Olet täällä

Huumeseula verestä potilaalle ilmoittamatta

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Huumeseula verestä potilaalle ilmoittamatta

ViestiKirjoittaja Systeemin rattaissa » 25.1.2022 02:28:56

Kuulin että mistään kokeesta ei tutkita huumausaineita ilman, että henkilölle ilmoitetaan testistä hyvissä ajoin. Olen osallistumassa ajokykyseurannan verikokeisiin, joissa mitataan alkoholin kulutusta (b-peth) ja maksa-arvot sekä pieni verenkuva.

Onko siis totta että antamastani verinäytteestä ei voida seuloa huumaus- tai lääkeainejäämiä ilman, että siitä minulle ilmoitetaan? Allekirjoittamassani sopimuksessa ei lukenut

että näin tultaisiin tekemään, mutta en ole mennyt asiasta ihan takuuseen...
Systeemin rattaissa
Miedosti panostava jäsen

Re: Huumeseula verestä potilaalle ilmoittamatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.1.2022 06:55:47

Huumeseulaa ei saa ottaa ihmiseltä tälle etukäteen siitä ilmoittamatta. Tai toki kaikki on aina mahdollista, mutta siis lain mukaan ei saa. Toisekseen huumeita ei juurikaan hyödytä seuloa verestä, ellei henkilö ole akuutisti aineen X vaikutuksen alaisena. Huumeseulat tutkitaan virtsasta.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Systeemin rattaissa » 25.1.2022 12:59:21

Winston-84 kirjoitti:Huumeseulaa ei saa ottaa ihmiseltä tälle etukäteen siitä ilmoittamatta. Tai toki kaikki on aina mahdollista, mutta siis lain mukaan ei saa. Toisekseen huumeita ei juurikaan hyödytä seuloa verestä, ellei henkilö ole akuutisti aineen X vaikutuksen alaisena. Huumeseulat tutkitaan virtsasta.

Miten löytäisin tämän lakipykälän jossa kerrotaan asian olevan näin?
Systeemin rattaissa
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja paukkis » 19.2.2022 14:52:01

Multa on otettu ainakin kerran U-huumeseula ilman mitään lupia ja edes ilmoittamatta. Luin asiasta vasta paljon myöhemmin epikriisistäni. En viitsinyt alkaa siitä rähinöimään, kun asialla ei ollut mulle merkitystä, mutta munkaan mielestä sitä ei olisi saanut tehdä "salaa".
-mittani verran kasvaa jos voin, mittani verran taas soin-
paukkis
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 20.2.2022 04:46:28

^ Ei olisi saanut tehdä salaa, mutta miten tuo käytännössä on mahdollista? Kai ihminen yleensä huomaa, jos työnnetään pissapurkki kouraan ja käsketään kusemaan siihen? Itse olisin ainakin siinä tilanteessa kysynyt, että mitä varten tämä on. Eri asia tietysti, jos varta vasten olen hakeutunut terveydenhuoltoon kusemaan purkkiin esim. virtsatieinfektioepäilyksen vuoksi. Niin joo, ja on joitain tilanteita, joissa seulottavalta ei tarvita suostumusta huumeseulaan(Nämä tosin lähinnä rikosseuraamusolosuhteissa), mutta kyllä henkilö silloinkin yleensä on tietoinen siitä, minkä vuoksi sinne purkkiin pitää kusta.

Aloittajalle: Ihan Suomen laista löytyvät lakipykälät. Finlex auttanee hyvin alkuun, kun sulla näemmä netti toimii. Minä en nyt jaksa haeskella sellaisia. Ihan sama mitä laki sanoo, ei huumeseuloja edelleenkään katsota verestä tuollaisissa ajokorttiseurantahommissa. Ei siitä ole mitään hyötyä, paitsi akuutin päihtymystilan selvittämisessä. Jos menet PEth-arvoa tutkituttamaan ja mellastat mennessäsi, kuinka teillä ei ole oikeutta ottaa huumeseuloja asiasta kertomatta, ne pian laittavatkin lisäksi kusiseulat muiden huumeiden varalta. Aina ei ole fiksua tiedottaa suureen ääneen omista oikeuksistaan :wink: .

Edit: Kirjoittelin vähän läpiä päähäni. Huumeita on mahdollista seuloa myös verestä muutoinkin, kuin päällänsä olevan päihtymystilan aikana. Käytännössä tuota ei kuitenkaan tehdä normiseulonnoissa, koska virtsasta seulominen on hitosti helpompaa, luotettavampaa ja luonnollisestikin halvempaa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja paukkis » 11.4.2022 15:54:53

Winston-84 kirjoitti:^ Ei olisi saanut tehdä salaa, mutta miten tuo käytännössä on mahdollista? Kai ihminen yleensä huomaa, jos työnnetään pissapurkki kouraan ja käsketään kusemaan siihen?.

Niin no...olin aivan kamoissa ja jkv kännissäkin, kun näyte otettiin. En muista, että minulle olisi kerrottu, että "nyt otetaan liraus kusta huumeseulaa varten" ja tuskin sanoivatkaan. Epikriisissä vain luki jälkeenpäin "ambulanssi tuo, vaimo herännyt yöllä, kun pukenut vaatteita päälleen, on sekava, puhe epäselvää, vahva epäily huumeiden käytöstä. Otetaan u-huumeseula ja pot.tarkkailuun".
Eli seula on kyllä otettu,mutta mistään mun tiedoista ei kuitenkaan selviä, mitä siinä testissä on näkynyt. Lienevätkö tehneet homman vähän kuin salaa ja pitäneet omana tietonaan, mikä oli testin tulos. Mene ja tiedä, mulle ei vaan koskaan selvinnyt tämä juttu.
paukkis
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna