Kirjoittaja Winston-84 » 14.8.2021 04:26:08
^/^^ Jospa selvittelisit päätäsi tuosta itsesäälikännistä joskus edes sen verran, että jotenkin ymmärrät lukemasi. Aloittaja ei ollut juoksemassa autojen sekaan, vaan nimenomaan välttelee sitä.
Hyvin kirjoitat, Marmaduke ja voin samastua paljon noihin ajatuksiin.
Mä olen lopettanut joitakin riippuvuuksia(hitaat ja nopeat). Sitten olen edelleen koukussa toisiin. Alkoholia menee sellaisella semituurijuoppomeiningillä. Psyykkinen riippuvuus siihen on äärimmäisen vahva, vaikka mulla onkin selviä aikoja huomattavasti enemmän, kuin humalaisia ja tämä käy ilman suurempaa hampaiden kiristelyä ja kitkuamista. Benzojen käyttö on nykyään ollut jo pidempään hallinnassa sikäli, että annokset ovat tyystin lääkinnällisiä, ihan murto-osa siitä, mitä joskus aikoinaan, eikä mulla ole mitään himoa ko. troppien väärinkäyttöön. Ajatus siitä, että laskisin benzot nolliin ja ottaisin niitä korkeintaan joskus harvoin satunnaisen paniikkikohtauksen iskiessä tuntuu kuitenkin mahdottomalta. Tupakan vaihto sähkötupakkaan kävi ihan lennosta jo vuosia sitten, mutta sähkötupakasta luopuminen ei tule mieleenkään. Näitä en koe tällä hetkellä ongelmiksi, joille tarvitsisi akuutisti tehdä jotakin, vaikka tiedostan varsin hyvin, että etenkin alkoholin käyttöni on äärimmäisen haitallista silloin, kun korkki aukeaa.
Itse ajattelen, että vieroitusoireet ja niiden pelko(Tarkoitan myös pidempiaikaisia psyykkisiä elämä on pelkkää paskaa -vieroitusoireita) ja aineen himo eivät lopulta ole se vaikein rasti. Suurimmaksi kynnyskysymykseksi muodostunevat nämä identiteettiasiat. Käyttäjällä/addiktilla on käyttäjän/addiktin identiteetti ja oman identiteetin hylkääminen on tietenkin aivan hirveä asia. Siinähän on ihan tyhjän päällä ja tuuliajolla. Yhtälailla pätee niihin ihmisiin, joilla ei mitään riippuvuusongelmia ole. Eipä heidänkään ole helppoa muuttaa elämäntapaansa tuosta noin vain.
Joku voi olla täysin katuojassa ja itsekin vilpittömästi sitä mieltä, että ei ole mitään elämää tämmöinen. Silti ei nouse sieltä, vaikka sitä ei tarvitsisi edes omin avuin tehdä, vaan apua tultaisiin tuomaan suorastaan hopeatarjottimella. Koska MINÄ OLEN tällainen ja MINUN PITÄÄ elää ja toimia näin.
Totta kai kemiallisissa riippuvuuksissa fyysiset ja psyykkiset vieroitusoireet ovat ihan olemassa oleva tosiasia ja omalta osaltaan hankaloittavat muutosta. Monilla ihmisillä on kuitenkin ihan muunlaisia haitallisia tapoja toimia, joiden kanssa hakkaavat päätään seinään loputtomiin. Kärsivät itse tilanteestaan ja tietävät kyllä, miten toimia toisin. Käytännössä siitä tutusta helvetistä lähteminen vain ei onnistu, vaikka se haaveissa siintäisikin.