Olet täällä

Nykyinen korvaushoito vs vanha hyvä

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Nykyinen korvaushoito vs vanha hyvä

ViestiKirjoittaja Markku777 » 15.2.2022 12:56:39

Onko kukaan muu tehnyt sitä valintaa, että vaikka on koitettu pakottaa ottamaan buvidal-injektio, niin on jatkanut tableteilla ja saa nyt siitä sitten kärsiä? Itse oon ollut xonella hoidossa 7 vuotta, siitä viimeiset reilut 6,5v oon hakenut lääkkeet kerran viikossa, ensin klinikalta ja sitten reilut 5v apteekista. Mulla ei ole yhtään rikettä koko ajalta. En ole oheiskäyttänyt kertaakaan, ja ottanut joka lääkkeen ajallaan ja oikealla annoksella. Olen tässä ajassa perustanut perheen, ja ollut viimeiset 2,5 vuotta samassa duunissa ja elämä oli mallillaan. Monella pitkään hoidossa olevalla kaverilla meni hommat ihan vituiksi kun vaihtoivat injektioon. Olen perustellut päihdehuoltoon että miksi en halua vaihtaa, olen lapseni yh ja minulla ei ole varaa alkaa mokailemaan.
Tämä jokapäiväinen lääkkeen hakeminen on tuhonnut työni, mielenterveyteni ja vienyt koko haluni elää. Minulla on aina ollut loistava hoitomotivaatio, nyt se on olematon. Jos minulla ei olisi lasta, niin antaisin mennä vaan, lopettaisin koko hoidon. Joissain paikoissa haetaan edelleen lääkkeet kerran viikossa tai esimerkiksi 2xviikko. Silti minulle on sanottu, että kyseessä olisi valtakunnallinen direktiivi. Metadonilla olevat hakevat lääkkeensä edelleen kerran viikossa. Olen jo harkinnut siihen vaihtamista, että saisimme jatkaa elämää rauhassa ja saisin tehdä töitä ja olla normaali veronmaksaja. Kuitenkin vaihto vahvempaan lääkkeeseen ei houkuttelisi, kun bupren hoitovaste on ollut hyvä ja olen sillä koko elämäni saanut kuntoon. En tiedä mitä haen tällä, ehkä sitä, että edes joku tajuaisi miten suuri valta lääkäreillä meihin korvaushoidossa oleviin potilaisiin on, ja että miten se ei menekään millään lailla niin, että jos teet itse kaiken oikein, niin saat elää sitä itsellesi tekemää hyvää elämää rauhassa. Toivon että jossain vaiheessa ymmärretään miten väärin tämä on, ja että kaikkien tilanne pitäisi ottaa huomioon yksilöllisesti. Ja että ihmisille annetaan se oikeus valita ilman että "väärästä" valinnasta rangaistaan.
Markku777
Miedosti panostava jäsen

Re: Nykyinen korvaushoito vs vanha hyvä

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 17.2.2022 05:55:10

Mikä siinä Buvidal-injektiossa niin hirveää on? Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta ihan tosissani olen tuota miettinyt, kun sitä niin vimmatusti vastustetaan korvaushoitolaisten puolelta. Ja vastustus tuntuu olevan hyvin periaatteellista ennen kun on edes kokeiltu. Juuri tuota tyyliä, että ennemmin vaikka metadoni tai koko hoidon lopetus(Et todellakaan ole ainut, joka on noin sanonut).

Kotilääkkeiden menetys on varsin ontuva perustelu. No, meneväthän ne toki, joo, mutta ei siellä Buvidal-piikillä tarvitse sen useammin käydä, kuin viikoittaiselle kotilääkkeiden haulla klinikalla tai apossa. Voi olla, että joutuu käymään harvemminkin, kun Buvidal-tasot ovat vakiintuneet. Muun ajan voi sitten keskittyä ihan muuhun elämään.

Siihen, että kaverit sanoo en hirveästi perustaisi mitään. Omillakin kavereillani on huonoja kokemuksia asioista, joista itselläni on hyviä ja tietysti päinvastoin.

Sama juttuhan se tosin oli aikoinaan Xonen kanssa. Hirveä vastustus ja kiukuttelu, että Texiä pitää saada ja Xone ei voi toimia ja pilaa koko elämän sillä ja tällä tavalla. Enpä ole enää vuosiin kuullut, että kukaan valittaisi Xonesta. Kai se on sitten ihmisluonnolle tyypillistä, että kaikkea uutta ja vierasta pitää karsastaa. Ihan ymmärrettävää toki sinällään. En itsekään mielellään luovu vanhoista ja hyviksi havaituista systeemeistä.

Jos Buvidal ei sitten ihan oikeasti toimi ja kanna edes pienen alkukankeuden jälkeen, niin tietenkin ymmärrettävää, että turha sellaista lääkettä on käyttää. Sitten yhteydenotto potilasasiamieheen voi auttaa. Tai sitten ei, mutta eipä siinä isoja menetäkään. Ylipäätään korvaushoidossa pitäisi suhtautua ihmisten tilanteisiin yksilöllisemmin, koska siellä on porukkaa varsin erilaisista lähtökohdista, mutta tämäKIN lienee kustannuskysymys. Mitä tulee tuohon valtakunnalliseen Buvidaliin siirtymiseen, niin eiköhän se ole edessä ennen pitkää. Aikataulut sun muut käytännöt voivat olla erilaiset eri paikkakunnilla. Varsin kirjaviahan paikkakuntakohtaiset käytännöt korvaushoidossa ovat olleet muutoinkin, vaikka lain mukaan näin ei pitäisi olla.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna