Olet täällä

Kaksisuuntainen mielialahäiriö

Lataamossa keskustellaan mielenterveyden pulmista ja päihteiden yhteydestä mielenterveyteen. Tervetuloa lataamaan akkusi vertaisten tuella! Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Kaksisuuntainen mielialahäiriö

ViestiKirjoittaja Nnaana » 13.8.2016 13:40:43

^ Ei missään nimessä terveelle kilpirauhaselle, se tuhoaa terveen kilpirauhasen, eikä niitä kaiketi kukaan lääkäri ilman vajaatoimintaa määräisikään.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja thimo » 13.8.2016 15:33:41

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:13:52, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nnaana » 13.8.2016 21:04:02

^ Saunan puolella moni toki arvioi lääkkeitä ihan sen viihdekäyttöpotentiaalin perusteella. Ei toki kaikki, mutta moni. Tietenkin myös vaikutukset on yksilöllisiä. Voihan vaikka sulla käydä niin päin, että lamotrigiini pelittää sulla, mutta Deprakine olisikin aivan kauhea, vaikka mulla on päinvastoin.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja thimo » 14.8.2016 08:54:18

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:14:14, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Nnaana » 14.8.2016 20:41:15

^ Sen pitäis vaikuttaa ihan akuutisti, käyttöaihekin on akuutti mania. Eli kyllä mä koen, että se on auttanut jo sinä päivänä kun sen ekaa kertaa olen ottanut.

Paljon mahdollista tuo arvauksesi. Mulle ainakin itsensä loppuunpolttaminen on erittäin tuttua. Ennen eläkkeelle jäämistä harrastin vaativaa lajia useamman kerran viikossa, opiskelin ja kävin töissä - myös viikonloppuisin. Nukuin jotain 4-6h/yö ainakin vuoden ajan.
Nnaana
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja thimo » 15.8.2016 14:49:42

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:14:37, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja thimo » 23.8.2016 07:21:41

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:15:02, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Memetsi » 23.8.2016 15:13:38

Äärimmäisen pirullinen sairaus kyllä! Mietin varmaan vartin vastaanko koko ketjuun ja menetänkö "kasvoni" pelkkänä alkkiksena täällä, mut menköt, oikeestaan mä en häpeä enää kumpaakaan puolta, kaksisuuntaista enkä alkoholiongelmaani.

Ihanaa löytää kohtalotovereita täältäkin! :) :D

Sittenhän tullaan kysymykseen muna vai kana? Eli kumpi tuli ensin päihdengelma vai kaksisuuntainen? Kun kuten aloituksessa mainittiin niin siitä 2% kaksisuuntaisten osuudesta 50% on päihdeongelma.

Omalta kohdaltani epäilisin että alkoholiongelma, koska epäilisin että se syntyi ensimmäisten kunnon kännien tai viimestään toisien kohdalla. Dg tuli vasta vuosia myöhemmin, mutta selkeät oireet alkoi samana syksynä kun aloin juomaan joskus saman vuoden alkukesästä. Varsinaiseksi ongelmaksi koin sen kuitenkin vasta vajaa vuosi sitten, osallistuin syyskuussa yhteen ryhmään jossa pyritään raittiuteen ja pohditaan mt-ongelmia ja aloitin a-klinikalla samoihin aikoihin. Mä vaan kyllästyin olla joka pe ja la kännissä ja siihen ku rahaa palo taksireissuihin pitkin kotikylää ja joskus vähä muuallekki, ku se olin aina minä jonka piti mennä jonnekki, ku ei sitä rahaa koskaan oo ollu paljoo, juur sen verran et toimeen tulee.

Nyt kun on hetken ollut ihan oikeesti raittiina huomaa miten paljon enempi lääkkeetkin puree, mieli on tasaisempi. Ei sitä sillon muka huomannu et olis ollu vaikutusta ku viikonloput rälläs, mut aivoilla meni kaikki ne 5 juomatonta päivää toipua edellisestä ryyppyreissusta ja eiku uutta putkeen ni ihmekkää jos mieli sahas ja osasto kutsui useasti. Vaikka krapula kesti vaan sen yhen päivän kärsin monta päivää vetämättömästä ja mitään saamattomasta olosta.

Sori, tätä tuli tämmönen juomiseen sekoittuva mielipuoli kirjoitus!
Hei älä vielä luovuta, kaikella on hintansa, mut mikään ei oo vielä mahdotonta!
Memetsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja thimo » 23.8.2016 17:40:07

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:15:26, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.8.2016 01:31:18

^^ Ei se bipo nyt sentään viinapullosta "tartu" kehenkään :roll: . Totta kai rankempi ryyppääminen voi aiheuttaa monilla bipon kaltaisia oireita ja bipo-oireilu saattaa hyvinkin pahentua ryyppäämällä, jos toki niitäkin tapauksia riittää, joilla oireilu nousee paremmin pintaan pään kunnolla selvittyä. HUOM!: Tämä ei ollut kehoitus/suositus kenellekään käyttää alkoholia lääkkeenä mihinkään vaivaan. Loppupeleissä hiton paska lääke, vaikka ensin tuntuisikin auttavan kummasti. Nykyisin lätkitään diagnooseja varsin kevein perustein, eli onpa noita bipo-tuomioita tullut ihmisille suunnilleen jopa yhden psykiatrilla käynnin perusteella, kun on tunnin verran juteltu siitä, millainen meininki potilaalla suurinpiirtein elämässään on :shock: . Se ei todellakaan riitä määrittämään varmaksi bipoa(tai muutakaan vakavaa MT-häiriötä) kenellekään, vaan kyllä siinä tarvitaan tiivistä ja pitkäkestoista seurantaa, yhtä sun toista testiä ja haastattelua jne., jotta voitaisiin jollekulle pätevä bipodiagnoosi antaa. Sitten vielä, jos ei ole juurikaan lääkärille päihteiden käytöstään kertonut ja se on sen verran hallinnassa, ettei sitä nyt suoraan ulospäin näe siellä vastaanotolla, niin eihän lääkäri voi tietää, että X:n oireilut johtuvatkin mahdollisesti päihteistä. Sinänsä tuo on vähän hankala homma, koska varsinkin nykyään kannattaakin monessa paikassa pitää turpansa kiinni päihteiden käytöstään, jottei "hoidoksi" anneta vain neuvoa: Korkki kiinni, sillä paranet ja moimoi. Niinhän tuo ei suinkaan mene, jos taustalla on päihdeongelman lisäksi muitakin ongelmia, kuten usein on, eikä se korkin sulkeminen/vetämisen lopettaminenkaan mikään niin helppo juttu läheskään aina ole.

Yhtä kaikki: Jos ihmisellä ei ole ns. bipo-kytkentöjä päässään jo valmiiksi, niin ei niitä sinne tulekaan, vaikka kuinka vitusti tinaisi. Toki alkoholi aiheuttaa kaikenlaista MT-häikkääkin runsaammin käytettynä, mutta mikäli on kyseessä tapaus, joka "vain" joi iloliemellä itsensä juopoksi, niin ne häikät kyllä paranevat, kunhan on riittävän kauan ollut selvinpäin. Se taas on asia erikseen, kuinka paljon näitä ns. pelkkiä juoppoja on. Monet käyttävät erinäisiä päihteitä puhtaasti huvikseen, mutta niistä ei koskaan muodostu minkäänlaista ongelmaa, koska sellainen henkilö, jolla ei mitään vikaa korviensa välissä ole, harvemmin innostuu päihteistä niin paljon, että niistä tulee elämän sisältö ja addiktoituu pahoin.
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja NasuNatalia » 25.8.2016 04:59:01

Ku mulle haettiin 112:sta kela korttiin ja tuli hylky, vaikka nimenomaan lääk.lausunnossa oli maanisista jaksoista maininta, niin yrittivät laittaa sitä päihdeongelmista johtuvaksi.

Tein valituksen, jossa mm teksti: On tieteellisesti todettu, että kaksisuuntainen mielialahäiriö aiheuttaa päihdeongelmia, kun taas päihdeongelma ei aiheuta kaksisuuntaista."

Meni 16 kuukautta saada vastaus. HYVÄKSYTTY 112!!! Ja siinä todettiin seuraavasti: " mun nimi tulee tarvitsemaan koko elämän mittaisen lääkityksen."
"En Mä kuolemaa pelkää Mä pelkään niitä vitun olotiloja" :roll: #Pohjantähdenalla
NasuNatalia
Miedosti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja thimo » 25.8.2016 19:40:02

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:15:49, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

ViestiKirjoittaja Memetsi » 25.8.2016 19:42:36

112 on koodi kelakorttiin jolla saa tietyt mm. psykoosilääkkeet 4,5e hintaan.

Vaatii yleensä sen psykoosin, tai ykköstyypin kaksisuuntaisen, mutta hyvällä tuurilla kakkostyyppikin voi saada.
Hei älä vielä luovuta, kaikella on hintansa, mut mikään ei oo vielä mahdotonta!
Memetsi
Vahvasti panostava jäsen

Ollut raittiina

ViestiKirjoittaja Winston-84 » 25.8.2016 23:20:59

thimo kirjoitti:^^hyvä kirjoitus hyvä Winston...mutta oletko varma ettet synny uudelleen esimerkiksi banaanina?

En. Minulla ei ole mitään varmuutta näistä jälleensyntymishommista. Oliko tuo jotakin vittuilua?

Tuo 112-koodi Kela-kortissa tosiaan oikeuttaa bipolle täyskorvattavuuden(Jonka senkin omavastuu TIETENKIN on noussut, vaikka eipä tuo paha vieläkään ole) moniin päälääkkeisiin. Itse en enää bipolääkkeitä käytä, mutta kyllä tuolla benzot ainakin saa. En sitten yhtään tiedä, mikä meininki on nykyisin, eli kuinka tiukassa 112:n saaminen istuu. Aikoinani, eli n. 15 vuotta sitten, sain tuon suunnilleen automaattisesti(Toki uusi Kela-kortti piti ihan itse vaivautua hakemaan :mrgreen: ), kun bipodiagnoosin sain, mutta nykyään pihistellään kaikessa huomattavasti enemmän ja vähän tässä kuumottelenkin, koska keksivät vaatia selvitystä, olenko mä moisen koodin tarpeessa lainkaan :? . Mulla tosin diagnosoitiin bipo niin, että olin silloin pidempään(useamman viikon) pöpilässä ja siinä tuli kyllä testattua, tutkittua ja hutkittua ihan riittämiin ja perheenjäseniä ja muitakin läheisiä/sukulaisia haastateltua(Löytyy ko. vaivaa suvusta enemmänkin, joskaan ei ihan ydinperheestäni mun lisäkseni), joten kait ne aika hyvin varmistuivat siitä, että mulla ehta bipo on ja psykoottisuutta esiintyi tuolloin myös ihan kiitettävissä määrin :roll: :mrgreen: .

Kyllä se koodi oikein kätevä on, jos lääkkeitä enemmänkin tarvitsee ja rahakin on vielä tiukalla. Luulisi tosin lääkärin maininneen tuosta, jos siihen biponsa kanssa suinkin mahdollisuus on, mutta eipä niistä tosin tiedä, mitä viitsivät muistaa, se on kyllä tullut huomattua :roll: .
Winston-84
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja thimo » 26.8.2016 10:14:15

.
Viimeksi muokannut thimo päivämäärä 1.11.2016 13:16:14, muokattu yhteensä 1 kerran
thimo
Vahvasti panostava jäsen

Ollut juomatta

EdellinenSeuraava

Paluu Lataamo