Olet täällä

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Lataamossa keskustellaan mielenterveyden pulmista ja päihteiden yhteydestä mielenterveyteen. Tervetuloa lataamaan akkusi vertaisten tuella! Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kaksisuuntainen mielialahäiriö

ViestiKirjoittaja Varpunen » 30.9.2018 12:36:13

Olen yli 40-kymppinen ja sairastanut biboa jo toistakymmentä vuotta. Ensin vain purkamalla vauhtia työhön, opintoihin ja urheiluun, kunnes pakka levisi. Osastohoitoon jouduin suoraan ensimmäisestä psykoosimaniajaksosta ilman lääkitystä heiluttua alasti julkisella paikalla. Nyt kokeiltu lähes 30-40 eri mieliala-/psykoosilääkkeettä, jotta saataisiin tasattua vointia. Haitta-aiheet olivat vaan niin helvetilliset, että menivät aina vaihtoon. Nyt Lito 900mg, Topimax 400mg, Risperdal 2mg, Rivatril 0.5-1mg, Tenox 20-40mg, Levozin 100-200mg.
Edelleen on päivät täynnä levottomuutta, ahdistusta, ärtymystä, jatkuvaa puhetta, ajatusten tulvaa, itsetuhon pelkoa, järjettömiä seksinpurkauksia kohdistuen lähes keneen tahansa, itkua, naurua jne.
Ostin ensimmäisen kerran eläissäni kannabista rauhoittaakseni mieltäni. En ole saanut lomaa itsestäni neljän vuoden sekamuotoisten jaksojen välillä hetkenkään taukoa. Ensimmäisen polton jälkeen tunsin ensimmäistä kertaa lepääväni, olevani normaali pienen pienen, mutta riittävän hetken. Kiitos siitä. Tuskin jatkan polttamista, sillä tunnen riskit. :|
Mennyttä ei voi muuttaa, vain tulevaisuus on auki.
Varpunen
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Syyskukka » 6.10.2018 05:32:37

Moi. Ite olen entinen narkkari, ilman ollu 18vuotta. Sairastuin 2007 kakssuuntaseen mutra mun mielenterveysongelmat alko jo 16v ja lääkäri oli sitä mieltä että olin jo silloin sairastunut ja kun sairaalas katsottiin vain päihderiippuvuudet sairaus jäi taka-alallle ja lääkitsin ite huumeilla sairauttani. Mut on jopa psykoottisena viety psyk.osastolta putkaan yöksi ku riehuin.... kaikkea paskaa. No 2007 jouduin sairaalaan ja sain diag. 2008 tammikuussa olen viimeksi ollut sairaalas et hyvin täs lääkkeillä pärjätty. Paitsi et mulla ollu 4kin psykoosilääkettä päällekkäin, lito, risperdal, abifly ja zyprexa. Ja pamit 30mg ja tenoxit 40mg. Näin vanhan lääkärin kans. Uusi lääkäri pisti kaiken uusiks, xeplion 75mg injektio ja zyprexa 30mg ja pamit. Melatoniini ja atarax uneen. Ei enää tenokseja, 10 määräs ku en nukkunu ku aikasemmin aina sadan pakkaus. Pamit saan 15 päivän välein apteekista. Lopetin aika vauhdilla zyprexan nyt syksyllä pois koska tää lääke lihottanu mua 30kg. Ja lääkäri sitä mieltä et pärjään pelkällä injektiolla. Nyt olen 3 pv ollu ilman zyprexaa ja on ahdistusta ja levottomuutta, vierotusoireita. En tiedä miten nämä kestän. Mulla kuitenkin 13v lapsi ja olen yh niin paletin on pysyttävä kasassa. Multa vaihtu todella hyvä työntekijä nyt syksyllä ja tää uus on ihan syvältä. En tuu juttuun sen kans ja laittaa tapaamisia 5vkon välein vaikka tarvisin hiukan tiiviimpää tapaamisaikataulua. Nyt mun piti vaihtaa kipulääke bupre-kipulaastareihin viikonloppuna niin panacodista kamalat vierotusoireet ja revin laastarit pois ja jatkoin panacodilla. Siitä pamahti kaman mieliteko joita ei ole ollu vuosiin!! Ja nyt niiden ja zyprexan viekkareiden kanssa yritän palloilla. Penzot ei auta mitään niin kauan niitä syöny. Abifly respa olis apteekissa, sijaislääkäri mun anomuksesta kirjotti sen, en tiedä pitäskö mun hakea se... mutta kyllä zyprexa aiheuttaa viekkareita! Nyt se koettu.. tällänen mun tarina..
Syyskukka
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja cersei » 18.9.2019 14:52:42

Heippa!

Täällä vasta apua hakemassa oleva 35v. nainen. Isällä bipo+vahva alko rasitteena. Itsellä huomannut nyt vasta ko. merkkejä samankaltaisuudessa. Kaikenmaailman temppuja tullut tehtyä, mistä huono oma+itsetunto. Kiltti olen kyllä. Alkoa mennyt siinä sivussa enempi ja vähempi, kausiluontoisesti. Olen vasta aikuisiällä opiskellut ammatin, mistä pidän, lapset pitävät tiukasti arjessa kiinni. Nyt tavoitteena rauhallinen ja tasapainoinen elämä. Hieman pelottaa, pystynkö pitämään suunnan oikeana nyt, apua hain ja prosessi kenties alkaa kunnolla vasta nyt psyk.puolella. Kysymys; miten muilla alkosta luopuminen onnistunut? miten kaverit suhtautuu, jos ei enää mökkiviikonlopuilla juo tai juon vaan vähän? aloin polttamaan pitkän pitkän tauon jälkeen taas, mitä kummeksun.. ajattelin sen johtuvan stressitilanteesta, mikä nyt laukeamassa.. toivon mukaan. Liiksaakin on tullut tehtyä aika runsaasti, mutta se tuntuu vielä "terveeltä" mittakaavoiltaan.
cersei
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Simppa89 » 22.5.2020 17:19:09

Itsellä tehdään testejä ja katsotaan onko Bibo. Monta vuotta meni elämä aika tasaisesti, mutta pari vuotta sitten elämäntilanteen muututtua iski kauhea masennus ja tuntui taas tunteet heittelevän, niin kuin nuorempana. Lääkäri määräsi ensin Escitalopramia, josta alkoi vasta pää sekoamaan; todella agressiivista käytöstä, pahempaa masennusta, uhkarohkeutta ja itsetuhoista käyttäytymistä. Sen kylkeen heitettiin Peratsiini 8mg rauhoittamaan. Söin Escitalopramit pois, mutta en niitä enää hakenut ja mennyt vuosi Peratsiinilla. Pidin myös taukoa lääkäristä ja aloitin vasta tänä keväänä uudestaan käynnit.

Tunteeni heittelevät paljon. Välillä olen todella hyvällä tuulella, itsevarmempi ja nukun todella vähän. Yksi yö sain unta varmaan 3 jälkeen ja heräsin ennen 6. Välillä taas on masentunut olo tai normaali. Olo ei ole itsevarma enkä selviä lyhyillä yöunilla, mutten ole masentunut. Nämä tilat vaihtelevat ja tyttöystäväni on myös huomannut asian ja ongelmia tulee välillä... myös parisuhteessa.

Toivoisin saavani oikean lääkityksen, jos Bibo on. Tiedän, että myös muita mt-ongelmia löytyy, joten ei ole välttämättä helppoa lääkäreillekkään selvittää asiaa. Monia kertoja ravannut testeissä, kyselty kysymyksiä jne. Olisi kiva saada vihdoin vastauksia, että pystyy käsittelemään asiaa.
Simppa89
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Simppa89 » 26.8.2020 21:31:15

Deprakinet 1000mg kokeiltiin ja se sai aika tyhjän olon aikaiseksi ja siihen kylkeen sitteb Sertralin 50mg joka reilu vm1-2vko välissä puhkaisi hullun manian. Lopetin lääkkeen kun tajusin itse, että on taas menty lujaa ja rahat loppu. Onneksi parin päivää oli lääkäriin ja sain Olantsapiinin 10mg ja Deprakinet nostettiin 1500mg. Tuntuu, ettei Depra auta mitenkään, mutta Olantsapiini tuntuisi rauhottavain. Silti hypomaaninen olo ollu hetken aikaa
Simppa89
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Targett » 30.1.2021 09:09:06

Simppa89 kirjoitti:Deprakinet 1000mg kokeiltiin ja se sai aika tyhjän olon aikaiseksi ja siihen kylkeen sitteb Sertralin 50mg joka reilu vm1-2vko välissä puhkaisi hullun manian. Lopetin lääkkeen kun tajusin itse, että on taas menty lujaa ja rahat loppu. Onneksi parin päivää oli lääkäriin ja sain Olantsapiinin 10mg ja Deprakinet nostettiin 1500mg. Tuntuu, ettei Depra auta mitenkään, mutta Olantsapiini tuntuisi rauhottavain. Silti hypomaaninen olo ollu hetken aikaa

Vastailen tähän, sillä mulla oli toissapäivänä arviointikäynti psykiatrilla. Totesi että kyllähän tuo bipolta vaikuttaisi (kakkostyyppiä ilmeisesti eli maniajaksot eivät ole psykoottisia) ja heitti lähetteen eteenpäin... ja määräsi samalla Deprakinea ilman sen suurempaa pohdintaa tai ajanhaaskausta. Lääkkeen (sivu)vaikutuksista ei ollut mitään sen suurempaa keskustelua. Vuonna 2020 mulla on varmasti ollut 2-3 selkeää manian kaltaista jaksoa, jotka ovat kestäneet viikosta kahteen-kolmeen, mutta suurin osa ajasta on mennyt joko nykyisessä olotilassa eli selkeästi aistittavassa depressiossa tai oireettomana. Toisin sanoen olisin toivonut ensi alkuun että pääsisin juttelemaan asioista vähän enemmän ja lääkitsemään masennusta. Deprakine kuulemma pahentaa masennusta varsinkin alkuvaiheessa, eivätkä nuo muutkaan sivuoireet ja lukemani kokemukset lääkkeestä varsinaisesti houkuttele edistämään asiaa tällä tavalla.

Lähetteen etenemistä odotellessa kysyisinkin, miten saisin itseni aluksi ylös tästä kuopasta? Mikä masennuslääke teille on toiminut - jos nyt ei energisoivana - niin ainakin mielialaa nostavana? Escitalopram 10mg auttaa minulla pahimpaan ahdistuneisuuteen. Mirtazapin sai aivan veltoksi ja voimattomaksi ja sen kaltaiset lääkkeet ovat pahinta mahdollista myrkkyä. Syömishäiriötaustan vuoksi en myöskään haluaisi hirvittävästi ruokahalua lisäävää tai nestettä keräävää lääkettä, sillä tiedän tällaisen lisäävän ahdistusta entisetään. Kunhan saisi ensin tuon masennuslääkkeen kohdalleen ja alkaisi sitten katsella Deprakinea tai muuta manianestolääkettä.

P.S. On tämä edelleen vähän merkillistä, että ensin annetaan pillerit kouraan ja vasta sen jälkeen mietitään mitä tehdään. En tykkää enkä ymmärrä. :oops:
Minä määrään.
Targett
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 8.2.2021 13:27:21

^ Noinhan se ikävä kyllä hyvin usein etenkin julkisella psykiatrian puolella menee, että ensin hutkitaan lääkkeillä ja sitten vasta tutkitaan, jos nyt ylipäätään tutkitaan. Julkisen puolen resurssipula on osasyynä tähän, mutta eipä se tieto hirveästi lohduta ja auta potilasta. Totta kai hyvin akuuteissa tilanteissa(Esim. ei ole nukkunut viikkoon ja psykoosia puskee) on tarpeen määrätä jokin lääkitys heti kättelyssä, mutta sun tilanteessasi, Targett, ei ihan tällaisesta taida olla kyse.

Empiirisen kokemukseni mukaan vähemmän on usein enemmän, mitä psyykenlääkkeisiin tulee, ts. mitä suurempi lääkecoktail, sen huonommin potilas tuntuu voivan. En todellakaan ole lääkevastainen ja monesti MT-ongelmaisille on tarpeen jonkinlainen lääkitys, mutta sillä tyylillä mennään yleensä vain ojasta allikkoon, että määrätään lääkettä lääkkeen päälle ja yhden lääkkeen sivuoireita hoidetaan toisella ja kolmannella. Psykoterapia tahi vastaava lääkkeetön hoito olisi usein se oikeasti toimivin vaihtoehto erinäisistä, vakavistakin mielenterveysongelmista kärsiville(Siihen toki lääkitys kylkeen, jos ja kun se ei pelkästään riitä), mutta resurssipulan ja myös medikalisaation vuoksi näiden lääkkeettömien hoitokonstien kanssa ollaan nykyisin jokseenkin nihkeitä.

Mulla on bipo tyyppiä 1. Kauan sitten diagnoosini oli skitsoaffektia ja nyt viimeaikoina olemme psykiatrini kanssa yksissätuumin tulleet siihen tulokseen, että ehkäpä sairauteni on sittenkin skitsoaffektiaa. Oireeni viittaisivat enemmän siihen, kuin ehtaan bipoon. Mulle on henkilökohtaisesti se ja sama, minkä niminen diagnoosi hullunpapereissani lukee. Tärkeintä on, että saan hoitoa, jossa mua kuunnellaan ihmisenä ja autetaan kulloisenkin tilanteen mukaan. Tämä onneksi toteutuu nykyään hyvin loistavan shrinkkini kanssa. Hän on tosin yksityinen ja ne palveluthan tekevät lovea köyhän lompakkoon... Lisäksi kun olen ollut työkyvyttömyyseläkkeellä jo iät ja ajat, niin ei tarvitse todistella hulluttaan sille sun tälle instanssille toimeentulonsa vuoksi. Tällä haavaa en tarvitse mitään lääkitystä pääni vuoksi(No, 1 rauhoittava on käytössä, mutta se nyt on hyvin vähän, kun miettii, paljonko ihmisillä on lääkkeitä näihin vaivoihin), mutta mulla on kyllä koko ajan kaapissa psykoosilääkkeitä siltä varalta, että alan flippaamaan ja olen tosiaan säännöllisessä hoitokontaktissa maan mainioon psykiatriini ja saan keskusteluapua aina tarvittaessa. Myöskin aikoinani käymäni pitkä ja intensiivinen psykoterapia auttoi tähän, että pääni on nykyisin näinkin hyvässä kondiksessa ja kykenen lääkkeettömin keinoin hallitsemaan ja hillitsemään mielenliikkeitäni.

Deprakinesta mulla oli hyvin huonot kokemukset: Ei auttanut sen enempää maniaan, kuin depikseenkään, vaan teki musta todella aggressiivisen, ihan motorisestikin levottoman, unettoman ja kaikin tavoin paljon huonovointisemman ja sekavamman, kuin alunperin olinkaan. Kaiken kukkuraksi turposin Deprakinesta aivan palloksi ja nyt en puhu mistään "normaalista" lääkkeiden aiheuttamasta turvotuksesta ja/tai lihomisesta, vaan se turpoaminen tapahtui kirjaimellisesti yhdessä yössä. Kyseessä oli mitä ilmeisimmin allerginen reaktio ja Deprakinen käyttöni loppui siihen paikkaan. MUTTA tämä on vain mun kokemukseni. Kaikkien lääkkeiden vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä ja joku voi saada apua lääkkeestä, joka aiheuttaa jollekulle toiselle pelkästään haittaa. Siksipä näissä lääkityshommeleissa ei kannata ihan liikaa kuunnella muiden kokemuksia, eikä lukea haittavaikutuslistaa, kuin piru Raamattua. Voithan sä aivan hyvin kokeilla sitä Deprakinea. Jos toteat, että se vain pahentaa oloasi ja/tai sillä on sietämättömiä sivareita, niin sitten lopetat sen. Lyhytaikainen lääkekokeilu kun ei ehdi vielä aiheuttaa pahoja vieroitusoireitakaan.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Toh » 22.7.2021 12:09:49

Hei.

Olen ollut eilen ja tänään yhteydessä neljään eri paikkaan koska tarvitsen apua. En saa yhteyttä mihinkään eikä kukaan vastaa viesteihini.
Onko paikkaa mihin voin soittaa jotta saisin keskustella toisen bipoa sairastavan kanssa? Kukaan muu ei ymmärrä
Toh
Miedosti panostava jäsen

Edellinen

Paluu Lataamo