^ Miksi ihmeessä mennä korvaushoitoon, jos on aito motivaatio lopettaa ja elämänhallinta ja muut asiat sen verran reilassa, että siihen on ihan mahdollista pystyä?
Itse mietin aikoinaan pienen hetken korvaushoitoa, mutta
hyvin pienen hetken vain. Tulin äkkiä siihen tulokseen, että ei helvetissä. Ei mua hotsita ravata joka päivä klinikalla kytättävänä, kun otan lääkkeeni ja kuseskella purkkiin enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Ei sinänsä jossakin mestassa säännöllisesti käyminen, eikä edes se purkkiin kuseminen niin hirveää ole. Lähinnä tuossa vituttaisi se, että on jatkuvasti tilivelvollinen ja epäilyksen alainen(syyttä tai syystä, ei sillä väliä) tekemisistään ja menemisistään ja pitää ilmoittautua, kuin mikäkin koevapausvanki. Jos haluan lähteä viikoksi reissuun, lomalääkkeet pitää järkätä hirveällä ruljanssilla ties kuinka kauan etukäteen, eikä siltikään ole varmaa, että saa ne. Kyllä mä haluan, että mulla vapaus lähteä ex tempore vaikka Brasiliaan, jos huvittaa. Nykyään toki käytetään yhä enenevissä määrin sitä pitkävaikutteista injektiota, joka kantaa jopa kuukauden, eikä näin ollen ole rasitetta jatkuvasta klinikalla juoksemisesta, lomalääkkeiden säätämisestä tai epäilyksistä, että myisi lääkkeitään, mutta kyllä siinä silti on tietty pallo jalassa edelleen.
Olennaisin syy sille, miksi en mennyt korvaushoitoon oli kuitenkin se, että
mä halusin lopettaa sellaisen aineen käytön, johon oli tyystin kyllästynyt. Korvaushoidossa niin ei luonnollisestikaan tapahdu

. Pahimmillaan se johtaa vain pahempaa riippuvuuteen sellaisten kohdalla, joilla käyttöhistoriaa ei mitenkään pahasti ole päässyt kertymään.
No, tuossa aloituksessa ei puhuttu mun asioistani, mutta ihmettelen silti tätä nykymenoa, jossa korvaushoito tuntuu olevan ainut ja ensimmäinen "hoito" opioidiriippuvuuteen ihan ihmisen tilanteesta riippumatta

. Joissakin tapauksissa se on hyvä ja kaikille osapuolille paras ratkaisu, mutta aika paljon on myös niitä oppareihin sekaantuneita, jotka voisivat vallan mainiosti elää ilman.