Olet täällä

Apteekit ja asiakaspalvelu

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Apteekit ja asiakaspalvelu

ViestiKirjoittaja hilbert » 7.11.2016 12:43:56

Joissain pikkuapteekeissa saatetaan olla naama norsunvitulla jo siitä, kun asiakas tulee ostamaan Antabusta, ihan kuin siinä olis jotain hävettävää että haluaa lopettaa juomisen... :lol:
hilbert
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 7.11.2016 13:49:22

Mua kyllä pisti kerran vituttamaan, kun se apteekkari alkoi siinä availemaan mun vanhoja reseptejä koneelta ja oikeasti katseli niitä varmaan 5 min. (Näin myöhemmin Kannasta, että tosiaan oli ne katsellut.) Se meni musta jo kategoriaan huono asiakaspalvelu, koska 1) se odottaminen oli turhaa ja 2) ei niitä reseptitietoja tarvitse availla. Se järjestelmä kyllä herjaa yhteisvaikutuksista ihan ilman, että käy potilaan kaikki tyyliin sata pkv-respaa vuodelta 2013 alkaen läpi. :roll: En mä sitten olis ihmetellyt, jos olisin hakenut vaikka 100 Tramalia samaiselta tyypiltä ja eri lääkärin kirjoittamana taas parin päivän päästä uudelleen ja 100 bentsoa jne selkeää väärinkäyttöä, josta on kaiketi velvollisuuskin ilmoittaa eteenpäin. Mä kun hain tolla kerralla 20 Stilnoctia ja 30 Sirdaludia ja vissiin astmalääkkeen kylkeen, että kohtuu normit ostokset. :roll:

Mutta joo, ei mua kuumota ostaa apteekista yhtään mitään. No, teininä tais nolottaa pienoisesti jälkiehkäisypillerin hankkiminen. Tuolloin siihen oli kait apteekissa 15v ikäraja, että sen sai myydä. Olin 16 ja en mä silloin saanut kanniskella passia mukanani miten huvittaa ja näytin huomattavasti nuoremmalta. Kuumottelin, että kysyisivät henkkarit ja en saisikaan sitä pilleriä ja kenties pamahtaisin paksuksi.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja punamaa » 7.11.2016 15:35:11

Aina ovat olleet ystävällisiä ja palveluhenkisiä. Olen käynyt monen eri paikkakunnan eri apteekeissa. Ammattitaito minusta peruskouluarvosanoin 10.
punamaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 7.11.2016 21:30:56

Oon käynyt kymmenissä apteekeissa lähinnä pk-seudulla ja myös toki muuallakin ja lähtökohtaisesti voin sanoa näin: jos haet jonkun random-respan, asiat hoituu hyvin ja pääasiassa saa asiallista kohtelua. Sitten kun onkin apteekkisopimus, sen leiman kanssa asioiminen valitettavasti muuttuu. On niitäkin farmaseutteja toki, jotka kohtelevat asiallisesti, mutta oon jopa vaihtanut apteekkia kerran, koska suhtautuivat aina niin epäluuloisesti kaikkeen ja olivat todella tylyjä, vaikka maksoin aika paljon siitä palvelusta. On ollut sopimus viidessä apteekissa, ja vaikka nykyisessäkin on pari nipottajaa, oon muuten tyytyväinen paikkaan ja henkilökuntaan.

Joskus on kyseenalaistettu lääkkeen käyttötarvetta etenkin juuri huumerespan kanssa, mutta oon vaan inttänyt takaisin "oikeuksistani".

Ulkomailla oon myös käynyt paljon apteekeissa ja pääasiassa on sellainen tuntuma, että Suomessa neuvotaan enemmän lääkkeiden käytöstä. Toki voi kielimuurikin olla vähäisten ohjeiden syynä, mutta täällä aina kysytään, onko tuttu lääke jne. Ulkomailla ei missään ole tätä kysytty, vaikka oon n. 10 apteekissa käynyt PKV-lääkkeitä hakemassa.
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 7.11.2016 22:28:08

tänään ku kävin kysyy respoja niin tyyppi lähti hakee lääkettä ja ku ihmettelin ku kestää nii sieltähän se tulee sitruunaasyöneen näköisenä että sulla pitäis olla ryynei viel jälellä(reseptin mukaan pitäiskin). mutta kun vetäsin lekurin lausunnon mis annos onkin isompi ja mainitsin että tästä olen arvauskeskukseen soittanut mutta aikoja vain ei tunnu kellään olevan kun mulla ei ole tarvetta hoitoon ja lääkärille päästäkseen tartteis hoitosuhteen. tyyppi meni vähän vaikeeks ja sano et koita nyt jostain hoitaa aika kun kela puuttuu kohta asiaan ku pitäis vielä lääkkeitäkin olla jälellä. pitää varmaan säästää ja mennä yksityiselle et oikasee respan ja pyytää pamit ku ahistaa tällänen, et ei saa aikaa ku ei nyt satu olee enää pää ja elämä solmussa..

tietääkö kukaan voiko nää perus tk-lekurit määrätä huumausainereseptiä?
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 7.11.2016 22:45:20

^Juu ja varsinki sillon alkaa kela puuttua asiaan, kun lääkekatto on täyttynyt ja jos alkaa menee täyskorvattavia lääkkeitä yhtää nopeammin ku respassa on määrätty, niin se ei kuulema käy päinsä.!
Sattu just itelle sama homma ku venlafaksinia menin hakee lisää (ja mulla menee se lääkekorvauskatto täyteen aina heti 3-4 kuukautta vuodenvaihteen jälkeen, ku korv.hoito lääkkeet maksaa niin paljo) niin sano apteekkari et sulla pitäs olla Venlaa vielä jäljellä pariksi viikoksi...!
No eipä ollu ku oon välillä ottanu isompaa annosta, niin ainu millä sain lääkkeet oli se, et maksoin itte ne ja sillon ne meni tavallaan "ohi" sen kelan lääkekorvausjärjestelmän.
Sanoin kyllä suoraan et oon syöny välillä enemmän ku respassa on, koska lekuri antoi siihen ihan oikeastikin luvan, et ota se mitä tarviit. Mut jos en olis itte maksanu niitä niin eipä olis mitään herunu, ennen ku kahden viikon päästä, millon respan mukaan pitäs olla lääkkeet loppu.! :x
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 7.11.2016 23:47:03

^lääkekatto ei oo lähelläkään täynnä. ja 6kk aikana on haettu 1kk ylimäärästä. kuinka usein ne noit seuraa? ku siel apteekissa sano et seuraavat näitä h-respoi viel tarkemmin ku perus pkv respoi, onko joku tietty raja mikä pitää ylittää et siel tulee jotain valitusta. aattelin nyt siirtää pari viikoa hakua ja sit seuraavalla satsilla sitkuttelen pariviikkoa pidempää, jos täs ei nyt ennen sitä tapahdu ihmeitä ja saa tohtorille aikaa. yks yksityinen olisi kuulemma hyvä ja kallis mut ajat menee joulukuulle. mut täälläkin on yksityisellä liikaa näitä triptyl auttaa kaikkeen tapauksia..

viimeks ku arvauskeskukseen soitin ja sanoin et saan haettua ennen ku aikasempi loppuu et ryynit suunnilleen riittää mut tuleeko siitä sanktioo jos syö yli respan nii vastaus oli et jos sulla diaknoosissa lukee että voi syödä 1-3 nappii päiväs nii ei oo ongelmaa. mutta ei tainnu akka huomioida kelaa :x
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 8.11.2016 04:22:06

nasaalisti kirjoitti:Oon käynyt kymmenissä apteekeissa lähinnä pk-seudulla ja myös toki muuallakin ja lähtökohtaisesti voin sanoa näin: jos haet jonkun random-respan, asiat hoituu hyvin ja pääasiassa saa asiallista kohtelua. Sitten kun onkin apteekkisopimus, sen leiman kanssa asioiminen valitettavasti muuttuu. On niitäkin farmaseutteja toki, jotka kohtelevat asiallisesti, mutta oon jopa vaihtanut apteekkia kerran, koska suhtautuivat aina niin epäluuloisesti kaikkeen ja olivat todella tylyjä, vaikka maksoin aika paljon siitä palvelusta.

