Olet täällä

Voiko amfetamiinia käyttää hallitusti?

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Voiko amfetamiinia käyttää hallitusti?

ViestiKirjoittaja Tofuliini » 4.10.2021 10:38:44

Olen nyt 40-v ja käyttänyt huumeita n. 20-vuotiaasta saakka. Eihän sitä tietenkään tiedä, millaista elämä olisi ollut ilman huumeita (ehkä vielä parempaa), mutta koen kuitenkin olevani aika onnellinen ja etuoikeutettu tässä elämässä, koska olen saanut siltä niin paljon hyvää ja asiat tuntuvat olevan hyvin. Parisuhde, lapset, koira, vauraus, kiinnostava työ, harrastukset. Olen kuitenkin huolissani huumeiden käytöstäni. Tiedän, että huumeet ovat vaarallisia ja tuhoavat ihmisiä. Ihanteeni olisi olla käyttämättä huumeita (mukaan lukien alkoholi) ollenkaan. Siitä huolimatta ne täyttävät elämässäni puuttuvan palan ja siksi jatkan käyttämistä. Halusin kysyä mielipiteitä, tunteeko kukaan elämässään yhtään amfetamiinin käyttäjää, jolla pitempiaikainen käyttö on ollut elämänvaihe ja pysynyt hallinnassa? Kysyn amfetamiinista, koska se on se huume, josta olen eniten huolissani, koska olen viime vuosina käyttänyt sitä vähemmän satunnaisesti kuin muita juttuja. Eli viimeiset 4 vuotta olen käyttänyt niin, että vuodessa menee n. 10-15 g sitä kamaa. Keskimäärin käytän siis noin kerran kuukaudessa, mutta niin, että joskus useamman kerran kuukaudessa ja joskus taas pidän 2-3 kuukauden tauon. Käytän yleensä 2-4 päivän putkissa syömällä tai snorttaamalla. Jossain vaiheessa käyttöä (3. - 4. päivänä) en enää tunne sitä pöhinää, jota haen käytöllä ja olo alkaa olla niin epämiellyttävä, että en enää halua käyttää ja lopetan. Silloin kun käytän, nukkuminen kyllä kärsii, mutta onnistun kyllä nukkumaan jotenkin, kun en käytä klo 16:n jälkeen etenkin syömällä. Syön vähemmän ruokaa, mutta riittävästi ja terveellisesti. Silloin kun käytän amfetamiinia, käytän myös enemmän alkoholia ja poltan tupakkaa, mikä tekee olon entistä huonommaksi ja se on mielestäni yksi pahimmista sivuvaikutuksista. Tiedän, että minulle ei ole hyväksi käyttää ja tavoitteeni on päästä huumeista (ja alkoholista) eroon ja mietin asiaa paljon ja mm. keskustelen näistä asioista psykologin kanssa. Tästä kaikesta huolimatta en koe huumeiden, ei edes alkoholin tai amfetamiinin vaikuttaneen elämääni tuhoisasti tai dramaattisesti. Halusinkin siis kysyä, onko sellainen polku raittiuteen olemassa, joka kulkee pitempiaikaisen (joitakin vuosia) hallitun käytön kautta, jonka aikana tehdään työtä kasvamisen ja itsensä tuntemisen eteen? Ymmärrän, että kaikki on yksilöllistä ja käyttämällä huumeita ja alkoholia otan aina riskin, mutta halusin kuitenkin kuulla ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä asiasta ehkä vain uteliaisuuttani.
Tofuliini
Miedosti panostava jäsen

Kaikki polut ovat avoinna

ViestiKirjoittaja Mastodontti » 4.10.2021 13:16:31

Tofuliini kirjoitti: Halusinkin siis kysyä, onko sellainen polku raittiuteen olemassa, joka kulkee pitempiaikaisen (joitakin vuosia) hallitun käytön kautta, jonka aikana tehdään työtä kasvamisen ja itsensä tuntemisen eteen? Ymmärrän, että kaikki on yksilöllistä ja käyttämällä huumeita ja alkoholia otan aina riskin, mutta halusin kuitenkin kuulla ihmisten kokemuksia ja mielipiteitä asiasta ehkä vain uteliaisuuttani.

Tottakai on olemassa. Mutta kaikki on tosiaan hyvin yksilöllistä..

Eniten itse olisin sinun housuissasi huolissani sen amfetamiinin laadusta (sekä tietysti myös alkoholin ja tupakoinnin satunnaisista sekä pidempiaikaisista haitoista) mikäli käytät erilaisia arveluttavia katupulvereita.

Monesti kun ne laittomat stimulantit tuppaavat olemaan aikas jatkettuja ja mukana usein ihan muitakin psykoaktiiveja (esim. metamfetamiinia tai erilaisia hyvin vaarallisia tutkimuskemikaaleja) kuin sitä varsinaista puhdasta amfetamiinia.

Nähdäkseni sinun tulisi kyetä paikantamaan ja analysoimaan miksi douppaaminen juuri sinulla täyttää jonkun "puuttuvan palan" ja voiko sen palan korvata/vaihtaa johonkin muuhun järkevämpään juttuun tai jopa poistaa kokonaan.

Ps. Ja kyllä tiedän ihmisiä joilla amfetamiinin käyttö on ollut hyvin maltillista ja se on jäänyt vain yhdeksi sivupoluksi elämässä eri syistä. Suurinosahan ihmisistä ylipäätään ei jää koukkuun käyttämiinsä aineisiin ja täten nämä douppitouhut jäävät ihan itsestään pois kun elämässä tilalle tulee taas jotakin ihan muuta.
Mastodontti
Vahvasti panostava jäsen

Re: Voiko amfetamiinia käyttää hallitusti?

ViestiKirjoittaja Takapöydän vävyehdokas » 4.10.2021 20:02:16

Abra-Setä kirjoitti:Takapöydän Vävyehdokaasta tuli hyvin aggressivinen kun se oli vetänyt spiidiä ja alkoa. Se riehui täällä nukkumatta 24/7 mania tilassa ja postasi rasistia kuvia Iinalle.

Hei vaan. En ole luojan kiitos koskaan asunut Mansessa, saati valvonut monta viikkoa. Alkoakaan en ole käyttänyt juurikaan aikuisiällä. Piriä toki tuli vedettyä liki 20v. Mukavaa puuhaahan se on työnarkomaanille, enää ei jaksa. On elämässä muutakin, kuin työ, raha ja urheilu
Takapöydän vävyehdokas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 5.10.2021 06:12:42

Amfetamiinia on mahdollista käyttää hallitusti. Ihan niin kuin alkoholia, kannabista ja jopa heroiinia. Kuinka helppoa ja yleistä se sitten on, onkin asia erikseen. Lopulta tuo riippuu siitä, kuinka herkkä ihminen on addiktoitumaan. Etukäteen on mahdotonta tietää, kuka jää pahaan koukkuun ja kuka ei. Myös silloin liikutaan vaarallisilla vesillä, jos päihteitä käyttää hoitaakseen/turruttaakseen ongelmiaan.

Tunnen ihmisiä, jotka käyttävät huumeita(amfetamiinia, essoja, kannabista, LSD:tä...) satunnaisesti juhliessaan. Ovat ihan yhteiskuntakelpoisia ja ainakin näennäisesti ongelmattomia taviksia, joilla ei ole riippuvuutta. Huumeet ovat heille tosiaan satunnaista hupia ja pääasiassa mielenkiinto on ihan muissa asioissa. Monilla ihmisillä vain on halu päihdyttää itsensä joskus, koska se on hauskaa. Ei sitäkään pidetä yleisesti mitenkään ihmeellisenä, jos jengi vetää kännit esim. vapun, juhannuksen tai pikkujoulujen kunniaksi.

Sinun tilanteessasi, Tofuliini, en olisi kovinkaan huolissani siitä, että homma lähtee luisumaan vaikeaan riippuvuuteen ja piikki hihassa ojanpohjalla -päihdehelvettiin, kun käyttöäsi on kestänyt jo parikymmentä vuotta ja se on pysynyt kaiken aikaa(?) hyvin hanskassa. Jos ja kun asia itseäsi kuitenkin häiritsee, niin silloinhan se on sinulle jonkinasteinen ongelma, jolle pitäisi tehdä jotakin. No, kerroitkin käyväsi psykologilla asian tiimoilta. Toisaalta, jos ihminen ei itse koe päihteiden käytön elämäänsä mitenkään kummemmin haittaavan avun hakeminen ei yleensä juurikaan hyödytä. Ihan hyvä kuitenkin, että käyt näistä asioista juttelemassa ammattilaiselle, jos se jotakin tarkoitusta sulle palvelee.

Dontti jo mainitsikin noista riskeistä, joita katupiriin voi nykyään liittyä. Ne kannattaa ottaa ihan vakavasti.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Takapöydän vävyehdokas » 5.10.2021 07:22:24

Jos aloittajan käyttö on oikeasti 10-15g, eikä yhtä soittoa tuota pussia tyhjennä, niin minkäänlaista ongelmaa ei ole, eikä muodostu.

Nuo Dontin ohjeet jatkeista toki olivat aiheelliset, mutta eivät kyllä aivan ajantasaiset. Erilaisilla rc-stimuilla jatkettiin piriä, silloin kun niitä sai helposti maahan eivätkä ne maksaneet juuri mitään. Nämä olivat pyöreästi vuodet 2005-2013. Nykyään jotkut pv-analogit maksavat satoja euroja gramma kadulla, eikä niitä oikeasti juuri edes liiku. Tietenkään niitä ei siis sotketa mihinkään 25€/g lähiöjauhoon. Metaa taas on vatkattu useimpiin eriin jo ennen Suomea, joten vaikea siltäkään on välttyä. Tosin ne määrät ovat yleensä hyvin pieniä, eli eivät kovin haitallisia. Kunhan saadaan surkeaan, pilalle poljettuun Baltian sulfaattiin edes vähän hönkää.
Takapöydän vävyehdokas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Tofuliini » 5.10.2021 08:18:01

Kiitos vastauksista! Oli kiinnostavaa lukea toisten ajatuksia ja kokemuksia. Tunnen saavani niistä myös jonkinlaista vertaistukea. Mulla on nyt alkanut yksi näistä mun raittiusjaksoistani ja aina kun elän sellaista, mietin, että mitä jos nyt lopettaisin kokonaan. Pakkohan se on jossain vaiheessa lopettaa, jos haluaa pysyä terveenä vanhaksi asti. Jotenkin tuntuu monessa muussakin asiassa kuin huumeissa, että muutosta on mahdoton saada aikaan pakottamalla itseään mihinkään. Ja kun tämä huumeiden käyttö ei aiheuta isompia ongelmia toistaiseksi, kiinnostus pysyy yllä. Käyttö pitäisi kuitenkin lopettaa ennnen kuin alkaa tulla ongelmia ja se vaatii jonkinlaista asennemuutosta. Mä ajattelen, että sellainen asennemuutos edellyttää aika paljon pohdintaa ja mm. psykologin kanssa puhuminen on osa sitä työtä, kuten myös tänne kirjoittaminen.
Tofuliini
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Takapöydän vävyehdokas » 5.10.2021 16:00:55

Sammakopentu kirjoitti:
Takapöydän vävyehdokas kirjoitti:
Abra-Setä kirjoitti:Takapöydän Vävyehdokaasta tuli hyvin aggressivinen kun se oli vetänyt spiidiä ja alkoa. Se riehui täällä nukkumatta 24/7 mania tilassa ja postasi rasistia kuvia Iinalle.

Hei vaan. En ole luojan kiitos koskaan asunut Mansessa, saati valvonut monta viikkoa. Alkoakaan en ole käyttänyt juurikaan aikuisiällä. Piriä toki tuli vedettyä liki 20v. Mukavaa puuhaahan se on työnarkomaanille, enää ei jaksa. On elämässä muutakin, kuin työ, raha ja urheilu

Mä olen erehtynyt henkilöstä. Mutta about 7-8 vuotta sitten täällä tosiaankin oli yks piripää ravintola bodari poke Mansesta joka terrorisoi ja trollasi etenkin Iinaa rasistisella kuvamateriaalilla. Hän oli myös Johnny Thunders fani, niin oletin että se olit sinä. Anteeksi väärinkäsityksestä.

Edelleen, en ole eläissäni päivääkään Mansessa asunut, hyvin hätäisesti käynyt. Luojalle kiitos tästä. Trollaus on vahva osa Saunaa, jatkathan sinäkin tuota perinnettä. Iina taisi lopulta seota, vaahtosi täällä kuinka kehitysmaissa on toimivampi lastensuojelu ja kehittyneemmät kasvatusmetodit, kuin Lännen rikkaissa teollisuusmaissa. Jotain tämän tyylistä narkomaaneille tyypillistä lopun aikojen sulamista. Ehkä hänellä on kaikki kunnossa, toivotaan näin
Takapöydän vävyehdokas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Eazy » 10.10.2021 01:50:20

Sanoisin että Ei voi.. Taino itse en tunne yhtäkään kohtuukäyttäjää. Eräs tuttu käyttää aika reilusti amfea, hän on ainoa jonka tunnen joka ei ole myynyt sieluaan amfetamiinille, eli hänestä ei ole tullut rotta joka rottailee ja myy vaikka kuolleen mummonsa seuraavista fixeistä, tai no hän ei käytä intravenöösisti amfea, tiedä sitten onko sillä vaikutusta asiaan.
Hollywood Holocaust
Eazy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Takapöydän vävyehdokas » 10.10.2021 05:26:40

Eazy kirjoitti:Sanoisin että Ei voi.. Taino itse en tunne yhtäkään kohtuukäyttäjää. Eräs tuttu käyttää aika reilusti amfea, hän on ainoa jonka tunnen joka ei ole myynyt sieluaan amfetamiinille, eli hänestä ei ole tullut rotta joka rottailee ja myy vaikka kuolleen mummonsa seuraavista fixeistä, tai no hän ei käytä intravenöösisti amfea, tiedä sitten onko sillä vaikutusta asiaan.

Sinulla on kapea otanta. Piriähän nyt vedetään niin kaikenlaisissa piireissä, porukoissa ja yhteiskuntaluokissa, että valtaosa käyttäjistä on täysin tavallisia kansalaisia. Nämä sielunsa myyneet rotat ovat vaan se näkyvä ja kuuluva jäävuoren huippu
Takapöydän vävyehdokas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja psychicharmony » 8.11.2021 22:43:39

Itse käytän 1-3 kertaa vuodessa. Kaveripiirissä monet vielä vähemmän. Eli väitän että voi. Otanta on suppea ja kokemuspohjainen :D . Ennen käyttö oli joka viikkoista ja muutamien päivien putkia. Nykyään valvon sen yön silloin tällöin harvakseltaan puuhaillen mieluisia juttuja. En koe että olis kyllä mitenkään mahdotonta luopua niistäkään.
psychicharmony
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Purple Haze » 17.11.2021 21:07:11

Kyllä varmasti voi. Itse olen käyttänyt amfetamiinia arkisin päivittäin yli tuon 20 vuotta. Käyn töissä sen avulla ja viikonloppuisin on yleensä taukopäivät. Onnekseni pystyn käyttämään amfetamiinin puhtainta muotoa, dexamfetamiinia, joka on lääketehtaan tekemää laatukamaa.
Tuo moska mitä kaduilla myydään amfetamiinina, en koskisi ollenkaan. Siinä on yleensä kaikkea muuta kuin sitä itseään, eli jatkettu pesupulverilla, rotanmyrkyllä ja ritaliinilla..
Itselläni on amfetamiinista vain hyviä kokemuksia. Pääsin aikanaan sen avulla ylipainosta eroon ja olenkin liikkunut sen avulla alusta lähtien säännöllisesti. Lisäksi sen avulla loppui alkoholin liikakäyttö ja olenkin nyt paljon terveempi, kuin olisin ilman sitä. Käytän sitä oraalisesti.
Tämä siis pitkän kokemuksen tuoma mielipide minun kohdallani.
Epäilen kaikkea mikä liikkuu - ja varsinkin sitä mikä ei liiku!
Purple Haze
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja AnaniasHurmos » 18.11.2021 19:29:02

Miksi ei voisi? Periaatteessa kaikkia huumeita voi käyttää hallitusti, hallitsemattomasti tai suurpiirteisesti (siltä väliltä). Olen käyttänyt huumeita 13-vuotiaasta lähtien ja koska minulla on mittarissa jo 68 vuotta, se tarkoittaa että minulla on 55 vuoden kokemus käytöstä. Nuorena käyttöni oli runsasta, mutta iän mukana se väheni. Käytin jonkin aikaa huumeita myös suonensisäisesti, mutta lopetin sen kokonaan jo vuosia sitten.

Nykyään käytän diagnosoidun ADDni vuoksi amfetamiinia. Se vähentää oireilun tehokkaasti. Käytän sitä siis lääkkeenä, eli otan annokseni aamuisin. En ota toista annosta, koska haluan nukkua yöni. Olen kärsinyt unettomuudesta koko ikäni, ja jos uni ei tule, poltan kannabista, mikä antaa huomattavasti terveemmän unen kuin rauhoittavat pamit yms lääkkeet. Muita huumeita käytän aniharvoin. Pidän kyllä LSD:stä ja MDMA:sta, mutta eivät sovi arkeen.

Monet kauhistelevat käyttöäni, mutta ne ihmiset, jotka eivät käytöstäni pitävät minua normaalina kansalaisena. Vaihtaisin amfetamiinin mielelläni adhd-lääkkeisiin, mutta kynnys on asetettu minulle liian korkealle. Lääkäreille ja neurologeille on annettu THL:sta tai Valvirasta tiukat ohjeet. Saadakseni laillisen lääkityksen minun pitäisi olla 3-6 kk käyttämättä mitään. En ymmärrä miksi lääkitystä ei voida määrätä suoraan alkavaksi. Puhtaita seuloja (tietysti miinus adhd-lääke) voi antaa lääkityksen alkamisen jälkeenkin. En halua oireilla puolta vuotta loppuelämästäni vain siksi, että saisin minulle kuuluvan lääkityksen.
Elämä parasta huumetta? Sehän on vaarallisin huume - muista huumeista voi selvitä hengissä.
AnaniasHurmos
Miedosti panostava jäsen

Paluu Sauna