Olet täällä

Alkoholi(smi)

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Alkoholi(smi)

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 1.12.2019 14:22:03

Jokos Korkkis lähti sinne talvilomareissuun? Muistahan huolehtia hyvin nestetasapainostasi siellä lämpimässä maassa :P .

Mä tituleeraan itseäni aina tuurijuopoksi, mutta olen miettinyt, olenko nykyään sittenkin kalenterijuoppo :? . En tosin tiedä, mitä kyseinen termi tarkalleen ottaen tarkoittaa...
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 2.12.2019 19:03:00

Vielä minä Suomessa möllötän, mutta en toki enää kauaa. 8)

Ja mitä tekemistä reissuillani on alkoholismin kanssa, löytää toki näin paatunut juoppo aina viinansa. :roll:
- 23/7 -

Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 22.12.2019 20:46:16

Tämä juoppo on jälleen palannut Suomen kamaralle aurinkoiselta reissultaan ilman mainittavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. :)

Tuli taas huolella rikottua stereotypioita alkoholin vaikutuksesta ruumiiseen, kun kanssasuomalaisten keskuudessa minua veikattiin 25-vuotiaaksi. :lol:

Muistin myös täsmentää, että onhan tuota brenkkua mennyt jo aika isolla kädellä, ja siinä sitten ihmetellään että mikä luonnonoikku tämä mies on. :o

Ja lienee sanomattakin selvää, että henkselien pauke raikui koko kotimatkan. 8)
- 23/7 -

Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 23.12.2019 14:03:38

Tosin en itse ole täysin raitis mutta se on jotenkin ikävää tuo päivittäinen kahdella kädellä dokaaminen. Se ei mielestäni ole ylpeyden aihe tai joku hieno juttu.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 23.12.2019 14:42:57

Winston-84 kirjoitti:Jokos Korkkis lähti sinne talvilomareissuun? Muistahan huolehtia hyvin nestetasapainostasi siellä lämpimässä maassa :P .

Mä tituleeraan itseäni aina tuurijuopoksi, mutta olen miettinyt, olenko nykyään sittenkin kalenterijuoppo :? . En tosin tiedä, mitä kyseinen termi tarkalleen ottaen tarkoittaa...

Olet tyypillinen Alko-ongelmainen sekakäyttäjä eli sekis jolla myös psykoosisairautta taustalla.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.12.2019 02:47:36

Korkinkadottaja kirjoitti:Tämä juoppo on jälleen palannut Suomen kamaralle aurinkoiselta reissultaan ilman mainittavia henkilö- ja omaisuusvahinkoja. :)

Tuli taas huolella rikottua stereotypioita alkoholin vaikutuksesta ruumiiseen, kun kanssasuomalaisten keskuudessa minua veikattiin 25-vuotiaaksi. :lol:

Muistin myös täsmentää, että onhan tuota brenkkua mennyt jo aika isolla kädellä, ja siinä sitten ihmetellään että mikä luonnonoikku tämä mies on. :o

Ja lienee sanomattakin selvää, että henkselien pauke raikui koko kotimatkan. 8)

Tervetuloa takaisin kotimaan kamaralle :) .

Minkäs ikäinen sä oletkaan? Ainakin reippaasti päälle 30.

Joo, tuttua on. Tätäkin vanhaa juoppoa luullaan järjestäen vähintään 10 vuotta ikäistään nuoremmaksi ja henkkarit saa näyttää aina, kun ostaa alkoholituotteita. Tässä iässä se jo pistääkin paukuttelemaan henkseleitä :D . No, silloin ei kysellä henkkareita, jos ostan kaljaa tutusta kaupasta tutulta kassalta, joka on myynyt mulle bisseä ahkerasti viimeiset 10 vuotta ja nähnyt henkkarini miljoona kertaa. Kerran tosin Alkossa eräs tuttu myyjä, joka tietää tasan tarkkaan, minkä ikäinen olen, kysyi yllättäen paperit. Olin siinä vähän imarreltu, joskin toki myös vähän hämmästynyt, että dementiako tuolle on iskenyt. Selitti sitten, että niillä on jotkin tehovalvontaviikot meneillään ja henkkarit on parempi kysyä jokaiselta, jonka on edes minimaalisesti mahdollista olla alle kolmekymppinen, jos mielii työpaikkansa pitää.

En ollut jouluaattona kännissä, mutta eiköhän se korkki taas joulupäivän kunniaksi aukene.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 25.12.2019 19:50:05

Tässä välissä paljastettakoon, että edustan samaa rappiollista vuosikertaa kuin Rouva Saunamestari. :twisted:

Ja tiedän kyllä että minä vuotena akka on oikeasti syntynyt. 8)
- 23/7 -

Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rakas hörhöni » 30.12.2019 18:25:40

Niin, alkoholista, ei niinkään holismista.
Ite aika harvoin kännejä otan.Sit toisaalta kun otan niin otan kunnolla.Mies ei harrasta lähes ollenkaan tämmöstö mikä toisaalta harmittaa.Olis aikas kiva yhdessä heittää viihteelle ja tanssia pöydillä ja heittää aivot narikkaan.
Joskus aina ollu kuiteski mukana mut taitanu kärsiä myötähäpeästä kun mä heitän parastani 8) Mut tästä en luovu.Se on mun juttu ja välillä täytyy vaan nollata pää kaikest :D
Rakas hörhöni
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 12.1.2020 13:21:36

Juice-vainaa tätä jo aikoinaan pohti ja tituleerasi itseään alkoholikoksi.

Jos alkoholismi kerran on sairaus, niin miksi se on ismi? Taitaa olla tuo sana tosin muinaisjäänne ajoilta, jolloin alkoholismia/juoppoutta pidettiin ennemmin selkärangattomuutena ja ihan huvikseen rappiolla rallatteluna. Toki muitakin sairauksia tai ainakin häiriötiloja on, jotka ovat ismi-loppuisia.

Omissa hullunpapereissani tosin lukee alkoholiriippuvuus ja sehän kyseisen sairauden/oireyhtymän/häiriön/whatever virallinen nimi taitaakin olla, vaikka alkoholismista aivan yleisesti puhutaankin ja ihan virallisissa ja lääketieteellisissäkin yhteyksissä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hilbert » 12.1.2020 15:47:09

Winston-84 kirjoitti:Juice-vainaa tätä jo aikoinaan pohti ja tituleerasi itseään alkoholikoksi.

Jos alkoholismi kerran on sairaus, niin miksi se on ismi? Taitaa olla tuo sana tosin muinaisjäänne ajoilta, jolloin alkoholismia/juoppoutta pidettiin ennemmin selkärangattomuutena ja ihan huvikseen rappiolla rallatteluna. Toki muitakin sairauksia tai ainakin häiriötiloja on, jotka ovat ismi-loppuisia.

Omissa hullunpapereissani tosin lukee alkoholiriippuvuus ja sehän kyseisen sairauden/oireyhtymän/häiriön/whatever virallinen nimi taitaakin olla, vaikka alkoholismista aivan yleisesti puhutaankin ja ihan virallisissa ja lääketieteellisissäkin yhteyksissä.

Sana "kofeinismi":kin tarkoittaa oikeasti kofeiinin yliannostusta ja sen oireita eikä välttämättä riippuvuutta kahvista. Näissä nimeämisissä voi olla jotain epäjohdonmukaisuuksia. Esim. sanaa "narkomania" ei ilmeisesti käytetä paljon muissa kuin pohjoismaisissa kielissä.
hilbert
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.1.2020 06:59:34

^ Joo ja esim. botulismi tarkoittaa botuliinimyrkytystä, eikä suinkaan pakonomaista himoa syödä pilaantunutta kalaa tai riippuvuutta botox-injektioihin :lol: .

Tämä menee vähän aiheesta ohi, mutta ICD-sairausluokituksesta löytyy lukuisia oireita/tiloja, jotka eivät ole sairauksia, eikä kukaan niitä sellaisiksi väitäkään. Ne on rustattu sinne ihan selkeyden vuoksi, koska niitä pitää säännöllisesti kirjata lääkärinlausuntoihin, koska liittyvät olennaisesti moniin sairauksiin tai voivat aiheuttaa sellaisia.

Edit: Sikäli liittyy otsikon aiheeseen, että alkoholismi/alkoholiriippuvuus on lääketieteellisessä mielessä aika olennainen asia ja usein aiheuttaa erinäisiä terveysongelmia, vaikkei itsessään sairaus olisikaan. Ei mulla tässä ole mitään erityistä halua sen enempää kiistää, kuin allekirjoittakaan sitä, että alkoholismi on sairaus, mutta kunhan pohdin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Sauna