Olet täällä

Alkoholi(smi)

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Alkoholi(smi)

ViestiKirjoittaja Elämän Valo » 12.10.2020 15:29:37

Projekti 0 kirjoitti:@Winston, sä oot kyllä kiehtova tapaus.

.
Viimeksi muokannut Elämän Valo päivämäärä 13.10.2020 02:27:28, muokattu yhteensä 1 kerran
He said he wanted heaven but prayin' was too slow
Elämän Valo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elämän Valo » 12.10.2020 17:04:06

.
Viimeksi muokannut Elämän Valo päivämäärä 13.10.2020 02:28:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Elämän Valo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 12.10.2020 20:18:18

Palasin itse juuri SukuPuoliElimien poistoleikkauksesta.. NYT ei tarvitse enää juoda sen takia, etä naista tekisi mieli..
Vääjämättömän 3-Askeleen Mies
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Elämän Valo » 13.10.2020 11:47:14

Mä oon kans harkinnut sukupuolielinten poistoleikkausta se on nykyään muotia. Kävitkö Mehiläisessä? :lol:
Elämän Valo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elämän Valo » 13.10.2020 12:53:18

.
Viimeksi muokannut Elämän Valo päivämäärä 14.10.2020 11:41:30, muokattu yhteensä 1 kerran
Elämän Valo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.10.2020 06:14:27

Tuo AUDIT-testi on vähän tyhmä. Se lähtee siitä, että testin tekijän alkoholinkäyttökerrat jakaantuvat tasaisesti pitkin vuotta viikon tai kuukauden jaksoille ja jos näin ei ole, ei ole ongelmaakaan. Toisin sanoen; mitä useammin näitä testissä kysyttyjä asioita(esim. muistin menetys, morkkis, läheisten nalkutus, itsensä kännissä telominen) sattuu, sen suurempi ongelma alkoholin kanssa. No, totta helvetissä tuossa korrelaatiota on, mutta asia ei suinkaan ole tässä hommassa noin suoraviivainen.

Olen itse täytellyt AUDIT-testiä joskus ihan aikani kuluksi(Olen toki täytellyt sitä myös erinäisissä terveydenhuollon instansseissa, mutta silloin luonnollisestikin valehtelin niin, että korvat heiluivat :mrgreen: ). Aina silloin, kun juon, mulle käy niin, että muisti pätkäisee(Ei välttämättä tule mitään totaalista black outtia, mutta ainakin muistikuvat ovat katkonaisia ja hataria sieltä sun täältä), alkoholiannoksia menee kerralla reippaasti yli sen kymmenen ja ainakaan en pysty lopettamaan juomista muutamaan hassuun annokseen ja pikkuhiprakkaan. En mä silti pysty kertomaan vähänkään pidemmältä periodilta, sattuuko näitä kerran viikossa, kerran kuussa vai kuinka usein/harvoin, koska mulla se ryypyn väli voi venyä verrattain pitkäksikin, jos toki voi joskus olla vain viikonkin mittainen, ihan siitä riippuen, missä asennossa tähdet sattuvat olemaan. No joo, mä tiedän kyllä olevani alkoholisti ja dokaamiseni olevan erittäin haitallista ja riskaabelia ilman testien rustaamistakin :roll: .

Törmäsin tähän AUDIT-hommaan hiljan toisessa yhteydessä: Luin jonkun hammaslääketieteen kandin opinnäytetyötä aiheesta alkoholin suurkulutuksen vaikutukset suun terveyteen. Siinä tämä kandi oli käyttänyt tutkimuskohteinaan joukkoa juoppoja, jotka saattoi luokitella suurkuluttajiksi THL:n luokituksen mukaan(Tutkimus oli tuore, eli vuodelta 2019). Kandi teetti sitten tutkittavilleen AUDIT:in saadakseen tietää, kuinka paljon ja usein ja millä tyylillä sitä brenkkua kultakin tarkalleen ottaen kaatuu kitusiin. Totesi sen jälkeen, että paska testi, koska osa tutkittavista oli puhdasverisiä tuurijuoppoja, eli saattoivat olla jopa puoli vuotta ilman pisaraakaan aivan helposti, jolloin eivät luonnollisestikaan saaneet mitään alkoholihaittoja. Kun korkki sitten aukesi, siitä lähtikin sellainen itsetuhoränni, että siinä saattoi hyvinkin onnistua repimään itselleen lähes kaikki mahdolliset alkoholihaitat. AUDIT-testi ei siis huomioi tuurijuoppoutta ja ajoittaista rankkaakin putkidokaamista, vaikka nämä eivät edes mitenkään hirvittävän harvinaisia ilmiöitä ole.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 14.10.2020 22:11:39

Sama juttu myös meidän KesäJuåppåjen suhteen. Jotenkin näin synkkien aikojen tullessa kiusaus lähteä ulos kännissä toikkaroimaan kutistuu suhteellisen minimaaliseksi.. Mukavempaa on istua hiljaisessa AA-ryhmässä jossa 1 puhuu kerrallaan kuin että musa pauhaa ja 5 puhuu yhteen ääneen kilpaa.. Mulla syy otta se kuuluisa "EKA" on eri, kuin sitten lievitellä seuraavan päivän olotiloja
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Tohtori Pentti Erkkilä » 15.10.2020 17:12:25

Projekti 0 kirjoitti:@Winston, sä oot kyllä kiehtova

Jotenkin Winskistä tulee mieleen Johanna Tukiainen eli "Tuksu". Molemmat ovat kotoisin syrjäseudulta, ovat runsaskokoisia blondeja ja pitävät keskikaljan juomisesta.
Tohtori Pentti Erkkilä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tohtori Pentti Erkkilä » 15.10.2020 17:57:46

Se että on monisanainen ja lipevä ei ole viisauden merkki.
Tohtori Pentti Erkkilä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Korkinkadottaja » 16.10.2020 19:11:52

Minulla oli tälle syksylle taas kunnianhimoiset tavoitteet, joten loiventelin päivittäisiä annosmääriä kurinalaisesti 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12.

Edellisiltä avokatkoilta oli jäänyt ylimääräisiä nappeja joilla laitoin nollapäivän vieroitusoireita sileäksi, mutta yöksi tarkoitetut napit eivät toimineet alkuunkaan vaan 13 tuntia mitä umpiväsyneenä lojuin vuoteessa sain ainoastaan pätkittäistä stressiunta, vuoronperään vaan palelin ja hikoilin.
Maksa kestää koko elämän.

-Juice Leskinen-
Korkinkadottaja
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pjotr-77 » 16.10.2020 20:44:49

Millasia AvoKatko-nappeja sinulla oli? Diapamena oikein vai PutkaPami Risolidei?
Pjotr-77
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 17.10.2020 05:43:34

^/^^ Ei Risolideja ole enää. Aivan varma en tosin ole, mutta käsittääkseni poistuivat markkinoilta jo muutama vuosi sitten. Nykyään ne olletikin korvataan Opamoxilla, jos halutaan miedointa mahdollista benzoa käyttää. Opamox ei vain oikein aja samaa asiaa, koska on niin lyhytvaikutteinen.

Sulla oli/otit liian vähän niitä nappejasi. Ammattilaisjuopon pitkän putken katkaisuun voi hyvinkin tarvita suuria annoksia ennen kun niillä on mitään tehoa. Toinen vaihtoehto on, että lääkkeesi(Niin, mitä lääkkeitä ne edes olivat?) ovat menneet vanhoiksi, mutta se on aika epätodennäköistä. Tavanomaisia, tablettimuotoisia lääkkeitä saa säilyttää vähintään 5 vuotta päiväyksen umpeutumisen jälkeen ja mielellään jotenkin väärin(Esim. pakastimessa, kuumassa saunassa, suorassa auringonvalossa ilman päällispakkausta...) ennen kun alkavat menettää tehoaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpushauki » 26.10.2020 14:06:52

Heippa kaikille, apteekin mukaan Risolidia "ei enään löydy hinnastosta" eli poistunut markkinoilta. Yllämainittu Opamox on uusi putkapami. :)
Varpushauki
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpushauki » 26.10.2020 15:16:15

Korkinkadottaja kirjoitti:Minulla oli tälle syksylle taas kunnianhimoiset tavoitteet, joten loiventelin päivittäisiä annosmääriä kurinalaisesti 18, 17, 16, 15, 14, 13, 12.

Edellisiltä avokatkoilta oli jäänyt ylimääräisiä nappeja joilla laitoin nollapäivän vieroitusoireita sileäksi, mutta yöksi tarkoitetut napit eivät toimineet alkuunkaan vaan 13 tuntia mitä umpiväsyneenä lojuin vuoteessa sain ainoastaan pätkittäistä stressiunta, vuoronperään vaan palelin ja hikoilin.

Mitä nappeja ja ei ne auta jos on "muutama" ylimääräinen ja mahdollisesti joku vanhentunut nappi. Pameja pitää syödä runsaasti niiden avulla mun serkku kirjoitti viis ällää lukiossa Temestan avulla.
Varpushauki
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Sauna