Olet täällä

Mikä avuksi kun halu lopettaa käyttäminen katoaa?

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Mikä avuksi kun halu lopettaa käyttäminen katoaa?

ViestiKirjoittaja aaaaaaa » 4.10.2021 16:23:23

Ju55i päihdelinkin "läheisten tarinat" on täynnä noita naisia jotka on potkinu/potkimassa narkkarimiehensä pihalle, kannattaa lukea.

etkö sä saanu työpaikalta hoitoonohjausta työterveyteen? eikö ne seulo sua nykyään niin, että et voi käyttää? sanoisin, et sun tilaisuutes on mennä työterkkaan hoitoon asiasta ja ottaa kaikki apu vastaan mikä irti lähtee (katko/kuntoutus/seulat). harva vaan lopettaa yksikseen naisen takia, ainakaan lopullisesti.

ja mikä tossa on, että narkkari haaveilee hyvin usein perheestä ja on itse valmis semmosen perustaa vaikka käyttävänä ainaka "sit mä raitistun kun syntyy" tai viimeistään kun 1kk on oltu raittiina. 3v on joku maaginen raja, tee lapsia vasta kun olet 3v ollu raittiina
aaaaaaa
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 9.10.2021 05:08:56

aaaaaaa kirjoitti: mut musta se menee vähän naurettavaks käydä vuosia ryhmissä ja jatkaa käyttöö samalla. jotkut yksinäiset nistit ainaki yrittää just tota, parempi vaikka NA-kokous kun hengata yksin himassa mutta se on väärin

Väärin? Onko väärin käydä joulukirkossa ihan vain tunnelman vuoksi, jos ei kuulu kirkkoon, eikä usko jumalaan? Onko väärin käydä kuuntelemassa avoimen yliopiston luentoja silkasta mielenkiinnosta aiheeseen X, jos ei ole tarkoitus koskaan hakea oikeaan yliopistoon, saati valmistua sieltä?

Jos NA-paltsuun menee selvinpäin, eikä hehkuta siellä huumeiden käytön ihanuutta(Näin porukka kai yleensä tajuaa toimia), niin ei siellä käyminen ole keneltäkään pois, vaikka kyseisen henkilön raitistumismotivaatio olisi pahastikin hukassa. Itseään siinä korkeintaan kusettaa, mutta sitä addiktit tekevät jokatapauksessa usein muutenkin. Jotakin tarkoitusta NA:ssa käyminen tällaiselle ihmiselle palvelee ja ainahan se on mahdollista, että jonakin kauniina päivänä se "herätys" sieltä tarttuu matkaan.

Tietenkin jos on vuosia yrittänyt lopettaa kaman käytön NA:n avulla ja se ei ole auttanut mitään, on aiheellista miettiä, pitäisikö yrittää jotakin muuta konstia, mutta ei NA:ssa käymisessä siinäkään tapauksessa mitään väärää ole. Pienempi paha se kuitenkin on istua kerran viikossa tunti NA:ssa selvinpäin, kuin narkata sekin aika jossakin läävässä veturijengin kanssa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 15.10.2021 02:41:48

aaaaaaa kirjoitti:ja mikä tossa on, että narkkari haaveilee hyvin usein perheestä ja on itse valmis semmosen perustaa vaikka käyttävänä ainaka "sit mä raitistun kun syntyy" tai viimeistään kun 1kk on oltu raittiina.

Eiköhän siinä ole se ajatus, että lapsi on niin tärkeä ja suuri elämänmuutos, että se raitistaa vaikka väkisin. Joskus näin käykin, mutta valitettavan usein ei. Sitten siinä on yksi tyystin syytön kärsijä taas lisää :evil: .

Tunnen myös narkomaaneja, joille perheen perustaminen ei ole sillä tavoin ajankohtaista, että olisivat löytäneet sopivaa siippaa. Jossakin tulevaisuuden haaveissa se kuitenkin siintää. "Sitku mä lopetan narkkaamisen, mä haluan ainakin 2 lasta ja sun muut omakotitalot, farmarit ja kultaisetnoutajat". Uskon, että ovat ihan vilpittömiä näissä haaveissaan. Ainakaan mä en ole heidän kanssaan missään sellaisessa suhteessa, että heidän hyödyttäisi mulle ihan lämpikseen lörpötellä tuollaisia. Varmasti se on ihan aito unelma ja ideaali, mutta vielä ei halua tai pysty lopettamaan vetämistä. Kun ikää on kuitenkin jo +/- 40, alkaa aika käydä vähiin. Miehillä ei tietenkään homma kaadu biologiaan, vaikka ikää olisi vähän enemmänkin, mutta muutoin siinä voi olla kaikki vaihtoehdot jo aika käytetyt.

Samanlaista sitkuttelua ja mutkuttelua se tosin on monilla muillakin ihmisillä ilman päihdeongelmaa. Sitku mä saan rahaa säästöön/laihdun/vaihdan työpaikkaa/muutan/whatever. Koskaan asiat eivät kuitenkaan etene käytännössä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sauli-95 » 23.10.2021 18:43:21

Ei se koskaan noin vaan katoa. Jos on ollut esim. pitkään bentsokoukussa ja lopettanut niin aivojen bentsoreseptorit ovat aina tietynlaisessa valmiustilassa odottamassa.
Sauli-95
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Sauna