Niinhän se taitaa olla, että eipä sitä kelaa varmaan kurjuuden hetkellä koko ajan, että voi ei, kun tuntuu pahalta, vaan ennemmin alistuu siihen kohtaloonsa, jos se paskan saaminen niskaan on jokapäiväistä. Joku yksittäinen paska tilanne voisikin ennemmin mun mielestä saada aikaan akuutimman vihan/surun tunteen. Siis kyllä kai musta tuntui aluksi pahalta mennä välituntisin vessaan piiloon, kun en halunnut kenenkään näkevän, että olen niin paska tyyppi, ettei mun kanssa kukaan halua hengata. Jossain vaiheessa vaan siitä piiloutumisesta tuli sellanen automaatio, että tää nyt vaan on tätä. Eikä sitä oikeastaan ajatellut enää sen kummemmin, miten perseestä se oli.
Jotenkin vaan toi eilinen keskustelu pisti miettimään ja sitäkin kelasin, että voisko ITSE olla tajuamattaan myös syyllistynyt tämän ystäväni kiusaamiseen silloin, kun on mun vuoroni olla porukassa.

Sinänsä pitäis olla kelaamatta asiaa liiaksi, me ollaan oltu aikuisiällä ihan hyvissä väleissä, enkä koe hänen kiusaanneen mua aktiivisesti, enkä itseni häntä. Toki teininä sitten yläasteella oli meidän keskisiä riitoja, varmaan jotain valtataistelua, kun aina se tosiaan oli jompikumpi, joka sai paskaa niskaan.
Meillä ainakin se ns. pääjehu oli tosi menestyvä, ei mikään ongelmalapsi. Tosin harva oli, mä en käynyt normaalia luokkaa, vaan kansainvälisen luokan ja sinne oli kyllä tosi laajat pääsykokeet ihan ekalla luokalla jo. Että ne oli tällaisia ns. parempien perheiden lellittyjä kakaroita ja toki lahjakkaitakin koulussa, koska eivät ne ois päässeet muuten tuollaiselle luokalle. Mä en tiedä, mutta luulisin, että tällaisia lapsia lellitään kotona liiaksi. Kehittelevät sitten jonkun egon itselleen. Kai lisäksi opettajien oli vaikea puuttua, kun viattomaksi tekeytyvä, lahjakas koulutyttö on se kaikkein pahin kiusaaja koko remmissä.
Toisaalta ei sinne niiden "parempienkaan perheiden" suljettujen ovien taakse näe. Ehkä ovat jääneet vailla huomiota, kun vanhemmat ovat paljon töissä ja koittavat sit kompensoida sitä lellimällä lapsiaan ja antamalla niille kaiken, mitä ne toivovat. Tms. Ehkä. Tällainen käväisi mielessä vaan.
Nää kaks pahimmista opiskelevat itseasiassa juuri lääkäreiksi tällä hetkellä.

Mitä tulee mt-ongelmien syntyyn, niin omallakin kohdallani uskon, että olen ollut hullu kyllä lapsesta asti. Että olisin hullu, vaikka olisin käynyt minkä tahansa koulun ja oli mulla miten paljon tahansa kavereita. Uskon vahvasti, että ihmisaivojen biologian, geenien ja ympäristön, sekä negatiivisten elämäntapahtumien summaa se sairastuminen on. Tosin, miksei positiivistenkin, onhan sitä ihmisillä synnytyksen jälkeistä masennusta.
Osa jutuista ton koulun lisäksi on vielä edelleen sellaisia, että tunneyhteys puuttuu niiihin ja voi vaan arvailla, että mitä paskaa alitajunta vielä voi puskea pintaan.

Eli joo, kyllä sä Lucci olet oikeassa siinä, että psykoterapia olisi hyödyllistä ihan sen takia, koska mulla kuitenkin on tota traumataustaa eri osa-aluilelta elämässä ja edes niistä keskusteleminen terapeuttisessa mielessä voisi auttaa, vaikkei työkykyä palauttaisi. En tiedä, olen kyllä ajatellut tuotakin sponssimahdollisuutta, mutta pitäis sit olla 100% reheellinen. Mun sukulaiset ei kaikki lähes tiedä mun ongelmista kuin jäävuoren huipun, eikä edes ydinperhe tiedä enempää. Olen kai hävennyt liikaa.
Niin ja sen identiteetin kehityksen tueksi se psykoterapia tosiaan olisi hyödyllinen. Vaikka toki joo, olet oikeassa, että ei kenenkään luonteenpiirteet ole täysin kiveenhakattuja, vaan kyllä ne joustavatKIN. Kunhan ensin löytäisi pohjan sille, mihin rakentaa.
Noniin ja ot, mua luullaan usein romaniksi, he itsekin, kun tulevat ihastelemaan mun hiuksia. No, äidin puolella kai on muutama, mutta mun ulkonäkö tulee kyllä varmaan isän puolelta ennemmin. Romanit on niin kaukaista sukua.