Tosi hyvä asia, että saat terapiaa ja pystyt nyt aloittamaan korjaamaan asioita elämässäsi. Olen itse tuon tien kerran käynyt lävitse (terapian) ja nyt käyn sitä tietä uusiutuneen masennuksen takia uudestaan lävitse. Itse olen myös kokenut tässä paljon erilaisia tunteita aina aggressiosta suruun, mutta ainoa tie se on eteenpäin. Olen niin pitkään ignoorannut hoidon ja ollut siinä tilassa, etten ole ollut valmis kohtaamaan eteenpäin menemistä. Nyt tuntuu, että vaikka tässä vielä on pitkä matka kuljettavana, niin ehkä mulla todella on taas mahdollisuus palata siihen elämään mitä elin välillä. Eli olin paremmassa kunnossa, mukana normaalissa työelämässä ja kaikessa siinä. Haluan parantua, olen ikään kuin päässyt pois siitä välitilasta missä pitkään asti ryvin.
Ymmärrän tuon suuttumuksen lapsuudesta, mutta joitakin asioita täytyy vaan hyväksyä. He eivät olleet sinulle hyviä vanhempia, miten voisit muuttaa asiaa nyt? Tarkoitan sitä että sinulla on oikeus olla suuttunut lapsuudestasi, mutta juurikin terapian ja terapeutin avulla voit päästää siitä irti ja päästä eteenpäin. Vanhempien kanssa keskustelu ei useinkaan kannata, mutta elämässäsi on nyt turvallinen aikuinen, se terapeutti jonka kanssa voitte saada sinut yli tuon ja noiden tunteiden.
Käytännössä elämä on itsensä etsimistä ja se syyllisyys on monesti juuri se mikä pitää ihmisen kiinni haitallisissa ihmissuhteissa. Monella ihmisellä on vielä nyrjähtänyt syyllistämisen taito, eli siis hyväksikäyttävät ihmiset pyrkivät nimenomaan syyllistämään sinua, jotta roikkuisit siinä. Ehkä moni tekee sitä tietämättäänkin toisille ihmisille, en tiedä.
Joka tapauksessa sulla on oikeus kaikkiin tunteisiisi ja olet arvokas ihminen. On toki raskauttavaa, mutta yhtä kaikki helvetin hienoa, että olet tajunnut ne kaikki haitalliset teot, jotka olet itseäsi kohtaan tehnyt. Nyt kun sen ymmärrät, niin sinulla on mahdollisuus päästä eteenpäin, yrittää ajatella enemmän itseäsi. Se on todella ainut tapa, jolla opit arvostamaan itseäsi, että olet hyvä ihminen ja sun ei tarvitse kohdella itseäsi kaltoin sen takia, että menneisyydessä sulle ei ole annettu muita mahdollisuuksia.
Tiedän myös tuon tunteen, että kun lähipiirissä on mielenterveysongelmaisia niin omatkin ongelmat pahenevat. Nyt on kuitenkin sun aikasi, eli jos yhtään pystyt niin jätä vähemmälle ne muiden mielenterveysongelmien kuuntelemiset ja kuuntele itseäsi. Kuulostaa että sulla on hyvä psykologi auttamaan sua eteenpäin.
Toivon paljon voimia taistoosi ja toivottavasti tästä vastauksesta sait yhtään irti, no ainakin tiedät että joku luki ja kuunteli sua. Itse asiassa luin viestisi heti tuoreeltaan, mutta vastaaminen vaati aikaa.