Olet täällä

Auttakaa! ! !

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Auttakaa! ! !

ViestiKirjoittaja 3mmaus » 17.5.2022 21:28:56

Te ketkä ootte käyttänyt amfetamiinia; miten se muutti teitä ja miten olisi pitänyt auttaa?
Viimeksi muokannut 3mmaus päivämäärä 27.5.2022 07:53:09, muokattu yhteensä 1 kerran
3mmaus
Miedosti panostava jäsen

Re: Auttakaa! ! !

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 18.5.2022 14:22:49

Moi. Älä huomioi tuota trollia tuossa välissä.

Riittäisihän tuota stooria kai pienen romaanin verran omista, muinaisista pirinarkkausajoistani, mutta ihan lyhyesti nyt tässä: Tulihan sitä aikoinaan muutaman kerran sekoiltua ja valvottua itsensä psykoosiin, sekä myös fyysisesti erittäin heikkoon happeen. Nuo akuutit kriisit hoituivat katkolla/psykiatrisella osastolla, mutta kukaan/mikään ulkopuolinen taho ei saanut mua lopettamaan. Tein sen sitten, kun ITSE kyllästyin totaalisesti siihen päättömään kohellukseen. Noinhan se menee kaikilla addikteilla; kukaan läheinen ei saa käyttöä loppumaan, ei hyvällä, eikä pahalla, jollei käyttäjällä itsellään ole sitä paljon puhuttua omaa halua lopettaa. Kerrot itse olevasi lääkenarkki, joten olletikin tiedät tuon. Eri aineet toki vaikuttavat eri tavoin, mutta addiktio itsessään on samanlainen substanssista riippumatta.

Jos veljellesi joskus iskee se oma halu ja motivaatio lopettamiseen, niin silloin totta kai voit olla henkisenä tukena sen verran, kuin itse jaksat ja pystyt. Moralisointia ja saarnaamista en suosittele siinäkään vaiheessa, mutta en myöskään loputonta ymmärtämistä ja pään silittelyä.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja 3mmaus » 18.5.2022 16:30:11

Kiitos Winston.
Noin mäkin sen olen ajatellut + hän itse sanoi ettei halua lopettaa ( vielä). Sovittiin että yrittää edes minimoida haittoja, eli syö,urheilee ja nukkuu jne.
Viimeksi muokannut 3mmaus päivämäärä 27.5.2022 07:54:07, muokattu yhteensä 1 kerran
3mmaus
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 21.5.2022 05:03:34

^ No etpä sä kyllä voi isojakaan tehdä tuossa asiassa. Maailmassa on paljon asioita, joille ei voi mitään, vaikka kuinka haluaisi ja aikuisen ihmisen päihteiden käyttö tai muu "väärineläminen" on sellainen. Et sä voi veljeäsi kiinnikään sitoa ja lukita kellariin. Tai tietysti voit, mutta saat vain itse syytteen vapaudenriistosta, eikä se muutoinkaan mitään ratkaisisi. No joo, se oli vähän kärjistystä ja saivartelua, mutta ihan pointti se, että aikalailla tuhoontuomittuja ne kaikki läheisten vaikuttamisyritykset ovat siinä vaiheessa, jos toinen haluaa narkata. Voit myös jatkaa järjenpuhumista, saarnaamista, tunteisiin vetoamista ym. verbaalisia keinoja, mutta ne menevät kyllä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos ja siinä vain itse väsyt ja turhaudut. Pahimmassa tapauksessa veljesi kyllästyy tyystin kuuntelemaan ja katkoo välit. Oletan, ettet halua sitä. Jos kovasti olet koko ajan puuttumassa ja yrittämässä auttaa, voi käydä myös niin, että veljesi alkaa ikään kuin vastuuttaa sua omasta käytöstään. Jos ja kun tulee enemmän tai vähemmän tosissaan tarkoitettuja ja pieleen menneitä lopettamisyrityksiä tai asiat muuten vain menevät narkkaamisen myötä päin helvettiä, velipoika voi syyttää sua, että mitäs et tehnyt tarpeeksi tai mitäs teit sen ja sen asian väärin, vaikka olet luvannut auttaa. Tuonkin luulisi olevan sulle itsellesi tosi raskasta.

Tietenkin voit olla ihan hyvissä väleissä ja kysellä kuulumisia säännöllisesti ja kertoa, että välität. Näin saat sitten vihiä siitä, jos veljelle tuleekin se oma halu lopettaa ja voit omien resurssiesi mukaan tukea ja esim. auttaa selvittämään, mistä apua kannattaa lähteä hakemaan. Yhteydet hyvinä pitämällä tiedät myös, jos homma eskaloituu esim. psykoosiin. Silloin tietenkin pitää soittaa lanssi(tai poliisi tai mitä viranomaista nyt tarvitaankaan). Sen sanoo jo lakikin.

Tuo että sanoo yrittävänsä syödä, nukkua, urheilla ja muutenkin huolehtia itsestään ja näin minimoida käytön haittoja, voi olla sanottu ihan sun rauhoittamiseksi, mutta ihan hyvin ihminen voi itsekin näin ajatella ja siihen uskoa. Joillain homma pysyykin hanskassa ja fokus muissakin asioissa, kuin kokopäivätoimisessa vetämisessä ja säätämisessä. Eihän kaikista alkoholin käyttäjistään tule rapa-alkkiksia. Mitä kerroit tuosta, että kämppä oli paskassa lattiasta kattoon ja piti mennä karmit kaulassa sisään, kun veli jumitti ihan ihme mielentiloissa ei tosin puhu lainkaan sen puolesta, että homma olisi hallittua.

Puhuit traumataustasta sun muista tunne-elämän ja mielen ongelmista. Terapia voisi olla ratkaisu ts. ei tarvitsisi vetää aineita ainakaan tuskaa turruttamaan. Mulla itsellänihän terapia auttoi niin, että lopetin huumeiden käytön(No joo, alkoholin kanssa olen kyllä edelleen turhan läheisissä väleissä, mutta ihan hitosti tässä on silti edistystä tapahtunut.) Terapiaakin pitää kuitenkin itse haluta ja toisekseen terapeutit pruukaavat olla aika kiven alla näinä päivinä. Yleensä ehto terapiaan pääsylle on myös päihteettömyys, joten jos veljesi terapiaan päättää hakeutua, niin sen verran ainakin pitäisi skarpata, ettei käyttö näy selkeästi päällepäin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna