Olet täällä

Vieroitusketju

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Vieroitusketju

ViestiKirjoittaja eSoft » 8.4.2022 13:31:16

Tämän ketjun tarkoitus on valistaa ihmisiä lääkinnällisistä ja muista keinoista joilla helpottaa substanssista vieroittautumista.

Aloitan ketjun myös itseni takia, koska tarvitsen itse apua buprenorfiinista vieroittautumiseen(tässä tapauksessa, tolen laskemiseen; ja rahat on loppu, joten Itiksen Reino(pahoittelut jos alueelta löytyy tämän niminen henkilö) ei anna bupua ilman kauniisti painettuja paperilappusia.

Olen jonkin verran tietoinen miten kohta mainitsemani lääkkeet vaikuttaa ja vähän niiden vaikutuksesta vieroituksen helpoittamiseen.
Minulla on käytössä kyseisiä lääkkeitä:

-Sirdalud 2mg
-Ketipinor 25mg
-Atarax 25mg
-Melatoniini 5mg
-Meto... joku pahoinvointilääke 10mg?
-Burana 600mg
-Panadol Forte 1g
- Propralia... perkeles...
on lähes kaikki "peruslääkkeet" käytössä.

- Opamox 30mg 8 kpl
- Rivotrili 2mg 1kpl (mahd. pari kappaletta lisää)
- Gabapentiini 300mg noin 50kpl
- Deprakine 300mg 1kpl
-Tietysti muutamia kaljoja pystyn ostamaan, onko niistä hyötyä?

Tällä hetkellä 1mg bupua jäljellä ja olen ottanut 3mg tänään.
Tosiaan olen käyttänyt buprea about ½ vuotta päivittäin(4kk vain iv), aikaisemmin käytin miedompia oppareita ja vain välillä bupua, käytin noin 10 vuotta, ehkä 4vuotta koukussa Tramaliin.

Noniin, ei muuta kun neuvoja liikenteeseen sekä, joilla on aikaa, kirjoittakoon hän hyviä vieroitusmetodeja ja lääkityksiä muista kun oppareista irtautumiseen. Painotan vielä, että tämä kuuluu mielestäni Saunaan, koska kyseessä ei ole monesti kokonaan vieroittatuminen, vaan elämäntilanne tai muu pakottaa kärsimään hetken, tai halua laskea esim. tolea... joka ei ole vieroittautumista.
"Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”
eSoft
Miedosti panostava jäsen

Re: Vieroitusketju

ViestiKirjoittaja eSoft » 8.4.2022 21:07:23

Umpikejo kirjoitti:Mä otan tän. Ongelma saunassa on se että monet jos ei kaikki on stydillä lepti-lääkityksellä kuten Klooripromatsiini ja Olantsapiini. Sen näkee jo "mikä vaikuttaa ketjussa" missä monet listaa juuri leptit suosikki lääkityksesi. Oli miten oli mutta kai se on paras monelle vaipua mykäksi mikä on hyväksytty luterilainen toimintamalli meidän Suomessa.

En ole varma, mutta saan oudon viban, jotta pitäisikö sinun ottaa pieni määrä leptejä ja nukkua yhdet hyvät unet? Ehkä olen väärässä.
Muistelen vaan, että Saunassa ei hirveästi vedelty kovimpia leptejä, varsinkaan monet(suurin osa?).
Bentsot, bupre / muut opioidit, alkoholi, blossi olivat yleisiä (myös komboina)

Täytyy lueskella "mikä vaikuttaa" ketjua.

Mutta edellen jos ota tän, meinaten että aijot kirjoittaa yhdelle tai toisellekin päihteelle neuvoja/kikkoja/lääkitys"suosituksia", koska tietenkään kukaan täällä ei toimi lääkärinä, vaikka paperit jollain olisikin. :)

edit. Selveni, että kyllä porukka edelleen vetelee paljon muutakin roipetta :)
tämä ei tullut yllätyksenä.
"Hard times create strong men, strong men create good times, good times create weak men, and weak men create hard times.”
eSoft
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 9.4.2022 04:46:44

Jos sulla ei ole tarkoitustakaan lopettaa, vaan olosuhteiden pakosta kärvistellä määrittelemätön aika(Tässä tapauksessa todennäköisesti verrattain lyhyt) ilman/pienemmällä annoksella, niin ihan kärvistellenhän tuo menee. Eivät ne fyysiset buprereflat mitenkään pahat ole, saatika kuolemaksi. Ikävät toki, mutta on sitä elämässä välillä muutenkin mälsää ja voi tulla kipeäksi vaikka pirunmoisen flunssan vuoksi. En kestä edes ajatusta refloista -psyykkauksella ne reflansa saa kyllä buustattua sellaisiin sfääreihin, ettei niitä kestäkään. Tämähän se monen Subu-nistin ongelma on.

Kyllä, mulla on kokemusta bupren vieroitusoireista. On käyttöhistoriaa ja ihan päivittäiskäyttöä ja fyysistä riippuvuutta takana "hieman" enemmän, kuin sulla. Olen lopettanut(Siis ihan lopettanut-lopettanut) pian 6 vuotta sitten. Aika kevyesti se fyysisen puolen puolesta meni sitten lopulta, kun oli tullut mitta totaalisen täyteen ko. aineesta, enkä enää dramatisoinut refloja niin maan perkeleesti. Pahempi rasti siinä kokonaan lopettamisessa on se, kun pitää pistää suunnilleen koko identiteettinsä uusiksi, mutta sehän ei ole sulle nyt ongelma.

Jos et sitten tahdo kestää yhtään kipua ja vitutusta, niin onhan sulla tuossa aikalailla kaikki lääkkeet, millä saa oloaan helpotettua. Niitä sitten oman olon ja maun mukaan, että mistä saa jeesiä. Itse käytin aikoinaan benzoja+reseptivapaita kipulääkkeitä+Imodiumia. Viimeinen uupuikin listaltasi. Voi olla hyvinkin hyödyllinen ripuliin, mutta sitähän saat apteekista ilman reseptiä. En tiedä, oliko mulle benzoista lopulta muuta hyötyä, kuin rentouttivat vähän lihaksia, en ollut kanssaihmisiä kohtaan niin pirun kireä ja sain nukuttua vähän paremmin. Hyötyjä tokin nuokin.

Kaljaa en suosittele lääkkeeksi mihinkään vaivaan. Se on ihan hyvä aine, jos kännätä tahtoo, mutta ei muuten.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja eSoft » 9.4.2022 18:17:40

Winston-84 kirjoitti:Jos sulla ei ole tarkoitustakaan lopettaa, vaan olosuhteiden pakosta kärvistellä määrittelemätön aika(Tässä tapauksessa todennäköisesti verrattain lyhyt) ilman/pienemmällä annoksella, niin ihan kärvistellenhän tuo menee. Eivät ne fyysiset buprereflat mitenkään pahat ole, saatika kuolemaksi. Ikävät toki, mutta on sitä elämässä välillä muutenkin mälsää ja voi tulla kipeäksi vaikka pirunmoisen flunssan vuoksi. En kestä edes ajatusta refloista -psyykkauksella ne reflansa saa kyllä buustattua sellaisiin sfääreihin, ettei niitä kestäkään. Tämähän se monen Subu-nistin ongelma on.

Kyllä, mulla on kokemusta bupren vieroitusoireista. On käyttöhistoriaa ja ihan päivittäiskäyttöä ja fyysistä riippuvuutta takana "hieman" enemmän, kuin sulla. Olen lopettanut(Siis ihan lopettanut-lopettanut) pian 6 vuotta sitten. Aika kevyesti se fyysisen puolen puolesta meni sitten lopulta, kun oli tullut mitta totaalisen täyteen ko. aineesta, enkä enää dramatisoinut refloja niin maan perkeleesti. Pahempi rasti siinä kokonaan lopettamisessa on se, kun pitää pistää suunnilleen koko identiteettinsä uusiksi, mutta sehän ei ole sulle nyt ongelma.

Jos et sitten tahdo kestää yhtään kipua ja vitutusta, niin onhan sulla tuossa aikalailla kaikki lääkkeet, millä saa oloaan helpotettua. Niitä sitten oman olon ja maun mukaan, että mistä saa jeesiä. Itse käytin aikoinaan benzoja+reseptivapaita kipulääkkeitä+Imodiumia. Viimeinen uupuikin listaltasi. Voi olla hyvinkin hyödyllinen ripuliin, mutta sitähän saat apteekista ilman reseptiä. En tiedä, oliko mulle benzoista lopulta muuta hyötyä, kuin rentouttivat vähän lihaksia, en ollut kanssaihmisiä kohtaan niin pirun kireä ja sain nukuttua vähän paremmin. Hyötyjä tokin nuokin.

Kaljaa en suosittele lääkkeeksi mihinkään vaivaan. Se on ihan hyvä aine, jos kännätä tahtoo, mutta ei muuten.

Winston, en minä tässä niitä pelkää. Mutta ajattelin pistää ketjun pystyyn, nii jossain vaihees jotkut on kirjoittanu kaikenlaisia ohjeita eri päihteiden viertoitusoireiden demppaamiseen ja muuta. Tässä tapauksessa, sinun neuvosi on sisulla, 'ei pelkoa' ja lälläri juttu lopulta (ja joku max viikko) sekä "benzoja+reseptivapaita kipulääkkeitä+Imodiumia", minulla on resepti Lopexin joten ei tarvitse hakea.
Kiitoksia.

Tramalista tuli aivan kamalat olot. Muistan kun olin perheen kanssa kauppakeskuksessa, pakko oli lähteä. En saanut mitään yhteyttä maailmaan, ihmisiin tai mihinkään. Kun olimme käyneet syömässä, muilla kesti kauppareissuilla, joten odottelin penkillä kauhun valtaamana jäykkänä katsoen lattiaa, joten oli mentävä ulos... sekään ei toiminut. Mutta Tramun opioidireflat oli lastenleikkiä, kaikkiin muihin reseptoreihin joihin "tarrailee"-reflat ei. Voisikohan siihen käyttää pieniä määriä ssri/snri/dri-lääkkeitä, vai hidastavatkohan ne vaan.

Katsotaan millanen subbari on. 19 tuntia, ja ei tietenkään mitään vielä. Paitsi suolisto lähti liikkeelle normaalimmin.

Päivitän varmaan aina välillä fiiliksiä...
eSoft
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 10.4.2022 05:02:13

^ Varmasti SNRI-/SSRI-lääkkeistä on jotakin apua Tramal-refloihin. Siihen SNRI-puoleen siis. Itse kyllä ajattelen, että se on turhaa kärsimyksen pitkittämistä, ellei meinaa niitä mielipidelääkkeitä lopun ikäänsä syödä. Toki tuossa sillä tavoin voi olla ihan ideaa, että perus-SNRI-/SSRI-lääkkeistä ei tule mitään oloja, joten niiden käyttöä ei sitten sen psyykkisen riippuvuuden vuoksi hotsita jatkaa pidempään, kuin tarvis. Ei niistä irrottautuminen mikään mahdoton rasti liene, jos käyttö on ollut ihan lyhytaikaista.

Mä en koskaan kehittänyt fyysistä riippuvuutta Tramaliin ihan siksi, että se valvotti mua niin tehokkaasti, etten jaksanut vetää sitä, kuin max. pari päivää putkeen ja sitten vähintään viikko taukoa. Satunnaisena arjen piristäjänä toimi mukavasti. SNRI- ja SSRI-lääkkeitä olen käyttänyt useampaakin pidempiä jaksoja ja pari kertaa katkaisin ne kuurit seinään. Omasta puolestani voin sanoa, että se oli täyttä helvettiä :twisted: . Otan koska tahansa mieluummin Subu-reflat, kuin sen sähköshokkiterapian, minkä noiden mielipidelääkkeiden lopettaminen aiheutti :shock: . Joka kerta, kun erehtyi silmiään liikauttamaan, iski päähän sellainen sähköisku, että oksat pois, puhumattakaan, että olisi pitänyt liikkuakin, saati tehdä jotakin. Muitakin vieroitusoireita oli, mutta nuo sähköiskut olivat ehdottomasti pahin ja rampauttavin. No, en kuollut siihenkään, mutta silloin kävi kyllä mielessä, että lopetan itse tämän kärsimyksen. Onneksi se ei kestänyt lopulta kovin pitkään. Benzot auttoivat kyllä vähän, mutta ei niilläkään oloa mitenkään toimintakykyiseksi saanut. Eipä noitakaan lääkkeitä tosin suositella laakista katkaista, mutta minä nyt tein niin omista syistäni.

Edit: Unohtui ihan kertoa yksi olennainen fyysinen bupre-/opioidivieroitusoire, nimittäin aivan hillitön virtsaneritys. Tuohon meinasi kyllä kaatua mun vieroittautumiseni. Mua kusetti ihan koko ajan, eikä kyse ollut vain tunteesta, että kusettaa, vaikkei oikeasti olisikaan ollut hätä. Sitä kusta tuli, kuin kannusta kaatamalla joka ikinen kerta, kun vessaan menin. Pahimmillaan jouduin juoksemaan pissalla 5 min. välein. Se oli ihan uskomatonta ja järkyttävää, mistä sitä kusta riittikin aina, vaikka yritin minimoida veden juomisenkin(Ei tietenkään kovin terveellistä). Kaiken muun kyllä kestin pienellä vitutuksella, mutta en sitä, etten pystynyt nukkumaan silmällistäkään, murjottamaan sohvalla vällyjen välissä rauhassa tai käymään kävelyllä, kun piti pissata koko ajan. Ensin ajattelin, että mulla on jokin sairaus, joka aiheuttaa tuollaista ja jonka oireet opparit ovat vain piilottaneet. Nuorempana mulla ei nimittäin ollut tuollaista refloissa. Kävinkin lääkärissä tuon vuoksi. Siellä en puhunut sanaakaan siitä, että käytän/käytin oppareita ja olen tässä vieroittautumassa. Tutkittiin, eikä musta mitään vikaa löydetty. Sittemmin olen lukenut ja kuullut, ettei tuo ole ensinkään tavaton opparivieroitusoire. Lopulta asia ratkesi niin, että luottopsykiatrini, joka tiesi tästä vieroitusprojektistani, määräsi mulle Minirin-lääkkeen. Käytetään virallisesti diabetes inspiduksen, yökastelun ja yövirtsaisuuden hoitoon. Sillä sain yökusetuksen pois ja päiväaikainenkin harveni ihan siedettäväksi. Sitä käytin pari viikkoa ja sitten en enää tarvinnut.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja PieniKuolema » 13.4.2022 00:30:58

Umpikejo kirjoitti:
Monet sanoo että ei SSRI-lääkkeet aiheuta riipuvusta, mutta kyllä ne aiheuttavat.

Voivat tarkoittaa ns. addiktoivaa riippuvuutta, siis samalla tavalla kuin esimerkiksi alkoholiin tai huumeisiin riippuvuus.

Tai sitten ei. Mutta vieroitusoireita todellakin tulee melko varmasti kun lopettaa tuon tyyppisen lääkkeen käytön! Varsinkin jos lopettaa yhtäkkiä.

Kokemusta on, sillä minulla on ollut Snri-lääke yhtäjaksoisesti viimeiset 9 vuotta ja sitä ennen ssri myös 9 vuotta mutta välillä oli pari taukoa.

