Olet täällä

Epävakaa persoonallisuushäiriö

Lataamossa keskustellaan mielenterveyden pulmista ja päihteiden yhteydestä mielenterveyteen. Tervetuloa lataamaan akkusi vertaisten tuella! Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Epävakaa persoonallisuushäiriö

ViestiKirjoittaja Nnaana » 8.10.2014 17:22:54

F60.31, mut koin, että DKT:stä ei mulle ollut hirveästi apua, vaikka koko kurssin kävinkin :( Joka on tosi harmi. En ole sitten yhtään edistynyt, omasta mielestäni ainakaan. Olen saanut hoitajaltani palautetta, että olen avoimempi kuin ennen, mutta eipä sekään välttämättä liity DKT:hen, vaan voi vaan olla, että yksinkertaisesti tunnen hänet jo niin hyvin, että uskallan olla reheellinen.

Toki omallakin asenteella on vaikutusta. Mä lähdin tohon hommaan sillä asenteella, että vittu mitä paskaa. En tykännyt ollenkaan niistä mielikuvaharjoituksista, joissa luodaan itselleen turvapaikka. En ole osannut vaan tehdä sitä, en edes lapsena kun mielikuvitus oli vilkas. En vaan koe olevani missään turvassa. Toinen tekijä on aivan taatusti se, että koska pelkään myös ihmisiä, niin olin jatkuvasti omissa maailmoissani ton terapian ajan, enkä kuunnellut mitään. Tosin onhan mulla noita tekstiversioita, joita siellä jaettiin, mut en vaan koe niistä olevan apua.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu » 8.10.2014 20:34:26

Mindfullness-harjoitusten on todistettu auttavan epävakaan persoonallisuushäiriön hoidossa. Itse tein aluksi you tuben videoilta harjoituksia, Pennasen version latasin appsista muutama kk sitten.. Hinta oli vajaa 2€..

Useammat tunteet tunnistan, vaikka nimeä en olisikaan niille keksinyt. Pahimmillaan harjoittelu turhauttaa, mutta itselläni jopa huono harjoitus käy rentoutuksesta ja on ainakin tehnyt jotakin oman hyvinvoinnin eteen.. Suosittelen kokeilemaan, tarkoituksena on kuitenkin keskittyä vain hengittämiseen ja olotilan tuntemiseen..

Melko hyvin päässyt eroon oireista, mutta takana n12 vuotta terapiaa yms yms.. Tyhjyyden tunne on kyllä vittumaisin olotila, onneksi melko harvoin nykyään kärsin siitä. Aikoinaan oli jatkuvaa.. :|
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Schatten » 13.10.2014 22:24:31

Itse oon myös läpikäynyt DKT:n, ja no, voisin samaistua aikaisempaan kommenttiin jossa sanottiin, että kun terapeutin kommenttina tuli, että "oot nykyään avoimempi jne." että se johtuu juurikin siitä kun hänet tunsi ja häneen oli muodostunut se luottamussuhde.
DKT:ta vihasin koska muutenkin inhoan ryhmäterapiaa kun se menee etenkin tuolla aina siihen että porukka on pääasiassa hiljaa ja ajattelee omiaan, kun kukaan ei koskaan uskalla jakaa mitään juttujaan ja kertoa itsestään, tai sitten "ahdistaa". Joskus voi ahdistaa oikeastikin, mutta suurin osahan on noissa vaan siksi, että joskus terapiakäyntien jatkuminen edellyttää tommosta "nakkia". Mulla oli noin. Ärsytti.
Kahdessa DKT-ryhmässä oon ollut ja eipä sieltä paljon mitään jäänyt käteen.
Schatten
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja BPD » 15.11.2014 20:08:58

Minä myös loin tunnukset tätä foorumia/keskusteluosiota varten.

Diagnoosi kolme vuotta sitten, masennus- ja adhd-diagnoosien jälkeen, biboakin on päähän tarjottu, vaan en ole huolinut. Lääkityksiä ollu tietenkin jos jotakin, monesta kieltäytynytkin. Tähän päädyttiin kun löytyi riittävän "luotettava" psykiatri jolle sitten vihdoin uskalsin/kehtasin kertoa varhaisnuoruuden seksuaalisesta hyväksikäytöstä. Aiemmin ajattelin et selviäisin ilman tän asian käsittelyä, vaan ei auttanu mitkään masennuslääkkeet tai consertat, aina vaan tunsi itsensä ulkopuoliseks oli sitten missä tahansa työssä, harrastuksessa jne. masennukset, arvottomuuden tunne ja lähes kaikki muukin ikävä mistä täällä muutkin kirjoittaa.
About 25v tajusin lopettaa alkoholin käytön, pakosta, oli tullu kännissä sen verran monta ukkoa lyötyä maahan et sai olla kiitollinen ettei ollu päätyny tuomiolle ja koppiin. Hirveä häpeä ja katumus kuitenkin joka taistelun jälkeen. Kaikkea muutakin sekoilua yllinkyllin, seksiä, uhkapeliä jne. kivaahan oli vasta kun joi niin paljon että muisti lähti. Suhteet poikki äkkiä enenkuin tuli itse jätetyksi. Yksinäisyyden ja arvottomuuden tunnetta vaikka olinkin sosiaalisesti aktiivinen ja kait haluttua seuraakin. Niin kovasti heterouttani todistin, "kaatoja" piti saada jatkuvasti.
Tuolloin 25 vuotiaana asuin ulkomailla ja "löysin" ganjan, se oli mun "lääkitykseni" alko jäi ja asiat parani paljon, ei enää matseja ja pystyi oleen hiukan paikoillaankin. Parasta varmasti ois ollu kun ois osannu hakeutua hoitoon mutta kynnys olis ollu aivan liian korkea eikä ymmärtänyt mitään mistään mielensairauksista, ei edes tajunnu mitenkään olevansa sairas. Oli vaan "vähän" reippaammin touhuava tyyppi. Hyväksikäytöt oli aktiivisesti unohdettu ja mukamas selitetty itselle. Ahdistukselle, masennukselle eikä oikein millekään muullekaan pahalle ololle tienny mitään termiä eikä ymmärtäny et jokin vaivaa vaikka oli huono olla ja kaikki meni ns. perseelleen. Ei siihen aikaan mielenterveydestä puhuttu missään missä mä olin.
Tämmöstä tarinaa näin alkuun ja niinkuin te jotkut muutkin, haluisin jo poistaa tekstini ja jättää sikseen. Ei muka kuitenkaan kukaan ymmärrä eikä millään saa kaikkea kerrottua, ainakaan oikein.

Joo, on/off, kaikki tai ei mitään, en tiedä kuka/mikä oon, pitäiskö luovuttaa vai jaksaisko yrittää vielä jne. tämmöstähän tää...

Koittakaanhan jaksaa kanssaveljet ja -sisaret.
BPD
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja tapsa57 » 15.11.2014 23:21:26

Terve BPD!

Hienoa, että avauduit pahasta olostasi. Ongelma jo puolella pienenee", kun sen toiselle kertoo.

Itse vaikutan enemmän tuolla Alkoholi-Lopettajien ketjussa; tosin paremminkin lueskelen kokemuksia siellä. Tännekkin kurkkaan aina välillä. Onhan se alkoholismikin tietysti mielen sairaus ennen muuta. Onneksi kerroit siitä päässeesi.

"Lääkityksiä ollu tietenkin jos jotakin, monesta kieltäytynytkin. Tähän päädyttiin kun löytyi riittävän "luotettava" psykiatri."

Mikähän lääke löytyi ja tuliko siitä pitempiaikaista apua? Meneekö terapiaa? Sorry, että menee kyselyksi, mutta nämähän ovat kuitenkin vertaisterapiaketjuja ja voimme saada toistemme kokemuksista apua omiin oloihimme! Ei tässä tosiaan muillakaan kirjoittajilla elämä yleensä näytä olevan pääsääntöisesti "mitään ruusuilla tanssimista!"

Mutta jaksamisia! Annahan kuulua lisää. Täältä löytyy valtavaa asiantuntemusta moneen mielen ongelmaan, kunhan vain seurailet ja kyselet.
Suunnittele-Toteuta-Tarkista-Korjaa!
tapsa57
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja BPD » 17.11.2014 15:51:23

Päädyttiin siis tähän diagnoosiin, joka varmasti on oikea. Lääkitystä ei ole ollut mitään yli puoleen vuoteen. Sitä ennen bedrocan (tämän sain fysiologisista syistä, mt-puolella tähän suhtauduttiin negatiivisesti), jonka kanssa menikin pari vuotta melko mukavasti. Talous ei vaan antanut myöden jatkaa ja reseptin saantikin on tainnu vaikeutua. Nyt sitten on oireisto palannut pikkuhiljaa koko skaalassaan :( Mindfullness ja tietoisuus sairaudesta on auttanut ymmärtämään oireita, mutta tuskaista on elo varsinkin nyt pimeän aikaan. Toki hyviäkin päiviä, välillä ihan kokonaisiakin, mahtuu joukkoon. Toisinaan hyvinkin alkanut päivä murenee johonkin vastoinkäymiseen tai jonkun sanoihin jotka tulkitsen tietysti itseni vastaisiksi, jopa pahansuovaksi katseeksi tulkitsemani "mulkaisu" saattaa riittää. Vihaa on taas mies täynnä, onneks ei muut joudu siitä ainakaan suoraan kärsimään.
Juttua sairauden varjostaman elämän varrelta riitäis vaikka romaaniin tai kahteen, mutta tässä tätä porua taas tältä kertaa...

Eipä tästä taida kellekään apua olla, ei minua ainakaan tunnu auttavan vaikka tiedän et jollakin on varmasti vielä paljon raskaampaa, mutta eipähän tarvitse kenenkään tuntea olevansa ainoa sairas.
BPD
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja BPD » 1.12.2014 12:58:55

Ketipinoria sitten kirjoitettiin tk-lekurin toimesta. Testaus oli aika surkee kokemus. Heräsin kahden tunnin unen jälkeen kun luulin tukehtuvani, kurkku ihan kuiva ja nenä tukossa. Jalat tuntui siltä kuin ois seissy vuorokauden, pohkeita pakotti ja oli levottomat jalat. Uni ei enää tullu, niskat jumissa ja oli kuuma. Viikon testin jälkeen olin vakuuttu ettei enää koskaan mun elimistöön tätä roskaa. Aika koominen oli mt-puolen kommentti bedrocaniin, ei he voi tähän lähteä kun heillä ei ole kokemusta siitä. Hmmm.... mitenkähän sitä kokemusta vois tulla. Kerroin että mulla ois kokemusta vajaan kolmen vuoden ajalta ja monenmoisista muista lääkkeistä yli 20 vuoden ajalta. Ehdottomasti parhaiten elämä sujunut bedron kanssa. Vastaus oli et nii.... no... jos joku sulle sitä jostain muualta... mutta jos sä koittasit vielä tota triptyyliä jne. Hohoijaa, lähdin himaan.
BPD
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 1.12.2014 15:28:36

BPD kirjoitti: Aika koominen oli mt-puolen kommentti bedrocaniin, ei he voi tähän lähteä kun heillä ei ole kokemusta siitä. Hmmm.... mitenkähän sitä kokemusta vois tulla. Kerroin että mulla ois kokemusta vajaan kolmen vuoden ajalta ja monenmoisista muista lääkkeistä yli 20 vuoden ajalta. Ehdottomasti parhaiten elämä sujunut bedron kanssa. Vastaus oli et nii.... no... jos joku sulle sitä jostain muualta... mutta jos sä koittasit vielä tota triptyyliä jne. Hohoijaa, lähdin himaan.

Kärsin itse pahasta eksistentiaalisesta masennuksesta ja käytän sairauteeni menestyksekkäästi lääkekannabista. Lisätietoa tästä ketjusta--> viewtopic.php?f=114&t=35149

Itse kun haen apua mt-puolelta ja kerron tarkkaan tarinani, minut lähetetään välittömästi A-klinikalle koska kukaan lekuri ei yksinkertaisesti voi auttaa (osa myöntää syyn vasta kun tarpeeksi painostan ja kerron tasan tarkkaan tietävän miten tämä homma menee tällä hetkellä) ja he näkevät vain (koska eivät muuta voi), että olen huumausaineongelmainen ja taas A-klinikalla lekuri näkee minut mielisairaana joka on täysin oireeton koska minulla on helvetin hyvin toimiva lääkitys. :D

Taitaa Suomessa olla tällä hetkellä tilanne se, että kukaan ei vielä ole saanut bedrocania mihinkään mielenterveysongelmaan (vaikka sairaus olisi todistetusti hengenvaarallinen ja lääkkeellä oireet pysyisivät täysin poissa). Syy tähän on julkisella puolella se, että käypähoito-suosituksissa ei ole sanaakaan lääkekannabiksen käytöstä mihinkään psykiatriseen sairauteen ja täten lähtee lekurilta duunit alta (ja maine) jos menee sellaista määräämään.

Bedrocania johonkin psykiatriseen ongelmaan haluava joutuu etsimään tällä hetkellä kolme eri lääkäriä jotka ovat myötämielisiä reseptille (koska lääke on Fimean-erityislupalistan takana ainakin vielä) ja heidän mieluiten kaikkien tulisi olla psykiatrian erikoislääkäreitä yksityiseltä puolelta ja mieluiten vielä niin, että eivät ole millään kovin isolla firmalla duunissa, mieluiten täysin itsenäisiä ammatinharjoittajia. Itse olen löytänyt jo kaksi reseptinkirjoittajaa (päihde ja psykiatrianpuolen lääkärit) ja neljä muuta on jonossa joiden pakeille olen menossa (rahat vaan hieman tiukilla..). Ehdottomasti vaikeinta on löytää se ensimmäinen myötämielinen lääkäri koska kukaan ei halua olla tavallaan se eka joka lähtee asiaasi ajamaan, varsinkaan nimenomaan niihin psykiatrisiin syihin.

Näin yleisvinkkinä voin kertoa, että esim. Terveystalolta (joka on se isoin yksityinen ketju) ei kannata lähteä edes yrittämään tällä hetkellä. Eivät ole lähteneet periaatepäätöksellä määräämään kenellekkään psykiatrisiin syihin (neurologisiin ja somaattisiin vain) koska se saattaisi aiheuttaa heille taloudellisia menetyksiä imagohaittojen muodossa (koska aihe on niin arka vielä Suomessa ja potilashan voisi tulla julkisuuteen elvistelemään respallaan).

Ps. Ja asian arkuushan nimenomaan on siinä, että monelle ihmiselle on vaikea pala niellä sitä, että jokin HUUUUUUUUUUUme voisi olla jollekin sairaalle ihmiselle hengenpelastava psyykelääke (Amerikassa tämä asia alkaa oleen jo normi). Koska tällöinhän jouduttaisiin väkisinkin myöntämään, että ne lukuisat hampuusit meidän maassamme eivät ehkä olekkaan mitään kamalia huumausainerikollisia, velttoja/moraalittomia hylkiöitä ja saastaisia nistejä vaan yksinkertaisesti sairaita ihmisiä jotka ovat löytäneet itselleen toimivan lääkkeen (tietysti mukana myös paljon viihdekäyttäjiä ja addiktejakin). Tällöin myös lääkärit joutuisivat ottamaan kantaa siihen, johtuuko jonkin yksilön mielenterveysongelmat nyt siitä pajauttamisesta vai johtuuko ne siitä, että potilasta yritetään väkisin saada siitä tavarasta eroon (oireet palaavat) vaikka se toimii lääkkeenä johonkin mielisairauteen.

Pss. Kirjoitit myös, että "talous ei vaan antanut myöden jatkaa ja reseptin saantikin on tainnu vaikeutua. Nyt sitten on oireisto palannut pikkuhiljaa koko skaalassaan". Nykyisin Suomessa sossu maksaa varattoman lääkekannabiskulut (tästä on jo käyty useampi oikeustaistelu jotka ovat kaikki päätyneet potilaan hyväksi).
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja esham666 » 1.12.2014 20:30:08

Älkää syökö niitä lääkäreiden tuputtamia mielialalääkkeitä. Lääkeyhtiöt aivopesee seminaareissaan lääkärit kirjoittamaan niitä. Syynä on vain ja ainoastaan raha. Mielenterveydestä on tehty bisnes. Diagnoosi, lääkkeitä, lääkefirmoille rahaa. Kuinka moni on ketipinorilla, leponexeilla ja zyprexalla parantunut? Itselläni auttaa vain kannabis krooniseen tyhjyyden tunteeseen. Kasvattaisin koko ajan itse, mutta en voi kun asunnossani käy ihmisiä. Saat diagnoosin, sinulla on jotain masennuksen, vihan yms. tunteita? Lääkkeet vain turruttaa serotoniini ja dopamiinireseptorit, menet tilttiin jossa sinulla on vain koko ajan tyhjä olo. Ihmisen kuuluu tuntea. Jos tunnet jotain, olet sairas, epävakaa. Ei helvetti mitä touhua.

Free Your Mind!

http://www.naturalnews.com/036417_glaxo_merck_fraud.html

''The picture that's emerging is one of a criminal drug industry that has turned to mafia tactics in the absence of any real science that would prove their products to be safe or effective. The emergence of this extraordinary evidence of bribery, scientific fraud, lying to regulators and monopolistic practices that harm consumers is also making all those doctors and "skeptics" who defended Big Pharma and vaccines eat their words.

To defend Big Pharma today is to defend a cabal of criminal corporations that have proven they will do anything -- absolutely anything -- to keep their profits rolling in. It makes no difference who they have to bribe, what studies they have to falsify, or who has to be threatened into silence. They will stop at nothing to expand their profit base, even if it means harming (or killing) countless innocents.''
esham666
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 1.12.2014 20:39:43

esham666 kirjoitti:Älkää syökö niitä lääkäreiden tuputtamia mielialalääkkeitä. Lääkeyhtiöt aivopesee seminaareissaan lääkärit kirjoittamaan niitä. Syynä on vain ja ainoastaan raha. Mielenterveydestä on tehty bisnes. Diagnoosi, lääkkeitä, lääkefirmoille rahaa. Kuinka moni on ketipinorilla, leponexeilla ja zyprexalla parantunut? Itselläni auttaa vain kannabis krooniseen tyhjyyden tunteeseen. Kasvattaisin koko ajan itse, mutta en voi kun asunnossani käy ihmisiä. Saat diagnoosin, sinulla on jotain masennuksen, vihan yms. tunteita? Lääkkeet vain turruttaa serotoniini ja dopamiinireseptorit, menet tilttiin jossa sinulla on vain koko ajan tyhjä olo. Ihmisen kuuluu tuntea. Jos tunnet jotain, olet sairas, epävakaa. Ei helvetti mitä touhua.

Free Your Mind!

Osittain samaa mieltä! Siksipä uskallankin sinulle suositella tänä vuonna julkaistua kirjaa nimeltä:
Tappavat lääkkeet ja järjestäytynyt rikollisuus-Peter C. Götzsche google löytää..

Kysyisin eshamilta, että miksi luulet lääkekannabiksen juuri auttavan tähän krooniseen tyhjyyden tunteeseen, mistä ainakin oma masennukseni juuri pohjimmiltaan kumpuaa (jopa niin vahvasti, että olen valmis tekemään itsemurhan koska psyykkinen pahoinvointini on niin voimakasta)? Kumpikaan omista bedrocania määräävistä lääkäreistäni ei ole osannut selittää asiaa minulle..
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja esham666 » 2.12.2014 11:34:52

Siitä että kannabis on minua auttanut, lääkkeet (joita olen syönyt 12-vuotiaasta asti). Viimeisin kokeilu oli Zypadhera injektio, turposin +30 kg ja olin kuin elävä kuollut. Kannabis on kasvi, mistä johtuu että lääkeyhtiöt eivät saa sitä itselleen ns. patentoitua. Joten he laskevat etteivät saa siitä juurikaan tuloja, vaikka on yrityksiä tehdä synteettistä pilveä, joka on minusta hirveä ajatus, pidän juuri kannabiksesta sellaisenaan. Anteeksi etten oikein ymmärtänyt, itsemurha-ajatuksesi johtuu siis kannabiksesta? Ihmisen kuitenkin pitää jossain vaiheessa kohdata ne syyt jotka aiheuttavat masennusta yms. tuntemuksia. Lääkkeet vain hoitavat oireita, ei syytä. Kannabiksella on erittäin hyviä tuloksia postraumaattisen stressireaktion hoidossa, kannabis ei sulje mieltä - se avaa sen. Esimerkiksi hyvä trippi LSDstä, tai sienistä voi avata uusia näkökantoja elämään. Mutta näen tässä edelleenkin kaikessa syynä vain lääkeyhtiöiden rahanhimon. Kannabis ei sotke dopamiini ja serotoniinireseptoreita. Sillä on vähemmän haittavaikutuksia. En jaksa tässä nyt perustella, tieto on jokaisen haettavissa Internetissä. Lisään myös että osaava psykologi, tai alan ammattilainen voi auttaa avaamaan näkökantoja, näen nyt asian näin että nämä ihmiset on korvattu kemikaaleilla. Surullista.

Aihetta sivuten: http://www.hs.fi/tiede/a1416284769961
esham666
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 2.12.2014 12:09:47

esham666 kirjoitti: Anteeksi etten oikein ymmärtänyt, itsemurha-ajatuksesi johtuu siis kannabiksesta? Ihmisen kuitenkin pitää jossain vaiheessa kohdata ne syyt jotka aiheuttavat masennusta yms. tuntemuksia. Lääkkeet vain hoitavat oireita, ei syytä. Kannabiksella on erittäin hyviä tuloksia postraumaattisen stressireaktion hoidossa, kannabis ei sulje mieltä - se avaa sen. Esimerkiksi hyvä trippi LSDstä, tai sienistä voi avata uusia näkökantoja elämään. Mutta näen tässä edelleenkin kaikessa syynä vain lääkeyhtiöiden rahanhimon. Kannabis ei sotke dopamiini ja serotoniinireseptoreita. Sillä on vähemmän haittavaikutuksia.

Itsemurha ajatukseni eivät missään nimessä johdu kannabiksesta vaan eksistentiaalisesta masennuksestani (ei kai nyt kukaan sitä minulle lääkkeeksi muuten määräisikään). Lääkekannabis siis poistaa täysin masennukseni (ja itsetuhoiset ajatukset ja ahdistuksen) ja olen tasapainoinen sekä hyvinvoiva perheen isä. Jos olen n.2kk ilman, alkaa minulle tulla erittäin pahoja masennusoireita ja saatanpa tuossa täydellisessä välinpitämättömyyden tilassani vaikka saada päähäni alkaa juomaan viinaa (joka päätyy aina laitokseen koska etanoli pahentaa masennustani tuhatkertaisesti) tai esim. rouskimaan bentsoja, contteja tai tramaleita. Tämän asian johdosta minut on sitten aikaisemmin leimattu päihderiippuvaiseksi/huumeongelmaiseksi alkoholistiksi vaikka en koskaan ole alkoholista tai muista depresanteista saanut yhtään mitään hyvää vaan niiden käyttö on vain ollut oire masennuksestani.

Kysyinkin siis, että mikä on sinun näkemyksesi siihen, että miksi lääkekannabis saa aikaan tälläisen parantavan (oireet poistavan) vaikutuksen minulla ja kenties myös aika monella muullakin ihmisellä jotka kokevat täydellistä tyhjyyden/tarkoituksettomuuden ja onttouden tunnetta (mitä sitten tietysti usein "lääkitään" erilaisilla depresanteilla (ja Big Pharman tajuntaa supistavilla myrkyillä) ja lopputulos on usein aika hirveä..)? Kannabishan ei totta tosiaan sulje mieltä eikä turruta sitä (vaikka asiasta tietämätön saattaisi niin luulla), vaan pikemminkin avaa ja herkistää.

Itse arvelen sen jotenkin liittyvän nimenomaan thc:een psykedeelisiin vaikutuksiin (vaikkakin ne aika pitkälti katoavat lääkekäytössä sinne johonkin "taustalle" eikä minkäänlaisia negatiivisia vaikutuksia kongnitiivisiin kykyihin enään ilmene).
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Chas » 2.12.2014 12:24:12

Olkaa nyt varovaisia sen kanssa, että neuvotte ihmisiä lopettamaan lääkityksensä. Ihan oikeasti tunnustan sillä blossilla olevan hyviä vaikutuksia joillakin mielialaan ja masennukseen, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Joillain se kannabis voi laukaista psykoosin, jos on sille altistavia tekijöitä. Ettei ehkä ihan kannata noin suorilta käsin neuvoa kokeilemaan pilveä tai sieniä ja hylkäämään kaikki lääkärien määräämät tropit. Ihan oikeasti monelle, jolla on todella rikkinäinen psyyke tuollaiset "matkat" yksinään sienillä tai jopa pilvellä, voivat aiheuttaa vaikka mitä kauhutiloja. Jotain rajaa siis...
Chas
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja SoiKannel » 2.12.2014 12:29:00

Lucrezia kirjoitti:Olkaa nyt varovaisia sen kanssa, että neuvotte ihmisiä lopettamaan lääkityksensä. Ihan oikeasti tunnustan sillä blossilla olevan hyviä vaikutuksia joillakin mielialaan ja masennukseen, mutta kaikki eivät ole samanlaisia. Joillain se kannabis voi laukaista psykoosin, jos on sille altistavia tekijöitä. Ettei ehkä ihan kannata noin suorilta käsin neuvoa kokeilemaan pilveä tai sieniä ja hylkäämään kaikki lääkärien määräämät tropit. Ihan oikeasti monelle, jolla on todella rikkinäinen psyyke tuollaiset "matkat" yksinään sienillä tai jopa pilvellä, voivat aiheuttaa vaikka mitä kauhutiloja. Jotain rajaa siis...

Minä ainakaan henkilökohtaisesti en missään nimessä käske/kehoita tai edes ehdota kenenkään lopettavan psyykelääkityksiänsä (vaikka hyvin kriittinen niitä kohtaan olenkin). Kannabis tosiaan voi laukaista psykoosin (kuten kaikki muutkin psykedeelit) sille alttiilla/psyykeherkällä ihmisellä, tämä kannattaa aina tietysti muistaa.

Pyrin siis ainakin itse kertomaan ajatuksiani lähinnä vain omasta näkökulmastani ja omiin kokemuksiini perustuen.

Mielestäni on myös väärin, että erilaisten psykedeelien haittavaikutuksia ja mahdollisia riskejä nostetaan "jalustalle" (mikä sinänsä on tietysti ihan aiheellista), mutta kaikki ne mahdolliset positiiviset ja parantavat/lääkitsevät vaikutukset yritetään dumpata pois. Edes lääkärien kanssa ei asiasta juuri pysty keskustelemaan koska aihe on niin arka (ja varmasti tähän liitty paljon ihan puhdasta tietämättömyyttä ja pelkoa)

Sanjay Gupta MD: Psychedelic medicine gets a closer look
https://www.youtube.com/watch?v=sPZU6tx4AQk
(pätkässä juuri asiantuntijat pohtivat niitä psyykkisiä riskejä ja kuinka niitä voi minimoida)

Aihe alkaa vasta nyt pääsemään valtavirtaan kun aikasemmin asiasta ei todellakaan ole julkisesti edes Amerikassa kovinkaan paljon voinut keskustella, saatika sitten Suomessa.
SoiKannel
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Juiccia » 14.12.2014 20:21:29

Moi. Täällä kanssa itsensä epävakaaksi mieltävä ihminen. Tämän "diagnoosin" löysin kaikkien mutkien kautta ja psykologini puoltaa ajatusta. Monenlaisten asioiden kanssa tullut tapeltua elämänsä aikana. Lapsuus ollut niin monen täällä kirjoittaneen kohdalla myös huono. Kasvatus on mennyt pahasti pieleen ja nyt keräämässä sen "hedelmää". Näen asioiden syy-seuraussuhteet ajoittain selkeästi ja pystyn selviämään hankalista tilanteista suurimmaksi osaksi kärsimällä olotilan. Vaikeimpanan asioina tuo tunteidensa tulkinta ja kuinka niitä ymmärtäisi, jotta osaisi auttaa itseään. Suututtaa niin perkeleesti se, että elämäni meneee itseään löytäessä kun se olisi voinut lapsuudessa mennä hyvin. Eihän sillä toisaalta mitään voi ja vanhempien kanssa ei auta keskustella, koska hehän eivät ymmärrä, että mitä mä koen koska he eivät tunne-elämästä tiedä paskaakaan. Ihmisiä mulla on lähellä, mutta kun on tällänen toisen tunteiden tulkki ja se tunne tulee itselle niin mitä ihmettä siinä sitten tekis. Täytyy kyllä myöntää, että osa mun ystävistä aiheuttaa mulle sikana harmaita hiuksia kun niiden tunne-elämä on niin sekasin, että siinä saa tehdä kovan työn, jotta selviää. Sellaisista ihmissuhtesita tietenkin pitäs päästä eroon, mut koen tekeväni väärin. Syyllisyys muiden jättämisestä painaa. Mutta olisiko aika antaa itselle sitä aikaa mikä menee muiden huolia kuunnelleesa? Tuntuu, että tässä mun lähipiirissä on niin paljon mielenterveysongelmaisia, että siinä omatkin oireet pahenee.

Nyt sitten lähestyn terapiassa ja myös kirjoittaen omaa tunne-elämää. Raskauttava on huomata ne kaikki virheet ja teot mitä on itseään kohtaan tehnyt. Antanut ihmisten käyttää hyväksi esim. seksuaalisesti siinä harhaluulossa, että sellaista halusikin. Kaikki se oli kuitenkin hyväksynnän hakua. Olen myös esitellyt itseäni netissä kasvottomilla härskeillä kuvilla. Nämä kuvat olen nyt poistanut ja teen töitä omantunnonarvon korottamiseksi.

Lääkitysasiaa kanssa miettinyt, nyt jouduin ottamaan puolikkaan Opamox 15mg, koska tuntu että maailma alkaa vääristymään ihan sikana. Se luultavasti johtui liiasta kahvin juonnista ja sitten tapasin sellasta tyyppiä jonka jutut alko vitusti ahdistaan. Kun vielä tuntuu, että dissosioin niin siinähän on soppa keitetty.

On se elämä jännää. Nyt enemmän aikaa itsensä kanssa. Pitäs oppia kuuntelemaan itseään ja antamaan tilaa sille todelliselle minälle. Hyväksyä itsensä sellaisena kuin on.
Eteenpäin uusi eväin vaikka mitä tulisi
Juiccia
Miedosti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Lataamo