasen satsin, odottaa syrjäsilmän matkalta, että kerään artikkelit ja sitten lataa toisen ja vielä kolmannen erän, ikäänkuin totuuden muistamiseksi. Mieluiten Hämeenpuiston suojatielle valojen juuri vaihtuessa punaiseksi.

Kaiken elämässäni olen oppinut kultaiseltanoutajaltani, pian 11 v 4 kk. Ja osaa opinnoistani olen koittanut
täydentää Päihdelinkin Lopettamosta ja Saunasta. Olenkin poiminut näinä vuosina itselleni sopivia juttuja tai näkemyksiä ja sanontoja, esittänyt ne sitten misille ja se on ne joko murahtaen hyväksynyt tai kehottanut laittamaan sivuun. Arjessa on etuja, kun liikkuu koiran kanssa ja toiset naiset eivät vain voi vastustaa, vaan he sinkoilevat välittömästi rapsuttelemaan ja lässyttämään ja kyselemään tiesmitä asioita, joihin en aina osaa
suoralta jalalta vastatakaan. No, kyllä ne lukuisat daamit sitten huomioivat ton mun Michellenkin.

Ja yhdessä kuljetaan päivän kirkkauteen ja kaikkiin muihinkin keleihin.

Kohdellaan omiamme hyvin !

Funny Golden Retriever Videos 2017 # 26 - https://youtu.be/DUDyM_f71Wo

Guns N' Roses - My Michelle - https://youtu.be/2tTxHl52j9M
Rebekah del Rio - Llorando https://youtu.be/elDYQFD19RY
"ese" - https://youtu.be/Qekf_LzTH1s
En mi cielo - https://youtu.be/d8F1xA-vKFM
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 29.12.2017 07:25:51

^ Olenkohan mahdollisesti nähnyt sut ja Michellen kerran Tampereella käydessäni? Siinä jossain keskustassa bongasin nimittäin miehen ja koiran, jotka olisivat sopineet tuntomerkkeihin. Koira oli kultainennoutaja ja mies sen näköinen, millaisen mielikuvan olen ulkoisesta habituksestasi muodostanut täällä kertomasi perusteella. Ei tuosta kovin pitkä aika ole(Ehkä vuosi, vitustako mä mitään tarkasti voin muistaa :mrgreen: ), joten tiesin jo silloin, että olet olemassa, Tampereella vaikutat ja sulla on kultsu. Mietin jo siinä paikassa, että onkohan tuossa Mick ja Michelle, mutta en sitten tohtinut lähestyä, koska en ollut kovin edustavassa kunnossa :mrgreen: :oops: . En mä niinkään sitä ajatellut, että Michelle humalaisia pelkäisi tai muutoin karsastaisi, mutta sitä kyllä mietin, että sä et ehkä nykyisin liioin innostuisi kaikenmaailman epämääräisten känniääliöiden lähestymisistä, enkä tahtonut antaa itsestäni kerrassaan huonoa kuvaa ihan IRL :mrgreen: .

No, saattaapi toki Tampereen kokoisessa kaupungissa muitakin miehiä kultsikka käsipuolessaan kulkea :? . Tuskinpa tuo niin äärimmäisen uniikki näky on.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 29.12.2017 07:44:47

Tule W Vaasaan, keskustasta et meitä löydä mutta läheltä rantoja kyllä. Eihän känniset parasta seuraa koiralle ole eikä meidän siperian veijari anna koskea, kaikki koirat olen opettanut ku ite otan kaljaa niin puhaltelen nenään niin haju ei ole outo. Käytös on joten ei päästä lähelle, soon minä ku koira määrää suunnan ja mä koitan pitää vauhdin maltillisena.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 29.12.2017 08:04:37

^^ On yksi keino selvittää, olinko se minä ja misukka... kukaan muu ei tiettävästi kulje koiran kaa kuten minä.
Voin paljastaa, että pidän usein hihnaa niskan takana, joten molemmat kädet on vapaana ja tästä ei voi erehtyä. Mäkään en varmasti voi sanoa, olitko se sinä winstoni, kun et antanut aihetta vakavasti epäillä itseäsi saunamajuriksi. Ensi kerralla sitten...
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 29.12.2017 16:51:08

^ Muistaakseni kyseinen kultsu käveli vapaana isäntänsä vierellä, joten saattaa hyvinkin olla, että se näytti silmiini siltä, jos hihna oli niskan takana ja kädet vapaina :? . Pitää nyt ottaa tässä(kin) huomioon silloinen päihtymystilani, joten pistetään sen piikkiin, jolleivat havaintoni niin kovin tarkkoja olleet :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 29.12.2017 23:07:56

^ Oon mä nähnyt ja tavannut päihteileviä ihmisiä ennenkin, vaikken enää niihin piireihin paljolti pyrikään.
Mut ensi kerralla ole nainen, joka oletkin ja tule koiraa hiplaamaan, aye

Haa ja kohta sulla W paukkuu 10 000 viestiä plinkin ensimmäisenä naisena maailmassa !!

Ja se on hyvin pian eli ylihuomenna taas se aika vuodesta, kun koira pelkää kotona koko illan ja yön, joten tääkin juhla on mun kannalta vähän kuin sukua joululle ja toivon sen vaan olevan ohi.
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 30.12.2017 07:23:22

^ Jep, kai mä sitten reippaasti lähestyn, kun seuraavan kerran Tampereella käyn, jos satun tuntomerkkeihin sopivan parivaljakon bongaamaan :D . Ja jos se sitten onkin väärä pariskunta, niin ei senkään väliä. Kyllä mä olen jo aika harjaantunut tapaus tuossa koirien&kusettajiensa kimppuun hyökkäämisessä, enkä henkilöllisyyksiään tapaa tarkistella, että ovatko mulle sopivaa seuraa ensinkään :P .

Juu, uusi vuosi on perseestä tuon rakettihommelin vuoksi :x . Vaikken pelkäävää koiraa omistakaan(Kaikki sympatiani ovat kyllä puolellaan), niin onhan se saatanan typerä räiskiminen nyt kategoriaa junttimaisinta, mitä tiedän :twisted: .

Pitääpä tässä ahkerasti näpytellä, jos saisin tuon maagisen lukeman täyteen vaikka jo tänään. Nyt kun on sellainen päivä taas, ettei tässä paljoa muutakaan tekemistä liene, kun spämmäillä Plinkkiin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 19.1.2018 11:29:43

Koiranomistajan top seiskat:
1. Puhuu koirastaan melko paljon
2. Näyttää jopa kuvia koirastaan
3. Aina koirankarvoja vaatteissa
4. Aina paskapussei taskuissa
5. Aina menossa tai tulossa lenkiltä
6. Kaikessa elämässä koira on mukana
7. Ei voi joka rientoon aina osallistua
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja jms89 » 21.1.2018 18:23:48

iina kirjoitti:Äsken se sai taas sellasen hulluuskohtauksen, joita se välillä iltaisin saa. Vetää hirveetä rundia ympäri tätä yksiötä, matot menee ruttuun, kissa mouruu, sen korvat viistää päälakea ja sen selkänahka nykii.

Kuulostaa niin tutulta! Mutta ne hulluuskohtaukset on ihan parhaita. Ois hauska tietää mitä ne ajattelee sen aikana kun vetää rallia. Minun kissa ei välitä vaikka juoksee sohvaan tai seinään pahki, lähinnä kun alusta liukastaa.
Sitten sillä on kans hauska tapa mouruta yöllä yksikseen ja kantaa kaiken maailman leluja mukanaan. Nykyään se ei sitä tee kun joku katsoo, vielä kun asuin yksin niin sain seurata sitä sen toimintaa.
Meillä on kans piilosleikki. Joskus se menee vähän yli ja kissaa saa "pelätä" ja juosta karkuun kun se jahtaa, siitäkös se vielä enemmän innostuu. Juoksee perässä turkki sojottaen ja häntä pöyheänä. Yleensä kuitenkin se on piilosta hyppäämistä molemmilla osapuolilla. :lol:
jms89
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 28.2.2018 19:44:45

Meitsin kultsikkarouva tai neiti on tänään tasan 11½ vuotta. Tässä kohtaa iltaruskoista elämää puolikkaatkin lasketaan. Onpa pitkä matka tultu ja asioita on muuttunut matkalla paljonkin ja toka koiran kaa muutto tapahtunee vielä keväällä. Vaikkei toi karvakertymäinen nappisilmä ole masiksissa se tulee sitä paljon piristämään, kuten alleskribailijaakin. Kyllähän hurtan koti on siellä, missä sen koppi on ja valjaiden yläpäänhaltijaukko tai akka.

Täytyy sanoa, että tää kova pakkasjakso, joka on kai kestänyt jo useampia viikkoja ellei perät pari kk, on ollut
aika rankka kokemus misukalle, joka tosin on ottanut ennätysmäärän lumipesuja tänä aikana heti aamusta lukien.
Tuon koiran elinaikana tämäinen talvi nousee kylmyydessään ykköseksi. Vuodesta 2006 on ollut myös lumetonta talvea ja vesiliirtoista shittiä, kuten ehkä ulkonakävijät muistavat. Ja viime kesähän muistutti tätä helmikuun viimeistä päivää.

Kylmä käy niveliin, mutta liikkumattomuus on pahempaa ja nivelrikkoa olen hoitanut pitkillä lenkeillä ja uimalla.

Kevääseen mennään, että heilahtaa. Mikä lie kellekin sitten heiluu, niin senkin näkee heräämällä aamulla - jouza.

Guns N' Roses - My Michelle - https://youtu.be/2tTxHl52j9M

yesterday was tuesday, maybe thursday u can sleep <- kerrankin osui kohdalleen noi lyriikat
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja 1970 » 24.3.2018 19:31:31

On se vekkulia toi koiranvaistoinen toiminta. Kuljimme useita kertoja nykyisen, uuden osoitteen ohi viime viikkoina. Tihenevissä määrin meikän kultsikka veti käsijarrua päälle tässä asunnon kohdalla ja
totes ykskantaan että tonne. Miten voi ?? Kävin tuon hurtan kaa kerran
porrastasenteella näyttöpäivän aamuna, mutta vasta muuttopäivänä
mentiin kahdestaan inessiiviin ja päivä siellä huhkittiin.

Eläimet tai ainakin koirat tai ainakin mun noutaja snaijas jo hyvissä ajoin, että sen koirankoppi tulee vaihtumaan. Toisaalta aika moneen muuhunkin mestaan se vetää viisikin vuotta joka päivä,
jos siellä paikassa on erehtynyt kerran käymään.

Ekana yönä ei misukka tullut makkariin, vaan jäi eteisen käytävälle päivystämään, koska kulku sisään ja ulos
menee sitä kautta ja keittiö on lähempänä ja hyllyvät lihapadat ja erikoisateriat ja maistuvat välipalat ja herkut.
Tokana yönä tapahtui hiljattainen lähestymisajoluonteinen likeentyminen makuuhuoneen ilmansuuntaan.
Nykyiset asunnon sisätilan etäisyydet ovat sen verran kasvaneet, että kultsukin on siinä vähän ajokoiratilanteessa.
Sitten kolmantena yönä tuo nelijalkainen karvapesäke otti ja tuli koisaamaan sijatulle pleisilleen makkarin lattialle.

Näin se menee näiden elikoiden kanssa ja sopeutuminen on aikasta helppoa loppuviimein ja
siellä missä lauma, siellä on kaikki tärkeäkin ja usein tuo laumanjohtaja tuo myös
safkat mukanaan, joten on aika oleellista ja kannattavaakin vaan roikkua
meikän messissä ja luultavasti tekisin itse paljolti samoin ! :lol:
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 24.3.2018 22:41:41

^ Joo kyl noi karvakasat tajuu yllättävän paljo sellastakin mihin me kaks jalkaiset ei ees välltämättä kiinnitetä juuri huomiota.
Ja kyllähän se melkein niin menee, et koira viihtyy siel missä sen isäntäki viihtyy.! Ja varmaan jollaki tasolla aistivat myös senkin jos isäntä ei jostain syystä viihdy/tunne oloaan kotoisaksi...!?

Itte oon just täs loikoilemassa sängyllä ja kuuntelen kuulokkeet pääs retroperjantaita (vähä myöhässä) ja toi mun "pikku sylihauva" rötköttää tossa vieressä, ja vie kirjaimellisesti puolet parisängystä vaik tää on 180cm leveä... :lol: :mrgreen:
Mut tää n.60kg "herrasmies" haluaa olla aina tasan siellä missä isäntäkin, ja mitäs mä sitä poiskaan tosta ajamaan ku kerran siinä viihtyy, ja on viihtyny jo 7-vuotta..! :wink: :lol:
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 28.3.2018 18:58:47

^ Joo siel eläin missä isäntäkin tai emäntä, jos oikein hyvin on eläintä lykästänyt.

Ja tässä on nyt bunkattu reilu kahdeksan vuorokautta ja ekat koiran hätätshitit ammuttu matolle ja lattialle,
joten kai tämä on jo virallista ! Uutena asiana erilaiset maisemat ja tilaa on paljon enempi.

Hurttani diggaa eniten eteisen nelimetrisestä kuramatosta, jossa on varmaankin strategisesti katsoen
sellanen hermokeskusksen paikka, sillä keittiö on heti ovesta tullessa saatavilla ja poistua ei voi takakautta.

Joo - kotiuduttu on ja koiran loppuelämä tässä todellakin menee, sillä tänään tasan 11 v 7 kk

ja omasta lopustani en viel tiiä, jos koskaan edes tulen kuolemaankaan, ollenkaan tai enää enempääkään
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 29.3.2018 12:36:41

^ Todella kunnioitettava ikä sillä sun kaunottarella..! Melkein siis 12-vuotta "ihmisiässä" niin se tekee todella kunnioitettavan iän ns. koiran vuosissa.!
Olisko se ollu et koiran ikä piti kertoo seitsemällä, niin se olis sellanen "raaka-arvio" ihmisiässä..? en muista varmaks.

Mut sen mukaan laskettuna sun koirulin ikä olis siellä +80 vee... wau.! :D
Eihän noi tarkkoja ole ja voiko tollasta edes oikeesti laskea, mut hauska sitä on kummiski vähä vertailla ihmistenkin elinvuosiin..!
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 1970 » 29.3.2018 14:34:58

^Ei se seiskan kerroin vaikuta olevan kohdallaan, sillä oiskin sitten aika paljon
pieniä koirarotuja ja isompia sekarotuisia pitkälle toisella sadalla vuodella iältään...

Mut avaruudessa hidastuis vanhentuminen, jos keräis tiliä Marsin menopaluu-matkaan !
Bentsoitta 2013 - 2015
ja 22.2.2017 alkaen !
1970
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Olohuone