Olet täällä

kannabis raskauden aikana

Savusauna on tarkoitettu kannabiskeskustelulle haittojen vähentämisen näkökulmasta. Kirjoittaminen Savusaunaan vaatii rekisteröitymisen.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

kannabis raskauden aikana

ViestiKirjoittaja äitilii » 30.5.2010 12:00:12

moikka
mun on ihan pakko tulla kertomaan oma kokemukseni kannabiksen käyttämisestä raskauden aikana.
en yllyttääkseni ketään aloittaan polttamista, tai jatkamaan.
kerron siksi, että kun sain kuulla raskaudesta kolusin kaikki netti sivut ja etsin tietoa ko asiasta. lähinnä löysin vain mielipide keskustelua, negatiivista keskustelua asiasta. hyvin vähän faktaa. faktaa jolla ilmenee mitä haittaa sikiölle, sikiön kehitykselle kannabis mahdollisesti tuottaa.
muutaman linkin amerikkalaiseen tai englantilaiseen tutkimukseen voi guuglettamalla löytää, joissa tutkimuksen tulokset kertoo hyvin vähäisestä vaikutuksesta sikiöön. tai ei minkäänlaisesta vaikutuksesta. suomesta mitään fakta tietoa ei löydy.
neuvolassa puhuttiin kannabiksen polttamisestani, eikä siltäkään löytyny kansioihin painettua faktaa muiden polttajien kokemuksesta asiasta. kehotettiin lopettamaan, koska vaikutuksia ei voida tietää eikä varmuudella ennustaa.

kokemusta varmasti löytyi, enhän minä ensimäinen raskaana oleva savuttelia ollut.
eli siis vaikutusta sikiöön ei olla havaittu. eli mitään negatiivistä vaikutusta ei olla havaittu. =ei voida varmuudella riskeistä kertoa.

jotkut tutkimukset kertoo, että kannabiksellä saattaa olla sikiön kasvua alentavaa vaikutusta. syntymä paino/ päänympärys saattaa olla normaalia pienempi.

oma kokemukseni raskauden aikasesta polttamisesta.
en loppettanut polttamista sen perusteella, että mitään negatiivistä vaikutusta ei asiasta ollut rekisteröity.
poltin n raskausviikoille 24 saakka normaalisti. eli mieheni kanssa yhteensä paloin n. 3g päivässä
raskaus sujui hyvin. eikä pahoinvointikaan haitannut.
lopetin polttamisen niihin aikoihin, kun raskaus alkoi näkyä. eikä lopettaminen ollut vaikeaa.
lopettaminen oli vaan jotenkin itsestään selvyys. en polttaisi mahapystyssä edes sitä kannabista. en edes kotona missä kukaan ei ole näkemässä.

raskaus sujui hyvin loppuun saakka. ja terve lapsi syntyi. painoakin oli jopa yläkäyrien ylitte. eikä kasvussa eikä kehityksessä ole ilmennyt mitään viivästyksiä tai poikkeumia tämän 3 ikävuoteen mennessä
eikä varmasti tule ilmeenkään.

itse en ole sen jälkeen enään polttanut kun lopetin. ei ole tehnyt mieli. :)
ei edes vaikka mieheni polttaa. mutta jos jonain päivänä tulee mieli polttaa, niin miksipä ei.. 8)

tän tekstin tarkoitus oli kertoa mun oma kokemus tästä aisiasta.
joku muukin varmasti pohtii niitä samoja asioita kuin minä n.4 vuotta sitten.

en siis kannusta jatkamaan tai aloittamaan polttamista. vaan tekstin tarkoitus oli ennemminkin kertoa, että ei kannata ottaa paineita.
jokaisen oma asia että lopettaako vaiko ei.
mutta mun hen.kohtanen päätös oli lopettaa, koska se oli vaan niin itsestään selvyys.
ja helppo päätös. tosi helppo.
siinä vaiheessa, kun alkoi tuntea lapsen liikeet ja potkut mahassa niin oli se ainoa asia mihin halusi enään keskittyä maailmassa. <3
äitilii

Re: kannabis raskauden aikana

ViestiKirjoittaja Vieras » 1.6.2010 21:51:49

Eikö jo tieto raskaudesta ollut tarpeeksi hyvä syy lopettaa??

Tupakan polttajat ovat myös sitä mieltä ettei siitä ole haittaa sikiölle, vaikka tutkimuksissa on todettu että tupakoiville äideille syntyy reilusti enemmän ADHD-lapsia kuin tupakoimattomille. Myös vauvan pieni paino on todettu raskaudenaikaisen tupakoinnin seuraukseksi. Se ei tarkoita helpompaa synnytystä äidille vaan hapenpuutetta vauvalle. Vaikka vauva syntyisi "terveenä", hänellä voi olla oppimisvaikeuksia, keskittymisvaikeuksia ym. Vaikka ne ei suuren suuria ongelmia olekaan, kuka haluaa aiheuttaa lapselleen lisävaikeuksia elämässään? Niitä riittää muutenkin.

En usko ettei huumeiden käytöllä (myös kannabis on huume) olisi vaikutuksia sikiöön. Ehkä niitä ei vielä ole tutkimuksella todettu. En voi ymmärtää miten tuleva äiti voi olla niin itsekäs että ottaa tietoisen riskin. Päihteiden käyttö raskausaikana ei ole "oma valinta".

Toivon että kaikki raskautta suunnittelevat tulevat äidit lopettaisivat kaiken päihteiden käytön, söisivät terveellisesti ja huolehtisivat muutenkin tulevasta lapsestaan parhaalla mahdollisella tavalla. Jos päihdeongelma on ylitsepääsemätön, eikö parempi vaihtoehto olisi tehdä abortti?
Vieras

ViestiKirjoittaja malibu » 2.6.2010 16:40:07

Tuolla "kysy päihteistä" keskustelu alueella on kysymys et kuinka paljon on ""sopiva" määrä gannabista ja siihen ei ole vastausta! Tästä ei ole tietoa ja esim jo tupakka aiheuttaa enemmän keskenmenoja, vähentää sikiön ja lapsen kasvua ja aiheuttaa jopa vieroitusoireita syntyessä! Ei ole tutkimuksia ganjasta ja raskaudesta; jos sanotaan synnytyslaitoksella et lapsi on terve, ni se ei tarkoita ettei ongelmia voisi tulla koulu-iässä; tutkimuksia ei ole tarpeeksi! Mä en itse vaarantaisi lapseni terveyttä ganjan poltolla, koska MITKÄÄN päihteet eivät sovi raskauteen ja äitiyteen...
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.6.2010 19:36:57

malibu kirjoitti:Tästä ei ole tietoa ja esim jo tupakka aiheuttaa enemmän keskenmenoja, vähentää sikiön ja lapsen kasvua ja aiheuttaa jopa vieroitusoireita syntyessä!

Kuten tiedät, tupakka on kuitenkin huomattavasti pahempi myrkky kuin kannabis.

malibu kirjoitti:Ei ole tutkimuksia ganjasta ja raskaudesta; jos sanotaan synnytyslaitoksella et lapsi on terve, ni se ei tarkoita ettei ongelmia voisi tulla koulu-iässä; tutkimuksia ei ole tarpeeksi! Mä en itse vaarantaisi lapseni terveyttä ganjan poltolla, koska MITKÄÄN päihteet eivät sovi raskauteen ja äitiyteen...

Itseasiassa kannabiksesta ja raskaudesta on tehty tutkimuksia.

Esimerkiksi:
Fergusson et al, Maternal use of cannabis and pregnancy outcome, 2003 kirjoitti:The results of this study suggest that the use of cannabis during pregnancy was not associated with increased risk of perinatal mortality or morbidity in this sample. However, frequent and regular use of cannabis throughout pregnancy may be associated with small but statistically detectable decrements in birthweight.

Varsinkin säännöllistä käyttöä kannattanee siis välttää, mutta pidetään huolestuminen ja tuomitseminen järkevissä mittasuhteissa. Odottavat äidit ottavat kroppaansa raskauden aikana paljon pahempiakin myrkkyjä. Esimerkiksi aamupahoinvointiin kannabis voi suorastaan olla terveellisempi vaihtoehto kuin mitä lääkärit tarjoavat, vaikkei talidomidia enää käytetä.
Vieras

ViestiKirjoittaja malibu (ei kirj.) » 2.6.2010 23:43:09

^Jospa laittaisit linkkiä tutkimuksiin, kiitos. Subutexin sanotaan olevan turvallinen vvaihtoehto raskauden aikana ja kun otin asiasta tarkempaa tietoa, ni sain tietää et viekkareita hoidetaan morfiinilla vasta-syntyneillä! Mä oon nähny kuinka jatkuva ganjan poltto on tuhonnut useita elämiä.. Se estää henkistä kasvua ja jatkuva jumitus 24/7 monesti aiheuttaa masennusta! Suositteletko sä tosiaan päihteitä raskauden aikana? Järjetöntä! Edes salmiakkia ei raskauden aikana tulisi syödä, samoin maksa-makkaraa mut jointti huules voi olla! Päihteet ja lapset ei vain sovi yhteen ja mä oon entinen käyttäjä ja poltan itsekin välillä kukkaa mut ei tulis kuule mieleenkään vetää yhtään mitään jos raskaana olisin! Tää on näitä "kannabis ei aiheuta MITÄÄN haittaa" juttuja joista vois kiistellä loputtomiin joten tää on vika viesti tähän topicciin. Kato mä oon ite suht myönteinen ganjaa kohtaan, jopa mun avokki joka ei 4 vuotee polttanu ganjaa, polttaa kukkaa satunnaisest mut kyse on viattoman lapsen hyvinvoinnista; raskauden aikana ei tulisi käyttää mitään päihteitä; ei tupakkaa, salmiakkia tai sisäelimiä (jotka ei päihteitä edes ole) ja sen luulis tajuavan vähän tyhmempikin!!!
malibu (ei kirj.)

ViestiKirjoittaja Vieras » 3.6.2010 22:42:24

Tuo tutkimus löytyy kyllä varmasti helposti nimen perusteella, mutta sen lukeminen maksaa todennäköisesti useamman kymmenen euron mikäli et pääse esim. jonkun yliopiston verkon kautta sellaiseen tieteellisten artikkeleiden tietokantaan missä se on. Tilanne on sama muiden aihetta koskevien tieteellisten tutkimusten kohdalla.

En suosittele mitään muuta kuin toisten tuomitsemattomuutta. Vaikka mieleni tekisikin tuomita ne äidit odottavat jotka syövät "turvalliset" pillerit mitä lääkäri määrää raskaille (joista myös osa, esim. prometatsiini, on ihan selviä päihteitä), mitä se mulle kuuluu. Arvostan kyllä niitä jotka valitsevat jonkun turvallisemman vaihtoehdon.
Vieras

ViestiKirjoittaja äitilii » 5.6.2010 18:24:25

enhän minä suosittele kenellekkään huumeita. en edes sitä kannabista.
ette tainnut lukea viestiäni loppuun, ennenkuin selkäkarvat nousi pystyyn jo ensimäisistä lauseista. MITÄ?, KANNABISTA JA VAUVOJA!!
ei en suosittele.
kuten muistaakseni siinä kerroinkin, niin kirjoittamisen syynä oli se että jos joku muu miettii tätä asiaa. siis on raskaana, ja polttaa kannabista. miettii esim uskaltaako pitää lasta. ettei vaan kukaan tekis sitä aborttia sen kannabiksen takia!

malibu: kiitos viestistäsi. maksamakkaraa, eikä salmiakkia ei tosiaan suositella raskaanaoleville. on myös muita ruoka aineita joiden käyttöä syytä varoa.
mutta... :roll: eiköhän jokainen raskaana oleva tälläiset asiat jo tiedä sanomattakin.. jopa minä. vaikka alkuraskaudessa kannabista poltinkin. 8)
äitilii

ViestiKirjoittaja nasaalisti » 6.6.2010 20:45:21

Eihän päihteet ja raskaus sovi yhteen, mut ei aina voi edes välttää yhteiskäyttöä. Esim. itse oon ollut raskaana niin, etten tiennyt sitä aika pitkään aikaan, kun ei ollut mitään aamupahoinvointia tms. ja menkat oli aina ollut tosi epäsäännölliset. Ekan kolmanneksen käytin päivittäin useampaa eri päihdettä ja raskaus meni normaalisti puoliväliin asti, kunnes sain keskenmenon täysin muista syistä kuin päihteistä.

Oon myös ollut raskaana niin, että oli käytössä oksikodonilääkitys, eli vahva opioidi. Lääkäri suositteli siirtymistä Subutexiin, jotta vauvalla olis paremmat edellytykset elämään. Mut olin ekalla kolmanneksella, ja tiesin, että pelkkä vaihto Subutexiin olis sikiölle iso riski, joten tein abortin. Tuo oksikodonilääkitys oli lääkärin määräämä todellisiin oireisiin, ehkäisy oli kunnossa, ja silti vain tulin raskaaksi. Ei siinä kohtaa ollut kuin huonoja vaihtoehtoja, joten ei kaikki päihteitä raskausaikana käyttäneet ole ihmisinä huonoja. Kaikkeen voi olla ihan looginen selitys.
Läppää asiasta ja asian vierestä

nasaalisti@hotmail.com
nasaalisti
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja malibu (ei kirj.) » 6.6.2010 22:32:28

äitilii kirjoitti:enhän minä suosittele kenellekkään huumeita. en edes sitä kannabista.
ette tainnut lukea viestiäni loppuun, ennenkuin selkäkarvat nousi pystyyn jo ensimäisistä lauseista. MITÄ?, KANNABISTA JA VAUVOJA!!
ei en suosittele.
kuten muistaakseni siinä kerroinkin, niin kirjoittamisen syynä oli se että jos joku muu miettii tätä asiaa. siis on raskaana, ja polttaa kannabista. miettii esim uskaltaako pitää lasta. ettei vaan kukaan tekis sitä aborttia sen kannabiksen takia!

malibu: kiitos viestistäsi. maksamakkaraa, eikä salmiakkia ei tosiaan suositella raskaanaoleville. on myös muita ruoka aineita joiden käyttöä syytä varoa.
mutta... :roll: eiköhän jokainen raskaana oleva tälläiset asiat jo tiedä sanomattakin.. jopa minä. vaikka alkuraskaudessa kannabista poltinkin. 8)

En mä äitilii sitä viestiä sulle laittanutkaan. Tuo merkki "^" viittaa ylläolevaan kirjoitukseen, koska mun mielestä tuo vieraan kommentti kannabiksen haitattomuudesta oli aivan älytön. Kuten itekii sanoit, ni edes kaikkia ruoka-aineita ei suositella raskauden aikana ja mun mielestä on älytöntä laittaa tänne mitään fiksuja tutkimuksia jotka kannattaa mitään päihteidenkäyttöä raskauden aikana.

Oon ite korvaushoidossa ja on vakituinen, lähes 6v kestänyt suhde saman miehen kanssa joka on raitis (satunnaista alkoholia luk. ottamattta) ja jos ite jäisin raskaaks nyt (vaik ehkäsyä käytänkin), ni tuskin voisin tehdä aborttia koska lääkitykset ovat jo niin pienet ja vauvakuume kova sisarien muksujen vuoksi. Musta on hienoa et lopetit ganjan ku sait tietää raskaudesta; suurin osa mun käyttäjä-tutuista ketkä tosin käyttää kovempia aineita; ovat vähät välittäneet lapsen hyvinvoinnista ja lapset ovatkin huostassa, ja näitä tapauksia on monia joten on hienoa että osa jättää päihteet lapsen hyvinvoinnin takia pois kun huomaavat raskauden.. Ymmärrän myös ihmisiä kellä säännöllinen lääkitys, mut silloin asiasta onkin syytä puhua lääkärin kanssa. Mun mielestä vain päihteet ja lapset eivät sovi yhteen, mä oon nähny liian monessa tapauksessa sen mitä asiasta seuraa ja se ei oo hyvä kenenkään kannalta.. :roll:

Mut tsemppiä sulle, äitilii!
malibu (ei kirj.)

ViestiKirjoittaja Hippiäiti » 16.7.2010 06:56:05

Kiitos kirjoituksestasi äitilii!
Olen 11. viikolla raskaana ja olen polttanut kukkaa säännölliseti jo useamman vuoden, niin myös nyt raskauden aikana. Ja auttaa todellakin pahoinvointiin.
Toissa päivänä kävin neuvolassa, missä kerroin yli 10 vuotta sitten tapahtuneesta kovien huumeiden käytöstä, ja sen jälkeen 5 vuotta kestäneestä alkoholi-lääke -sekakäytöstä..nämä merkittiin neuvolakorttiin kuten kuuluukiin. Eilen sitten soittivat äitiyspolilta, että pitää tänään mennä huumeseuloihin..sanoin, etten käytä enää kovia huumeita, alkoholia, lääkkeitä enkä edes tupakkaa, ja kysyin onko pakko tulla testeihin. Sanoivat, että jos en tule niin merkitään positiivinen huumeseula. Noh, positiivinenhan siitä nyt taitaa tullakin, kun sitä kukkaa olen hieman poltellut..
Tässä on nyt sitten valvottu yö takana ja litroittain vettä tullut juotua, vaikka aika typerältä tämä salailu tuntuu..olisi kai pitänyt kertoa neuvolassa tässä kukka-asiasta, mutta en vain saanut kakaistuksi asiaa ulos..Itse kun en sitä pidä juuri minään verrattuna aikaisempaan päihdetaustaani nähden..NYkyisin käyn AA:ssa ja pidän itseäni raittiina kukasta huolimatta. Täysraittiit olkoot tästä mitä mieltä tahansa, heillä kun ei ole kokemusta siitä helvetistä, jossa sekakäyttäjänainen joutuu elämään..siihen nähden kukka on pelastus!
Aborttiakin harkitsin viime yön, mutta kun nyt luin kirjoituksesi Äitilii, niin en taida siihen ryhtyä.
Kiitos siis ja tsemppiä muillekin odottajille!
Hippiäiti

ViestiKirjoittaja malibu » 18.7.2010 22:44:06

Hippiäiti kirjoitti:Kiitos kirjoituksestasi äitilii!
Olen 11. viikolla raskaana ja olen polttanut kukkaa säännölliseti jo useamman vuoden, niin myös nyt raskauden aikana. Ja auttaa todellakin pahoinvointiin.
Toissa päivänä kävin neuvolassa, missä kerroin yli 10 vuotta sitten tapahtuneesta kovien huumeiden käytöstä, ja sen jälkeen 5 vuotta kestäneestä alkoholi-lääke -sekakäytöstä..nämä merkittiin neuvolakorttiin kuten kuuluukiin. Eilen sitten soittivat äitiyspolilta, että pitää tänään mennä huumeseuloihin..sanoin, etten käytä enää kovia huumeita, alkoholia, lääkkeitä enkä edes tupakkaa, ja kysyin onko pakko tulla testeihin. Sanoivat, että jos en tule niin merkitään positiivinen huumeseula. Noh, positiivinenhan siitä nyt taitaa tullakin, kun sitä kukkaa olen hieman poltellut..
Tässä on nyt sitten valvottu yö takana ja litroittain vettä tullut juotua, vaikka aika typerältä tämä salailu tuntuu..olisi kai pitänyt kertoa neuvolassa tässä kukka-asiasta, mutta en vain saanut kakaistuksi asiaa ulos..Itse kun en sitä pidä juuri minään verrattuna aikaisempaan päihdetaustaani nähden..NYkyisin käyn AA:ssa ja pidän itseäni raittiina kukasta huolimatta. Täysraittiit olkoot tästä mitä mieltä tahansa, heillä kun ei ole kokemusta siitä helvetistä, jossa sekakäyttäjänainen joutuu elämään..siihen nähden kukka on pelastus!
Aborttiakin harkitsin viime yön, mutta kun nyt luin kirjoituksesi Äitilii, niin en taida siihen ryhtyä.
Kiitos siis ja tsemppiä muillekin odottajille!

Jos sä jäät testeis kii, ni todennäkösest tulee vain 2krt/kk testit tulevaisuudessa. Voi olla et lapsen 3v syntymäpäivään ast testeis juoksuttaa, mut tuskin. Kokeile kyypakkausta... Monet sanoo sen toimivan. Mut älä ihmees enää sen jälkeen jatka polttoa koska jos tulokset on pos. joudut samantien seuraaviin testeihin... Tsemppiä! Suomes kuitenkin ganja on huumausaine ja senkin takia lapset voidaan viedä huostaan jos käyttö jatkuu ja jatkuu.. Aika harvinaista kyl uskoisin olevan, koska monet pystyy päätöksellä jättämään aineen paremman hyvän (lapsi) takia!
Katoava luonnonvara, omilla aivoilla ajatteleva yksilö! Liian monta lokeroa johon tulisi itsensä lokeroida; no way!
malibu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 17.3.2011 15:49:33

Olisi mukava kuulla kuinka hippiäiäidin kävi....Osui tällainen vanha ketju silmiini...
Toivottavasti kaikkea hyvää! :)
Vieras

ViestiKirjoittaja Adn » 26.4.2011 20:04:22

Lääkekannabiksen käytön laillistamisesta velloo keskusteluita monissa maissa. Se ei ole ihme, sillä lääkekannabiksella on useissa tutkimuksissa havaittu olevan positiivisia vaikutuksia etenkin tiettyjen kroonisten sairauksien hoidossa.

http://hamppuboksi.blogspot.com/2011/04 ... iksen.html
Adn

ViestiKirjoittaja että pitikin lukea » 7.9.2011 11:23:37

Että tosiaan pitikin avata tää keskustelu...

Oli kyseessä MIKÄ TAHANSA PÄIHDE jos täytyy miettiä että paljonko voi raskaana ollessa vetää?!?! On abortti silloin paras vaihtoehto! Säälin kaikkia niitä lapsiparkoja jotka syntyvät noin vastuuttomista äideistä... NIIN SURULLISTA :(

kamalat tulevat äidit, ihan kamalat...
että pitikin lukea

ViestiKirjoittaja nyt nikittä » 7.9.2011 13:49:02

Mulle tuli sama olo. Miten pahasti voi realismi hämärtyä, kun pystyy noin postiiviseen sävyyn laittamaan samaan lauseeseen päihteiden käytön ja oman vauvansa. Vetäkää vain joku herneet nenään, mutta kahden lapsen äitinä en voi ymmärtää.
nyt nikittä

Seuraava

Paluu Savusauna