Kun on tarvinnut hoidattaa julkisessa terveydenhuollossa vaikkapa katkennut koipi, mätä hammas, korvatulehdus, ihomuutoksen tutkiminen tmv. somaattinen "normivaiva", palvelu on 90 %:sti ollut hyvää ja asiallista. Totta kai joskus harvoin kohdalle on osunut joku työhönsä ja elämäänsä totaalisen kyllästynyt lääkäri/hoitaja, joka on ollut tyly ja suorastaan vittuillut tai sitten muuten vain ihan pihalla oleva tapaus. Näitä nyt mahtuu se tietty pieni prosentti jokaiseen ammattiryhmään ja todennäköisesti ovat yhtä vittumaisia tasapuolisesti kaikille potilaille. Silloin kun olen ollut sairaalassa ihan päihteiden käytöstä johtuen(esim. katko, päivystyksessä övereiden vuoksi), kohtelu on ollut myös pääasiassa ihan asiallista. Jos olen itse alkanut riehua tai muutoin vain heittäytynyt hankalaksi päivystyksessä, palvelu ei enää niin lämmintä olekaan ollut, mutta siitä saan syyttää ihan itseäni.
Kun mennään psykiatrian puolelle(Siitä mulla on kokemusta huomattavasti enemmän, kuin somaattisten vaivojen puolesta) kokemukset ovatkin jo paljon huonompia. Juuri tuo pompottelu tuli harvinaisen tutuksi: Kunnallisessa MTT:ssä/psyk.polilla sanottiin, että me ei voida hoitaa sua, koska sulla on päihdeongelma, mene A-klinikalle hoitamaan se ensin pois. A-klinikalla sanoivat, että me ei voida hoitaa sua täällä, koska olet niin pahasti mielenterveysongelmainen, hae apua siihen. Siinä sitten ravasin kahden puljun väliä saamatta kummastakaan mitään kunnollista apua. Mielisairaalaan tietenkin pääsin, kun tilanteet eskaloituivat psykoottisiksi. Välillä mielisairaalajaksoista oli apua, jos sattui kohdalle hyvä omahoitaja. Välillä ne olivat pelkkää ihmisen säilömistä. Lähinnä poltettiin tupakkaa muiden hullujen kanssa. Oli siinäkin usein ihan hyvä vertaistukimeininki, mutta ei se ihan riittävää apua ollut sellainen tupakkahuoneterapia.
En syytä niinkään ketään yksittäistä psykiatria(Toki niissäkin oli niitä, joiden kanssa menivät sukset ristiin varsin lahjakkaasti), vaan ennemmin tätä yleistä ajattelumallia, että päihde- ja MT-ongelmat ovat tyystin toisistaan erillisiä asioita. Noinhan se ei ole, vaan päinvastoin; hyvin usein kulkevat käsikädessä ja tämän pitäisi olla jo kaikille ja etenkin ammattilaisille varsin selvää. Resurssipula tulee myös vastaan. Vaikka julkisella varmasti onkin shrinkkejä, joilta löytyy ymmärrystä ja halua auttaa, niin eipä niillä ole suuriakaan mahdollisuuksia alkaa vetää omaa sooloaan.
Mä ratkaisin lopulta tämän pompotteluongelman painumalla yksityiselle psykiatrille. Sieltä sain apua ja pääsin terapiaan päihdeongelmastani huolimatta. Kummasti se terapia auttoi myös pahimman päihdeongelman suitsimiseen kaiken muun lisäksi. Ymmärrän tietenkin hyvin, että kaikilla ei ole mahdollisuuksia yksityislääkäriin.
Kimurantti kirjoitti: Esimerkiksi kun kodittamana ja narkatessa sairastuin keuhkokuumeeseen ja hakeuduin lääkäriin niin lääkäri diagnosoi keuhkokuumeen, määräsi antiobiootit ja ohjasi kotiin lepäämään. Minä siinä mietin että mihin hemmetin kotiin, kun ei semmoista ole.
Niin, en tuossakaan syyttäisi kyseisen lääkärin vittumaisuutta ja asennevammaa(Tokikaan en ollut paikalla, enkä tiedä, miten asiansa esitti). Ei tavallisella TK-lekurilla ole ammatillista osaamista ja yleensäkään resursseja ryhtyä järjestelemään jonkun asunnottoman elämää kuntoon. Terveysasemilla ramppaa päivät pitkät kaikenlaisista elämänhallintaongelmista kärsiviä ihmisiä ja jos lääkäri ryhtyisi hoitamaan niitä, ei sille jäisi aikaa kirjoittaa ensimmäistäkään antibioottireseptiä. Lähinnä vika on systeemissä, jossa tosiaan kaikki palvelut ovat hajallaan eri luukuilla. Terveysasemilla voisi olla jonkinlainen sosiaalityöntekijän päivystys, jonne voisi mennä näiden muiden ongelmiensa kanssa sen jälkeen, kun lääkäri on hoitanut sen vaivan X. Saa nähdä, miten sote-uudistus lähtee tässä asiassa rullaamaan. Epäilen, ettei kovin hyvin, mutta ainahan sitä on kiva yllättyä positiivisesti.
Suomalainen julkinen terveydenhuolto on yleensä hyvää ja sitä kyllä saa. Ongelma on tietty jäykkyys ja tehottomuus siinä,
miten hoidetaan. Tämä koskee kaikkia potilasryhmiä, ei pelkästään päihdeongelmaisia. Toki myönnän, että tietyt ihmiset jäävät jalkoihin huomattavasti herkemmin, kuin toiset.