Lääke on vaihdettu pari kertaa ja se on tehty kerran psykiatrisella osastolla hitaasti, kolmen neljän viikon aikana. Nimenomaan sen takia koska lääkkeen lopetus ja/tai vaihto voi aiheuttaa rajujakin vieroitusoireita. Puhun nyt fyysisistä oireista.
I wanna hold you but my senses tell me to stop.
PieniKuolema
Vahvasti panostava jäsen

Ollut savuton

ViestiKirjoittaja ppk8 » 9.5.2022 09:53:29

Tässä ketjussa oli mielenkiintoinen pointti ssri.n käytöstä tramalin lopetuksessa.

Ongelman voinee arvata, joten kysytään, että onko kukaan saanut ssri.llä pidettyä tramalin lopetusoireet kurissa?

Opioidi reflat on melko olemattomat verratuna muihin oireisiin ja tarkoituksena lopettaa todella pitkä köyttö, ensin pudottamalla annosta, mutta koska köyttöaika on noin puolet elämästä, niin tie on aavistuksen pitkä.
ppk8
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja ppk8 » 11.5.2022 07:17:35

Catatonic Beauties kirjoitti:Ei. Söin sitä Tramalia 700mg päivittäin sängynpohjalla viikon ajan ja ihan paska, se vaan piristi ja valvoin kuus päivää putkeen, SSRI ja SNRI plus vanhat MAO estäjät ihan myrkkyä ja saa aikaiseski serotoniiniyhtymän.

Siis itsessään tramalin aikaista syömistä en tarkoittanut, vaan lopettamisen aikaan.

Siis esim puolittaa tramalin ja pieni annos ssri.tä ja siitä puolittaa taas ja kun tramal loppuu, olisi samaan aikaan ssri perus annoksella, jonka lopettaa erikseen.

Jätin tramalin kokonaan pois muutamaksi päiväksi, niin itse opiaatti oireet on ihan ok ja niiden kanssa selviää, mutta tramalin snri oireet, sähköiskut, paniikit, huimaus, on vähän ongelmaksi, kun työ vaatii ajokuntoa.
ppk8
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.5.2022 05:41:39

^^/^ SSRI:n sijasta kannattaa mieluummin kokeilla Tramal-vieroitukseen SNRI:tä, koska tramadolilla on nimenomaan SNRI-vaikutus, eli vaikuttaa serotoniinin lisäksi myös noradrenaliinin takaisinottoon. Toki SSRI:stäkin voi jotakin hyötyä olla. Molempia lääkkeitä kyllä määrätään nykyään hyvinkin helposti useimpien lekureiden toimesta, jos sanoo, että vähänkin masentaa, ahdistaa ja vituttaa.

Lienee yksilöllistä, kuinka paljon SNRI/SSRI auttaa Tramal-refloihin, mutta kyllä siitä ihan oikeaakin näyttöä on, että em. tropit helpottavat enemmän tai vähemmän. Toinen kysymys on se, onko noiden mielipidelääkkeiden käyttö Tramal-viekkareiden hoidossa vain kärsimyksen pitkittämistä. Jossakin vaiheessa ne SNRI-/SSRI-vieroitusoireet ovat edessä joka tapauksessa, jollei noita lääkkeitä meinaa loputtomiin syödä. Tosin sinun tilanteessasi hallittu SNRI-kuuri voi olla ihan hyödyllinen ja perusteltu, jos sulla on pitkä käyttöhistoria tramadolin kanssa(Oletan, että puoli ikää tarkoittaa vähintään lähemmäs paria kymmentä vuotta) ja toiminta- ja työkykyisenäkin pitäisi pysyä. Toki monikin on päässyt eroon SNRI-/SSRI-lääkityksistä ja vieläpä verrattain kivuttomasti, jos on pudotellut ne rauhalliseen tahtiin pois.

Tsemppiä :) . Kuten tässä ketjussa aiemmin sanoin, perusopioidireflat ovat aikalailla lastenleikkiä SSRI-/SNRI -sähköshokkiterapiaan verrattuna :x.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna