Olet täällä

päihdeongelma & vanhemmuus

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: päihdeongelma & vanhemmuus

ViestiKirjoittaja Nnaana » 17.3.2017 12:44:11

Hmm, no en nyt näkis ihan noinkaan, että seuloissa käyvä on hc-nisti, jolla ei pitäis olla mitään asiaa lasten pariin. Yks mun tuttavani käy seuloissa, että sais korttinsa takaisin ja kyseessä kuitenkin pelkkä budi. Ja EN tiedä, kuinka paljon toi tarina on totta, ja liittyykö siihen jotain muutakin. Mulla kun ei ajokorttia ole. Kuitenkaan en näkisi häntä kelvottomana isänä, jos päättäisi isäksi ryhtyä.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helio Jacques » 17.3.2017 13:16:42

Menneisyyttä ei voi muuttaa ja pelkästään menneisyydessä tapahtuneiden valintojen perusteella ihmistä ei pitäisi tuomia ja leimata. Jokaisella on mahdollisuus saada kontrolli haltuun. Eikä kai ketään voi kovin yksiselitteisesti pitää huonona vanhempana vain asioiden takia jotka ovat joskus tapahtuneet.

Meidän lapset ovat aina olleet täydellisessä huolenpidossa ja turvallisessa ympäristössä, eivätkä koskaan ole nähneet meitä päihtyneitä, ellei omia resepti lääkkeitä lasketa mukaan, mutta se ei ole päihdekäyttöä ollut. Myönnän tehneeni menneessä elämässäni joitakin virheitä, ja mielestäni siitä ei pitäisi tuomita ja syynätä jatkuvasti, koska jokainen tekee joskus virheitä, mutta lastensuojelu on silti tarttunut joidenkin nimettömien entisteni kusipää nisti tuttujen vittuiluna tehtyihin valheellisiin ilmiantoihin, joista on seurannut kuitenkin ongelmia juuri niin että olin polttanut Amsterdamissa pilveä ja tänne tultuaan sossut ovat ovella ja vievät seuloihin joissa näkyy kannabis ja alkaa älytön show, että on päihtynyt jne. tutkivat kaikki poliisi rekisterit ja terveyskeskuskäynti tiedot ja siksi joutunut jatkuvasti todistella päihteettömyyttään.

Näin Helsingin lastensuojelun puolelta pari kukkahattua laittoivat tälläisen käyntiin.

Tiedän muitakin tapauksia, perhetuttuja jotka eivät todellakaan ole mitään nistejä vaan normaaleja ihmisiä jotka ovat joutuneet turhaan menneisyyden takia jumiin noihin sossujen juttuihin. Eikö entinen huumeiden käyttäjä, tai vaikka ex- myymälävaras saisi hankkia perhettä, jos on parantanut tapansa?

Ja tiedän kyllä sellaisiakin oikeita nistiperheitä, joilta kyllä olisi ehdottomasti turvallisinta huostaanottaa lapset ennen kuin mitään sattuu, mutta sitten taas nämäkin vaihtelee monesti sossu työntekijöistä kuinka tarkkoja ovat. Tälläisissä tapauksissa vanhemmat pitäisi kuntouttaa ja lapset palauttaa vasta kun ollaan varmoja, että ovat parantuneet ja muuttaneet tapansa.
heliotropicum@luukku.com
Helio Jacques
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helio Jacques » 18.3.2017 10:18:22

Nnaana kirjoitti:Hmm, no en nyt näkis ihan noinkaan, että seuloissa käyvä on hc-nisti, jolla ei pitäis olla mitään asiaa lasten pariin. Yks mun tuttavani käy seuloissa, että sais korttinsa takaisin ja kyseessä kuitenkin pelkkä budi. Ja EN tiedä, kuinka paljon toi tarina on totta, ja liittyykö siihen jotain muutakin. Mulla kun ei ajokorttia ole. Kuitenkaan en näkisi häntä kelvottomana isänä, jos päättäisi isäksi ryhtyä.

Juurikin näin. Eihän seuloissa joutuvan käyvän ihmisen kelvollisuutta vanhemmaksi todellakaan voi määritellä niin että olisi kelvoton lapsiensa hoitoon.

Aikamoista kapea katseista näkemistä asiaan, jos seuloihin joutumista pidetään jonkinlaisena mittarina vanhemmuuden oikeuteen.

Tähän topiciin kuulisin kyllä mielelläni lisää ihan minkälaisia näkemyksiä vaan, mutta mielellään asiallisesti ja perusteltuina. Tämä ei meinaan kyllä ole asia joka on ihan yksiselitteinen ja on toki helppo sanoa vaan....

Entäs jos tarvitset jotain lääkkeitä, mutta ei ole reseptiä, niin lastensuojelu on silloinkin kimpussa, jos vaikka joku yli-innokas super mamma tai daddy sattuu kuulemaan hiekkalaatikolla siitä ja tekee lastensuojeiluilmoituksen, että olet ottanut rauhoittavan tai saat vaikka sairaskohtauksen, jonka seurauksena otetaan myös huumeseula, ja siitähän tulee lastensuojelu ilmoitus, kun bentsothan luokitellaan huumeiksi, jos ei reseptiä ole.

Näitä on vaikka kuinka paljon ihmisillä erilaisia ongelmia lastensuojelun kanssa aivan oudoista syistä. Toki selkeät tapaukset joissa vanhemmat eivät selvästi ole kykeneviä vanhemmuuteen ovat otettava vakavasti.
heliotropicum@luukku.com
Helio Jacques
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.3.2017 10:29:38

Ei tietenkään seuloissa käyvä ole välttämättä hc-nisti. Mutta kyllä se ainakin omissa silmissäni asettaa henkilön harkintakyvyn ja valmiudet huolehtia lapsesta kyseenalaiseksi. En tahtoisi tuollaisen henkilön hoitavan missään olosuhteissa omaa lastani, enkä vähempää voi vieraille lapsillekaan toivoa
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 18.3.2017 11:05:29

^ Ookkonää nyt ihan tosissasi? Eli, jos henkilö jää kiinni ja siks joutuu seuloihin = paska vanhempi, vaikka kyse ei olis budia vakavammasta. Sit esim kun sä et ole jäänyt kiinni, niin et oo paska vanhempi, mut jos teoreettisesti jäisit, ja kävisit antamassa seuloja, muuttuis susta paska vanhempi? Vai mikä logiikka toi on?

Kyllä joo ehdottomasti kannatan lasten aikana selvinpäin oloa, itsehän en tykkää olla edes LAILLISISSA oppareissa, jos vahdin sukulaisten lapsia. Se on mulle vaan periaatekysymys, ja no, en käytä joka päivä, niin voipi musta lapsi sen aistiakin. Mut lääkitys sitten muuten on eri asia. Etpä sä siitä puhunutkaan vaan seuloista, mut kyllä ihminen voi kerran elämässään töpätä ikävin seurauksin, ilman, että hän on loppuiän aivan karsea vanhempi.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 18.3.2017 11:11:58

Jep pohdin tuota Nuivan samaa logiikkaa useasti tän ketjun aikana, en vaan jaksanut alkaa taistella. Ei ole voimia, eikä kiinnostusta siihen vääntämiseen. Ei ole lapsia mulla, eikä tule.
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.3.2017 11:19:54

Nnaana kirjoitti:^ Ookkonää nyt ihan tosissasi? Eli, jos henkilö jää kiinni ja siks joutuu seuloihin = paska vanhempi, vaikka kyse ei olis budia vakavammasta. Sit esim kun sä et ole jäänyt kiinni, niin et oo paska vanhempi, mut jos teoreettisesti jäisit, ja kävisit antamassa seuloja, muuttuis susta paska vanhempi? Vai mikä logiikka toi on?

Kyllä joo ehdottomasti kannatan lasten aikana selvinpäin oloa, itsehän en tykkää olla edes LAILLISISSA oppareissa, jos vahdin sukulaisten lapsia. Se on mulle vaan periaatekysymys, ja no, en käytä joka päivä, niin voipi musta lapsi sen aistiakin. Mut lääkitys sitten muuten on eri asia. Etpä sä siitä puhunutkaan vaan seuloista, mut kyllä ihminen voi kerran elämässään töpätä ikävin seurauksin, ilman, että hän on loppuiän aivan karsea vanhempi.

Se kiinni jääminen tuossa juurikin on olennaista. Ei normaali ihminen huumeista jää kiinni, kuin äärimmäisen huonolla tuurilla.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 18.3.2017 11:33:55

Aijaa, ihme, kun mä keksin ainakin miljoona tapaa, millä perusperttikin voi jäädä pössystä kiinni. Mut eipä mullakaan sen enempää intressejä ole vääntää.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helio Jacques » 18.3.2017 11:37:07

Itse joudun antamaan seuloja monen surkean sattuman kautta, mutta tiedän olevani hyvä isä ja lapset saavat varmasti niin paljon rakkautta kuin vaan voin antaa jne.

Väkisin tulee vaan nyt sellainen fiilis, että olenko nyt kuitenkin huono ja epäpätevä isä.
heliotropicum@luukku.com
Helio Jacques
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helio Jacques » 18.3.2017 11:39:15

Nnaana kirjoitti:Aijaa, ihme, kun mä keksin ainakin miljoona tapaa, millä perusperttikin voi jäädä pössystä kiinni. Mut eipä mullakaan sen enempää intressejä ole vääntää.

Noh niinpä. Samaa mieltä.
heliotropicum@luukku.com
Helio Jacques
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja grip » 18.3.2017 11:43:56

Avaan nyt sen verran (mutta en enempää koska anonymiteetti), että ne tapaukset joihin mä viittasin ovat olleet ihan selkeitä sekistelytapauksia, joissa on mm. oltu nuokuissa lapsen nähden ja jätetty päihteitä ympäri kämppää juurikin tilanteessa, jossa ollaan oltu ns. kuivilla niin pitkään että on saatu tapaamisoikeus lapseen. Puhumattakaan toki alkoholistivanhemmista - on kieltämättä HIEMAN absurdia, että jostain yhdestä spliffistä tai ei-reseptilääkkeestä voi saada leiman otsaansa mutta vanhempien dokaamiseen ei yleensä puututa kunnes on jo aivan liian myöhäistä, koska alkoholi on laillinen huume :evil: Pointtina ei ollut syyllistää ketään henkilökohtaisesti.
grip

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.3.2017 11:59:26

Nnaana kirjoitti:Aijaa, ihme, kun mä keksin ainakin miljoona tapaa, millä perusperttikin voi jäädä pössystä kiinni. Mut eipä mullakaan sen enempää intressejä ole vääntää.

Varmaan sitten alat luettemaan tapoja, niin mietitään niiden todennäköisyyttä. Tietysti joku joskus jossain kiinni jää, mutta väittäisin näissä merkeissä lastensuojelun asiakkaina olevien omaavan keskimäärin hieman suuremman painolastin, kuin vaikka jonkun perheenisän satunnaisen viikonloppupössyttelyn.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Nnaana » 18.3.2017 12:10:21

^ No, esimerkiksi tuolta mun alakerrastani tulee välillä sellaiset sauhun hajut, että tasan, jos soittaisin poliisit, ja heillä olis lapsia, tulis ls-ilmoitus ja seulat. Vaikka lapset eivät olisikaan heidän aikanaan paikalla. Sit esimerkiksi joskus, kun vielä tapas useamminkin käydä nuorempana bilettämässä, niin mun yhdellä kaverilla, joka viihteellä tykkäs sauhutella, oli lapsi. (Edelleen menee ilmeisesti hyvin, kun viimeks harrastin facestalkkausta.) Mä ainakin olen joutunut putkaan ja jos tämäkin henkilö olis joutunut, niin tavarat kun ois kollattu ja joukosta ois löytyny budia, niin ois tullut ls-ilmoitus. Mistään normaalista putkareissustahan ei tule tietääkseni ilmoitusta, koska kyllähän aikuinen viihteellä PÄIHTYNYT saa olla vaikka putkaan asti alkoholista. :roll: Mun eksäni taasen sai nuorempana piripäissään ajelusta tuomiot ja kävi seuloissa. Hänen kyvykkyyteensä isänä en ota kantaa, mut pointti, et kertaluontoiset töppäilyt ei kenestäkään tee paskaa isää/äitiä. :roll: Muistaakseni sä itsekin olet kirjoittanut ajaneesi piripäissäsi, olisko susta tullut sit paska isä, jos oisit vaan jäänyt kiinni?

Mut oikeesti, ei mulla ole sen enempää asiaan kantaa kuin, että ei maailma ihan niin mustavalkoinen kuitenkaan oo.
Viimeksi muokannut Nnaana päivämäärä 18.3.2017 12:18:13, muokattu yhteensä 1 kerran
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Helio Jacques » 18.3.2017 12:14:46

Lastensuojelu ilmoituksen voi jättää nimettömänä ja vaikka sanotaan ettei niistä voida suoriltaan syyttää, niin kyllä varsinkin päihdehistorian omaavan henkilön kohdalla laitetaan hyvinkin herkästi seuloihin ja niistä kieltäytyminen tarkoittaa yleensä merkintää positiivisena seulatuloksena.

Lastensuojelu ilmoituksia tehdään monesti esim. Kateuden takia, tai riitojen ym. Vastaavissa tapauksissa.

Minä en todellakaan hyväksy lapsia ja päihteiden käyttöä, mutta tuskin sitä nyt kukaan toivottavasti ei ajatellutkaan.
heliotropicum@luukku.com
Helio Jacques
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pohjattoman nuiva » 18.3.2017 12:38:17

Nnaana kirjoitti:^ No, esimerkiksi tuolta mun alakerrastani tulee välillä sellaiset sauhun hajut, että tasan, jos soittaisin poliisit, ja heillä olis lapsia, tulis ls-ilmoitus ja seulat. Vaikka lapset eivät olisikaan heidän aikanaan paikalla. Sit esimerkiksi joskus, kun vielä tapas useamminkin käydä nuorempana bilettämässä, niin mun yhdellä kaverilla, joka viihteellä tykkäs sauhutella, oli lapsi. (Edelleen menee ilmeisesti hyvin, kun viimeks harrastin facestalkkausta.) Mä ainakin olen joutunut putkaan ja jos tämäkin henkilö olis joutunut, niin tavarat kun ois kollattu ja joukosta ois löytyny budia, niin ois tullut ls-ilmoitus. Mistään normaalista putkareissustahan ei tule tietääkseni ilmoitusta, koska kyllähän aikuinen viihteellä PÄIHTYNYT saa olla vaikka putkaan asti alkoholista. :roll: Mun eksäni taasen sai nuorempana piripäissään ajelusta tuomiot ja kävi seuloissa. Hänen kyvykkyyteensä isänä en ota kantaa, mut pointti, et kertaluontoiset töppäilyt ei kenestäkään tee paskaa isää/äitiä. :roll: Muistaakseni sä itsekin olet kirjoittanut ajaneesi piripäissäsi, olisko susta tullut sit paska isä, jos oisit vaan jäänyt kiinni?

Mut oikeesti, ei mulla ole sen enempää asiaan kantaa kuin, että ei maailma ihan niin mustavalkoinen kuitenkaan oo.

Minä puhuinkin tuolla ylempänä normaaleista ihmisistä. Ei kukaan kerrostalossa asuva täysipäinen perheellinen polta hamppua. Ihan järjetöntä riskinottoa, kun kaikinpuolin paremmatkin konstit löytävät. Piripäissään ajaminen nyt ei millään mittareilla ole normaalia. Tuolla kylillä röyhyttäminen ei sekään välttämättä kovin fiksua ole, vaikka riski lienee hyvin pieni.

Ei minulla lasta silloin ollut, kun piripäissäni ajelin lähes päivittäin. Ei siitäkään kyllä kovin helposti kiinni jää. Monet kerrat ollut esim. puhallusratsiassa pireissä.
Pohjattoman nuiva
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna