Olet täällä

Concerta

Saunassa keskustellaan huumeista haittojen vähentämisen näkökulmasta. Luethan Saunan säännöt. Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen. Viuhahda paikalle!

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re:

ViestiKirjoittaja Snow » 31.8.2009 09:01:53

erza kirjoitti:
erza kirjoitti:ois pieni ongelma ku oon avannu yhen 54mg concertan ja sisältä löytyi ruskea sekä valkoinen "kapseli" enkä tiedä kumpi on jatketta ja kumpi sitä itseään... joten voisiko joku jolla on tietoa vähän valaista tietämätöntä

Vastaus vailla edelleen :?

Valkoinen on sitä itseään. Siinä ruskeessä osassa on sitä myös hieman, mutta se on sit depoteista depoitempaa. -< onko tuo edes sana?
Snow

Re: Concerta

ViestiKirjoittaja Gabriel » 1.9.2009 08:06:18

Niissä kaikissa concertta tableteissa on KOLME eri väristä osaa!
Vaikka niitä syön joka päivä, en ole vielä saanut VARMAA selvitystä mikä niistä on mitäkin.
Luullakseni jokaisella on jokin tarkoitus nostaa/kompata toisiaan.
Mieliala settiä epäilen, tämän hetkiset tutkimukset osoittavat et ne vaikuttaa välittäjä-aineisiin.
Lukekaas vaikka tuoteselostetta tästä kohdin:

"6. FARMASEUTTISET TIEDOT

6.1 Apuaineet

18 mg depottabl.:

Butyylihydroksitolueeni (E 321)

Selluloosa-asetaatti 398-10

Hypromelloosi 3cp

Väkevä fosforihappo

Poloksameeri 188

Polyetyleenioksidit 200K ja 7000K

Povidoni K29-32

Natriumkloridi

Steariinihappo

Meripihkahappo

Musta rautaoksidi (E 172)

Keltainen rautaoksidi (E172).

Kalvopäällyste:

Keltainen rautaoksidi (E172)

Hypromelloosi 15cp

Laktoosimonohydraatti

Steariinihappo

Titaanidioksidi (E171)

Triasetiini.

Kirkas päällyste:

Karnaubavaha

Hypromelloosi 6cp

Makrogoli 400.

Painomuste:

Musta rautaoksidi (E172)

Hypromelloosi 6cp

Isopropyylialkoholi

Propyleeniglykoli

Puhdistettu vesi.

36 mg depottabl.:

Hypromelloosi 3cp

Väkevä fosforihappo

Poloksameeri 188

Povidoni K29-32

Natriumkloridi

Steariinihappo

Meripihkahappo

Keltainen rautaoksidi (E172).

Kalvopäällyste:

Hypromelloosi 15cp

Laktoosimonohydraatti

Titaanidioksidi (E171)

Triasetiini.

Kirkas päällyste:

Karnaubavaha

Hypromelloosi 6cp

Makrogoli 400.

Painomuste:

Musta rautaoksidi (E172)

Hypromelloosi 6cp

Isopropyylialkoholi

Propyleeniglykoli

Puhdistettu vesi.

54 mg depottabl.:

Hypromelloosi 3cp

Väkevä fosforihappo

Poloksameeri 188

Povidoni K29-32

Natriumkloridi

Steariinihappo

Meripihkahappo

Keltainen ja punainen rautaoksidi (E172).

Kalvopäällyste:

Keltainen ja punainen rautaoksidi (E172)

Hypromelloosi 15cp

Laktoosimonohydraatti

Titaanidioksidi (E171)

Triasetiini.

Kirkas päällyste:

Karnaubavaha

Hypromelloosi 6cp

Makrogoli 400.

Painomuste:

Musta rautaoksidi (E172)

Hypromelloosi 6cp

Isopropyylialkoholi

Propyleeniglykoli

Puhdistettu vesi."

Sitten siihen mieliala asiaan enemmän, siis näin ne väittävät sen toimivan ihmis aivoissa,
varmaa tietoa ei vielä ole:

"Metyylifenidaattihydrokloridi on keskushermostoa lievästi stimuloiva aine. Hoidollista vaikutusmekanismia tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriön (ADHD) yhteydessä ei tunneta. Metyylifenidaatin oletetaan estävän noradrenaliinin ja dopamiinin takaisinottoa presynaptiseen hermosoluun ja lisäävän näiden monoamiinien vapautumista hermosolujen soluvälitilaan. Metyylifenidaatti on raseeminen seos, joka koostuu d- ja l-isomeereistä. D-isomeeri on farmakologisesti aktiivisempi kuin l-isomeeri."

Ps. myös 27mg tabletti tullut markkinoille jo aikaa sitten, sininen jossa teksti "alfa 27"

Lähteet: Lääkelaitos
http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/hu ... 2058.shtml
Gabriel

ViestiKirjoittaja Snow » 1.9.2009 08:30:19

Gabriel kirjoitti:Niissä kaikissa concertta tableteissa on KOLME eri väristä osaa!

Niinpä muuten onkin. Noissa 54:ssa toisessa päässä pieni pala sitä ruskeaa (mun mielestä vihreää...) ja toisessa päässä vielä pienenmpi osa sellast.. mikskä nyt sanois. Jotain tosi vaaleen punasta. Välissä on sitä valkoisa mikä ei ole depotti, jos siitä repii sen läpinäkyvän kuiren pois, mikä sen punaisen kuoren alla on. Se "valeen punanen" ( vai mikä lie) on sit jo jonkun asteista depottia, sen ruskea vielä enemmän jonka ansiosta se toimii niinkin kauan kuin 12 tuntia. Näillä on leikitty enemmän kuin vähän. :)
Snow

ViestiKirjoittaja Snow » 2.9.2009 10:48:29

dark magus kirjoitti:
Snow kirjoitti:
dark magus kirjoitti:^miksi haluat oloja?

Miksi ei saisi haluta?

miten luit tuon että oloja ei saisi haluta? kysyin "miksi haluat oloja?"

Kappas. Liian nopeasti luin, anteeksi väärinymmärrys. :)
Snow

ViestiKirjoittaja ApA^^ » 8.9.2009 21:23:01

Mulla on Cocnerta 54mg lääkitys ollu jo pitkään. Parhaimmillani olen popsinut 5kpl samaan aikaan. Leposyke oli jotain 145-147 paikkeilla. 6 tuntia koko ajan [Poistettu hehkutusta -Päihdelinkin toimitus] :D
ApA^^

ViestiKirjoittaja Snow » 9.9.2009 15:55:06

[Poistettu haitallisen käyttötavan suosittelua -Päihdelinkin toimitus]
Snow

ViestiKirjoittaja LucyFur » 21.10.2009 20:43:13

ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!

Enpä enää ihmettele, että miksi noi Concertat on niin kiven alla. Taitaa olla yks sun toinen lääkäri käyny näitä "hienoja" väärinkäyttöneuvoja täällä lukemassa ja päättäny olla kirjottamatta punasia respoja edes Oikeasti niitä tarvitseville.

Voi *kaikki maailman kirosanat* :!:
LucyFur

ViestiKirjoittaja Snow » 26.10.2009 13:16:13

LucyFur kirjoitti:Enpä enää ihmettele, että miksi noi Concertat on niin kiven alla.

Mä sain niitä pyytämällä. Mene ja tiedä?
Snow

ViestiKirjoittaja malibu » 26.10.2009 18:03:40

Pzione kirjoitti:Mä oon syöny Concertaa nyt viides päivä menossa. Mul alotettii 36mg ja eka päivä oli mahtava olin siitä fiiliksissä että sain vihdoin pitkän väännön jälkee ton lääkityksen itelleni. Pitää nyt mainita tähän vielä että oon korvaushoidossa ja Suboxonea menee 24mg. Tokana päivänä ku otin ton ni mulla oli joku kolme tuntii hyvä olo sit alko hirveet laskut ihan ku ois pirilaskuis ollu, sitä kesti 12 tuntii ja joutu syömää Xanorii et olo tasottu. Kolmantena päivänä kävi ihan samat. Sit mietin et miks mul ei tullu tota oloa heti alussa? Ainut mitä tein erilail oli et mä olin sulattanu Xonet ennen sen ottoa. Neljäntenä päivänä otin vaan 18mg ja siitäki tuli laskut sit sulattelin subut niihin oloihin, Concertan vaikutus kesti sen kuus tuntia. Sen päälle otin sit sen toisen 18mg ja loppupäivänä ei tullu niin pahoja laskuja mut huomas kyl et se vaikuttaa ja illal tuli semmoin tyhmä olo ettei päässä liiku oikein mitää ja oli semmoin tunteeton mitäänsanomaton olo. Herätessäni huomasin saman ei oikein ollu mitää tunteita. Tänää sulattelin sit eka subut ja otin ton 18mg Concertaa ja huomasin tunnin päästä et se alkaa vaikuttaa ja must se olis saanu jäädä siihen mut se vaa nous, ei kuitenkaa korkeelle. Vanhana käyttäjänä mä oon toipunu tosi hyvin ja mulla on tullu oikein pirikammo ja mua oksettaa koko aine. Sen takii mun on tosi vaikee syödä tota "lääkettä" se muistuttaa liikaa pirii. Mä en sano et mulla olis pien tole ku ei siit oo kauaa ku Piri oli viel mulle ongelma. Ainaki mä nukun hyvin vois sanoo et jopa normaalii sikeemmin ja tuntuu et ruokahaluki vaa kasvaa.
Ajatuksena on nyt kuitenki lopettaa koko lääkitys ja kärsiä mieluummin sit adhd:sta. Selvinpäin elämä on paljon siistimpää, mulla nousee hyviä tunteita pintaa hymyilen paljon enemmän ja oon elävämpi, mulla ei oo mitää tarvetta sekottaa päätäni mitenkää ja valitettavasti jopa 18mg Concerta tuntuu liian vahvalta. (vaikka mulla menee subu pohjalla mut en huomaa sen vaikutusta) Voisko joku kuka on käyttäny pidempää ja oikein tota lääkettä kertoo et käyks se toimii erilail jos on syöny tota sen kuukauden ku käsittääkseni totahan pitäis syödä jonki aikaa ennen ku se toimii niiku kuuluu? Ajattelin jos vaihtais ton johku 5mg Ritalineihin ku mä en kaipaa yhtää minkäänäköstä roimintaa, kuhan mulla olis vaa tasapainonen olo.

Tää nyt on vanhaan viestiin vastailua mut Concertas menee tosiaan se 2-3vkoa ennenku olo on sellainen ku jatkos tulee olemaan. Mä taas olin ihan "pireissäni" sen ekat 2-3 vkoa ku tuon aloitin. Mul ei ees kaverit uskonu etten ollu vetäny piriä, koska olin tosi hyperaktiivinen. Silloin mul vielä piri toimikin ku Concertat aloitettiin mut jo ku alottelin piriä vedin aivan järkyttävän suuria annoksia että se olis toiminu ja meta ei toiminu muuten ku nukuttavast, ja sitä porukka aikoinaa ihmetteli aivan älyttömäst et kuinka voi olla et on niin pirun hyvää metaa ja mä oon ottan sit ku hevonen enkä silti oo sähköjänis kuten muut :shock: .. No se toimi lääkkeenä ilmeisesti. Mullahan myös opparit toimi piristävästi eli mä säädin myös bubreissani ja konteissani ennenku totuin aineeseen ja jäin koukkuun jolloin kävi kuten slärpäl et en enää pystyn ees siivoamaan vaikutuksen alaisena ja sain nukutuks, toisin ku aluks.

Voi johtua osittain et oot entinen pirinkäyttäjä. Mä ku aloitin Dexen, ni näin 2kk:tta joka helvetin yö unta et olin vetääs piriä; parempaa laatua ku mitä koskaan oon vetäny, mut aina joku asia esti sen vetämisen. Ja mä olin ollu yli 3 vuotta ilman piriä jo silloin :shock: . Enkä todellakaan himoinnu sitä mitenkään ja jos sitä joku tarjosi, sanoin aina et oon lopettanut sen. Sit vittuunnuin noihin uniin ja tein jotain, mitä en ois enää ikinä kuvitellu tekeväni; vedin yhet pirivedot 3 ja puolen vuoden pirittömän kauden jälkeen.

Olin samal "ajatuksel" ku essois joita kans otin reilun 3 vuoden tauon jälkeen et katson "sivusta, ulkopuolisena" hyvät ja huonot puolet pirissä ja lasken peittoaako huonot puolet hyvät. No ei se piri ees sanonu mitää; en säätäny, en valvonu; oli ihan ku ois ottan yhen tai kaks omaa lääkettä. Ne piri-unet päättyi siihen sit ku olin piriä kokeillu ja todennu sen paskaks. Mä en ees kelan tuota lääkettä piriks, vaa mun aivot rekkas sen samaks aineeks.

Nyt syön edellee dexeä ja oon paljon enemmän oma itseni ku mitä Concertas. Oon liian puhelias, mut teen asioita joita tein pireissäni, enkä oo vuosiin pystyny tekemään; eli siivoan paljon, maalaan (een ois ikinä uskonut pystyväni jatkamaan maalaamista ilman piriä), askartelen ja oon keksiny uusiakin harrastuksia kuten kranssien tekeminen ja jatkanut luonnon omien lääke-kasvien keräämistä. Oon ihan itse tietoisesti harjoitellut elämään ADHD:n kanssa niin, että nyt ku oon tosiaan siihen lääkettä reilut 5 vai 6 vuotta syönyt (pitää kattoo ekast omast viestist samal ku muokkaa noit tänne uusiin sääntöihin sopivammaks ja vähemmän päihdemyönteiseks :oops: ), ni mä jos alan tekemään jotain asiaa; vaikka Joulukortteja, ni mä levitän tietty ne tarvikkeet lattialle. Mut mä usein teen muitakin asioita samaan aikaan ja kun en jaksa kortteja enää tehdä; pakotan itseni korjaamaan jäljet pois vaik ei huvittais pätkääkään. En myöskään siivoa enää niin, et vedän kaikki laatikot tyhjiks lattialle ja sit puoles välis kyllästyn, vaa sotken mahdollisimman vähän. Myös tiskausta oon harjotellu vuosien ajan. Ennen järkyttävät tiskivuoret on nykyään korkeintaa 4 päivää altaas ku alkaa ahdistaa. Sit teen vaikka ruokaa et samal ku ruoka tulee, voin tiskata tai sit vaa pakotan itseni tiskaamaan ja sallin itselleni vasta sen jälkeen luvan katsella töllöä tai tulla koneelle. Ja aina palkitsen itseni sen jälkeen ku oon jotain "hyvää" tehny kuten vaihtan lakanat tms. vaikka tupakalla. Et ADHD:sta voi oppia kasvamaan ylitse! Ainoa ongelma on edelleen se, et päässä on kokoajan ajatuksia ja musiikkia joita ei voi aina hiljentää. Tuohonkin auttaa et opettelee rentoutumaan. Ite oon kelannu meditaatiota mut en oo saanu viel aikaseks. Mä alan kyl vähentämään ADHD-lääkettä jos saan bubre-lääkityksen kuntoon.

Pääsin itsekin korvaukseen pienellä annoskella (tahdon 30 v lapsen ja olla streitti silloin) ja en oo nyt kohta kolmeen viikkoon enää retkahtanu piikkiin (ei tee ees miel), kama-unet on hävinny ja tilalle on tullu sisustus/askartelu-unet. Painajaiset on sitä, et joku sotkee just ku oon siivonnu ja elämä muuten normia paitsi annos bubressa on ilm. liian pien (saan kohta verikokeiden tulokset, mut mulle sanottii ettei toissailtana testeistä otettu 1/8 osa mun annoksesta joka siis otettii vajaa 40 tuntia ennen testejä nokkiin, vaikuta veressä olevaan bubren määrään; katotaa nyt sit, olo ei ainakaa ollu niin viekkareinen silloin ku yleensä) ja oon illat, yöt ja aamut ihan jäässä ja muitakii viekkareit on. Vkloput ku saan lääkkeet ottaa milloin tahdon menee parhaiten.

Mut Ruotsissa esimerkiks kokeillaan ensin Dexeä ja vast sit MF:ää, koska MF:llä on tutkitust enemmän sivuvaikutuksia. Ite en oo koskaa ritskuja syöny joten niihin en osaa sanoa sit verrattuna Consuun. Mut must Consut kyl ADHD:seen käytettynä "lamaannuttaa" tunne-elämää ja on hiukan ku neuroleptit eli tekee ihmisestä (mun kohdalla ainakin) hiukan zombiemaisen... :roll: Mut siin tosiaa kuten masis-lääkkeissäkii kannattaa kk kokeilla ennenku tekee lopullisia päätöksiä..
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja persepolis » 5.1.2010 23:09:07

Kuumotus :shock: Poltin päivällä paukut ja mässäin mahan ihan täyteen. Sit myöhemmin otin tätä 3x36mg ja kesti vähän aikaa et alko tuntuu, mut ny toimii. Alko oksettaa, hikoiluttaa ja päätä särkee välillä. Ihme vaino-olo paukun kanssa. Onkohan 108mg pureskeltuna riskialtista?
persepolis
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja dexmex-cowboy » 6.1.2010 13:44:21

tuskinpa mutta jos ei toleranssia omaa nii tuskin siit ainakaan hyvää oloa tulee, toleranssinkin omaavallekin toi on sellanen pärähtävä annos..
Ajatus lentää, minä en.
dexmex-cowboy
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja roxefe » 10.1.2010 16:31:34

Oma päiväannos on 72 mg concertaa. Tuon rinnalla oon vetäny Efexoria 3 x 78, tai jotain, mutta on jäämässä pois. Kovin setti on ollu puolilitraa suomi viinaa ja päiväannoksen lisäksi toiset 72 mg. Illan tapahtumista ei oo taltioitunu paljoakaan ja vielä kuudelta aamulla (jolloin muisti alkoi taas toimimaan) oli draivi päällä. Bileet loppu kesken. Pakottauduin nukkumaan ja unta tuli otettua about 28 tuntia. Tuntuu siltä et toleranssi kasvaa tosi nopeesti. Esim. 3,5 desiä viinaa ja 36 mg (pesin "suojakuoren pois" jotta vaikuttais nopeemmin) ei nykyään anna muuta kuin humalan. Oon huomannut kuitenki että seuraavana päivänä on tosi vaikee saada itteensä hereille. Sitä on tokkurassa ja nukkuis vaan. Onko muilla ilmenny samaa? Vai johtuuko se jostain muusta, en tiä.
roxefe
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Rooster » 10.1.2010 19:35:26

Vedin kerran 5, 54mg pureskeltuna ja korin bisseä ja sydän "vähän" reistaili sen jälkeen

Hyvät olot siitä tulee. Suu vaan käy nii paljon et ei anna muille puheen vuoroa..
Rooster
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tuhkainen » 16.1.2010 16:46:15

Metyylifenidaattia tullu nautittuu niin ritalineina kuin concertoinakin. Oma kokemus on et metyylifenidaattilaskut on pahemman kuin Dexedrine eli deksamfetamiinilaskut.
tuhkainen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja kalliopulli » 1.2.2010 18:48:02

Itse olen ottanut illassa 1kpl 36mg pureskeltuna, 1kpl 54mg pureskeltuna ja 30mg Equasym kapselin.
Nousut olivat kyllä mahtavat. Silmissä kirkastu, musiikin kuuntelu oli täysin erinlaista, suu kävi ja juttua luisti.
4-5 tunnin päästä alkoi laskut ja olo oli ''hieman'' omituinen. Pirteä kylläkkin, mutta jotenkin vetäytynyt. Jotkut pikkuasiat rupes vituttamaan mutta silti ei oikein jaksanu vaivautua näyttämään sitä vitutusta muille. Katseen kohdistaminen oli vaikeeta, ja silmissä jomotti aivan perkeleesti. Aika kului kyllä nopeasti.
Olen ottanut näitä säännöllisesti n. 4 vuoden ajan ADHD:n hoitoon, eli resepti kyllä löytyy. Harvoin käytän näitä mitenkään viihdekäyttöön, mutta joskus on kiva vetäistä kun ajankohta on sopiva.
kalliopulli
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Sauna