Olet täällä

Raskaana ja subutex riippuvainen

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Raskaana ja subutex riippuvainen

ViestiKirjoittaja Nainen1984 (poistunut käyttäjä) » 15.4.2021 19:23:34

Olen 37v 5 lapsen äiti,
Nyt olen käyttänyt subua 2,5 vuotta säännöllisesti ja sain tietää olevani raskaana, olen yrittänyt vähentää mutta ollut hankalaa googlettanut kaiken mahdollisen raskaus ja subutex mitä löytyisi, käytöstäni ei tiedä läheisistä kun mieheni ja muut käyttäjät. Mutta ei vanhemmat ei sisarukset ja pitkäaikaiset ystäväni monien vuosien takaa. Olen 11 vk raskaana ja 3.5 on ultra. Ollaan käyty jo yhdessä ultrassa koska oletin että olen pidemmällä kun olinkaan.
Huolettaa en tiedä mitä tehdä ?
Mulla menee myös kipulääke ja bentsoja panikkikohtauksiin. Tunnen olevani aivan yksin ja istun usein yksin tekis mieli kertoa jollekkin mutta pelkään menettäväni lapseni jotka asuu kanssani, 1 On jo aikuinen mutta teini poikia asuu kotona ja 10v poika. Elämme Perhe-elämää josta kukaan ei tiedä tätä puolta asiasta.
Nainen1984 (poistunut käyttäjä)

Re: Raskaana ja subutex riippuvainen

ViestiKirjoittaja Plinkin tiimi » 17.4.2021 12:50:17

Moikka!

Hienoa että pohdit päihteidenkäyttöäsi ja otat vakavasti tilanteen jossa olet, on varmasti raskasta kokea olevansa yksin noin haastavan tilanteen kanssa. Päihteitä käyttävien ihmisten raskauksista on olemassa paljon tietoa ja erityisosaamista löytyy esim. Helsingissä Hal-polilta (Huumeet, alkoholi ja lääkkeet poliklinikka) Hal-poliklinikka verkkosivut Tänne on mahdollista saada lähete oman neuvolan kautta.

Voit halutessasi olla myös yhteydessä Päihdelinkin neuvonta-palveluun josta saat yksilöllisempää neuvontaa ja ohjausta tilanteeseesi.

Ystävällisin terveisin Plinkin tiimi/Juha
Plinkin tiimi
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Taru A » 22.4.2021 13:24:04

Hei!
Olet tärkeän asian äärellä ja hienoa, että olet jo etsinyt itse paljon tietoa päihteiden vaikutuksesta raskauteen ja sisälläsi kasvavaan kohtuvauvaan. On todella hienoa kuulla, että olet jo yrittänyt vähentää subutexin käyttöä, jokainen pois jätetty annos on pois myös sisälläsi kasvavan vauvalta. Tilanteesi kuulostaa henkisesti vaikealta ja tunne siitä, että joutuu asiaa salailemaan ja että on asian kanssa aivan yksin, ei varmasti helpota oloasi. Päihteiden käytön lopettamiseen on mahdollista saada apua. Raskausaika on iso motivaatiotekijä saada päihteidenkäyttö kokonaan lopetettua ja se on mahdollista myös sinulle. Yksin se on kuitenkin vaikeaa, kuten kirjoititkin. Suosittelisin sinua rohkeasti ottamaan asia puheeksi neuvolassa, jotta pääset avun piiriin. Asuinpaikkakunnastasi riippuen vaihtelee hoidon järjestäjät, mutta isommissa sairaaloissa on erikseen palveluja raskaana oleville päihteitä käyttäville äideille, joissa kohtelu on empaattista ja ammattitaitoista. Ensi ja turvakodilla on Pidä kiinni -päihdekuntoutusta, joiden palvelut on tarkoitettu juuri raskaana oleville ja alle kolmivuotiaiden lasten vanhemmille. Sinun kuntoutumisella, päihteettömyydellä ja hyvinvoinnilla on iso merkitys myös isommille lapsillesi, myös aikuiseksi kasvaneelle lapselle. Koskaan ei ole liian myöhäistä ottaa apua vastaan. Et ole asian kanssa yksin, useat äidit ovat olleet saman haasteen edessä ja kuntoutuneet päihderiippuvuudesta ottaessaan apua vastaan. Se on myös tulevan lapsen etu.
Jos haluat saada rohkeutta asian puheeksi ottoon, suosittelen Me Vähentäjät -sivustolla olevaa vauvaperhe ja päihteet -Chat, joka on on auki arkipäivisin klo 14-18.
Siellä voit keskustella ammattilaisten kanssa: voit kysyä esimerkiksi päihteiden käytön vaikutuksesta raskauteen tai vauvaan, omasta tilanteestasi tai avun saamisesta. Siellä voit keskustella asiasta nimettömästi. Tässä linkki chattiin:
viewtopic.php?f=3&t=39081
Taru A
Lapsilähtöinen päihdetyö

ViestiKirjoittaja christina 73 » 28.4.2021 20:45:04

Heippa!
Tuo , että kirjoitit tänne anona on jo yksi askel eteenpäin. Olet myöntänyt,että ongelma on.'
Kun aloin odottamaan tota kuopusta olin ihan täysin kentällä. Olin kypsä siihen ja halusin lopettaa, odotin vaan sitä "syytäö" raitistua.

Rohkaisin mieleni ja kerroin neuvolassa , etttä mulla saattaa olla vähän ongelmia päihteiden käytössä. Tampereelle oli juuri avattu päiväperhon neuvola ja pääsin sinne. Lähdin korvaushoitoon n. 1kk päästä , kun tulin lähti esikoisen isä sinne. Lopetin betsot pikkuhiljaa.

Asuimme perhekuntoutuksessa, pääsimme kotiin odottamaan lapsen syntymää. Kun tyttö syntyi oli se jotain niin suloista. Näin lapsia viekkareissa ja ajattelin kuinka pahalta tuntuisi katsoa sitä tuskaa , jonka olit pienelle ihmiselle aiheuttanut. Olin todella onnekas, tytölle ei tullut viekkareita. Pääsimme viikon päästä kotiin.

Kertaakaan, ei kertaakaan mulle oo edes vihjailtu huostasta.
Pian toi täyttää 13v .
Voisiko se 12kk tiputus olla mahdollinen vaihtoehto? tai sitten ihan reilusti korvaushoitoon, Mä en olisi tässä, jos en olisi saanut olla alkuvuosia kh:ssa

Mutta oot äärettömän rohkea. Yritä saada voimia kertoa neuvolassa. Käyttö
tulee todennäköisesti ilmi kuitenkin synnytyksessä jja vauriot voi olla isompia, kun ei olla tiedetty ja osattu varautua.

En ole sossu , mutta uskon että jos olet rehellinen niin ei sulta lapsia pois viedä,
Jos olet Tamperelta tai ympäristökunnissa niin suosittelen tota päiväperhoa vahvasti.

Jos teidän paikkakunnalla on mahdollisuus käydä jossakin anonyyminä, niin lähde sellaisesta liikkelle.
Viis muista, sinä ja lapsesi olette nyt tärkeimmät!

todella paljon rohkeutta ja voimia avun pyytämiseen !
Nauti elämästä
christina 73
Miedosti panostava jäsen

Paluu Sauna