^ Ei olisi saanut tehdä salaa, mutta miten tuo käytännössä on mahdollista? Kai ihminen yleensä huomaa, jos työnnetään pissapurkki kouraan ja käsketään kusemaan siihen? Itse olisin ainakin siinä tilanteessa kysynyt, että mitä varten tämä on. Eri asia tietysti, jos varta vasten olen hakeutunut terveydenhuoltoon kusemaan purkkiin esim. virtsatieinfektioepäilyksen vuoksi. Niin joo, ja on joitain tilanteita, joissa seulottavalta ei tarvita suostumusta huumeseulaan(Nämä tosin lähinnä rikosseuraamusolosuhteissa), mutta kyllä henkilö silloinkin yleensä on tietoinen siitä, minkä vuoksi sinne purkkiin pitää kusta.
Aloittajalle: Ihan Suomen laista löytyvät lakipykälät. Finlex auttanee hyvin alkuun, kun sulla näemmä netti toimii. Minä en nyt jaksa haeskella sellaisia. Ihan sama mitä laki sanoo, ei huumeseuloja edelleenkään katsota verestä tuollaisissa ajokorttiseurantahommissa. Ei siitä ole mitään hyötyä, paitsi akuutin päihtymystilan selvittämisessä. Jos menet PEth-arvoa tutkituttamaan ja mellastat mennessäsi, kuinka teillä ei ole oikeutta ottaa huumeseuloja asiasta kertomatta, ne pian laittavatkin lisäksi kusiseulat muiden huumeiden varalta. Aina ei ole fiksua tiedottaa suureen ääneen omista oikeuksistaan

.
Edit: Kirjoittelin vähän läpiä päähäni. Huumeita on mahdollista seuloa myös verestä muutoinkin, kuin päällänsä olevan päihtymystilan aikana. Käytännössä tuota ei kuitenkaan tehdä normiseulonnoissa, koska virtsasta seulominen on hitosti helpompaa, luotettavampaa ja luonnollisestikin halvempaa.