Olet täällä

Kysymys: ADHD

Lataamossa keskustellaan mielenterveyden pulmista ja päihteiden yhteydestä mielenterveyteen. Tervetuloa lataamaan akkusi vertaisten tuella! Kirjoittaminen vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Kysymys: ADHD

ViestiKirjoittaja Päihdelinkin toimitus » 7.9.2016 10:02:26

Mielenterveyden teemaviikko/lomakekysymys:

Mä luulen, että mulla on ADHD. Oon tosi levoton koko aika ja aina ollut. Miten pääsisin tutkimuksiin ja miten adhd:ta voi hoitaa, jos se todetaan? Mikä auttaisi tasoittamaan levotonta oloa? Kiitos....
Päihdelinkin toimitus
Ylläpito

Re: Kysymys: ADHD

ViestiKirjoittaja MTKL Irmeli » 7.9.2016 14:11:15

ADHD-oireet ovat yksilöllisiä. Kolme tunnusomaista oiretta ovat: tarkkaavaisuuden puute (vaikeutta keskittyä), yliaktiivisuus (levottomuus, touhuilu) ja impulsiivisuus (puhuminen ja toimiminen ennakolta ajattelematta).

Asiaa voit lähteä selvittelemään esimerkiksi julkisen terveydenhuollon kautta (esim. omalääkäri, koululääkäri, työterveyslääkäri). Lääkäriltä voi tarvittaessa saada lähetteen tarkempiin tutkimuksiin. Myös yksityiset lääkärit voivat tehdä selvittelyitä.

Hoito ja kuntoutus suunnitellaan yksilöllisesti. Se voi sisältää esimerkiksi: neuvontaa, terapiaa, lääkehoitoa, sopeutumisvalmennusta, vertaistukea, valmennusta tai ohjausta jäsentämään päivittäisiä toimintoja.

Levottomuuteen voisi auttaa se että, noudatat säännöllisiä rutiineita ja pyrit tekemään elämästäsi mahdollisimman rauhallisen. Hyötyä voi olla myös joogasta tai muista meditaation ja rentoutumisen harjoitteista.
MTKL Irmeli
Neuvoja

Re: Kysymys: ADHD

ViestiKirjoittaja Neuroprotective » 25.8.2019 09:11:12

Hell's circle is a helluva life.
- ring I'm fire
Neuroprotective
Miedosti panostava jäsen

Paluu Lataamo