Olet täällä

Subun lopettaminen asteittain annosta vähentämällä

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Subun lopettaminen asteittain annosta vähentämällä

ViestiKirjoittaja Frostyflame » 21.1.2020 22:31:46

Morjensta!

Koitin haulla kattoa suurinpiirtein sopivaa valmiiksi aloitettua keskustelua, mutten oikein löytänyt.

Itselläni on tilanne se, että subun käyttöä nokkaan vetelemällä takana noin vuosi, sen jälkeen taukoa pari kk ja sen jälkeen taas mennyt pari kk samalla linjalla. Nyt pitää taas päästä eroon tästä. Onko kukaan samassa tilanteessa, joka yrittää tätä asteittain lopettamista omatoimisesti? Ilmeisesti korvaushoidossa tämä on normikäytäntö, josta tietysti saisi kaiken avun asiantuntijoilta, mutta nyt mennään omin päin, kun ei ole halua olla jonossa kuutta kuukautta Oulun julkiselle mielenterveys- ja päihdepuolelle (ent. Redi).

Millä systeemillä olette tätä englanniksi "tapering" :ia tehneet? Itselläni mennyt tällä hetkellä vaihtelevasti niin 8mg päivässä, kuin 2mg päivässä, melkeen mitä sattuu. Mut nyt haluan suunnitelmallisesti lopettaa tämän. Olen liian heikko henkisesti sietään niitä viekkareita, mikä siitä seinään lopettamisesta tulee.

Saan vakiokontaktilta ostettua filmejä sen verran kuin tarvin, niin minkälaisella aikataululla ja suunnitelmalla kannattaisi lähteä liikkeelle? Ja onko tohon filmien pilkkomiseen joku hyvä systeemi, kun esim.8mg filmi aamusin on turhan iso (ja kallis) päiväannos ottaa. Jollain 2-3mg päiväannoksella pärjään aluks eteenpäin, mut miten siitä eteenpäin kannattaisi mennä, että tästä nyt pääsisi eroon?

Ja ylipäätänsä, tekeekö kukaan tätä samaa, että yrittää omatoimisesti vieroittautua bubpresta filmeillä tai jotenkin muuten tarkemmin päiväannoksen määrittämällä? Olenko ylipäätänsä oikeilla jäljillä, että tämä on oikea tapa lopettaa? Lopetetaanko korvaushoidossa tämä bupren käyttö näin ja esim. mihin annoksiin asti lasketaan dosea ja kuinka tiheään sitä lasketaan? Paljon kysymyksiä olisi, joten mukava olisi löytää tätä kautta jotain vertaistukea edes sellaisilta, jotka tosissaan haluavat tästä bupresta eroon.
Frostyflame
Vahvasti panostava jäsen

Re: Subun lopettaminen asteittain annosta vähentämällä

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 24.1.2020 04:20:25

Moi.

Mulla ei ole omakohtaista kokemusta filmeistä, kun eivät olleet suurta muotia vielä silloin, kun itse käytin buprea ja sitten lopetin sen(Ihan omin avuin lopetin ja laskentatavasta riippuen olen ollut vähän reilu 4 vuotta tai vähän vajaa 4 vuotta ilman ja oikein mukavasti on mennyt :) ), joten en osaa neuvoa, miten niitä kannattaisi pilkkoa. Saattaa olla, että niissä vaikuttava aine ei ole tasaisesti jakautunut koko filmille(Tämä pätee ainakin laastareihin ja sen vuoksi niitä ei saisi pistää paloiksi) ja silloin voit puolittamalla saada täydet 8 mg toisesta puolikkaasta ja toisesta puolikkaasta taas et mitään. En siis tiedä, onko tämä filmien kanssa kuinka mahdollista/todennäköistä, mutta noin se saattaa mennä.

Ihan oikeassa olet, että korvaushoidossa lääkitys lopetetaan annosta laskemalla ja näin kannattaa tietty omin voimin -lopetuksessakin tehdä, ellei kantti kestä kylmää kalkkunaa. Lähde siitä 2 mg:stä, jos se on sulla sellainen annos, jolla hyvin pärjäilet. Sitten en osaakaan sanella mitään tarkempaa tiputusaikataulua, koska se on niin kovin yksilöllistä riippuen, miten reflansa kokee, millainen elämäntilanne ylipäätään on jne. Nyrkkisääntö on kuitenkin se, että mieluummin rauhallisella tahdilla, kuin hätiköiden, koska liiallinen hoppu voi johtaa siihen, että joudut nostamaan annosta uudelleen ja se ei ole hyvä homma. Näissä tiputuksissa siis pitäisi pysyä siinä saavutetussa annostuksessa ja sitten laskea sitä, kun tuntee olevansa siihen valmis, mutta takaisin isompiin annoksiin ei pidä palata edes hetkellisesti, koska se sotkee pakkaa tehokkaasti ja vain pidentää kärsimystä.

Vuoden käyttö ei ole pitkä aika, joten sen puolesta sanoisin, että ei tuossa alasajossa sulla pitkään mene, mutta kuten jo yllä mainittu, muitakin muuttujia näissä hommissa on.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tankki » 26.1.2020 00:33:23

Itse olen kanssa pyristelemässä irti subusta ja myös vuoden käyttänyt vaikkakin plugaamalla. Olen jumahtanut siihen, että 3krt. viikossa 4mg kerrallaan subutexia, ei siis xonea. Käytin juurikin sitä taktiikkaa, että laskee hitaasti sitä annostusta eikä palaa takaisin isompiin. Nyt kuitenkin olen jumittanut tuossa annostuksessa pidempään kun ei vaan pää kestä elämää tällä hetkellä niin ei riitä tahdonvoima tiputtelun jatkamiseen just nyt. Tyytyväinen olen kuitenkin et oon jo tässä vaiheessa eikä mee enää joka päivä.
Kikkelis kokkelis mitäs läksit
Tankki
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja joj » 1.2.2020 05:26:04

Winston-84 kirjoitti:Saattaa olla, että niissä vaikuttava aine ei ole tasaisesti jakautunut koko filmille(Tämä pätee ainakin laastareihin ja sen vuoksi niitä ei saisi pistää paloiksi) ja silloin voit puolittamalla saada täydet 8 mg toisesta puolikkaasta ja toisesta puolikkaasta taas et mitään. En siis tiedä, onko tämä filmien kanssa kuinka mahdollista/todennäköistä, mutta noin se saattaa mennä.

8 mg filmit on perus purukumin kokoisia (pl. terävät kulmat), täysin tasaisia ja erittäin ohuita taipuisia liuskoja, ei siis oo esim. keskellä mitään paksumpaa kohtaa tms. Helposti jakaa vaikka 1 mg paloiksi ihan vaan taittamalla/saksilla/veitsellä jne.
"There is a theory which states that if ever anyone discovers exactly what the Universe is for and why it is here, it will instantly disappear and be replaced by something even more bizarre and inexplicable." -Douglas Adams
joj
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eazy » 1.2.2020 06:39:09

Katkaset bupret seinään jos sulla ei ole ollenkaan toleranssia Lyricaan ja bentsoihin, kuuritat niitä 2-3 viikkoa niin voit sanoa hyvästit ainakin fyysisille refloille. Mutta sitten pitää huolia, ettei jää nalkkiin lyricaan ja bentsoihin. Sitä en osaa sanoa mitä pää tykkää tosta bupren lopettamisesta, henkilökohtaista. Ite ainakin pääsin eroon lyricalla ja bentsolla jopa liian helposti bupresta. Monesti sen 2002-2016 lopettanut kylmänä kalkkunan, lyrica on kyl oiva lääke kaikenlaisiin opiaattikolotuksiin. Sirdalud on myös hyvä, relaxoi lihaksia ja pitää verenpaineen matalalla. Cateprean myös kuulema hyvä lääke noihin, itellä ei ole siitä kokemusta.
Hollywood Holocaust
Eazy
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna