Olet täällä

Riippuvuus

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Riippuvuus

ViestiKirjoittaja Jokujossain » 9.4.2021 21:51:43

Valitettavasti joudun myöntää itselleni että mul on riippuvuus. Sekä pkv lääkkeisiin että alkoholiin. Kauhean vaikeaa myöntää :roll:
Mutta en pysty olemaan ilmankaan. Nukuttua en saa mitenkään ilman lääkettä, niin ollut jo vuosia. Ja alkoholismi viikoittaista. Aina juon kun on rahaa. Tiedän kyllä rajani, mitä en ylitä. Mutta se annos on saatava! En ole koskaan ennen hakenut apua. Kaipaan vertaistukea, en pysty mennä mihinkään ryhmään. Neuvoja?
Jokujossain
Miedosti panostava jäsen

Re: Riippuvuus

ViestiKirjoittaja Jokujossain » 9.4.2021 22:08:56

Kaipaan vertaistukea, etten olis niin yksin.
Jokujossain
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 11.4.2021 05:01:36

Millaista vertaistukea sinä sitten kaipaat? Että kaikillahan tällä foorumilla jonkinlainen riippuvuusongelma on. Ei tämä ole vittuilua. Vähän vain vaikeaa kommentoida, jos ihminen sanoo vain, että hänellä on riippuvuus alkoholiin ja lääkkeisiin kertomatta sen enempää, että tahtooko lopettaa käytön, keskustella yleisemmin riippuvuuden olemuksesta, haluaako vain ns. synninpäästökanavan itselleen vai mitä.

Alkoholin käyttö ei luonnollisestikaan lopu muutoin, kuin lopettamalla alkoholin käyttö. Jos et syystä tahi toisesta halua mennä A-klinikalle, lääkäriin, vertaistukiryhmään tmv., niin sitten on lopetettava ihan itsekseen. On sekin monelta onnistunut. Itse olen tullut siihen tulokseen, että alkoholin käyttö loppuu aikalailla sitten, kun on niin sanotusti juonut oman järvensä tyhjäksi. Paljon on juoppoja, jotka ovat kituneet viikkoja teholla pahan haimatulehduksen vuoksi, tehneet isomman tai pienemmän rikoksen alkoholin vaikutuksen alaisena, sössineet ihmissuhde-, työ- ja raha-asiansa aivan päin vittuja tai vaikkapa polttaneet talon maan tasalle sammuttuaan tupakan kanssa tai kesken kännikokkailun jne., eikä ryyppääminen ole noihin loppunut. Hetkeksi moiset vastoinkäymiset toki monesti säikäyttävät korkin kiinni, mutta kyllä se ennemmin tai myöhemmin taas aukeaa, kun aika kultaa muistot. Itse en ole lopettanut alkon litkimistä(Myönnän kyllä auliisti olevani alkoholisti. Vaikka juonkin nykyään verrattain harvakseltaan, niin riippuvuus se silti on ja ainakin fyysisen terveyden kannalta hyvin haitallista, mutta subjektiivisesti ajatellen en kärsi dokaamisestani mitenkään niin, että katsoisin aiheelliseksi tehdä sille jotakin), joten sinänsä olen huono tästä aiheesta puhumaan, mutta onpa tullut aika monia juoppoja katseltua. Niitä, jotka ovat lopettaneet ja niitä jotka ovat jatkaneet. Ensin mainittuihin pätee pitkälti tuo, että ovat vain lopullisesti kyllästyneet nimenomaan alkoholiin, eivät sen lieveilmiöihin.

Edit: Muiden huumausaineiden käytön olen lopettanut. Opioidit eivät enää antaneet mitään, ainoastaan heikensivät elämänlaatua ja kävivät vituttamaan. Piriä ei vain ole jostakin syystä tehnyt lainkaan mieli muutamaan vuoteen, vaikkei mikään mua estäisi sitä vetämästä. Se vain on nykyään EVVK. Noiden emmeiden kanssa kävi juuri tuo edellä mainittu, että kyllästyin niiden vaikutukseen. Enemmän ja vähemmän ikäviä lieveilmiöitä niiden käyttöön toki liittyi, mutta eivät ne lopulta käyttöä liikaa häirinneet. Ja ainahan lieveilmiöitä saa erinäisin kepulikonstein vähennettyä, vaikkei niistä tyystin eroon pääsisikään. Bentsodiatsepiiniriippuvuus on edelleen, mutta niiden käyttö on niin hyvin hallinnassa nykyisin, että olen tullut siihen tulokseen, ettei ainakaan toistaiseksi maksa vaivaa ryhtyä siihen maailman vaikeimpaan vieroittautumiseen.

Lääkkeiden käyttöä ei tietenkään kannata stopata seinään. Et tosin kertonut mistä lääkkeistä on kyse ja kuinka pitkällä historialla ja suurilla käyttömäärillä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 13.4.2021 06:38:11

Winston-84 kirjoitti:mutta onpa tullut aika monia juoppoja katseltua. Niitä, jotka ovat lopettaneet ja niitä jotka ovat jatkaneet. Ensin mainittuihin pätee pitkälti tuo, että ovat vain lopullisesti kyllästyneet nimenomaan alkoholiin, eivät sen lieveilmiöihin.

Aamen!
Mastodontti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pöllösetä » 13.4.2021 21:25:05

Jokujossain kirjoitti:Kaipaan vertaistukea, etten olis niin yksin.

Ja sitä saat täältä. Et ole yksin. Mutta kerro aluksi että mitä PKV-lääkkeitä käytät ja millaisilla annoksilla?
Pöllösetä
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Pöllösetä » 13.4.2021 23:35:06

Jokujossain kirjoitti:Valitettavasti joudun myöntää itselleni että mul on riippuvuus. Sekä pkv lääkkeisiin että alkoholiin. Kauhean vaikeaa myöntää :roll:
Mutta en pysty olemaan ilmankaan. Nukuttua en saa mitenkään ilman lääkettä, niin ollut jo vuosia. Ja alkoholismi viikoittaista. Aina juon kun on rahaa. Tiedän kyllä rajani, mitä en ylitä. Mutta se annos on saatava! En ole koskaan ennen hakenut apua. Kaipaan vertaistukea, en pysty mennä mihinkään ryhmään. Neuvoja?

Mä olen ihan samassa asemassa kuin sinä. Mutta koska olen nykyään työssäkäyvä ihminen niin olen oppinut pitämään turpani kiinni oikeassa maailmassa päihdeongelmista. Missään omalla terveysasemalla mistä kirjoitetaan PKV-respoja ei kannata mainita mitään mahdollisesta alko-ongelmasta tai lääkitys evätään ja saat lähetteen Järvenpään sossusairaalaan. Näin kävi mulle ennen juhannusta. Se oli hullu kandi ja olen raportoinut hänen toimintansa ylemmälle tasolle. Onneksi Suomessa ei vielä ole pakkohoitopäätöksiä niille ihmisille jotka tykkäävät ottaa muutaman kontin ja oluen lauantai iltaisin saunan jälkeen.
Pöllösetä
Miedosti panostava jäsen

Paluu Sauna