Sattuuhan näitä välillä, että aikataulut ja suunnitelmat kusevat. Olen säntillinen ihminen, enkä ihan huvikseni myöhästele tai tee ohareita, joten nämä ovat mulle aina pienimuotoisia kriisiytymisen paikkoja. Kerron takavuosilta pari ei ollut omaa syytäni -tilannetta.
Joskus 23-vuotiaana olin lähdössä pitkän matkan bussilla toiselle paikkakunnalle. Kaveri tarjoutui ystävällisesti heittämään mut kapsäkkeineni linja-autoasemalle. Kaveri ajoi sitten matkalla ajatuksissaan punaisia päin, koska "aina ennen tässä risteyksessä on vihreät palaneet". Poliisi sattui olemaan parahiksi paikalla näkemässä, tietenkin pysäytti ja sakotti. Sakottaminen otti toki oman aikansa, semminkin, kun kaverin piti tuhlata sitä ihan turhiin "no emmie sitä tarkoittanut" -selityksiin ja poliisisedän vastata niihin liikennevalistuksella. Lopulta pääsimme jatkamaan matkaa. Kun ehdimme linja-autoasemalle asti, bussista näkyivät vain takavalot

. Ei mulla ollut tuolla reissullani mitään minuuttiaikataulua, puhelimet toimivat, jotta sain ilmoitettua myöhästymisestäni ja tuolloin busseja kulki suht tiuhaan, joten ei tuosta mitään maailman mittakaavan katastrofia aiheutunut. Vitutti silti raskaasti moinen mutka matkassa ja tietysti alkuperäinen bussilippu meni hukkaan. Huusin kyllä kaverille, että opettelee, vittu, ajamaan

.
Toinen tapaus oli myös vähän päälle parikymppisenä silloisessa kämpässäni. Mulla oli aika psykiatrille ja olin jo eteisessä tekemässä lähtöä, kun mitä hele... Astuin vesilammikkoon eteisen lattialla ja tajusin, että vettä valuu katonrajasta

. Soitin tietysti heti huoltomiehelle ja siinä odotellessani järjestelin ämpäriä vesiputouksen alle ja kuivailin lattiaa. Huoltomies tuli ihan kiitettävän nopeasti sulkemaan vedet päähanasta ja kutsui paikalle lisäjoukkoja paikantamaan vuotoa ja kuivattelemaan paikkoja. Kai ne olisivat itse osanneet homman hoitaa, mutta mun piti jäädä siihen palaveeraamaan ja hössöttämään, että mitä tässä nyt tapahtui? Mitä seuraavaksi tapahtuu? Tuleeko isokin remppa? Voinko asua nyt asunnossani? Pitääkö minun tehdä jotakin? Siinä menikin mukavasti kallonkutistusaika ohi. Soitin shrinkille sitten jälkeenpäin, että sori, kun en tullut, vesivahinko yllätti. Jokin putki oli haperuuttaan alkanut vuotaa, eikä siitä mittavaa vahinkoa ja remppaa tullut ainakaan mun kämppääni. Ne kuivatuspuhaltimet kyllä hurisivat eteisessäni viikon verran ja jossakin päin taloa tekivät jotakin remppaa enemmänkin.
Jos bongaat kaupan hyllystä tuotteen, jossa on päiväys mennyt ajat sitten tai joka on muuten silminnähden viallinen(esim. juusto- tai makkarapaketista tursuaa home jo ulkopuolellekin), pistätkö sen vain vaivihkaa takaisin paikalleen vai ilmoitatko asiasta henkilökunnalle?