Olet täällä

Migreeni, jännityspäänsärky ym.

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Migreeni, jännityspäänsärky ym.

ViestiKirjoittaja Nnaana » 24.3.2017 08:27:12

Juu, en mäkään sitä kofeiinia mitenkään vakiona vedä migreenikohtaukseen. Lähinnä, jos aamulla särkee pää, koska välillä sitä migreeniä on vaikee erottaa kahvirefloista. ( :lol: ) Niin yleensä juon aamulla 1-2 kuppia, jos siis särkee pää plus kipulääkkeet. Kofeiinihan tosian tehostaa niiden tehoa. Jos ei sittenkään hellitä, niin toki otan ihan oikean migreenilääkkeen. Mulla ei kahvi niin häiritse lepäilyä, voin siis ihan hyvin levätä tuollaisen 1-2 kupin jälkeen. Nukkumista se kyllä häiritsisi. Eipä sillä, pkv-lääkkeitä noi kohtauslääkkeetkin on. Osa taitaa mennä unten maille niistäkin, vaikka kahvia oiskin juonut.

Erikseen toki se, että jos migreeni on JO pahana ja satavarmasti migreeni, niin sit kahvi voi kyllä pahentaakin. Mut niin ihmisestä kiinni, ei se kaikilla pahenna.

Mut jep, avainasiahan on tarpeeksi lääkettä, tarpeeksi ajoissa. Sit saattaa onnistua välttämään sen lepäilyvaiheenkin. Noi kohtauslääkkeet kun lievittää aistiyliherkkyyksiäkin. Se, että kuinka hyvin, on vähän henkilöstä kiinni tietenkin. Mun nyt toki on helppo tunnistaa koska se iskee, koska tulee niitä auraoireita, mut jos iskee yllättäen, niin toki sit on vaikea ennakoida ja joutuu vuodepotilaaksi. :?
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rikkonainen » 24.3.2017 10:06:01

Mä oon niin jumalattoman kokussa tohon zerokolaan, kuolen jos en saa sitä kahta pulloa päivässä. Ja muulla kofeiinilla ei pysty sitä korvaamaan. Kahvista melkein oksennan. Joskus käytin kofeiininappeja. On se parempi kun kahvi, mutta massu menee sekasin jos ei pureksi niitä huolella ennen kun nielasee.

Oon ollu oksennustaudissa viimeset pari/kolme päivää. Kuume ei tee kovin hyvää päänsärylle.

Nyt saan vitutuspäänsyryn tosta simssistä..
Minä olen läsnä aina. Minä olen kaikkialla. Jokaisessa hetkessä on minun varjoni paino. Hengitä minua. Taistele minua vastan. Taistele turhaan.

Sillä minä olen kipu. Minä olen kaikki.
Rikkonainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 24.3.2017 22:41:21

No nyt on sellainen jysäri et voi jeesus. :roll: Tosin se on mun ihan oma vika, koska join kuoharia. Se on yks vihoviimeinen. Onneksi toi Maxalt oli taas nopea apu. Muuten mulla ei ole ollut migreeniä koko viikkona, aika luksusta, etten sanoisi.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.3.2017 06:50:16

On mullakin kofeiiniriippuvuus, eli aika takkuista olisi yrittää päästä aamulla liikkeelle ilman kahvia :x . Päänsärystä en onneksi kärsi tässäKÄÄN asiassa, mutta ärtynyt, itkuinen, saamaton, keskittymiskyvytön jne. olen, jos sitä aamukahvia en saa ja päivä on piloilla. Mulle riittää kuitenkin se, että saan kahvia aamulla ja väliin myös alkuiltapäivään saakka, vähän päivästä riippuen, mitkä ovat fiilikset kofeiinin suhteen. Saattaa tuota mennä reippaastikin tai sitten riittää pari isoa mukillista aamusta. Iltapäivään mun on kuitenkin lopetettava kahvinjuonti, koska sitten menee överiksi, enkä nuku enää koskaan :mrgreen: . Sama juttu nikotiinin kanssa, että aamuisin sitä kuluu eniten, kun varastot ovat yön jäljiltä tyhjentyneet ja iltaa kohden höyryttely vähenee, joskin nikotiinia tulee kiskottua vielä juuri ennen nukkumaan menoakin.

Järkyttävissä benzoövereissä en kahvia tarvitse, mutta enpä mä silloin yleensä ole lähdössä minnekään tai tekemässä mitään kovin tähdellistä, joten aivan sama, vaikken saisikaan itseäni liikkeelle ja painuisin vain takaisin nukkumaan. Terveisiä qmiehelle, että kyllä täällä ainakin toimii kofeiinivieroitus diatsepaamilla varsin hyvin :lol: .

Sori jälleen offista.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 25.3.2017 10:13:08

Winston-84 kirjoitti:
Järkyttävissä benzoövereissä en kahvia tarvitse, mutta enpä mä silloin yleensä ole lähdössä minnekään tai tekemässä mitään kovin tähdellistä, joten aivan sama, vaikken saisikaan itseäni liikkeelle ja painuisin vain takaisin nukkumaan. Terveisiä qmiehelle, että kyllä täällä ainakin toimii kofeiinivieroitus diatsepaamilla varsin hyvin :lol: .

Sori jälleen offista.

Mä en voi puhua myöskään kofeiinista ja diatsepaamista ilman muistoa legendaarisesta Qmiehestä! :lol: Krapulassa ei kyllä kestä kofeiinia. Mä mietin tossa jo kun kirjotin, tota että mulla on kofeiiniriippuvuuskin, että Qmies hätiin. Vittu, siitä Henoiini-sepistä, Qmiehestä, eikä siitä jessen lanseeraamasta Ylinarkkari tittelistä ei pääse koskaan täysin irti. :lol:
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 8.4.2017 09:33:42

Nyt oli niin paljon keskusteluja täs ketjus, et en nyt äkkiseltään jäny lukeen kaikkee, mut tässä ilmottautuu henkilö, joka on kärsinyt päivittäisestä migreenistä 15-vuotiaasta saakka ja nyt ikää lähemmäs 35v. Vedän almogrania siis päivittäin. Joskus on välipäiviä, mut harvemmin. Tätä siis jatkunut vuosia ja vain lääke vaihtunut aina välillä. Joka vuosi mulla on noin 3 viikon yksi jakso, jolle osuu vain 0-3 kohtausta. Tähän ei vaikuta mikään muu, kuin elämässä tapahtuvat muutokset. Kun elämä asettuu taas perus arkeen ni migreeni jatkuu. Eli putken katkasee uusi työ, uusi koulu, joku uusi töissä tuleva muutos jne. Mikään muu tätä ei koskaan katkaise, kun nuo positiiviset muutokset. Kun aivot saa uuden virikkeen ni migreeni katoaa. :D Ehkä aivoni viestivät, et mul on tylsää normisti ja tarviin jotain uutta aina. :lol:

Mutta tästä voimme päätellä, et triptaanien teho ei katoa kovin herkästi, se ei ala aiheuttaa migreeniä, eikä se tee mitään muutakaan ylimääräistä. Voin vuodesta liki koko vuoden vetää sitä lähes joka päivä ja sit tulee joku kiva muutos ni ei mitään vierotuspäänsärkyjä ei mitään, vain migreeni katoaa. Ja tänä talvena ehdin jo itse diagnosoimaan itselläni jännityspäänsäryn, kun huomasin, että migreeni alkaa kun nojaa tyynyyn selällään tietyssä asennossa ja tyyny painaa niskaa. Tämä teoria vesitty sit laakista, kun makuuasentoja en vaihtanut, mutta migreeni on nyt tauolla. Viimeset 2-3 viikkoa ja 2 tai kolme kohtausta. Ja positiivisia asioita elämään ilmestynyt kaksi siis tämän jakson alkutekijänä. Sain lisää duunia ja aloin tilaileen kaikkee kivaa Kiinasta pikku tauon jälkeen. Mut aivot selkeesti diggaa tästä muutoksesta just nyt ja palkitsee migreenittömyydellä. :lol:

Estolääkkeet on koitettu, panacod ja xanttu riippuvuus koettu ja triptaaneilla nyt sit mennään.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 8.4.2017 12:16:31

Moi Tipi, mä vaihdoin nimimerkkiä mutta sun foorumilla olin silloin bkitty. Hyvä kuulla, että eivät helposti menetä tehoaan nuo triptaanit. Mulla on itselläni käytössä tällä hetkellä Zomig ja se ei hinnaltaan tai teholtaan ole paras mahdollinen triptaani mulle. On mulla estolääkekin, mikä on kyllä vähentänyt kohtauksia. Kyllä toi auttaa, mutta vähintään 5 mg vaatii 1 kohtaus, lisäksi toi on siis suht vähähaittainen mulle. Silti kun annokset nousevat siihen 10 mg, niin yhtä kovat haitat mulla alkaa olemaan kuin sumatriptaanin kanssa, joka siis ei sovi mulle myös siksi kun on SSRI lääke käytössä. Mulla suurin haitta lienee pahoinvointi kaiken yhteydessä, lääkäriaika on kyllä varattuna että mietitään toista triptaania rinnalle tai tilalle tähän.

Kiva kuulla susta ja kaikkea hyvää!
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 8.4.2017 14:09:31

Moikka Bkitty! Siis mulla on ollu kaikkien ssri- ja snri-lääkkeitten kans triptaanit, aina ilman ongelmia ja kukaan ei oo ennenkö viime viikolla mun psykiatri sanonu edes ikinä, et ne ei sopis noitten lääkkeitten kans. :lol: Mul on ollu Maxaltit ja sumatriptaanit, almogran ja migrad ja voi olla jotain mutakin ollu, kun en muista. Niin ja naramig kokeiltiin ekana kun olin teini ja se ei toiminu. Sen verran oon myös huomannu, et jos joku ottaa sen migreenin pois kerran kunnolla ni se ei palaa 2-3 päivään. Et kipupiikillä oon saanu pari vapaata ja sillä kahdekasan tunnin tipalla kolme migreenitöntä päivää.

Lisäks Primperanilla voidaan tehostaa migreenilääkkeen imeytymistä, mut vaan hätätapauksissa, kun siihen tulee toleranssi ja koukku ja ilmeisesti sit reflat. Mut jos eka triptaani ei päivässä vie särkyä ni sit primperan+triptaani ja migreeni on poissa. Voisit sitä koittaa. Se on respalla ja se on pahoinvointilääke. Mä sain sitä ekan kerran kaks vuotta sitten, et ilmeisesti moni lääkäri ei tätä yhdistelmän toimintaa tiedä tai sit niitä ei vaan kiinnosta antaa tollasta lääkettä meikäläisille. :wink:

Ja jos mikään muu ei auta, ni mulle on luvattu et vaihdevuodet vie sit migreenin mukanaan. Et sitä odotellessa. Tää oli se millä mua lohdutettiin, kun olin 15-16v, et sillon se oli kaukaista, mut nyt sentään jo lähempänä. :D

Ja nyt vasta tajusin, et jos sun suurin ongelma on pahoinvointi, ni sähän oot todellakin oikeutettu pyytämään primperanin! Jos sitä ei oo koitettu ni sehän on sun pelastajas säkällä. Mut muistat vaan, että ei joka päivä. Itellä pahoinvoinnit lakkas jo ala-asteen aikana, et jos oikein muistan, ni yläasteella en oo enää oksentanu migreenistä. Mulla alko siis 7-vuotiaana migreeni jo kahdesti viikossa rytmillä ja sit se lisäänty teini-iässä.

Ja viimeks apteekissa mulle mainittiin myös ekaa kertaa mun elämän aikana, et e-pillerit voi olla mulla yks aiheuttaja. Toki ennen pillereitäkin oli paljon migreeniä, mut kyl tää vissiin päivittäiseks meni vasta pilereitten alotuksen jälkeen ja vaik oon välissä ollu ilman ni migreeni on pysyny. Mut ehkäsyvalmisteet voi siis kans olla syyllisiä ongelmaan jos sellaisa käytät. Minipilleri lienee sallittu ja kuparikierukka ja muut vastaavan tyyliset.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 8.4.2017 15:04:25

E-pillerit mulla on ollut samat jo yli 15 vuotta, joten en usko että ne on syylliset. Tosi kiva muuten lohdutella 15-16 vuotiasta että kyllä ne sit helpottaa, kun vaihdevuodet on ohi :lol: . Suurimmalla osalla triptaaneista ei joo juurikaan ole haittaa edes, vaik oli SSRI/SNRI lääke käytössä. Tässä ketjussa Nnaana on linkannut hyvän linkin siitä. Enkä mäkään sumatriptaanin kanssa (jolla on niitä yhteisvaikutuksia) muuta huomannut kuin ahdistavan olon ja voimakkaan pahoinvoinnin (jotka voi aiheutua tietty itse lääkkeestä ja siitä ettei se vaan sopinut mulle).

Mä tiedän ton Primperanin ja sitä on mulle joskus kirjotettu (ei tosin migreenin takia). Silti just noi jutut mitkä kirjotit, niin tietää yleensä neurologit. Mä en vaan ole saanut aikaa sellaiselle ja tän lääkärin kanssa ollaan vasta alussa, kun en ole jaksanut hoitaa riittävän hyvin migreeniäni. Olis mulla vieläkin primperania jäljellä, mutta olen jotenkin vältellyt sitä. Kelannut, että se pahoinvointi menee ja että en totuttaisi itseäni siihen. Täytyy puhua lääkärin kanssa kuitenkin, ehkä juurikin silloin kun on niitä helvetin pahoja migreenejä ja silloin voimakas pahoinvointi, niin se olisi ihan aiheellistakin ottaa. :!:
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.4.2017 15:08:08

Aurallista migreeniä sairastaville ei kai uuden tutkimuksen valossa suositella edes minipillereitä. Ainakin kun kävin ihotautilääkärillä, niin edes yksityinen ei suostunut määräämään iho-ongelmiin, kun mulla on aurallinen migreeni. Mut joo, täällä ei muistaakseni kirjoitellut kukaan, jolla aurallinen olis, mun lisäkseni.

Tuli mieleen noista särkyjen katkaisemisista, et kortisonikuurikin on tosiaan yks ja tehokaskin tapa. Harmi, kun sitäkään moni lääkäri ei tiedä.

Mullakaan ei ole koskaan ollut ongelmia SSRI-/SNRI-lääkkeiden + triptaanien kanssa. Maxaltissa oli vaan joku varoaika, et ei saa ottaa Propralia joku aika sitä ennen/jälkeen. Noi sydänlääkkeiden kanssa ilmenevät jutut ottaisin tosissaan, ellei lääkäri toisin suosita.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 8.4.2017 16:46:18

Onks minipillerit hyväksi iholle? Mullahan on auraton migreeni ja käytössä ollut yasminelle-pillerit suunnilleen sen 15 vuotta. Ne oli aluks tosi hyväks iholle, eikä vieläkään ole pahentaneet. Olen vaan kuullut miehen siskolta hyvää minipillereistä, jotka on hänellä koska ei verenpaineen takia voi syödä normi e-pillereitä. Mullahan alkaa vähän ikä tulla jossain vaiheessa vastaan, että olis kai hyvä päästä e-pillereistä. Tosin en enää edes polta, joten ei kai sillä nykyään ole enää niin väliä. :? . Niin sehän on aina yllätys miten mikäkin lääke kenellekin sopii, mut tällä siskolla menkat loppui kokonaan minipillereiden takia, kelpais kyllä.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tipi81 » 8.4.2017 19:41:05

Mulla kans toi ikä homma puskee pillereissä päälle. Mulla on itellä diane nova, määrätty aknen hoitoon, vaikka ei mulla kyl aknee oo, mut halusin parantaa muuten vaan ne vähäisetkin näpyt ja liioittelin ongelman lääkärissä. Mut must tuntuu, et toi merkki aiheuttaa migreeniä maailman eniten. Minipillereistä oon kuullu sit taas niin paljon pahaa ja joiltain sit hyvää, et ittee ne pelottaa. Ensin alkuun semmoset 6-12kk menkat ja sit mielialan vaihtelut ja kiree pinna. Kai ne tarvis koittaa, mut onpa kiva, jos muutun kireeks ja mul on viel tos toi 7v lapsi huollettavana. Kiva alkaa sille hermoon kaikesta.
Tipi81
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.4.2017 21:19:29

Se on kai vähän fifty-fifty, et miten iho reagoi e-/minipillereihin. Joillain helpottaa, joillain pahentaa.

Nyt mulla on kauhea migreeni, sain varmaan jonkun sosiaalisuusyliannostuksen kun näin isääni. Mähän en ole mikään sosiaalisuuden multihuipentuma itse. Tosin voi sekin tehdä pahaa oloa, et oltiin veneellä ja se kuitenkin keinuu ja tulee matkapahoinvointia.

Onneksi toi Maxalt on nyt ollut toimiva ja halpa verrattuna moneen muuhun. Nopeakin.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rikkonainen » 8.4.2017 21:26:22

Voisko bupre lääkityksestä olla vaikutus migreeniin/päänsärkyyn? Voisko se auttaa? :?
Minä olen läsnä aina. Minä olen kaikkialla. Jokaisessa hetkessä on minun varjoni paino. Hengitä minua. Taistele minua vastan. Taistele turhaan.

Sillä minä olen kipu. Minä olen kaikki.
Rikkonainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.4.2017 21:29:35

^ Tod.näk pahentaa. Kallon sisäinen paine nousee oppareista ja siitä seuraa migreeni. Ei kaikille, mut useille. Mulle bupre ei tehnyt viimeks ainakaan migreeniä, mut en lähtis silti siihen vaivaan ainakaan koittamaan. :?
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna