Olet täällä

Kun ennakkoluulot estää lääkityksen ahdistukseen

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kun ennakkoluulot estää lääkityksen ahdistukseen

ViestiKirjoittaja Nortti95 » 13.10.2022 09:53:55

On tää kumma paikka tää Suomi ahdistuksen hoidossa. Ahdistukseensa juova joutuu juomaan poistaakseen ahdistuksensa, koska muuta lääkettä ei saa, koska juon ahdistukseeni (sekakäyttöriski) jne. looppi jatkuu. Mietin tässä, että pitäisikö siirtyä lain varjoisammalle puolelle, kun terveydenhoitohenkilökunta ei tajua missä mättää.

Nimittäin jos saisin lääkkeet nimenomaan ahdistukseen, niin todennäköinen seuraus olisi se, että juominenkin vähentyisi reilusti.

Olin tänään päihdesairaanhoitajalla ja tämä totesi, että mulla on paljon ahdistuksen oireita (voi, mikä yllätys :P ) Noh, oon jutellut ahdistuspainoitteisesta masennuksestani useaan kertaan loppukesän ja syksyn aikana usealle tyypille ja itse ahdistukseen ei lääkettä ehdoteta. Masennukseen on aloitettu lääke, jonka pitäisi auttaa ahdistuneisuuteen. No ei mainittavaa vaikutusta siihen.

Ehdotellaan vaan ei-lääkkeellisiä keinoja. Viimeksi yläasteella olisi lääkäri ollut valmis kirjoittamaan respan, silloin kun mulla ei ollut alkoholiongelmaa vielä.

Vähän ajatuksenvirtamaista tekstiä, mutta pointti varmaan tuli selväksi.
Aattelin vaan kysäistä, että kuinka tuttua huttua on tää teille, joilla on omissa terveystiedoissa alkoholi-/päihdemerkintöjä?
Nortti95
Vahvasti panostava jäsen

Re: Kun ennakkoluulot estää lääkityksen ahdistukseen

ViestiKirjoittaja Sir Jacques » 18.10.2022 16:48:20

Tämä on nykypäivänä hyvin yleistä, että lähes kaikkia vähänkin riippuvuutta aiheuttavia lääkkeitä ei kovin mielellään kirjoiteta. Myöskin ne keillä on ollut esim. 10 vuotta bentso resepti, niin tälläisiltä koitetaan jatkuvasti pudottaa ja/tai vaihtaa miedompaan. Lopulta eri lääkäreillä käynnit ja pelko ettei reseptiä enää uusita saattaa aiheuttaa tuplasti enemmän stressiä ennen kuin reseptiä edes oli.

Ja tietysti pakkaa sotkee merkittävästi se, jos tiedoista löytyy lääkkeiden/päihteiden väärinkäyttöä. Tällä perusteella voidaan melkein lääke kuin lääke lopettaa seinään, vaikka kuinka rajulta se kuulostaakin. Potilaalta revitään resepti ja kehotetaan menemään katkolle.

Toki joku onnekas voi löytää vielä tänäkin päivänä julkiselta puoleltakin lääkärin joka kirjoittaa iisimmin reseptejä, mutta silloin on yleensä lähinnä tosi hyvä tuuri sillä yleiset ohjeet lääkkeiden määräyksiin ovat hyvin tiukat ja moni lääkäri pelkää, että joutuu Valviran silmätikuksi ja että menettää työnsä liian avokätisesti määrätyllä reseptillä.

En kyllä näe yhtään parempana, että ihmiset ostavat kaduilta huumeita tai kaupasta alkoholia ahdistukseensa. Siihen suuntaan homma kyllä menee entistäkin enemmän, mikäli nykyisiä säädöksiä vieläkin kiristetään entisestään.
Can it be so simply
Sir Jacques
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 19.10.2022 06:17:45

Perussääntö on se, että terveydenhuollossa ei kannata mainostaa päihdeongelmaansa tai ylipäätään päihteiden käyttöään, jos mielii saada benzo- tai muun PKV-lääkereseptin. Toki aloittajan tilanteessa on myöhäistä enää rypistellä, kun on jo mennyt suunsa avaamaan, mutta aina voi toki mennä yksityiselle lääkärille, joka ei ole tietoinen päihdeongelmasta. OmaKannasta kannattaa myös kieltää tietojensa luovutus niiden terveydenhuoltokäyntien osalta, jotka koskevat päihdeongelmaa. Yleensä psykiatrit määräävät benzoja helpommin, kuin yleislääkärit, koska heillä on enemmän tietoa ja ymmärrystä ahdistuneisuushäiriöiden hoidosta, sekä paremmat rahkeet perustella Valviralle bentsodiatsepiinien määrääminen. Tuota en oman kokemukseni perusteella ihan allekirjoita, että PKV-lääkkeiden saaminen olisi nykyään erityisen vaikeaa, mutta kuten jo sanoin, kannattaa käydä erikoislääkärillä perus-TK-lekurin sijasta.

Toinen juttu sitten vähentäisikö laillinen ahdistuslääkitys ryyppäämistä/muuta päihteiden käyttöä juurikaan. Saattaa käydä ennemmin niin, että se tekee dokaamisesta helpompaa, kun ei tarvitse kärsiä krapuloista. Näin ainakin itselleni kävi. Toisekseen; en minä ole koskaan ahdistukseen ryypännyt. Joku muu voi toki ryypätä sen vuoksi, mutta suoraan sanottuna nämä "juon, koska en kestä selvinpäin ja ahdistaa" -jutut kuulostavat usein juoppojen selittelyiltä, joilla oikeuttaa juomisensa.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja MoonUnit » 14.11.2022 12:06:51

Ahdistusta ja masennusta hoidetaan pitkälti samoilla lääkkeillä. En haluaisi marmattaa, mutta juominen vähentää masennuslääkkeiden tehoa, serotoniinit jne, kylhän sä tiedät.
Kuinka usein"lääkitset" itseäsi alkoholilla?

Joskus lääkityksellä juodessa voi käydä niinkin, että alkaa törpöttelemään entistä enemmän kun se alkoholi ei meinaa kiehahtaa nuppiin entisellä tavalla kun muutenkin tasaa niiden negatiivisten tunteiden lisäksi niitä positiivisia.
Olet ilmeisesti bentsoja vailla? En sinänsä ihmettele että ei anneta alkoholiongelmaiselle.

Oletko koittanut edes pidempää selvää kautta? Kuinka tää sun ahdistus oireilee? Ja nykyäänhän on antabuksen lisäksi lääke, joka hillitsee juomahimoja, oletko kokeillut?

Itse joudun juoksemaan alkoholi- ja huumeseuloissa, että saan pitää mun "tarvittaessa 0,5-1 15mg opamox"-reseptin.
MoonUnit
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kantorovich_equation » 15.11.2022 14:06:15

Winston-84 kirjoitti:en minä ole koskaan ahdistukseen ryypännyt. Joku muu voi toki ryypätä sen vuoksi, mutta suoraan sanottuna nämä "juon, koska en kestä selvinpäin ja ahdistaa" -jutut kuulostavat usein juoppojen selittelyiltä, joilla oikeuttaa juomisensa.

Mielestäni ei kukaan juo "siksi että vain juo". Aina voi löytää syyn miksi haluaa tietoisesti vaikuttaa aivojen toimintaan siten, että saa aikaan paremman olon muuttamalla miten kokee todellisuuden. Syynä ei tarvitse olla ahdistus tai mikään muu merkittävä vaiva. Jos ihminen on juoppo, on hänellä automaattisesti jokin asia elämässään minkä takia hän juo. Jos tämä ei pitäisi paikkansa, ei olisi mitään syytä kuluttaa rahaa ja vaarantaa terveyttään juomalla jos siitä ei saisi mitään hyötyä. Syy voi olla vaikka se, että nauttii humalassa olosta, vaikka ei selvin päin ahdistaisikaan.

Itse kysymykseen antaisin samatapaisen vastauksen kuin aikaisemmat kirjoittajat. Rauhoittavat lääkkeet varmasti auttaisivat mikäli juo alkoholia kestääkseen paremmin ahdistavaa oloa. Mutta ne eivät auta pääsemään eroon juomistottumuksesta mikä voi muodostua ongelmaksi. Jos et lopeta juomista kokonaan joksikin aikaa, on vaarana että juot alkoholia bentsojen kanssa. Sekakäytön aiheuttamasta riippuvuudesta on todennäköisesti vaikea päästä irti - ainakin omalla kohdallani vihasin alkoholia (mutta join koska kaveritkin) mutta kun kerran "sattumalta" join alkoholia alpratsolaamin kanssa, aloin tykkäämään siitä siinä määrin, että sain vuoden päästä haimatulehduksen.

En toki sano, ettet välttämättä pystyisi kontrolloimaan juomista vaikka saisitkin bentsoja. Varsinkin jos pystyisit lopettamaan alkoholin käytön kokonaan, on bentsojen pitkäaikaiskäyttökin paljon turvallisempaa verrattuna toistuvaan alkoholin juomiseen. Mutta voi olla järkevää joka tapauksessa kokeilla ensin SSRI lääkettä (essitalopraami toimii useammin kuin muut drugs.com tuhansien vertailujen perusteella). Jos se ei toimi, voit kokeilla myös SNRI lääkettä (venlafaksiini toimii useammin kuin muut). Itse en saanut mitään apua SSRI lääkkeistä, mutta SNRI lääke toi huomattavaa apua lääkityksen alussa. Tämä tosin kesti vain noin 6kk eikä vuosienkaan jälkeen kyseinen lääke vaikuta lähes mitenkään.
kantorovich_equation
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 16.11.2022 06:48:10

kantorovich_equation kirjoitti:
Winston-84 kirjoitti:en minä ole koskaan ahdistukseen ryypännyt. Joku muu voi toki ryypätä sen vuoksi, mutta suoraan sanottuna nämä "juon, koska en kestä selvinpäin ja ahdistaa" -jutut kuulostavat usein juoppojen selittelyiltä, joilla oikeuttaa juomisensa.

Mielestäni ei kukaan juo "siksi että vain juo". Aina voi löytää syyn miksi haluaa tietoisesti vaikuttaa aivojen toimintaan siten, että saa aikaan paremman olon muuttamalla miten kokee todellisuuden. Syynä ei tarvitse olla ahdistus tai mikään muu merkittävä vaiva. Jos ihminen on juoppo, on hänellä automaattisesti jokin asia elämässään minkä takia hän juo. Jos tämä ei pitäisi paikkansa, ei olisi mitään syytä kuluttaa rahaa ja vaarantaa terveyttään juomalla jos siitä ei saisi mitään hyötyä. Syy voi olla vaikka se, että nauttii humalassa olosta, vaikka ei selvin päin ahdistaisikaan.

No, en minäkään väitä, että joku joisi vain siksi, että itsestä riippumaton pakkoliike pistää kallistelemaan pulloa :roll: . Itse juon lähinnä juuri tuon vuoksi, että kännissä on kiva olla. Siis ajoittain. Jos känni olisi krooninen tila, niin ei kai siinä silloin mitään hauskaa enää olisi. Mitä tulee rahan kuluttamiseen ja terveyden vaarantamiseen, aika moni harrastaa asioita, joihin menee rahaa ja jotka eivät ole hyväksi terveydelle, vaikkeivat liity päihteiden käyttöön mitenkään.

Pointtini tuossa ylempänä oli se, että moni juoppo selittelee juomisiaan kaikenlaisella elämäntuskalla kuvitellen, että se tekee dokaamisesta jotenkin jalompaa, vs., että sanoisi juopottelevansa iloonsa ja elämän sietämättömään keveyteen.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

Paluu Sauna