Olet täällä

Lyrica - Ystävä vai vihollinen

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Lyrica - Ystävä vai vihollinen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 4.5.2016 07:32:41

^ Omakohtaista kokemusta mulla ei gabapentiinista ole, mutta eräällä kaverillani on tuo lääkityksenä(Ei mitään muistikuvaa, jos edes tietoa, millä annoksella) ihan ahdistukseen. Mitään kummempaa fyysistä vaivaa tällä kaverilla ei käsittääkseni ole. Aiemmin hänellä oli Lyrica, samaan vaivaan, mutta se vaihdettiin, ihan omasta halustaankin, gabapentiiniin, koska Lyrican kanssa hänellä lähti aina varsin iloisesti lapasesta, joka johti toki siihen, että lääkkeet loppuivat aina kesken ja pari kertaa myös päätyi sekakäytön seurauksena henkitoreissaan sairaalaan. Gabapentiinista ei kuulemma saa oloja, ainoastaan auttaa ahdistuneisuuteen, joten sen kanssa ei tuollaista hölmöilyä tule harrastettua. Tietenkin gabapentiininKIN kanssa voi vetää överiksi, mutta tämä kyseinen kaveri sanoo, että hänen kohdallaan se ei aiheuta moisia himoja, toisin, kuin Lyrica järjestäen teki.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Hailioquel » 5.5.2016 11:44:55

Hei,

onko muilla Lyrican pitkäaikaiskäyttäjillä ilmennyt sellaista ongelmaa, että lääkkeen kantavuus on surkea? Mulle hyvin läheinen ihminen ollut nyt vuosia 300mg Lyrmyy päivässä, ja aina käy niin, että lääkkeen vaikutus on hirveän epätasaisen oloinen.

Eli hää ottaa 300mg, menee parisen tuntia ennen kuin huomaa ahdistuneisuuden poistuvan, sitten vaikuttaa 5-6h vain, ja vaikutus loppuu hänen mukaansa tuon ajan jälkeen. Sitten loppupäivän on masentunut, siis sellainen, mitä varten Lyrica alunperin määräättiinkin. Sahaa siis paljon toi lääke hänellä, ja kun vierestä katsoo, niin kuka tota jaksaa, kun lääke auttaa 6h päivästä ja loppupäivä meneekin sitten hiljaisena. Just ja just pystyy tekee arkiaskareensa ja koulun.

On alkanut nyt sitten sahauksen takia syömään 150mg aamupäivästä ja 150 illasta. Onko muilla ollu tätä ongelmaa, ettei Lyrica kanna? Aivan on menny turhautumisen puolelle, kun ilmankaan ei voi olla, tulee vieroitusoireet. Ollaan mietitty kaiken maailman gaboja, neurontineja ja gabrioneja - jospa auttais kantavuuden kanssa sitten... ihme juttu, en ole muilla kuullut tällaista.
Hailioquel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Isavela » 5.5.2016 15:15:58

Lyrica on suht lyhytvaikutteinen, joten en lainkaan ihmettele, jos aamulla ottaa ja iltapäivällä olo on surkea. Yleensähän lyricaa syödään useamman kerran päivässä, jotta vaikutus olisi tasaisempi.
"I've got ice in my veins, blood in my eyes, hate in my heart, love in my mind. I've seen nights full of pain, days of the same, you keep the sunshine, save me the rain.."
Isavela
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jopasjota » 6.5.2016 02:15:00

Mä oon korvaushoidossa, ollu jo pitkään ja syön lyricaa 450mg, joka toinen päivä, ne välipäivät mennään sitten toisella lääkkeellä, jota en aio paljastaa, tulee pian ongelmia lekurille -> mulle. (tämmönen käytäntö on toisaalta muutenkin aika helppo havannoida), mutta kyllähän niillä kaikilla klinen jne työntekijöilla on vaitiolovelvollisuus. Itse asiassa taitaa muuten olla niin et purkissa(niin, laatikossa, ei purkissa, vittu joo) lukee että joka päivä 1 kpl 225 ja joka päivä sit sitä toista kans, vaikka lekuri nimeenomaan oli jostain syystä hyvin tietoinen siitä, että ku sitä käyttää vain joka toinen päivä ei tolet loiki.

Oon syöny lyricaa nyt tollain jo vuosia ja tosiaan kun ottaa joka toinen päivä vaan, ni eipä oo mulla tolet ihmeemmin noussu, ja voihan sen sitten joskus 5v. päästä nostaa 2*225 -> 2*300.

Bentsot on pysyny alhaalla, ja käytän sitte vain pientä annosta seroquelia, vaikka on diagnoosejakin ihan tarpeeksi yhelle ukolle. Joskus joutunu syömään 6 milliä xanoria päivässä... ja siihen nousee tole jo ennen ku saa edes purkin auki. Purkin... :)

Ei oo ollu itellä refloja, tai muutenkaan mitään. Varsinkaa mitään persoonallisuuden muutoksia. mutta oon kyllä läheltä nähny yhden, joka ei syöny ku vuoden-pari ja 2*150mg, ja hällä oli sitten kyllä reflat, ja kovat.

Mulle tällanen käytäntö on sopinu hyvin, ja mä kun otan aamulla noi lyydet niin toimiihan ne kyllä koko päivän, tosin onset_aika on mulla useita tunteja, niin, ihmiset on erilaisia.
jopasjota
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Isavela » 11.5.2016 11:22:04

Joo toi on jännä, et tauon jälkeen se alkaa toimia vasta useamman tunnin päästä, ja jokapäivä syötynä tunnissa! Mikä lie tuo juttu?
"I've got ice in my veins, blood in my eyes, hate in my heart, love in my mind. I've seen nights full of pain, days of the same, you keep the sunshine, save me the rain.."
Isavela
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 11.5.2016 22:17:25

Hailioquel kirjoitti:Hei,

onko muilla Lyrican pitkäaikaiskäyttäjillä ilmennyt sellaista ongelmaa, että lääkkeen kantavuus on surkea? Mulle hyvin läheinen ihminen ollut nyt vuosia 300mg Lyrmyy päivässä, ja aina käy niin, että lääkkeen vaikutus on hirveän epätasaisen oloinen.

Eli hää ottaa 300mg, menee parisen tuntia ennen kuin huomaa ahdistuneisuuden poistuvan, sitten vaikuttaa 5-6h vain, ja vaikutus loppuu hänen mukaansa tuon ajan jälkeen. Sitten loppupäivän on masentunut, siis sellainen, mitä varten Lyrica alunperin määräättiinkin. Sahaa siis paljon toi lääke hänellä, ja kun vierestä katsoo, niin kuka tota jaksaa, kun lääke auttaa 6h päivästä ja loppupäivä meneekin sitten hiljaisena. Just ja just pystyy tekee arkiaskareensa ja koulun.

On alkanut nyt sitten sahauksen takia syömään 150mg aamupäivästä ja 150 illasta. Onko muilla ollu tätä ongelmaa, ettei Lyrica kanna? Aivan on menny turhautumisen puolelle, kun ilmankaan ei voi olla, tulee vieroitusoireet. Ollaan mietitty kaiken maailman gaboja, neurontineja ja gabrioneja - jospa auttais kantavuuden kanssa sitten... ihme juttu, en ole muilla kuullut tällaista.

Ymmärsinkö mä oikein, että sulle on määrätty 300 mg kerran vuorokaudessa? Koska eihän se tosiaankaan kanna. Mun miehellä on 300 mg aamuin illoin ja hänestä tuntui joskus ettei sekään meinannut kantaa. Mä syön 150 mg aamuin illoin, enkä huomaa mitään jos unohdankin yhden Lyrican välistä, mut mulla on toki siinä rinnalla rauhottava lääkitys, mikä varmaan jeesaa siinä.

Outo homma että lääkäri on määrännyt sen alunperinkin sulle kerran päivässä otettavaksi, ei se ole mikään suositeltu annos vaan nimenomaan jaettuna kahteen antokertaan. Joillakin on mennyt 300 mg 3 kertaa päivässäkin, mutta se varmaankin menee SIC!:illä, musta se perusannostus on aamuin illoin.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jms89 » 15.5.2016 20:24:45

Kabapentiinista vielä...
En kyllä itse saa siitä juurikaan oloja, vaikka olen vetänyt jo vaikka kuinka monta grammaa... tuntuu, että tulee vaan tosi levoton yö. En ymmärrä näitä, jotka sitä hehkuttaa. En saa hyvää mieltä, kun jotkut sanoo, että on päivän pelastus jne... Eikä pitäisi paljon erota Lyricsta..
jms89
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.5.2016 04:17:20

