Olet täällä

Apteekit ja asiakaspalvelu

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Apteekit ja asiakaspalvelu

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.7.2017 04:38:22

^ Jep, saman asian huomannut, että apteekin väki ei varsinaisesti innosta kihise, "saadessaan" pohtia jokaisen asiakkaan kohdalla, onko tämä ja tuo lääke Kela-korvattava jo tänään vai vasta huomenna. Kaikissa apteekeissa, joissa viimeaikoina olen asioinut on myös präntätty sinne ja tänne plakaatit näistä Kelan uusista korvaussysteemeistä, jotta viimeistään siellä jokainen lukutaitoinen voi ottaa niistä selvää, joten parhaansa apteekki tuossakin tekee asiakkaita palvellakseen. Siihen en nyt ota kantaa, auttaako hyväkään sisälukutaito liiemmin Kelan byrokratiakiemuroiden tulkitsemisessa :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 27.9.2017 07:43:53

Tämähän ei liity millään tavalla apteekkien asiakaspalveluun, mutta ajattelin nyt kuitenkin laittaa viestini tähän ketjuun.

Onko porukka täällä kärsinyt jotenkin niistä taannoisista(Mahtavatko olla täysin ohitse vieläkään???) Oriolan lääkkeiden toimitusongelmista? Itseäni eivät koskettaneet, ts. sain kaikki tarvitsemani lääkkeet tyystin ongelmitta tuon aikanakin, mutta tunnen kyllä kolmekin tyyppiä, jotka meinasivat olla tosissaan kusessa, kun oikeasti elintärkeät lääkkeet olivat aikalailla kiven alla :evil: :( .

HUOM!: Korostan vielä, etten missään tapauksessa syytä apteekkeja tästä varsin vittumaisesta episodista. Päinvastoin, parhaansahan apteekkien väki tuossa tilanteessa teki asiakkaita palvellakseen.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.1.2019 07:19:48

Kävin apteekissa tuossa taannoin ja otin reseptitiskiltä täydet lastit kaikkiaan kolmea erilaista bentsodiatsepiinia, sekä uutta osteoporoosilääkettäni. Farmaseutti ei virkannut niistä sanaakaan(Itsellänikään ei ollut mitään kysyttävää sillä hetkellä luulääkkeestä, koska olin ottanut siitä niin hyvin selvää jo etukäteen), mutta olinpa sitten ottanut käsikauppalääkehyllystä askillisen Imodiumia, joka odotti siinä tiskillä kassalle pääsyä. Siitäpä farmaseutti alkoi valistaa, kuinka sitä ei saa käyttää, kuin niin ja niin paljon kerralla ja korkeintaan niin ja niin kauan putkeen. No, eihän siinä mitään. Kyllä mä sen puheen ehdin ja jaksoin kuunnella ja tokihan Imodiumillakin haittansa on, joista kannattaa tiedottaa. Alkoi vain naurattaa, kun ajattelin, että luuleekohan se, että aion väärinkäyttää sitä(Ihan kuin ostoksissani ei olisi ollut potentiaalisempiakin väärinkäyttölääkkeitä) ja tuli mieleen se yksi tyyppi Plinkissä silloin aikoinaan, joka narkkasi loperamidilla, oli kaameassa koukussa siihen ja mekasti täällä, kuinka kenenkään ei tule koskaan koskea kepilläkään loperamidiin housuihin paskomisen uhallakaan, sillä se on suora tie äärimmäiseen riippuvuushelvettiin :lol: :roll: :mrgreen: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Elämän Keinu » 20.1.2019 13:53:41

Yliopiston apteekki palvelee yleensä hyvin. Espoon Kivenlahden ostarin (Pikkulaiva) sivuapteekkia en suosittele etenkin jos on sossun apteekki sitoomus tai kelakortissa koodi 112.
Elämän Keinu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 14.1.2020 14:23:55

On se kyllä hassu juttu, kun AINA, kun menen apteekkiin hakemaan käsikauppapuolelta jotakin entuudestaan tuttua tuotetta, jota olen ostanut ziljoona kertaa elämässäni ja jonka sijaintikoordinaatit tiedän tutussa apteekissa tasan tarkkaan, niin siinä matkalla porhaltaessani kohti oikeaa hyllyä ehtii jo joku sangen palvelualtis henkilökunnan edustaja hyökkäämään kyselemään tarvitsenko apua. Siinä sitten vastaan, notta ei kiitos, mä otan tästä vain näitä D-vitamiini-&kalkkitabletteja, jotka ovatkin tuossa nenäni edessä. Nooh, sitten kun menen apoon ostamaan jotakin itselleni tyystin uutta ja vierasta tuotetta, enkä tiedä, mistä sitä hakea ja mulla voi olla siitä jotakin kysyttävääkin tai ovat vaihtaneet apteekissa järjestystä tai olen jossain aivan vieraassa apossa, niin takuulla ei näy KOSKAAN henkilökuntaa mailla halmeilla ja kassatyöntekijäkin karkaa takahuoneeseen heti mut nähdessään. Siinä sitten pyörin pitkät tovit avutonna ja aivan oman onneni nojassa ympäri apteekkia, kunnes EHKÄ löydän etsimäni tai joku joskus vaivautuu paikalle auttamaan :? .

Tämän olisin voinut laittaa kyllä tuonne Hämmästyttävät asiat -ketjuunkin. Ei mulla oikeastaan ole mitään suurempaa valittamista apteekin asiakaspalvelusta, enkä usko, että apteekin väki on salaliitossa mua vastaan :mrgreen: . Nämä ovat vain näitä elämän pieniä mysteerihommeleita :D .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tatuointi » 20.1.2020 14:37:42

Elämän Keinu kirjoitti:Yliopiston apteekki palvelee yleensä hyvin. Espoon Kivenlahden ostarin (Pikkulaiva) sivuapteekkia en suosittele etenkin jos on sossun apteekki sitoomus tai kelakortissa koodi 112.

Moi, kumpaa apteekkia siis tarkoitat, Kivenlahden ostarin vai Pikkulaivan? :D ovat kaksi eri paikkaa.
Ostarin apteekissa en ole vuosiin asioinut, mutta Pikkulaivan apteekissa olen aina saanut hyvää palvelua, myös 112-koodilla. Mikä palvelussa mättää?
Wrap your troubles in dreams and dream your troubles away
Tatuointi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NeuroKipu » 20.1.2020 16:27:00

Niin mikähän on vialla kun pyysin apteekkia uusimaan mun Diapamit ja kipulaastarit tuli tekstari ettei käy vaan mene terkkariin, sama vastaus tuli omakannan kanssa. No menin terkkariin niin onnistui ilman lääkäriä, olen 12V syönyt pameja joten mikään yllätys se ei voinu olla.
En pelkää kuolemaa vaan pelkään elämää.
NeuroKipu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja hilbert » 20.1.2020 21:14:44

NeuroKipu kirjoitti:Niin mikähän on vialla kun pyysin apteekkia uusimaan mun Diapamit ja kipulaastarit tuli tekstari ettei käy vaan mene terkkariin, sama vastaus tuli omakannan kanssa. No menin terkkariin niin onnistui ilman lääkäriä, olen 12V syönyt pameja joten mikään yllätys se ei voinu olla.

Näitä ylläreitä ja mutkia tehdään siihen touhuun ihan periaatteen vuoksi, koska ne saattaa karkottaa osan niistä jotka hankkii lääkkeitä nimenomaan väärinkäyttöä varten. Sama kuin jossain lentokentällä tullaan yhtäkkiä tekemään yllätys passintarkastusta ja koitetaan näyttää siltä kuin oltaisiin etsitty juuri sinua sieltä joukosta.
hilbert
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 21.1.2020 05:47:06

^^ En tiedä liittyykö mitenkään tuohon hommaan, mutta apteekeille on kuulemma vuodenvaihteen jälkeen tullut joitakin uusia sääntöjä. Kävin itse apteekissa tämän vuoden puolella ja olisin saanut ja sainkin 2 pakettia erästä lääkettä saman 3 kk Kela-korvauksen piikkiin, mutta niillä ei sillä hetkellä ollut apteekin varastossa, kuin 1 pakkaus. Farmaseutti sanoi, että tilaavat mulle huomiseksi sen toisen boksin ja sitten voin tulla noutamaan, sekä maksamaan lääkkeet. Aiemminhan tuo olisi hoitunut niin, että maksan ne jo etukäteen ja noudan sitten, kun joudan ja huvittaa. Mulle se on toki aivan se ja sama, kummalla kerralla ne maksan, koska joka tapauksessa joudun apteekissa perättäisinä päivinä hyppäämään, mutta farmaseutti siis kertoi, että nykyiset säännöt kieltävät myymästä lääkkeitä etukäteen.

