Olet täällä

Apteekit ja asiakaspalvelu

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Apteekit ja asiakaspalvelu

ViestiKirjoittaja Nnaana » 20.11.2016 18:45:21

Muistakaa sitten toki, että sellaisen pkv-lääkkeen tuonti Suomeen, johon ei täällä omista reseptiä, on laitonta. Ei kelpaa, jos kohdemaassa saa reseptin. Minä en tiedä, onko kukaan jäänyt tuollaisesta oikeasti kiinni koskaan, nimittäin itseltäni on vaan kerran kysytty reseptiasioita. En mä sitä kuitenkaan suosittelisi testaamaan ja ihan vaan muistutuksena, koska monet eivät ole tästä säännöstä näköjään perillä.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 20.11.2016 23:26:22

Nnaana kirjoitti:Muistakaa sitten toki, että sellaisen pkv-lääkkeen tuonti Suomeen, johon ei täällä omista reseptiä, on laitonta. Ei kelpaa, jos kohdemaassa saa reseptin. Minä en tiedä, onko kukaan jäänyt tuollaisesta oikeasti kiinni koskaan, nimittäin itseltäni on vaan kerran kysytty reseptiasioita. En mä sitä kuitenkaan suosittelisi testaamaan ja ihan vaan muistutuksena, koska monet eivät ole tästä säännöstä näköjään perillä.

Melkein oikein, huumausainetta sisältävän lääkkeen maahantuonti Schengen-valtiosta on sallittua vain pääasiallisen asuinmaan reseptillä.
Se on sellasta "fly high" huumeidenkäyttöä, kun on matot lattialla.

"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 21.11.2016 00:02:36

^ Joop, eli joka tapauksessahan se respa pitää olla asuinmaassa voimassa. Tietenkin olettamuksena oli, että Suomessa ainakin suuri osa täällä asuu. Mites, luulisin kyllä, että esim. bentsoja ei voi tuoda, ellei Suomessa ole respaa, koska ulkomailta sattuu saamaan sellaisiakin, joita ei oo Suomessa kaupan. Bentsothan kuitenkin on YK:n huumausaineita koskevan sopimuksen mukaan huumausaineita. Sen tiesin kyllä, että opioideja ei noin vain kuljetella muualta, mutta hassulta se kuulostaisi, jos voisi bentsojakin esim hakea ulkomailta.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 21.11.2016 02:21:44

No eihän niitä oikeasti saa sieltä tuoda, jos ei ole reseptiä niihin. Mä en ole koskaan kuljetellut kuin omia lääkkeitäni ja aina kassissa, joka tulee koneeseen että jos häviävät. Viimeksi pyysin psykiatria laatimaan sellasen englanninkielisen tekstin, missä luetteli lääkitykseni ja päiväannokset. Ei se olisi kelvannut, kun olisi pitänyt olla se apteekin laatima Schengenin sopimus (pkv-lääkkeitä varten), mutta ikinä en ole sellasta hankkinut, enkä hanki. Kaikki respatkin on aina olleet mukana, mutta eivät ole olleet ikinä kiinnostuneita nappilaukustani.

Kelasin muutenkin, että jos olisivat vieneet ne, niin olisin vaan mennyt kohdemaassa niiden respojeni kanssa lääkärille, kun oli kerran matkavakuutuskin.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 21.11.2016 21:50:25

Mä oon aina hommannut kyllä Tramalia varten sen Schengentodistuksen. Opioideja sentään en ehkä uskaltaisi kanniskella ilman pätevää todistusta. Mun mielestä bentsot eivät vaadi tuota Schengentodistusta, vaan toi psykiatrin laatima teksti kelpaa. Schengentodistus taitaa koskea näitä, joista jää Suomessa resepti apteekkiin, eli amfetamiinijohdannaisia ja opioideja? Ellen aivan väärässä ole.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 22.11.2016 06:05:42

Joo näin mäkin pitkään luulin ja kenties näin on ollutkin joskus. Koko asia on ollut suhteellisen epävarma mulle ja nuo listat lääkkeistä ja kohdemaasta elävät. Tän linkin mukaan, nyt ainakin pitäisi olla todistus tietyistä pkv-lääkkeistäkin ja lista mistä, mutta... :roll:

http://www.fimea.fi/apteekit/schengen-todistus
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 27.11.2016 02:30:40

Mikä tässä nyt on oikein epäselvää? Bentsot ovat huumausaineita siinä missä opioiditkin. Tuossa listaus kaikista Suomessa huumausaineina pidettävistä aineista: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2008/20080543

Tramadolia ei tuolla listalla ole, samoin kuin ei myöskään esimerkiksi tsopiklonia ja pregabaliinia. Puhumattakaan esimerkiksi masennuslääkkeistä, antipsykooteista jne.

Pkv-lääke ei siis ole mikään synonyymi huumausainetta sisältävälle lääkkeelle, mutta jos lääke sisältää huumausaineeksi luokiteltua ainetta, niin silloin sitä koskevat edellä mainitut säännöt.

"Yksi vaarallisimmista huumeiden käyttötavoista on niiden poliittinen käyttö." -Nils Christie & Kettil Bruun
Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 27.11.2016 12:15:40

No voi vittu mitä pilkunviilausta taas. :roll: Kyllä kai sä nyt helvetti tajusit, että huumausaineista on kyse, kun Neuro on aiemminkin täällä selittänyt hakeneensa pameja esim. muualta.

Tramadoli on huume kyllä esimerkiksi siellä, missä mä tapaan matkustaa, että eipä se mitään pelasta, jos se ei Suomessa sitä ole ja kanniskelen sitä mukanani ilman todistusta. Kuitenkin se resepti jää SuomessaKIN apteekkiin ja ovat kyllä terkkarista aina käskeneet sen Schengentodistuksen hommata.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 27.11.2016 13:25:32

Nnaana kirjoitti:No voi vittu mitä pilkunviilausta taas. :roll: Kyllä kai sä nyt helvetti tajusit, että huumausaineista on kyse, kun Neuro on aiemminkin täällä selittänyt hakeneensa pameja esim. muualta.

Tramadoli on huume kyllä esimerkiksi siellä, missä mä tapaan matkustaa, että eipä se mitään pelasta, jos se ei Suomessa sitä ole ja kanniskelen sitä mukanani ilman todistusta. Kuitenkin se resepti jää SuomessaKIN apteekkiin ja ovat kyllä terkkarista aina käskeneet sen Schengentodistuksen hommata.

En minä mikään ajatustenlukija ole, jos puhutaan pkv-lääkkeistä ja huumausaineista ristiin, niin silloin on mielestäni aika korrektia huomauttaa, että ne eivät suinkaan tarkoita samaa asiaa.

No kerropas, missä matkustelet niin selvitetään sekin sitten, itse epäilen suuresti, ettei ole. Sitä paitsi ei se resepti jää enää yhtään mihinkään, kun pkv-lääkkeitä ei ole yli vuoteen enää saanut paperireseptillä kirjoittaa.

Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 27.11.2016 13:55:47

Anonymiteetin takia mä en viitsi tänne pasteta sitä, mut ihan EU-maa kyseessä. Eikä muuten saa tuoda sinne MYÖSKÄÄN tiettyjä neuroleptejä. Googlaamalla löytyy, tai ei, mutta koska kyseessä ei oo mikään suomalaisten tusina-aurinkolomapaikka, niin en tosiaan ala sitä tähän kääntämään ja kopioimaan.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 27.11.2016 14:52:36

Miksi pitää aina vastata siihen tyyliin, että toinen keskustelija olis ampunut haulikolla perseeseen? :roll: Tuo on mua aina ihmetyttänyt...
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 27.11.2016 16:29:15

En mä tarkottanut vastata mitenkään kärkkäästi. :? Jos sä nyt ylipäänsä viittasit edes muhun, mutta siis omasta puolestani vittu kuuluu ehkä liiaksi sanavarastoon. Sori siitä ihan kaikille, jos siitä mun taholta on saanut jotenkin kiukkuisen vaikutelman. :oops: Tiedän, että ihan tuolla irl mun pitäisi kans viljellä sitä sanaa vähän vähemmän.

Mutta siis viitaten aiempaan, mulla oli kiire, niin jatkan sit nyt. PKV-lääkkeistä aika monet kuitenkin on rajoituksen alaisia, niin siksi niistä kyllä kannattaa pitää aina dokumentit mukana. Että ei siinä mitään epäselvää ollut. Ylipäänsä kannattaa aina muistaa, että kaikissa EU-maissa(kaan) eivät päde samat säännöt lääkkeiden suhteen, niin ettei tuu turhia lääkeainerikosmerkintöjä.

Masennuslääkkeet nyt muutenkaan eivät pääasiassa ole luokiteltu PKV-lääkkeiksi, kuten ei myöskään moni neurolepti. Siitä huolimatta esimerkiksi siellä, missä mä matkustan, on "punainen lista" rajoituksen alaisista lääkkeistä tuonnin ja viennin suhteen. Neuroleptejäkin löytyy sieltä listalta, vaikka eivät olekaan varsinaiseksi huumausaineeksi luokiteltu sielläkään sentään.

Tokihan noita dokumentteja lääkkeistä äärimmäisen harvoin tarkistellaan, mutta alkuperäinen pointti oli, että ei niitä kannata ainakaan Suomeen roudailla ilman, että täällä on voimassa oleva respa. Viikon reissulla viennin suhteen ei pitäisi olla EU:n sisällä ongelmia, edes niiden mainitsemieni neuroleptien suhteen, että se rajoitus koskee sitten pitempää reissua.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Petri687 » 27.11.2016 17:03:17

Mun pointti taas oli siinä, että tässä asiassa nimenomaan määritelmäerot ovat tärkeitä, koska erilailla määriteltyjä lääkkeitä koskevat erilaiset rajoitukset. Pkv-lääke ei tarkoita muuta kuin pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttavaa lääkettä, joita nimenomaan huumausaineita sisältävien lääkkeiden kuten bentsojen ohella ovat masennuslääkkeet, neuroleptit jne. Niitäkin toki koskevat tietyt rajoitukset siinä missä kaikkia muitakin reseptilääkkeitä, mutta sen sijaan huumausaineiksi niitä tuskin missään on luokiteltu. Sen sijaan huumausaineita sisältäviä lääkkeitä koskevat olennaisesti tiukemmat rajoitukset, kuten esimerkiksi se, että Schengen-alueelta tultaessa reseptin pitää olla kirjoitettu pääasillisessa asuinmaassa.

Petri687
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 27.11.2016 17:13:23

Joo, nyt homma on selkeä. Ei sillä mitään väliä kumpaa tarkoitin, kyllähän sitä välillä itse sun toinen meistä tuo pointtinsa hieman kärkkäämmin esiin.

Mä olen saanut ulkomailla tosi huonoa palvelua apteekissa, joka johtui varmaan että siitä on yli 10 vuotta aikaa ja kielimuuri, kyseessä Espanja.

Ruotsissa olen saanut hyvää palvelua apteekissa mutta se olikin tän vuosisadan puolella.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 27.11.2016 17:15:39

^^ Petri, toki, mutta tuossahan Lucrezia oli linkittänyt, että mistä lääkkeistä on kyse. Tuolta Fimean linkistä Tramal taasen löytyy, että tarvitsisi nimenomaan myös sen Schengentodistuksen. En tiedä, mikä väliinputoaja tramadoli on sitten lain silmissä. Luultavasti se sitten tarvitsee sen todistuksen sen takia, että muualla voipi päteä eri säännöt.

Sitäkin mä olen ihmetellyt, että se respa tosiaan jäi apteekkiin, vaikka olen kyllä tietoinen, että ei se Suomessa ole huumausaine. Noissa sähköisissäkin resepteissä btw muistaakseni kyllä oli joku juttu, millä pystyvät valvomaan noita samalla tapaa kuin niillä apteekkiin ennen jääneillä paperisilla versioilla.

Joop, Espanjassakin varmaan on kielimuuri justiinsa. Italiassa huomasin myös saman, mutta puhuivat mielummin ranskaa. Ehkäpä noissa sit on se, että ovat ihan eri kieliperhettä englannin kanssa. Hemmetti, mä en taida enää edes osata ranskaa, pitäis treenata.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna