Petri687 kirjoitti:iina kirjoitti:^
Tietämättömyys ja tyhmyys ei kyl oo ihan sama asia. Se, ettei tiedä kaikkia vetämänsä aineen riskejä, ei välttämättä liity mitenkään ihmisen älykkyyteen.
Kyllä sanoisin, että siinä tietty korrelaatio on, jos ei viitsi ottaa asiasta selvää.
Tuota ilmeisesti jokainen ihminen joka käyttää tutkareita tai edes uusia lääkkeitä; on tällöin tyhmä. Kuitenkin asiakas on se viimeinen koekaniini, jonka jälkeen vasta näkee pitkäaikaiskäytön seuraukset..

Tiettyjä oletuksia voi tehdä, kuten jonkun aineen voi olettaa olevan sydämmelle haitallinen kemiallisen kaavan perusteella. Fakta on, että esim subunkäytöstä raskauden aikana ei ole kunnon tietoja kuin erittäin pienillä määrillä, sen sijaan metadonista on ulkomaisia tutkimuksia pidemmältä aikaväliltä..
Uusien aineiden saapuessa, kestää kuitenkin hetken ennenkuin asia edes noteerataan. Lisäksi useat huumeidenkäyttäjät on todettu keskivertoa älykkäämmiksi (Huumeluokka-ohjelma, Kanada; luokan opettaja, ex-addikti kertoi asiasta luokalle). Omalla kohdallani on ihmetelty sitä, miten hyvät numerot olen saanut adhd:sta huolimatta.. Asia selvisi muistitestissä, jossa todettiin keskivertoa parempi muisti, numeromuisti-testissä kuuluin "parhaimpaan 5% ryhmään"; ts 95% ihmisistä muistaa numerot heikommin kuin mitä itse..
Klinikan henkilökunta on itse kertonut, että 2 ryhmää ovat lähinnä klinikan asiakkaita; ne ketkä ovat aina olleet ongelmissa (kenties perheolojen tähden, osa itse päihdeperheistä) ja yhtä paljon tulee niitä lahjakkaita ihmisiä, ketkä eivät jaksa enää niitä paineita suoriutua täydellisesti joka asiassa..
Itse ainakin uskon, että mikäli en ymmärtäisi asioita (yhteiskunnan rakennetta, matematiikkaa, fysiikkaa, biologiaa yms); kenties olisin onnellisempi.. Mikäli et jaksa elää ja olet masentunut; se järki ei todellakaan jeesaa asiaan. Kaiken lisäksi useampi käyttäjä omastakin (entisestä) tuttavapiiristä halusi kuolla! Mitä väliä sillä on tuolloin, mitä vedät?
Koulussa on edettävä muiden kanssa samaan tahtiin; ulkopuolelle jäävät nopeasti sekä hitaasti oppivat.. Molemmat ryhmät joutuvat vaikeuksiin, mikäli asiaa ei noteerata.. Lukiossa onneksi sai itse valita aineet sekä piirrellä tunnilla mikäli kerrattiin asioita.. Vasta jälkikäteen itse katsonut, että kenties lääketiedettä olisi kannattanut lähteä lukemaan, matematiikka oli lyhyt & älyttömän helppo (kiitos y-asteen opettajan joka väitti ettei kukaan luokastamme pitkää läpäisisi; olimme 2. tarkkisluokka), kemiasta kaikki kurssit, samoin biologiasta geenibiologiasta lähtien kaiken lukenut.. 1. vuosi meni sekoluun, mutta ei löydy arvosanaa joka olisi 7:aa heikompi..
Onko älykkyys kenties kirjaälykkyyttä? Ei ole. On useampaa älykkyyden lajia ja mikäli jollakin sektorilla on viisaampi, usein se on toisesta lahjakkuudesta pois. Itselleni lekuri sanoi, että "on aivan uskomatonta miten hyvin heikot puolet/mt-ongelmat pystyy peittämään muilta älyn avulla".
Useat käyttäjät eivät vain tunnu oikein välittävän elämästään! Ei se älykkyys tai järki tee ihmisestä onnellista! Kuinka moni "luokan parhaista" oppilaista on ollut kiusattu? Itse en tuohon ryhmään ole kuulunut, en kymppejä kaivannut, halusin päästä mahd helpolla jolloin kasit riittivät. Kummallisesti monella romahti ka ylä-asteella, ja sosiaalisuus (=sekoilu & vastakkainen sukupuoli) kiinnostivat enemmän..
Täällä on ollut kysely koulukiusaamisesta ja tulos oli todella kiinnostava, vaikka vastaajia oli vain n. 70. Jos opiskelisin hoiva-alaa, tekisin päättötyön kyseisestä aiheesta!
Ovatko ylipainoiset vähä-älyisiä, kun jatkavat epäterveellistä "diettiään"? Kyse on psykologiasta, ei järjestä! Joka asiassa uskotaan, että "ei tämä asia omalle kohdalleni napsahda". Psykassa oli hyvä esimerkki tällaisesta ajattelusta. Joen vieressä asuville ihmisille kerrottiin että joki mahdollisesti tulvii yli sateiden tähden. 15km:n päässä joesta asuvat ihmiset olivat jonkun verran huolissaan asiasta, 10km joesta asuvat olivat erittäin huolissaan asiasta, mutta vain 5km:n matkan päässä joesta asuvat ihmiset eivät asiasta huolestuneet.. Asian ajattelu järkyttäisi liikaa elämää, joten aivot yksinkertaisesti kieltävät asian.. Addiktit eivät koe olevansa riippuvaisia, ei addikteja löytyisi lainkaan mikäli järjellä elettäisiin..
Miksi edes käytät huumeita jos tiedät haitat? Miksi Jeppe juo, miksi Jeppe kokeili alkoholia ylipäätään? Ihminen on aina käyttänyt päihdyttäviä aineita.. Koetko itse olevasi typerä kun jäit koukkuun subuun, vaikka tiesit vaarat?