Voi olla tuossa sun tapauksessasi, Neuro, kyse ihan siitäkin, että tietyin väliajoin on käytävä näyttäytymässä lääkärille ja tarkistuttamassa lääkityksensä(Mikä sinänsä ihan hyvä asia onkin), vaikka kyse olisikin jatkuvasta loppuelämän lääkityksestä, eikä sitä lääkäriä käytännössä sitten tarvitsisikaan tavata, mutta joltakin instanssilta voi tulla sanomista toiselle instanssille, jos näin ei näennäisesti toimita.

Edit: Varsin erikoista kyllä olisi, jos reseptejä ei saisi enää uusittua apteekin kautta. Samaa Kannan reseptikeskusta ne käyttävät ja lääkäri siitä reseptinuusinnasta kuitenkin päättää. Paljon on vanhuksia ym., jotka eivät itse osaa käyttää OmaKantaa, eivätkä välttämättä pääse ravaamaan terkkarissa alvariinsa, joten tietty tuollainen palvelu apteekissa pitäisi olla. Toki niitä vanhusten lääkityksiäkin, ja etenkin niitä, pitäisi säännöllisesti tarkistella, koska heillä nyt ainakin menee usein aivan pöljiä päällekäislääkityksiä, joista on enemmän haittaa, kuin hyötyä :roll: .

En muista edes, koska viimeksi olisin itse uusinut respoja apteekin kautta. Psykiatrilla tulee käytyä sen verran tiuhaan ihan muutenkin, että noiden pollaan vaikuttavien lääkkeiden uusiminen onnistuu siinä samalla ja luulääkkeestä on kontrollit vuoden välein, kuten pitää ollakin ja siinä sitten lekuri kirjoittaa reseptin vuodeksi eteenpäin.

Mitä siihen asiakaspalveluun tulee, niin sain jälleen oikein hyvää palvelua apteekissa :) . Farmaseutti selitti homman niin, että tyhmempikin sen tajusi, sain seuraavana aamuna tekstarin, että lääkkeeni ovat noudettavissa ja siellä ne olivat jo valmiina odottamassa, kun menin tiskille. Pääasiassa nykyään kyllä saa hyvää palvelua oikeastaan missä vain joitakin hyvin harvoja ei-palveluhenkisiä poikkeusaspoja lukuunottamatta, mutta nekin ovat suurinpiirtein yhden käden sormilla laskettavissa menneen vuosikymmenen ajalta. Harvempi sitä haluaa maksavaa asiakasta karkoittaa kilpailevaan puljuun(Niitä kun nykyään löytyy) ja niin metsä vastaa, kuin sinne huutaa pätee tässäkin asiassa. No, Kusti polkee ihan miten sattuu ja VR vittuilee enemmän tai vähemmän :mrgreen: , mutta kai se monopolilla on sitten varaa moiseen.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 21.1.2020 11:10:07

Tatuointi kirjoitti:
Elämän Keinu kirjoitti:Yliopiston apteekki palvelee yleensä hyvin. Espoon Kivenlahden ostarin (Pikkulaiva) sivuapteekkia en suosittele etenkin jos on sossun apteekki sitoomus tai kelakortissa koodi 112.

Moi, kumpaa apteekkia siis tarkoitat, Kivenlahden ostarin vai Pikkulaivan? :D ovat kaksi eri paikkaa.
Ostarin apteekissa en ole vuosiin asioinut, mutta Pikkulaivan apteekissa olen aina saanut hyvää palvelua, myös 112-koodilla. Mikä palvelussa mättää?

Luulen että "Elämän Keinu" tarkoitti entisen Lippulaivan apteekkia. Osasyy henkilökunnan tylyyn ja röyhkeään käytökseen johtui varmaan siitä että handeli ja paikallinen juottola sijaitsi heti naapurissa.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 21.1.2020 13:17:32

hilbert kirjoitti:
NeuroKipu kirjoitti:Niin mikähän on vialla kun pyysin apteekkia uusimaan mun Diapamit ja kipulaastarit tuli tekstari ettei käy vaan mene terkkariin, sama vastaus tuli omakannan kanssa. No menin terkkariin niin onnistui ilman lääkäriä, olen 12V syönyt pameja joten mikään yllätys se ei voinu olla.

Näitä ylläreitä ja mutkia tehdään siihen touhuun ihan periaatteen vuoksi, koska ne saattaa karkottaa osan niistä jotka hankkii lääkkeitä nimenomaan väärinkäyttöä varten. Sama kuin jossain lentokentällä tullaan yhtäkkiä tekemään yllätys passintarkastusta ja koitetaan näyttää siltä kuin oltaisiin etsitty juuri sinua sieltä joukosta.

Se on ihan jokaisen oma asia miten ja millä annostuksella hän käyttää laillisesti hankittuja lääkkeitä apteekista, ei henkilökunnan asia. Lääkärillä voi taas olla sanavaltaa. Laillinen respa on laillinen respa ja sillä sipuli, jos on iteroitu sitä ei millään anneta ennen oikeata päivää.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Varpusemo » 21.1.2020 13:40:36

"Väärinkäyttö tarkoituksiin hankittu respa". Kuten sanoin sillä ei ole mitään merkitystä kunhan se on aito ja kaikinpuolin ok.
Varpusemo
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tatuointi » 25.1.2020 22:23:44

Varpusemo kirjoitti:

Luulen että "Elämän Keinu" tarkoitti entisen Lippulaivan apteekkia. Osasyy henkilökunnan tylyyn ja röyhkeään käytökseen johtui varmaan siitä että handeli ja paikallinen juottola sijaitsi heti naapurissa.

Se "sivuapteekki" eli ostarin apteekki on kans varmaan aika kyrpiintynyttä porukkaa täynnä. Sinne on murtauduttu ja se on ryöstetty harva se päivä.
Farmaseutti kertoi Pikkulaivassa, että sieltä pöllitään kans lääkkeitä paljon. Haetaan respalla, avataan paketit ja tungetaan taskuun. Sitten vaan kassasta ohi. Kerran kans katoin kun vakkariasiakas haki kamansa ja paineli määrätietoisesti pihalle. Farmaseutti katsoi perään ja huokaisi :roll:
Wrap your troubles in dreams and dream your troubles away
Tatuointi
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tankki » 26.1.2020 00:04:41

Ei ole yhtään huonoa kokemusta apteekeista vaikka olen esim. yhdessä vaiheessa elämää ostellut aika tiheään tahtiin tiettyä yskänlääkettä lähiapteekista.

Yskänlääkkeestä tuli mieleen että muutama vuosi sitten joulun alla oli astetta sitkeämpi yskä joka jatkui 4 viikkoa ja puolessa välissä soitin arvauskeskukseen, jotta pitäisikö tulla lääkäriin. No hoitaja soitti hieman myöhemmin uudestaan ja kertoi että lääkäri oli määrännyt Codesan Comppia suoraan ilman käyntiä. Menin apteekkiin ja hämmästys oli suuri kun apteekin täti iski 0.5L pullon tiskiin. Katsoi minua ja sanoi pieni virne naamallaan että "älä sitten koko pulloa juo tuohon yskään".

En juonut.

Ainoa asia mikä risoo on harmittomien reseptilääkkeiden ne myyntirajoitukset että jos ostaa 30 ja 1 pitäs ottaa päivässä niin vasta 30pv. päästä saa ostaa uuden paketin. Ymmärrän kyllä rajoitukset kolmiolääkkeiden jne. kohdalla mutta esim. mirtazapiini kuuluu noihin myyntirajoitettuihin...
Kikkelis kokkelis mitäs läksit
Tankki
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 30.1.2020 06:41:54

Tankki kirjoitti:Ainoa asia mikä risoo on harmittomien reseptilääkkeiden ne myyntirajoitukset että jos ostaa 30 ja 1 pitäs ottaa päivässä niin vasta 30pv. päästä saa ostaa uuden paketin. Ymmärrän kyllä rajoitukset kolmiolääkkeiden jne. kohdalla mutta esim. mirtazapiini kuuluu noihin myyntirajoitettuihin...

Eivät ne myyntirajoitukset ja tarkat määrien kyttäämiset johdu (pelkästään) siitä, että vahdattaisiin mahdollista PKV-lääkkeiden väärinkäyttöä, vaan ihan Kela-korvauksista. Nykyään se on tosi tiukkaa, ettei Kela maksa vahingossakaan yhtään ylimääräistä korvausta kenellekään mistään lääkkeestä. Tämä koskee siis ihan kaikkia Kela-korvattavia lääkkeitä Marevaneista, kortisoneista, verenpainelääkkeistä, insuliineista jne. lähtien ja mitä kalliimpi lääke, sitä tarkempaa. Ja jos apteekit eivät noudata näitä Kelan määräyksiä, vaan myyvät turhan hövelisti vaikkapa sitä mirtatsapiinia, niin se on sitten apteekilta pois, ts. Kela ei tilitä korvauksia apteekille. Onhan tuo vähän hölmöä, jos kyseessä on jatkuva lääkitys sairauteen, joka ei koskaan mihinkään parane(Esim. pistoshoitoinen diabetes), koska saa se potilas saman Kela-korvattavan määrän lääkettä kokonaisuudessaan lopulta kuitenkin, mutta Sääntö-Suomi.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna