Hei.
Haluan kertoa tilanteeni.
Olen hieman yli 40 vuotias mies. Olen käyttänyt alkoholia kauan ja viime vuosina tunnistanut viime vuosina itsessäni alkoholismin. Olen yrittänyt päästä eroon juomisesta ja onnistunutkin olemaan jaksoja kokonaan ilman sekä vähentämään kokonaiskäyttöä merkittävästi. Vakaa aikomukseni on päästä kokonaan eroon juomisesta. Olen päihdeklinkan asiakas, mutta luvalla sanoen heidän auttamisensa on tarjota keskusteluryhmään osallistumista kerran viikossa. Se auttaa kyllä alkoholinkäytön osalta, ei siinä mitään.
Ongelmaksi alkoholin tilalle on kuitenkin tullut tyhjyys jota olen kauan ihmetellyt. En osaa enää tehdä mitään. En kykene hoitamaan töitäni, en huolehtimaan itsestäni enkä muista. Kaikki tuntuu samantekevältä ja tunnen fyysistä kipua yrittäessäni pakottaa itseni suoriutumaan edes välttämättömimmistä rutiineista.
Yli kuukausi sitten irtisanouduin päivätyöstäni, koska en enää saanut itsestäni irti edes mennä sinne aamulla. Minulla olisi myös etänä tehtävä sivutyö, mutta pelkkä tietokoneen avaaminen tuntuu vuorelle kiipeämiseltä.
Laskut kertyvät, rahaa ei tule mistään, herään yöllä paniikkituntemuksiin hoitamattomien asioiden takia.
Tiedän että olisi helppo ratkaista ongelma tarttumalla toimeen. Saisin kyllä töitä ja osaisin tehdä niitä, mutta on kuin jokin näkymätön pitelisi minua paikoillaan ja estäisi toimimasta.
En ole koskaan elämässäni ollut näin neuvoton. Tämä lienee masennusta, joka varmasti johtuu alkoholin sekoittamasta aivokemiasta, mutta huolimatta sen tiedostamisesta en kykene keksimään mitä minun pitäisi tehdä. Olen puhunut tästä myös klinikalla käydessäni, mutta he näkevät vain alkoholin.
Kirjoitan tätä kello neljä aamuyöllä. Heräsin yli tunti sitten toistaiseksi pahimpaan kauhuntunteeseen tähän mennessä.
Voisitteko neuvoa miten saisin alun asian hoitamiselle?