Tähän mäkin törmäsin aikoinani, kun mulla vielä apteekkisopimus oli. Kyllä epäiltiin ja aina kaikki syynättiin niin perusteellisesti läpi ja monesti muuttui se farmaseutin naamakin paljon tylymmäksi, kuin mitä se oli ollut edellisen asiakkaan kanssa. Tuo tylyys nyt riippui tietty farmaseutista, eikä koskenut läheskään kaikkia, mutta sen perusteellisen haastattelun sai lähes jokaikinen kerta kuulla. Ymmärrän, että toki sen sopimuksen mukaan on mentävä, mutta jos mennään juuri niin, kuin pitääkin, eikä siinä lääkkeiden haussa ole mitään, minkä voisi kyseenalaistaa jotenkin, niin silloin en ymmärrä, miksi pitää suhtautua niin, että aivan varmasti tuo yrittää jotakin vilunkia :roll: :x . Myös tuo, että apteekkisopimuksen aikoina apteekin väki alkoi udella multa, mihin tarvitsen lääkettä X ja tarvitsenkohan sitä ylipäätään :roll: . Ilman apteekkisopimusta asioidessani eivät todellakaan kysele mitään tuollaisia, vaan toimittavat sen, mitä lääkäri on määrännyt, kuten pitääkin, jollei nyt tule sellainen tilanne, että lääkäri on määrännyt päällekkäin kahta lääkettä, joita ei missään nimessä saisi käyttää yhtä aikaa, mutta se nyt on sitten taas ihan eri asia ja juuri sitä apteekin hyvää palvelua.

Tietävät kyllä niissä parissa vakiapteekissani mut ja niitä samoja PKV-lääkkeitä haen vuodesta toiseen, eli mistään random respoista ei ole kyse, mutta kummasti sen apteekkisopimuksen voimassa olo/olemattomuus muuttaa kohtelua :shock: . Nykyisin ei ole ollut mitään ongelmia, saati silkkaa tylytystä.

Edit: Jos lääkekatto on täynnä/muuten täyskorvattava lääkitys, niin sitä nipotusta tulee juuri siksi, että Kela kyttää noita, jottei nyt vain vahingossakaan korvaisi vähääkään ylimääräistä kenellekään. H-respoja sitten kytätään tarkemmin muuten vain, eli siksi, että ovat H-respoja :mrgreen: . Ei tuo apteekin vika ole ja ymmärrän kyllä, etteivät Kelan hengittäessa niskaan halua jaella sieltä lääkkeitä ihan miten sattuu, koska elinkeinohan niillä on tuossa kiinni. Tietenkin apteekissa voitaisiin asia kertoa ystävällisesti, eikä sitruunansyöneenä, ja onhan niitä farmaseutteja, jotka nipottavat ihan nipottamisen ilosta, vaikkei se nyt niiiiin tarkkaa lopulta olisi. Toisaalta kannattaa muistaa sekin puoli, että töissä saattaa olla joku harjoittelija/koeajalla olija, jolla ei ole varaa pienimpiinkään kämmeihin ja siksi noudattaa turhankin tarkoin näitä kaikkia "taiteen sääntöjä". Johtuipa Kelasta tai apteekista, niin en mä silti tajua tuota yhden päivän -nipotusta, koska eipä sillä mitään käytännön merkitystä lopulta ole ja ihmisellä voi oikeasti olla se tilanne, että pääsee apteekkiin tänään, mutta sitten ei pääsekään ainakaan viikkoon, mutta lääkkeensä tarvitsee. Saahan tuohonkin toki lääkäriltä lausunnon hommattua, mutta aikamoinen vaiva sekin vain yhden päivän tähden, jos ei tosiaan ole kyse mistään lähden vuodeksi ulkomaille ja siksi pitää tehdä erityisjärjestelyjä lääkkeiden kanssa -jutusta.

Dexmex-cowboy: Kyllä tavallinen TK-lekurikin voi huumerespan kirjoittaa. Lääkärihän sekin on, jolla pitäisi lupien olla kunnossa, mutta eria asia sitten, kuinka helposti käytännössä sen tekee. Onhan näitä, että TK:sta on yhden kerran uusittu jokin respa, kun on ollut hätätilanne ja sen jälkeen käsketty mennä takaisin varsinaiselle hoitavalle lääkärille/erikoislääkärille.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 8.11.2016 09:31:06

pitää kysyä kun lääke on jo valmiina määrätty, annoskokokin on valmiina et ei tartteis ku korjata ajantasalle. aikoinaan annos päätyi 20mg ku lekurin kaa laskettii puolenvuoden ajanjaksolla keskimääräseksi annokseksi 2kapselia päiväs ja kun laskin 15kk ajan jaksolla nii se annos ois 2,3-2,5 päiväs. ja diaknoosissa lukee että vaativina päivinä menee se 3 voi vetää naamariin. vituttaa ku eivät antaneet jäädä kirjoille kun on niin pitkät jonot ja paljon pahempiakin tapauksia joihin resurssit menee, vaikka itelläkin oli isot elämän muutokset edessä.. sori nyt vuodatukset mut vituttaahan toi ku kukaan ei halua ottaa asiaa hoitaakseen.
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 11.11.2016 22:53:53

Mulla sattu viimeks hauska, kun hoitajan kautta puhelimitse lääkäri uusi mun Stilnoct-respan (ollu käytössä tarvittaessa vuodesta 2011) ihan ilman mitään kyselyjä, mutta apteekissa sitten joku nuori farmaseutti rupesi kyselemään, että kuinka usein tarvitsen ja onko kaikki "miedommat" vaihtoehdot käyty läpi. No ihan hyvässä hengessä se keskustelu meni vaihtoehtoja pohtiessa (ei sentään Ketipinoria koittanu suositella, mutta mirtatsapiinin ja Triptylin se luokitteli Stilnoctia paremmiksi vaihtoehdoiksi).
Se on sellasta "fly high" huumeidenkäyttöä, kun on matot lattialla.

"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 13.11.2016 11:08:35

Jos on lääkärin respa ei apteekissa pitäisi olla mitään sanomista, no jos se on kertakaikkiaan sopimaton muiden lääkkeiden kanssa niin sitten kyllä. Mulle vaan sanottiin olenko tietoinen että vie/kumoaa parin lääkkeen tehon, lääkärillä oli lista mun kaikista lääkkeistä ja pienen tutkimuksen jälkeen myönsi että näin on ja tehtiin lääkkeiden vaihto. Sitä se kiirus teettää eikä ollut vaarallista ku muistaakseni plokkas mun verenpaine lääkityksen. Menin Mehiläiseen ja kerroin ettei verenpaine lääkitys toimi niin kirjoitti uudet ja ei vaihtoa johonki halvempaan intialaiseen liitu tablettiin.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja samppa32 » 13.11.2016 21:30:51

Olen asioinut lukuisissa apteekeissa eri kaupungeissa ja yleisesti ottaen asiakaspalvelu on ollut erittäin hyvää. Ehkä 2-3 kertaa on ollut nyrpeää palvelua, kun olen ostanut jotain bentsoja. Tylyin tapaus oli ehkä muutama vuosi sitten, kun menin ostamaan perusvoidetta ja muutamaa lääkekippoa. Itse apteekkari tuli palvelemaan ja ekana katsottiin mistä perusvoiteet löytyy(ei ollut tuttu apteekki), sitten sanoin että ottaisin vielä viisi lääkelasia. Apteekkari vastasi tähän että "Tuleeko ne huumekäyttöön? Minä tiedän kyllä mihin niitä käytetään." Vastasin että ei tule. Hyvin tympeän näköisenä apteekkari etsi lääkekipot ja rahasti ostokset.

Aivan erityisen hyvää asiakaspalvelua olen saanut Yliopiston Apteekeissa. Siellä tullaan aina kysymään itsehoitolääkkeiden puolella tarvitseeko apua ja reseptipuolella varmistetaan onko lääke tuttu ja kerrotaan joka tapauksessa lääkkeestä jotain olennaisia ja huomioonotettavia asioita. YA:sta saa palvelua vankalla ammattitaidolla ja hymyssä suin :)
samppa32
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja OnnenVarjot » 20.11.2016 12:12:42

Minusta tuntuu monesti tältä, kun haen masennuslääkettä. :D
"Mathilda: Is life always this hard, or is it just when you're a kid?
Léon: Always like this. "
- Leon (1994)
OnnenVarjot
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 20.11.2016 16:50:46

Täällä oli juttua ulkomaisesta apteekkipalvelusta. Piti ottaa kantaa jo aiemmin, mutten ole saanut aikaiseksi. Mun kokemuksen mukaan kyllä selittävät lääkkeistä, jos asioi ko. maan kielellä ja olen saanut ihan yhtä hyvää palvelua kuin Suomessakin. Eli kielimuuria veikkaisin, ellei nyt ole sattunut asioimaan maassa, jossa muutenkin puhutaan englantia. Keski-Euroopassakaan esim. englannin osaaminen ei oo tosiaan Suomen tasolla ja sit varsinkin Ranskassa ja Saksassa kieltäytyvät edes puhumasta englantia, mikä osittain varmaan liittyy historiaan, mutta sit taas ranska on kielenä sen verran kaukana englannista myös, että voipi olla, etteivät oikeasti edes osaa selittää lääkkeistä. Kuitenkin sellainen sanasto ja asian esittäminen on melko monimutkaista vieraalla kielellä muutenkin.

Tai sit mulle on vaan sattunut tuurilla hyviä asiakaspalvelijoita muuallakin kuin Suomessa. :mrgreen:
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 20.11.2016 18:34:19

Kreikassa apteekeissa luki usein doktor ja takahuoneessa yli seitsamänkymppinen ukkeli, kun näytti vanhaa respaa niin vähän verenpainetta mittas ja kirjoitti uudet respat 3kk ja kun sanoi et vaimolle samat niin hymyillen kirjoitti samat tropit. Kyllähän se tiesi miksi ja näin mulla oli puolenvuoden lääkkeet tosi halvalla tuliaisina, yhden kerran HKi Vantaan tulli katsoi kun lääkkeitä oli tosi paljon ja respan kun näytti niin OK. Se lääkäri tais omistaa apteekin ja maksu "terveys tarkastuksesta" oli kymmenen euron luokkaa, elettiin aikaa kun eurot ei vielä ollut käytää rahaa ja meilläkin tais olla markkoja. No pankissa ei kannattanut vaihtaa vaan kultasepän liikkeissä sai paremmin, oli aikaa kun Kreikkalaiset ei saanut omistaa ulkomaan valuuttaa. Kun vaihtokurssit häipyi ikkunasta tiesi et saarella on verotarkastaja ja ravintelista sai oikein kuitin, kerran apteekissa huonolla englannilla selitin kovaa kipua olkapäässä niin ne luuli että olen auringossa polttanut, eikun takas ja sana mobilat tuotti tulosta ja ne antoi alennusta siittä vähästä mitä se sielä maksoi. Siinä oli asiakaspalvelua, itse en koskaan uusi respoja terkkarissa vaan apteekissa jossa homma maksaa 3€ ja sekin on palvelua. Kyllä meillä on asiat hyvin, ainakin mun mielestä.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna