Olet täällä

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Lataamossa keskustellaan mielenterveyden pulmista ja päihteiden yhteydestä mielenterveyteen. Tervetuloa lataamaan akkusi vertaisten tuella! Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kaksisuuntainen mielialahäiriö

ViestiKirjoittaja fryoz » 17.12.2013 18:07:50

Olen huomannut että mielialaa voi säädellä unen määrällä. Masentuneena on taipumus nukkua liikaa, maniassa liian vähän ja homma toimii myös toisin päin. Huomasin olevani viikonloppuisin huonolla tuulella ja masentuneempi ja keksin syyn: nukuin liikaa kun ei ollut pakollista aamuherätystä. Vähensin hiukan unen määrää, noin seitsemään tuntiin viikolla ja viikonloppuisin lisäsin valvomista illalla ja kello herättämään aamulla. Tuntuu toimivan. Ilman nukuttavaa lääkitystä en paljoa unta saa, lääkkeellä ja herätyskellolla säätely on helppoa. Zyprexa (olantsapiini) todettiin jossain tutkimuksessa tehokkaimmaksi antipsykootiksi, tasaa hyvin ja takaa nukkumisen. Bentsot ei mulla ainakaan toimineet pidempään käytettynä mielialan tasaamiseen. Sai myöskin aina varoa vieroitusoireita ja niiden aiheuttamia paniikkikohtauksia. Neuroleptilla samat hyödyt ja huomattavasti tehokkaampi tasaava vaikutus, vähemmän sivuvaikutuksia kuin litiumilla tai tasaavilla epilepsialääkkeillä. Poikkeuksena lamotrigiini josta ei ole tullut mitään sivuvaikutuksia.
fryoz
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja fryoz » 19.12.2013 15:38:03

fryoz
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 19.12.2013 16:38:41

Mulle käy toki kyllä juuri niin, että unen tarve ja nukkuminen lisääntyvät masennusjakson aikana. Uni on minulle ihanaa pakoa todellisuuden tuskasta, eikä tulisi mieleenikään sitä yrittää vähentää. Päin vastoin. Päivälläkin otan tuhdin annoksen Ketipinoria ja nukkua posotan pari tuntia. Yöllä 10 - 11 tuntia sitten melkeen yhteen putkeen. Olen turvassa unessa.

Tällä hetkellä kaikki päivän työt ovat äärimmäisen ponnistelun takana. Mitä tehdä ruuaksi - kysymys on lähes käsittämättömän vaikea, pitää tehdä päätöksiä ja suunnitelmia. Onneksi olen jaksanut käydä ryhmissä, niistä saan vähän lohtua.
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 20.1.2014 17:28:52

Kaksisuuntaisen masennusjakso kestää keskimäärin puoli vuotta. Se tuntuu ankaralta tuomiolta. Näin untakin eräänä yönä, että vauhtijakso alkoi ja mieliala koheni kohenemistaan. Kestän kyllä tässä masennuksessa sen apaattisen olotilan, vähävoimaisuuden ja itsesurkuttelunkin, mutta repivä ja raastava ahdistuneisuus, suorastaan tuskaisuus on liikaa. Päivän tunnit eivät kulu, on vaikea kestää jokainen päivä se ajatus, että tämänkin päivän tunnit on jaksettava olla olemassa tämän tuskan kanssa.

Arkiset rutiinit ovat erittäin vaikeita. Yksinkertaisten päätösten tekeminen on suunnattoman hankalaa. Toiminta vaatii ääriponnisteluja. Tänään olen kuitenkin jaksanut käydä perheen kanssa uimassa. Siispä olenkin ihan poikki. Koko aamun stressasin sitä reissua - hae auto parkkihallista, muista sulkea hallin ovi, aja moottoritielle, muista kääntyä oikealta rampilta, aja kylpylään, osta liput, riisuudu, käy suihkussa ja saunassa, pue uimapuku, uiskentele ja niin edelleen. Valtavia tehtäviä, huh huh. Onneksi perheen miehet laittoivat ruuan, sain levätä.

Huominen myös uuvuttaa minut jo etukäteen. Pitää siivota, käyttää auto katsastuksessa ja käydä kaupassa sekä laittaa ruokaa. Siinä on tavotetta, voi kauhia. Ja koiran lenkitkin pitää tehdä. Ettei vaan olis liikaa yhdelle päivälle. Voi tätä elämää!
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Silent » 6.3.2014 09:03:29

Wesole, miten menee?

Minulla on lääkitys nyt ihan retuperällä, kun ei tahdo sopivaa löytyä. Sen kyllä huomaa.. Olo ei ole kovinkaan kaksinen. Lääkäri taas jo "uhkaili" sairaalajaksolla, joten olen yrittänyt pitää yllä pokkanaamaa, ettei sitä tapahdu.

Mielenterveyshoitaja sanoo, että olen ääripäiden ihminen. Se pitää varmasti paikkansa, varsinkin pessimistisyydessä. Voisin väittää, ettei tämän pessimistisempää ihmistä enää löydy. Vaikka olisikin vauhtikausi (joka nyt lienee nostamassa päätään- lekuri pelkää oikein varsinaista maniaa kun tähän asti on puhuttu pelkästä hypomaniasta), olen silti pohjimmiltani pessimisti. Vauhdissa minä vain nauran sille, masennuksessa se vie minut peiton alle ja täysin omiin maailmoihin todellisuutta karkuun.

Opamoxia vetelen, että pystyisin keskittymään edes johonkin. Onneksi viina ei ole mielessä. Tai siis mieli tekee toisinaan, muttei oikeasti.
Tee elämästäsi kuolemisen arvoinen.
Silent
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 12.3.2014 18:22:43

Hei, mulla on jotakuinkin tasainen vaihe menossa. Mieliala on kohtuullinen; olen tyytyväinen ja melko hyväntuulinen, mutten riehakas (vielä), olen energinen, mutten ylitouhukas, tuntuu välillä rauhalliseltakin, mutten ole aivan tyynen tyyni. Enteilee vauhtia tämä luultavasti. Touhuan tavallista enemmän ja ainakin tammikuun viimeiseen viestiin verraten voin hienosti. Pelottaa vaan ja toisaalta kiehtoo, että vauhdiksiko tämä siis tästä yltyy.

Äärimmäisyyksien ihminen olen minäkin, kun vasta kuukausi sitten pähkäilin, että osaanko keittää pastaa ruuaksi ja nyt jaksan kaikelaista - uutta harrastusta ja AA:ta kolmasti viikossa ja terapiata ja muuta touhua riittää. Olen ollut päihdekuntoutusjaksolla ja saanut sieltäkin taas eväitä matkaan. Kurjaa on se, että tiedän, ettei tämä kausi kestä kauan, jossain vaiheessa tulee se vauhti ja sitten romahdus. Aika nopealla syklillä näyttää menevän tämä minun tautini.
Onko sulla Silent kunnollinen terapia meneillään? Väittävät kyllä (Kelan käypä hoito-suosituksissa ainakin) ettei psykoanalyyttinen terapia tehoa kaksisuuntaiseen, mutta minulle se on ainoa vaihtoehto, ainoa oikea. Sain muuten hylkäävän päätöksen Kelalta lääkkeiden erityiskorvattavuudesta - en kuulemma lausunnon mukaan ole psykoottisen masentunut tai maaninen. Että sillee. Toimeentulokin on sekaisin, vasta nyt on virallisesti asetettu se kaksisuuntainen diagnoosikin, olen saanut hylkyjä määrittelemättömällä mielialahäiriöllä ja nyt haetaan uudelleen kuntoutustukea. Olen menossa ammatilliselle kuntoutuskurssille myös. Saas nähdä missä voinnissa olen toukokuussa kun se alkaa.
Mullakin on ton viinan suhteen samankaltainen tunnelma - välistä muistuu mieleen se halu, muttei oikeasti kuitenkaan. Ja olen todennut, että enää en h a l u a olla humalassa. Se olotila ei enää kiehdo.
Tänään menen taas ryhmään. Käyn kolmasti viikossa. Se auttaa.
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Silent » 13.3.2014 07:15:48

Mulla ei ole mitään varsinaista terapiaa, en tiedä, miksi. Mä käyn lääkärillä ja sitten mulla on omahoitaja, jonka näen noin kerran kahdessa viikossa tai tarvittaessa useammin. Nyt olen käynyt viikoittain, joko lääkärin tai hoitajan luona. Kun on vähän hankala jakso meneillään tän olotilan ja lääkityksen kanssa. Sen verran on onnistuttu lääkityksen kanssa nyt, etten ainakaan vielä ole ryhtynyt maniassa esiintyviin älyttömyyksiin ja päähänpistojen toteuttamisiin. Elämässä on muuten vielä kaikenlisäksi menossa tosi stressaava jakso... Ei ainakaan helpota tilannetta.

Mulla on lääkkeiden erityiskorvattavuus ollut jo sieltä sairaalajaksolta asti, kun lääkäri lausui minut MIELISAIRAAKSI. Jäi ikuisesti muistikuviin tuo lausunto. :roll:

Suurin ongelma tällä hetkellä on ollut unettomuus, kun heräilen lähes poikkeuksetta jo joskus kolmen aikaan aamuyöstä, enkä enää malta nukkua. Suhtaudun negatiivisesti mihinkään voimakkaisiin unilääkkeisiin, joten mä en ainakaan vielä suostu sellaisia ottamaan. Mä sitten ryhdyn katselemaan telkkaria ja puuhaamaan kaikenlaista. :shock:
Tee elämästäsi kuolemisen arvoinen.
Silent
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 13.3.2014 14:21:28

Hei, Silent, ei ole ihme ,jos et voi hyvin, jos sulla on vain satunnaisia käyntejä hoidossa. Eihän siinä ehdi muodostua mitään kunnollista ihmissuhdetta, jollaiseen kunnollisen hoidon tulee perustua. Onko sulla mahdollista tiivistää käyntejä sille hoitajalle viikoittain? Tai saisithan sinä Kelan terapiankin. Kela ei ilmeisesti mielellään myönnä psykoanalyyttistä terapiaa bipoille, tai niitä kustannuksia, mutta kognitiivista terapiaa kyllä. Tai minä käyn psykoanalyyttisessä kahdesti viikossa ja jännitän, myöntääkö Kela kolmatta vuotta, kun nyt on toi dg:kin. Joutuuhan siitä Kelan kustantamasta itse maksamaan osan. En itsekään tiedä, miten kustannnan terapiani, kun se Kelan osuus jossain vaiheessa joka tapauksessa päättyy. Kaks ekaa vuotta sain ammattini puolesta verovähennyksinä. Jatkossa en saa, koskapa olen työkyvytön entiseen työhöni.
Mulla tulee vauhdissa kanssa se unettomuus ja touhuan hulluna kaikkea öitä myöten. En yhtään silloin osaa pysähtyä. Mutta silloin ei unta kaipaakaan. Ankaraa on, jos nukuttaa muttei tule uni. Nukahtamislääkkeitä minäkään en syö, mulla on ollut aikamoinen riippuvuus, vuosia kestänyt ja varsinaisesti sairastuttuani myös niiden käyttö meni överiksi.
Joillekin AA on tuonut raittiuden lisäksi myös psyykkistä eheytymistä. Itse ihmettelen tosiaan tätä kohtalaista vointiani ja epäilen, että AA:lla ja tiiviillä käymisellä siellä, on oma osuutensa asiaan. Vaan tiedä häntä, jos tämä tästä kiihtyy, niin kohta oon taas autokauppoja suunnittelemassa, huh huh.
Broidi tulee kylään etelä-Suomesta huomenna, vaimoineen ja vanhempamme myös. Vanhemmat ei tiedä mitään minun tunne-elämän sairauksistani. Veli tietää tämän bipon, itselläänkin on sama tauti. Alkoholongelmasta ei tiedä kukaan sukulainen. Broidille ajattelin kuitenkin kertoa, jos sopiva hetki tulee. Elän oikeassa valheiden verkossa, kun kukaan ei tiedä myöskään siitä, että minut on sairauden vuoksi irtisanottu. Ajattelin ehkä - jos rohkenen- kertoa ,että olen itse irtisanoutunut ja suunnittelen sitten jotain uutta. Tosiasiassa mulla alkaa toukokuussa ammatillinen kuntoutuskurssi. Ja ammatinvaihto on edessä.
Jaa jaa. Pitää ruveta siivoamaan ja touhuamaan taas.
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 20.3.2014 14:44:30

Kyllä se ny vaa sen vauhdin lykkäs! Viime yö meni valvoessa, en touhunnut kuitenkaan, kun pelkään mieheni hermostuvan. Viime vauhdissa oli hän niin närkästynyt kun silittelin niitä tyynyliinoja ja siivosin keittiötä yöllä. Viime yönä neuloin sukat ja kattelin teeveetä. Ei rahtuakaan unta. Eikä väsytä yhtään! Energinen olo! Yritin päiväuniakin, mutten osaa olla paikoillaan. Eräs ihmissuhdeasia vaivaa mieltäni ja ajatus rientää sen tiimoilta vaikka minne. Suunnittelen ja haaveilen ja kaikenlaista. Huh.
Kelahan antoi mulle kielteisen päätöksen lääkkeiden erityiskorvattavuudesta. Se vituttaa suunnattomasti. Luulin ,että tämä bipodiagnoosi riittää, mutta ei - perusteluina on, että en ole psykoottinen enkä maaninen. No enpä tietenkään ole, kun on se lääkitys! En tiedä kauanko voin enää ostaa lääkkeitä, ne maksavat maltaita. Ja jos pitää raha-asioiden vuoksi valita, käynkö terapiassa vai syönkö lääkkeitä, ni en tiijä. Pitäis vissii ihan ton saatanan Kelan takia jättää lääkkeet pois, jotta tulisin psykoottiseksi ja sitten saisin ne lääkkeet korvattaviksi. Absurdia. Ihan niinkuin lääkäri määräisi antipsykoottisia lääkkeitä ihan vaan huvikseen ei psykoositaipuvaiselle. Ja ihan niinkuin antipyskoottinen lääke tehoaisi ei -psykoottisen rakenteen omaavalle. Semmosta.
Mut on ihanaa, kun mieliala kohoaa. Pitää vaan varoa, ettei mene liiallisuuksiin tämä. Ja vaikkakin pitkin hampain, niin pitää suostua lääkärin lääkemuutoksiin. Jos ei tämä tästä taltu sitten ajallaan aivan.
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jasu1989 » 22.3.2014 15:46:23

oon monta kertaa yrittänyt lopettaa alkoholin käyttöö, mutta ei tunnu onnistuvan, mulla itsellä todettiin ensin kaksisuuntainen mutta sitten tuli skitsofrenia :( :x
jasu1989
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja jasu1989 » 22.3.2014 15:48:32

arjen rutiinit vaativat minulta kaikki voimat iltaisin olen aina niin poikki ettei millään ole enään väliä, tunnen itseni erittäin huonoksi ja surkeaksi ihmiseksi kun olen sairastunut. ajattelen suurimmaksi osaksi kaikkea negatiivista ja sitä miltä tuntuisi jos minua ei olisi toistaiseksi on vain mieli kuva
jasu1989
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 22.3.2014 16:37:07

Hei Jasu, Millasita alkoholin käyttösi on? Oletko ollut yhteiydessä esim. A-klinikkaan? Entä sen skitosfrenian hoito, onko terapiaa, lääkettä?
Itse sain avun päihdeklinikan katkaisusta ja sen jälkeen kuntoutusjaksoista. Nyt käyn kolme kertaa viikossa AA:ssa. Katkaisuun meno pelotti, mutta oli todella hyvä ratkaisu. Sieltä ja kuntoutuksista sain raittiuden ja sen ylläpidon AA:sta. En halua olla kiihkomielinen AA:lainen, mutta olen todennut, että ohjelma todella toimii, minun kohdallani ainakin. On uskomatonta, että viinanhimo on väistynyt, puolen vuoden käyntien jälkeen. Oli mulla klinikalla terapiakin, mutta jätin sen, koska käyn kahdesti viikossa psykoterapiassa. Käyn myös kerran viikossa klinikan ryhmässä. Ja vielä tulee loppuvuodesta yksi kuntoutusjaksokin. Olen siis raitistumisen vuoksi koonnut itselleni oikein pataljoonan verran apujoukkoja. Yksin ei tästä taudista yleensä selviä, varsinkaan jos on muutakin tunnne-elämän sairautta. Eli Jasu, hae apua, onko paikkakunnallasi A-klinikkaa tai päihdeklinikkaa? AA:n kokoontumiset paikkakunnallasi saat netistä helposti. Toivon sulle valtavasti voimia, ja jos vain suinkin jaksat, niin todellakin hae apuja!
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 22.3.2014 16:39:10

Ja vielä pitää mainita siitä, että et todellakaan olen itse vastuussa sairastumisestasi. Nämä ovat aivoperäisiä ja geneettisiä sairauksia, joille ei mitään mahda. Mutta ymmärrän kyllä tuntemuksesi, itse ajattelen herkästi samoin silloin kun on vakava masennusjakso meneillään.
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 24.3.2014 08:36:42

Vauhtia puskee, vauhtia puskee täälläkin. Mitään varsinaista maniaa tämä ei ole, toistaiseksi ainakaan, eikä toivottavasti sellaiseksi menekään, mutta ihan hyvältä hypomanian alulta tämä vaikuttaisi :? . Mun biponi on enemmän masennuspainotteista lajia, mutta näitä hypomaanisia jaksoja tulee välillä, ja sekamuotoisia jaksoja mulla on melko paljonkin. Kunnon maniaa ei ole ollut piiiitkiin aikoihin, enkä sellaista kyllä kaipaakaan, huhhuh :shock: .

Toisaalta tämä on ihan mukavaa taas, kun mielialani on hyvä ja jaksan touhuta kaikenlaista ja olen saanut jopa jotakin järkevääkin aikaiseksi, mutta onhan tällä ne kääntöpuolensa ja lieveilmiönsä. Ärsyyntymiskynnykseni on madaltunut ja olen pirun kärsimätön, eli kaiken pitäisi tapahtua juuri silloin, kun minä haluan ja juuri niin kuin minä haluan. Jos asiat menevät nappiin, niin silloin kaikki on okei, mutta pienetkin viivästymiset, muut vastoinkäymiset ja yllättävät muutokset suunnitelmiin saavat mut hermostumaan tyystin. Olen toki muutenkin hyvin herkkä tulistumaan pikkuasioista, mutta nyt tuo piirre on vielä selkeämmin pinnalla. En myöskään ole saanut juuri nukutuksi. Eipä mua oikeastaan väsytäkään, enkä tunne kaipaavani unta, mutta tiedänhän mä sen, ettei pitkä valvominen voi ihmiselle hyväksi olla, vaikkei juuri nyt tuntisikaan kärsivänsä siitä. Univaikeuksiahan mulla on oikeastaan aina, väliin lievempinä, väliin vaikeampina, mutta usein koen ne erittäin stressaavina ja väsyttävinä, toisin kuin nyt.

Lisäksi olen fyysisesti melko surkeassa kunnossa, pitkälti huonon syömisen vuoksi(anoreksia) ja kroppa ei meinaa pysyä perässä siinä vauhdissa, millä pää käskee toimia. Huomaan kyllä, että paikkoja kolottaa, sydämestä ottaa ja pyörryttää, kun olen huhkinut hirveästi, joten senkin vuoksi rauhoittuminen olisi hyväksi ennen kuin joku paikka krakaa taas :| .

Positiivista tässä on sekin, että päihdehimoni ovat vähentyneet :) . Noh, toisaalta tiedän, että saisin tämän tilan katkaistua parin päivän ryyppäämisellä ja/tai pirittelyllä, koska niistä seuraisi selkeä mielialan lasku. Se taas on asia erikseen, kuinka järkevä ja terveellinen moinen hoitokeino on :roll: . Lääkkeitä(laillisia sellaisia) mulla ei nykyisin näihin pollavaivoihini ole muita, kuin benzot. Tämä on aivan oma valintani, sillä olen saanut lähes kaikista tasareista, masareista ja lepteistä niin hankalia haittavaikutuksia, että elän mieluummin ilman niitä :x . Benzojen rouskimisenikin on nyt laskusuunnassa, enkä tiedä onko se hyvä vai paha, ts. pahentaako se tätä tilaani. Koen kuitenkin positiivisena sen, että benzoja on mennyt normaalia vähemmän, sillä olen pahasti riippuvainen niistä ja vetelen niitä aika ajoin väärinkäyttöannoksilla. Jospa tämä edes hieman laskisi benzotoleranssiani, ellei muuta :? .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Wesole » 25.3.2014 18:56:38