^ Niin no, mitä se päivän pelastus kenelläkin tarkoittaa? Jos joku kärsii kovasta kivusta, ahdistuksesta tmv. piinaavasta vaivasta ja gabapentiini on ko. henkilölle parhaiten toimiva lääke siihen, niin toki se silloin on hänen päivänsä pelastus. Mullekin voi olla päivän pelastus vaikkapa se, että bussi tuli heti, eikä tunnin päästä, kun olin liikenteessä kauheassa kaatosateessa isojen kantamusten kanssa, tai vielä parempaa; joku kaveri kurvasi autolla paikalle ja heitti mut suoraan kotioven eteen, vaikkei tuollaisella tietenkään mitään tekemistä ole esim. sen olon kanssa, mitä voisin repiä Sepon henoiinista :D . Mutta joo, jos sä et gabapentiinistä mitään kummempia oloja saa, niin turha sun on sitä rouskia mitään aivan järkyttäviä annoksia, koska jos se toimisi, niin todennäköisesti olisi toiminut jo matalammakin dosella. En tiedä, kuinka vaarallista gabapentiinin yliannostus on ja kuinka suuria määriä mahdollisesti vaaralliseen yliannostukseen tarvitaan(Tämä on toki myös yksilöllistä), mutta kuvittelisin, että tuo saattaa hyvinkin aiheuttaa suurina annoksina kouristuskohtauksia, kun sen verran Lyrican sukuinen on ja Lyrican yliannos tosiaan voi olla hyvinkin vaarallinen.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 16.5.2016 07:24:39

Mähän söin heti alusta alkaen järkyttäviä määriä Lyrikaa 6 300Mg/vrk, laiva keikkui kaksi päivää mutta potenssi putos nollaan ja pisu vahinkoja tuli öisin. Sanoin lääkärille kun se ensin lopetettiin neljällä 150Mg kapselilla, siis minäkin tiedän mitä reflat on, että tulen hulluksi kun ääreis hermot särkee. Kirjoitti Gapapentiiniä saman hevos kuurin ja lähdin sitä laskemaan ja nyt syön aamulla yhden ja yöksi kaksi eikä mitään sivuvaikutuksia, selkä kipuun ei auta mutta hermosärkyyn pamien kanssa ehkä paras mulle. Selkäkipu on kipulaastarin varassa ja jos paha päivä otan teemun. Tuskin siittä mitään oloja irtoaisi kuten Lyrikasta mutta olen tehoon hyvin tyytyväinen eli riippuu paljon kivusta, sen rauhoittavasta vaikutuksesta ei mitään tietoa vaikka Lyrikan sukulainen onki mutta kumminki erilainen. Kyllä ne olot pitää hankkia jollain muulla vaikka siinä se kolmio onki, kolmiohan on nyt Lyrikassa eikä syyttä.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jms89 » 16.5.2016 18:58:35

Kolmio on myös Kabapentiinissa mutta lähinnä kai vain sen takia, että se voi haitata tasapainoa ja voi unettaa.
Yliannostusta ei juurikaan voi tulla... Tai varmaan jos syö koko paketin, mutta ohjeissakaan ei oikeastaan siitä lue mitään... :shock: Harvinaista vetää överit. Ei sitä tietenkään kannata mennä syömään kuin karkkia. Mitään ei kannata. Edes karkkia... :D
jms89
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Isavela » 17.5.2016 19:07:45

Mulle ei gabapentiini tee juuri muuta (pregabaliiniin verrattuna), kuin tosi ärsyttävän tokkuran, tympeän ja tylsän olon, jonka haluais vaan haihtuvan äkkiä pois. Kivunhoitoon varmasti hyväkin lääke, mutta aika paljon enemmän sivuoireita, kuin uudemmassa versiossaan pregabaliinissa.
Isavela
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja mietiskeliä » 19.11.2016 11:58:00

Omalla kohdallani aluksi oli erittäin hyvä ystävä kun tasasi niin hyvin mieltä ja sosiaalisuus parani huomattavasti, mutta nyt n.7kk.tta syöneenä voin sanoa että erittäin petollinen lääke koska ei huomaa enään mitään vaikutuksia ja tuntuu että elämänhalu taas kadonnut täysin.
Minulle määrättiin sitä ensiksi 75mgx2pv ja siitä se pikkuhiljaan nousi 2x225mg pv. ja nyt olen tiputellut tuota annosta niin että olen puolittanut ne 225mg tabut ja ottanut yhden aamulla eli n. 110mg aamuisin ja en ole oikeastaan huomannut mitään vieroitusoireita, ainakaan vielä tai pientä ripulointia ei muuta ja vähän yli viikon olen mennyt nyt tuolla 110mg.
Nyt vaan pistää kuumottamaan kun viimeiset tabut menossa eli 2kpl n. 110mg ja toivottavsti ei ne viekkarit nosta päätään kun ei tähänkään menssä ole oikeastaan mitään tullut.
Olen lukenut että jotkut eivät ole saanut mitään viekkareita suurimallakin annoksilla ja toiv. itse kuulun juuri tähän kastiin, vis mi luk. 8)
Tästä päivästä lähtien alkaa 0 linja ja otan vain jos on pakko eli säästän noita paria kabselia jos ne viekkarit nyt tuleekin josain vaiheessa ja on hyvä pitää pari säästössä niin ei mietiskele sitä että kaikki olisi loppu.

Ainut positiivinen asia mitä tämän 7kk.den aikana on se että olen saanut vähennettyä rivatrilin 3mg.sta 1mg.aan. tuon lyrican avulla. :)
mietiskeliä
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 20.11.2016 06:44:32

^ Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Lyrican säännöllisestä käytöstä, saati riippuvuudesta, joten olen vähän jäävin täältä huutelemaan, mutta eikö benzoista vieroittautuminen/benzojen vähentäminen Lyrican avulla ole vähän kuin tulipalon sammuttamista bensalla :? . Tietty, jos Lyrica toimii niin, että sitä on mahdollista syödä loppuikänsä ja saa siitä vain positiiviset puolet irti ja kokee sen benzoja pienempänä pahana, niin mikä ettei, mutta jos Lyrica kääntyy itseään vastaan ja siitä pitää vieroittautua, niin silloin ne benzoannokset luultavasti nousevat takaisin alkuperäiseen tai jopa suuremmiksikin, koska Lyrica-reflat voivat olla niin vaikeat, että niitä tarvitsee lääkitä jollakin muulla roippeella ja reilusti sittenkin. Tietenkään Lyrica-reflat eivät yleensä kestä kovin kauan, joten eipä hetkellinen benzoannostuksen nosto mitään lopullisesti pilaa, mutta jos taustalla on ahdistusta sun muuta häikkää, johon lääkitystä on käyttänyt, eikä ole niitä ongelmia mitenkään muilla tavoin hoitanut/käsitellyt, niin silloinhan Lyrican tilalle tarvitsee jonkin korvaavan ahdistuslääkkeen, eli käytännössä ne benzot :? .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 20.11.2016 11:38:47

Winston-84 kirjoitti:^ Mulla ei ole omakohtaista kokemusta Lyrican säännöllisestä käytöstä, saati riippuvuudesta, joten olen vähän jäävin täältä huutelemaan, mutta eikö benzoista vieroittautuminen/benzojen vähentäminen Lyrican avulla ole vähän kuin tulipalon sammuttamista bensalla :?

Itseasiassa tähän ainakin aluperin tällä lääkityksellä psykiatrit juuri pyrkivät. Monella se jopa onnistui, että säännöllinen Lyrica lääkitys korvasti täysin bentsot. Tiedä sitten kumpi on suurempi paha, mutta olen henkilökohtaisesti tullut siihen tulokseen että pahaan ahdistukseen/paniikkiin jne. on helvetin vaikea löytää lääkitystä, joka ei aiheuttaisi riippuvuutta. Se kai on lääkäreilläkin ongelma, voihan ne määrätä jotain ketipinoria, mutta kun ei sekään oikeasti suunnilleen kenelläkään toimi.

Mua itseasiassa ärsyttää osittain, miksi Valvira on lääkärien kimpussa noiden asioiden suhteen, kun lääkäri ei ole psykoterapeutti. Lääkärin valaan kuuluu helpottaa potilaan oloa, minkä lääkäri sille voi jos kyseisen vaivan hoitoon ei ole kehitetty lääkkeitä, jotka eivät aiheuttaisi jossain määrin riippuvuutta. Lääkäri voi vain neuvoa potilasta psykoterapeutille, tai terapiaan, mutta ei voi pakottaa potilasta tähän. Myöskään kun kunnallinen ei kerran tarjoa potilaille tätä mahdollisuutta, niin aika turha siellä sitten itkeä, koska potilaalla ei ole välttämättä mahdollisuuksia ja rahaa tätä hoitoa itse maksaa.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja villywonka » 16.12.2016 11:29:33

Kokeilussa Lyrica hermosärkyyn. Olisi muutama kysymyskin. Lisääkö tämä ahdistusta? Ajattelin lopettaa tämän dropin koska pahentaa selvästi ahdistusta. Vai meneekö tämä "haittavaikutus" pois ajan kanssa? :roll:
Olen ottanut tätä viitenä päivänä annoksella 50mg/vrk. Miten lopetus, voiko lopettaa ns seinään vai vähentää? Soitin lääkärille ja vastaus oli vähän toisenlainen; enemmän Lyricaa vaan! :shock:
I feel like I'm taking crazy pills
villywonka
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna