Olet täällä

Migreeni, jännityspäänsärky ym.

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Migreeni, jännityspäänsärky ym.

ViestiKirjoittaja Chas » 7.2.2017 15:16:29

Hei pistin tästä ihan oman ketjun pystyyn, ettei mun ja Nnaanan mm. tarvitse aina jonkun ketjun väliin näitä juttuja tunkea.

Olisin halunnut udella Nnaanalta ja toki muiltakin, että kestääkö teillä migreeni usein monta päivää putkeen? Mulla on alkanut ne kohtaukset oleman nimittäin pikkuhiljaa pahempia ja nimenomaan sellasia, että se jatkuu monta päivää yhtäjaksoisesti, mikä on todella helvetillistä. Se nimittäin invalidisoi koko ihmisen, ei pysty tekemään oikeastaan mitään.

Tää estolääke saattaa olla vähentänyt kohtauksia, mutta niin minimaalisesti että joka viikko niitä on kuitenkin ollut. En tosin tiedä auttaako se vielä kunnolla ja onko annos riittävä. Siis kandesartaania syön 8 mg vrk:ssa. Taas tää pilasi mun suunnitelmat, enkä päässyt edes sinne optikolle, kun olin niin rikki eilen.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

Re: Migreeni, jännityspäänsärky ym.

ViestiKirjoittaja Nnaana » 7.2.2017 15:31:42

Mun on pitänyt kysyä sulta muuten useemminkin, että käytätkö miten usein triptaaneja? Virallisten suositusten mukaan kuukaudessa "sais" olla vain 12 triptaanipäivää, muuten ne saattaa alkaa kääntyä itseään vastaan samalla tapaa kuin tulehduskipulääkkeetkin, ja alkaa kärsimään sen todellisen, alkuperäisen vaivan lisäksi myös särkylääkepäänsärystä. Toki vaikeetahan tota ohjetta on noudattaa, eikä sitä pystykään, jos OIKEASTI sattuu pää ihan vitusti. Siinä kun Panadolit ja Buranat oikeen ei auta ja sen tiedän itsekin. Opioidit pahentaa, vaikka hetkellisesti poistaiskin oireita. Jälkeenpäin kuitenkin migreeni on kahta pahempi, kun se vaikutus lakkaa. Siksipä toi hoito onkin hieman kimurantimpaa hommaa kuin muun kivun hoito, kun ei voi oikeen noiden kovien kipulääkkeiden kanssa pelata. :?

Sulla oli kai lyhytvaikutteisia triptaaneja? Migardin (frovatriptaani) puoliintumisaika on 24h, eli pitäis pitää melkeen 48h kohtaukset poissa, niin tollakin vois rajottaa sitä triptaanien määrää. Pitäis myös sopia sunkin muiden lääkkeiden kanssa toi. Mut sepä se taas, että niiden teho on kaikilla yksilöllinen. Mulle toi Migard on sopinut, mutta sen vaikutuksen alkaminen sit taas on hitaampaa kuin vaikka Zomig-nenäsuihkeen, eli kovin kriittisen akuutissa tilanteessa toi Migard ei käy hoidoksi. Kyllä se vaatis päiväunet sillä aikaa kun venailee, että se alkaa tehota.

Prednisolonia muuten voi kans käyttää esim. tulehduskipulääkkeiden lisänä. Kortisonikin auttaa nimittäin ihan kohtuu ok. Mullahan oli tossa kuukaus takaperin niin paha kipu, et sain sitä päivystyksestä iv... Mutta joo, kyllä se kipu kesti monta päivää, että eipä se tavatonta oo, etenkin, jos on käyttänyt lyhytvaikutteisia triptaaneja.

Varmasti sulla myös, kuten mulla, masennus yms. pahentaa. En muista, oonko täällä kirjotellut, koska mun pää on niin vitun laho, etten muista mitään, että mun migreeni on nyt oikeasti paskasta henkisestä tilanteesta johtuen pahempi kuin kymmeneen vuoteen. Tai jopa yli kymmeneen. Kyllä mulla on ollut tosi kipeitä kausia esim. pikkulapsena ja vähän ennen kuin totaalisesti paloin loppuun töiden yms. kanssa.

Mulla ei ole estolääkkeet koskaan estäneet migreeniä. Joku Lamictal itseasiassa pahensi sitä. :x Beetasalpaajista ei oo kokemusta, kun nyt nekin on pannassa ennen allergiaselvittelyjä. Sainpa nimittäin tossa Propralista astma-/allergiakohtauksen, mut joo Propralia ei edes suositeltais missään nimessä astma-/allergiapotilaille, et en tiedä, miks se on edes mulle koskaan määrätty. Sikäli uskon, että noista beetasalpaajista jokunen apu voikin olla, koska kyllähän myös stressistä verenpaine nousee ja seKIN aiheuttaa mulle päänsärkyä, jos verenpaine nousee. Sitä sen sijaan en usko valitettavasti, et mikään lääke täysin vie kohtaukset. :(

Mun mielestä sun pitäis kuitenkin saada se pään TT tai neurologin arvio, et onko toi komplisoitunut toi sun migreenisi. :?
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 7.2.2017 17:47:19

Chas hon, saako tähän ketjuun heittää vaik kysymyksiä/kommentteja ihan ns. normi-päänsäryistä ym.?
Tai mikä nyt on "normi" päänsärky, kaikkihan ne on veemäisiä, mut tiedän kyl ton migreenin, et se on ihan "omalla levelillä" jos päänsäryistä puhutaan... :(
Ei onneks ittellä ole, mut niinku tossa toisessa ketjussa totesin, niin mutsilla on ja aika ilkeän näköistä seurattavaa ku on aina pahimmillaan menossa...

Ja parempia vointeja teille molemmille Chas ja Nnaana, sitä migreeniä vastaan taistellessa... :| :)
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 7.2.2017 22:25:12

Zeus honey: Tottakai tähän saa laittaa juttua myös normipäänsärystä. Sellasena mullakin tää on jo n. 20-vuotiaana alkanut. Silloin migreeniä oli ehkä 2 kertaa vuodessa, ja siihen riitti tulehduskipulääke (reseptillä oleva, en nyt muista mikä).

Nnaana: Mulla menee ehkä just toi 12 annosta kk:ssa, ei aina niin paljon. Kun ajattelee että, mulla oli n. 3 kohtausta viikossa niin kk:ssa siitä tulee just toi 12. No, mulla on puhelinaika lääkärille, tollanen pitkävaikutteinen kohtauslääke vois tosiaan olla paljon parempi ratkaisu. Kun nää on alkaneet pitkittymään. Tosiaan eilen oikealla ohimolla tuntui sellasia sähköiskun lailla tulevia yhtäkkisiä sykkiviä kivun pahenemisia ja silmän takana tuntui se kipu (mikä on mulla yleensä aina). Mä oikeasti itkin, kun tuntuu ettei pysty tekemäänkään mitään kun noi on niin pahoja. En edes päässyt sinne optikolle, kun kipu oli niin pahana. Täytyy nyt yrittää selvitellä tätä ja hakeutua taas lääkäriin. Kun sais sen optikon ensin hoidettua.

Mä kyllä huomaan, että jos alan stressantumaan niin se kipu alkaa pahenemaan, eli liittyy aika pitkälti varmasti myös stressiin toi jatkuva oireilu. Katsotaan nyt sitten, miten jatkossa käy. Josko saisin jotain pitkävaikutteisempää troppia ja muurenkin tutkittaisiin tota vielä tarkemmin. Kai tällä voi olla yhteys tohon näköönkin, kun ei ole oikeita laseja, eikä tietoa siitä toisesta silmästä vielä. No, kyllä tää tästä, pakkohan se vaan on.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 7.2.2017 23:33:40

Juu, totta kai munkin mielestä tänne saa laitella kysymyksiä päänsärystä ylipäänsä. Mielelläni ainakin neuvon parhaani mukaan, mitä tässä nyt on tästä koko pieni iäisyys ja ikä kärsitty.

Kuinka sattuikaan, mullakin oli muuten tossa iltapäivällä migreeni. Kesti kyllä ihan helvetin kauan, et edes Migard alkoi vaikuttaa ja otin Prednisoloniakin. Nyt on ihan ok. Mutta siis sanonpahan vaan, että kyllä tää voimia syö, vaikka tästä olisi koko ikänsä kärsinyt ja olisi tottunut asiaan. Että sikäli voin kuvitella, miten paljon sua toi rassaa, kun oot joutunut totuttelemaan vasta aikuisiällä tohon.

Mua on masentanut kans tänään. Kelasin, että kun en halua itkeä, ettei tulis migreeni, niin pahentaakohan se itkemättömyyskin asiaa? Nimittäin kun jättää itkemättä, vaikka itkettää, on sellanen ikään kuin painekattila jatkuvasti päässä.

Mä uskon, että noilla silmävaivoilla voi olla hyvinkin yhteys. Mulla ainakin on todettukin hajataitto ja tossa yks päivä lueskelin, että kun se silmä joutuu jatkuvasti tekemään töitä silloin, eikä rentoudu missään vaiheessa, niin sit sattuu päätäkin. Luulen, että toi sunkin vaiva voi tehdä silmälle sellaista rasitusta. Toki en tiedä onks sullakin hajataittoa myös lisänä?

Suosittelen, et kysyt niistä pitkävaikutteisemmista triptaaneista. Joinain kausina EDES se 48h ilman särkyä, on taivaallista.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 7.2.2017 23:57:38

Nimenomaan se jatkuva särky vie voimia, ennen kun mulla alkoi tää migreeni kunnolla, niin katselin miestä kun se oli ihan paskana aina migreenissä. Se ei pystynyt muuta kun makamaan pimeässä huoneessa ja lääkkeetkään ei aina toimineet kunnolla. Nyt on kääntynyt tilanne toisinpäin.

Kova itkeminen saa tosiaan aikaan migreenin, mutta luulisin että itkemättä jättäminenkin voi sen tehdä. Varmaan sullekin on tuttuja sellaiset tuntemukset, että päässä tuntuu painetta, mutta se ei vielä ole migreeniä? 10 vuotta sitten mulla ei ollut hajataittoa, mutta saas nähdä, Kyllähän siinä tosiaan silmät on koko ajan rasituksessa, kun niillä ei näe kunnolla ja yrittää nähdä. No, toivotaan että tän sais parempaan kuosiin.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rikkonainen » 8.2.2017 09:07:02

Mulla migreeni voi kestää useamman päivän yhtämenoa. Se on helvetillistä se. Kun mitään ei pysty tekemään, valo sattuu, liikkuminen sattuu, liikkuva kuva sattuu.. Kaikki mahdollinen tekeminen sattuu. Ja sit pitäs huolehtia perheestä ja kodista.. Eilen sain tehtyä aika läjän lihapullia, nyt ois hyvä hetki levätä.

Mulla on miranax siihen kun tunnen kohtauksen lähestyvän. Se usein auttaa. Mut jos migreeni ehtii päälle niin siihen ei sitte auta enää mikään. Miranaxissa on se hyvä puoli ettei siinä ole mitään määrää kuinka usein sen voi ottaa. Tulehduskipulääke se on kumminskin, että saattaa kääntyä itseään vastaan. Mulla näin ei ole käynyt. Se ei sovi buranan kanssa, joten täytyy valita jompikumpi. Se kyllä väsyttää mua, että tarvii valita semmonen hetki ettei ainakaan ole mihinkään lähdössä vaan voi valita sohvan.

Välillä saan myös tavallisia päänsärkyjä, ne erottaa kyllä täysin migreenistä. Johtuu ehkä niskoista tms. Niihin auttaa yleensä burana ja sirdalud. Mä toki syön sitä buranaa 3x800mg (jo 15v ajan) selän ylläpitolääkkeenä.

Voimia Chasille ja Nnaanalle, ymmärrän tuskanne! <3
Minä olen läsnä aina. Minä olen kaikkialla. Jokaisessa hetkessä on minun varjoni paino. Hengitä minua. Taistele minua vastan. Taistele turhaan.

Sillä minä olen kipu. Minä olen kaikki.
Rikkonainen
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 8.2.2017 16:11:32

Mulla on kanssa myös Miranax lääkkeenä ja ennen pärjäsin sillä hyvin. Tosin jouduin ottamaan sen 2 x 550 mg tablettia. Nykyään se joskus riittää, mutta harvemmin enää. Sitä on kai mennyt niin paljon, että olen alkanut tottumaan siihen, niin on pitänyt lähes kokonaan siirtyä noihin kohtauslääkkeisiin.

Kiitos Rikkonainen voimien toivottelusta ja koita säkin pärjätä. Ymmärrän, että tosiaan tiedät ton tuskan, varsinkin kun se jatkuu useampia päiviä yhtäjaksoisesti niin olo on ihan hirveä. Sellaisissa kohtauksissa mulla tulee se pahoinvointi mukaan soppaan, se vasta laamaavaa sitten onkin.

Mä monesti yritän aluksi saada migreenin taittumaan tulehduskipulääkkeillä, mutta aina ei enää voi jos se ehtii mennä tarpeeksi pahaksi, tai ne eivät yksinkertaisesti enää auta. Koittakaa molemmat tekin jaksaa! <3
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.2.2017 21:55:55

Mulla oli myös joskus toi Miranax, kunnes sillekin jossain vaiheessa allergisoiduin. :( Itse en koe menettäneeni paljoa, henk.koht se ei mulla kyllä kauheasti tyyliin 1200 mg Buranasta eronnut. (Migreeniinhän voi otta kerralla sen 1200 mg.)

Hyvä kuitenkin, jos joku tulee sillä lääkkeellä toimeen.

Voimia jokaiselle toivottelen myös minä. <3 Mulla ei ole tänään mitään massiivista kipupäivää, eilisestä sellainen tylppä jomotus kylläkin.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 8.2.2017 23:01:48

Eipä se eroakaan, mutta kun jotain samaa tulehduskipulääkettä on syönyt riittävän kauan, niin tuntuu ettei se auta enää. Ei ainakaan siihen päänsärkyyn. Siks noita vaihtelen välillä, mulla on siis 800 mg Buranaa jota olen kanssa ottanut toisinaan 1200 mg. Miranaxia muuten saa kai pahassa migreenissä ottaa myös sen 2x 550 mg (tarkistin silloin jostain). Panadol 1 g aina kylkeen, mutta noi saattaa auttaa silloin, kun migreenikohtaus on lievä. Voimakkaassa kohtauksessa ei enää tee pelkillä tulehduskipulääkkeillä mitään. Tai siis mulla ei tehoa enää.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja solstagylle » 9.2.2017 07:48:21

Moi Chas.

Oletko kokeillut lihasjännitysten lievitystä ja välittäjäaineiden kulun edistämistä esimerkiksi akupunktiolla, vyöhyketerapialla tai voice massagella(puremalihasten alueen hieronta)? Myös päähieronnasta ja hartioiden käsittelystä voi olla apua, koska lapojen välilsen alueen jännitys liittyy vahvasti psyykkiseen jännitteeseen/stressiin.

Myös ruoka-aineet, yrtit ja kasvit sekä magnesium voivat estää/lievittää migreeniä. Inkiväärin on sanottu estävän migreenikohtauksen alkamista useissa tapaksissa. Pakurikääpä sisältää paljon hyödyllisiä mineraaleja ja vitamiineja luonnollisessa muodossa.
Psilosybiinin(hallusinogeenisten sienten) on todistettu auttavan/estävän clusterpäänsärkyä(sarjoittainen voimakas päänsärky) sekä myös migreeniin niistä on tieteellisesti todistetun olevan apua. En nyt väsyneenä jaksaa alkaa etsiä linkkejä....:p

Suosittelen niskaan/päänahan alueen hierontaa sekä tutustumista vyöhyketerapian refleksologisiin jalkapohjan ja kämmenien pisteisiin. Niskalle, aivoille jne, on omat alueensa kehossa, joita painelemalla voi auttaa monenlaisiin vaivoihin omatoimisesti kotona.

Tässä must ihan selkee kuva noista jalan pisteistä. Aivojen ja pään aluee sijaitsee kolmen isoimman varpaan päissä/sivuissa. Niitä ja muitakin reflexologisia pisteitä painelemalla uskon, että voi saada napua päänsärkyysi.

http://enjoyrelaxingmoments.abmp.com/fo ... xology.jpg

Hyvää vointia, t solstis =)
solstagylle
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 9.2.2017 14:35:50

Kiitos Solstis, mulla on hartioissa hirveät paakut tai siellä lapojen välissä, mitä hieromalla joskus saa avun jos tuntee, että kipu lähtee niskoista. Välillä myös mulla on käytössä lihasrelaksantit. Jokapäiväinen venyttely ym. auttais myös jonkun verran. Mulla ei ole varaa kustantaa mitään hoitoja, mutta voishan noista lukea omatoimisesti ja kokeilla tuota inkivääriä.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Zeus76 » 9.2.2017 18:32:14

Mulle tulee aina sellainen prkleellinen jysäri, jos vaan erehdyn nukkuu liian kauan.!
Ja sit siinä on varmaan vielä joku kirous :) ku jos se ehtii tulee, niin sitä ei saa lähtee oikein millään (vaik söis mitä särkylääkettä) ja koko päivä on pilalla..! :evil:
Se mistä se johtuu niin on kyl tiedossa (magn.kuvaus ja löyty keskivaikea rakenne muutos niskarangassa), mut ongelmalle ei voida tehdä vielä mitään tässä vaiheessa (vain fysioterapiaa), vaan tilannetta seurataan et mihin päin asia muuttuu.
Eli koskaan en voi nukkuu ku sen 6-7 tuntia vaikka joskus vapaapäivänä tekis mielikin, tai voin, mut sit saan kärsiä siitä helvetistä seuraavan päivän. :(
-Tää maa on syntinen laulu, elämä vitsi, kuolema nauru.
Turhaa tääl on vitutukseen hukkuu, anna pois sun lapsesi nukkuu...

Zeus.76@yahoo.com
Zeus76
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 10.2.2017 01:02:09

^ Mulla on sama ongelma. Eli jos nukun yli 10h, niin varmana särkee pää. Toisaalta se kyllä särkee kans, jos nukun liian vähän, että kultainen keskitie se kai pitäis löytää.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 10.2.2017 04:21:29

Mulla vaatii melkein yli 14 h nukkumisen (mitä tapahtuu tosi harvoin ja herään kyllä vessaan välillä), että alkaa päätä särkemään. Liian vähistä unista sen säryn kyllä saa. Toi on Zeus kyllä tosi hanurista, kun et voi sitten edes vapaapäivinä vaan nukkua kunnolla. Koska se on yksi elämän nautinnoista mulle. Myös jos on tosi masentunut, niin sitä mielentilaa ja maailmaa haluaa vaan karata uneen.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

Seuraava

Paluu Sauna