Mulla joo samansuuntaista kuin sulla Winston. Ei ihan hypomaniaa, mutta vähän kierroksia kylläkin. Vähän valvoskelen välillä, mutta yleensä nukahdan helposti, yöllä sitten pari tuntia menee käsitöiden ääressä. Mulla on ihan hirmuinen intohimo juuri nyt tehdä virkkuutöitä ja neuloa, tänäänkin koko päivän melkein olen kuunnellut radiota ja virkannut. Joululahjoja... Jaksan tehdä kotitöitä, puhella ystävien kanssa puhelimessa, leipoa, laittaa ruokaa, siivota ja sen semmoista. Ehkä tämä ei tästä vauhdiksi tulekaan, toisaalta toivon sitä ja toisaalta en. Vauhdissa on sellaista ihanaa hurmaa ja huumaa, kun mieliala senkun kohoaa ja on iloinen ja vähän riehakaskin. Toisaalta juuri niitä lieveilmiöitä tulee sitten; tuhlailen rahaa ja kerään liikaa harrastuksia, joihin en sitten hiljaisen kauden tullessa jaksakaan sitoutua ehkä.

Juomahimot mulla on ollu kurissa noin kuukauden ajan. Ei kerta kaikkiaan te mieli olla humalassa, sitä olotilaa en kaipaa. Mutta niin minullakin kyllä kävisi, että vauhdin hurman saisi katkaistua kyllä ihan muutamalla lasillisella. Niin kävi viimeksi ja lopulta olin osastolla.

Samaan aikaan kun kierrokset lisääntyy, tulee mulla tää ihan puhdas vitutus - toimeentuloasioihin liittyen. Ja tietynlainen kyllästyminen vaivaa mieltä. En jaksaisi tätä elämäni yksitoikkoisuutta - AA:sta terapiaan ja terapiasta toiseen vertaistukiryhmään ja sieltä taas lääkärille ja terapiaan ja sama rumba jatkuu viikosta toiseen. Kyllästyttää. Haluaisin pitää taukoa terapiastakin, mutta tiedän sen olevan minulle kohtalokasta. Kohta jää osa lääkkeistä pois, kun ei ole enää varaa ostaa niitä. Sitten taitaa lykätä kyllä vauhtia ihan tosissaan, pelottaa. Psykoosi.

Mulla on toi kunto kanssa aika kehno. Olen kyllä päättänyt lopettaa tupakoinnin kesäkuussa. Päätin raitistelun aloitettuani, että vuoden kuluttua loppuu tuo röyhyttäminen. Mulla menee tupakkaa kyllä tosi paljon, jos vaan on tilaisuus, ni puolen tunnin välein on tupakoitava. Ja sekös se kuntoa heikentää.
Mulla on alhaiset verenpaineet ja siksi pyörryttää helposti. Mutta kummallista on se, että lepopulssi on noin 90. Ehkä jokin itsetutkiskelun liiallisuus elämässä sitä nostattaa, muuta en keksi syyksi. Tein nimittäin kerran yhden tietoisen läsnäolon harjoitteen ja pulssi laski siitä 90:stä 75:een.
Urheillakin tekisi mieli, mutta koitan malttaa sen röökaamisen lopetuksen ensin. Epäilen tosin, että siihen juoksemiseenkin mulla tulee hillitön riippuvuus. harrastin aikoinaan kestävyysjuoksua ja tein orjallisesti viikko-ohjelmaa. Sitte juoksin kaks maratonia melkeen peräkkäin ja vammauduin. Että miten sitä osaisi sitä urheilua kohtuudella?
Wesole
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Lataamo