Olen tosiaan tässä viime päivinä pohtinut omaa päihdeongelmaani. Totesin tuossa tämän kovin pitkällisen selvinpäin olon jälkeen, että ei tämä selvänä oleminen mitään ole ratkaissut eikä oikeastaan muuttanutkaan, mitä nyt on vähän tasaisempi olo. Olen ollut selvänä muun muassa siksi että olen ollut masennuksen ym. takia osastolla ja kuntoutuksessa mutta tällä hetkellä se masennuskin tuntuu (toistaiseksi) olevan hyvin remissiossa. Onko tämä masennuksen paraneminen sitten seurausta selvänä olosta vai ei, sitä on vaikea sanoa. On siihen vaikuttanut moni muukin asia. Vaikka alkoholi kyllä osaltaan pahentaa masennusta, kuitenkin juominen on suurimman osan ajasta kohdallani ollut kivaa, sosiaalistakin, joten saan siitä elämääni ainakin jotakin. On se haittojakin aiheuttanut runsaasti mutta nyt kun tilanne on näin hyvä kuin se on, tuntee itsensä niin voittamattomaksi että samahan tässä on alkaa taas juomaan. Vaikka ei tässä mikään täysraittius toisaalta ikinä ole tavoitteena ollutkaan

Ketju herätti myös ajatuksia siitä, että tekeekö se alkoholismi nyt sitten ihmisestä jotenkin huonomman. Aiemmin olen tuntenut itseni huonoksi ihmiseksi, kun olen juonut. Ikään kuin selvä elämä olisi automaattisesti hyvä ja juominen paha. Ei kai se sentään niin mene. Juominen itsessään on aika neutraali asia. Sen tuomat haitat voivat kyllä olla ikäviä. Eikä selvä elämä ole pelkkää onnea, sekin voi olla yksinkertaisesti perseestä. Ja huono ihminen voi olla ihan selvinpäinkin. Ei se riippuvuus itsessään tee ihmisestä huonoa, vaan se, kuinka ihminen muuten toimii ja käyttäytyy (sikäli kun tällainen ihmisten hyvä-huono-jaottelu nyt ylipäätään on järkevää). En enää pidä itseäni niin lävitse huonona juomisen takia. Olen hyväksynyt sen että minulla on päihdeongelma enkä näe tällä hetkellä syytä lopettaa. Suhtaudun koko asiaan enemmänkin niin, että kun tässä kuitenkin tulee juotua, niin parempi kai yrittää tehdä se mahdollisimman vähillä vahingoilla. Siksi esimerkiksi olen lopettanut "muutamien" juomisen. Liian usein "muutaman" kaljan jälkeen olen löytänyt itseni tuhannen kännistä, toisinaan jopa sammunut puskaan tai herännyt putkasta kun on vähän luiskahtanut hanskasta muka niin yllättäen. Nykyään otan kunnolla tai olen ottamatta. Vaikka vain muutamankin pystyn kyllä tarpeen välttämättä niin "vaatiessa" juomaan, niin onhan se nyt vähän itsensä kiusaamista.
Pahoittelut pitkästä liibalaaban laskettelusta, toivottavasti en ilmaissut itseäni ainakaan kovin epäselvästi. Oikein hyvää helmikuuta juopoille ja muillekin!