Olet täällä

Peliriippuvaisen puoliso

Ahdistaako läheisesi pelaaminen? Tervetuloa Herttaan! Asioiden jakaminen vertaisten kanssa voi auttaa. Palvelu toteutetaan yhteistyössä Peluurin kanssa.

Valvoja: Päihdelinkin toimitus

Re: Peliriippuvaisen puoliso

ViestiKirjoittaja Shisnara » 1.3.2016 18:31:08

Hei!

Olen pari tuntia sitten shokin kokenut peliriippuvaisen avovaimo. Kerralla paljastui, että mies on pelannut yli 10 000 euroa säästöjä. Ja tiedostan kyllä nyt, että paljon meidän arkirahoista on kadonnut myös pelaamiseen.

Olemme olleet yhdessä lähes 10 vuotta ja meillä on pieni lapsi. Olen jo päättänyt että jätän miehen ja muutamme lapsen kanssa muualle. Kuitenkin nyt alkukauhun keskellä mietin kaikkia niitä asioita joita minun tulee nyt ottaa huomioon. Miten turvaan rahat? Vaadinko käyttökiellon miehelle lapsen tilille? Entä miehen omistama asunto, josta osan omistaa lapsemme? Miten turvaan tilanteen niin ettei mies pysty pelaamaan asuntoa? Kerronko miehen muille läheisille joilla voi olla rahaliikennettä miehen kanssa? Uskallanko enää ikinä antaa hänelle rahaa, mihinkään? Tuleeko hän hyväksikäyttämään lastamme kun hän on aikuinen?

Tämä on tosi perseestä ja surullista. Vuosia olen uskonut valheita ja olo on petetty. Hänen ongelmansa tulee vaikuttamaan kaikkeen kanssakäymiseemme. Aina? Koska lapsen kautta olen häneen sidoksissa väistämättä... Vituttaa.
Viimeksi muokannut Shisnara päivämäärä 2.3.2016 14:47:54, muokattu yhteensä 1 kerran
Shisnara
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sleep » 1.3.2016 21:55:13

hei

hankala tilanne..

onko tämä toinen osapuoli aikeissa lopettaa pelaamisen vai vieläkö uskoo voittavansa jotain?

jos halua lopettaa, niin voisit tukea häntä siten että verkkopankkitunnukset/avainlukulista sinun haltuun, jolloin
rahaliikenne pelipaikkoihin loppuisi seinään. oletan että pelaa netissä, mutta voin olla väärässäkin. tällöin myös
pelaaminen rahalla loppuisi.

jos ei, niin sitten tietenkin mahdollisimman paljon estää pelaamista ja suojata muiden rahoja siirtämällä ne eri tilille.

ymmärrän että on tuskaista, mutta ehkä kannattaisi ottaa selvää erilaisista vaihtoehdoista ja miettiä
parasta ratkaisua tilanteeseen.

noihin tulevaisuuteen liittyviin kysymyksiin en tällä hetkellä uhraisi voimia, vaikka tietysti se mietityttää,
keskittyisin tähän hetkeen.

a-klinikalta saa apua myös läheiset.
Sleep
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sleep » 1.3.2016 22:16:01

niin ja tietysti peluuriin voi soittaa, myös peluurin nettisivustolla on kaikenlaista apua läheisillekin..
Sleep
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sortsima » 1.3.2016 22:17:13

Hei,

kurja tilanne sinulla. Kysyit omaisuuden suojaamisesta. Tilille voi laittaa "ehdon" ja se kannattaa tehdä. Se vaatii myös miehesi mukanaolon, jos hän on tilin omistaja. Suosittelen, ettei hän olisi tilin omistajana, koska mikäli hän joutuu ulosottoon, velkojilla voi olla mahdollisuus vaatia rahoja. Luuletko, että mies kaikesta huolimatta haluaisi suojata lapsensa tulevaisuuden ja olla mukana järjestelyissä?

Kysyit, joutuuko lapsi vastaamaan isänsä veloista. Löysin sivuston, jonka mukaan lapset eivät joudu vastaamaan vanhempiensa veloista, vaan vainajan velkojat saavat omansa hänen perinnöstään. http://www.laki24.fi/pepe-kuolinpesavelat-vainajavelka/

Ottaisin yhteyttä kunnan/ kaupungin oikeusaputoimistoon liittyen lapsen osuuteen asunnosta. Miehen ei pitäisi pystyä panttaamaan omaa osuuttaan enempää. Parasta olisi, että asunnon voisi myydä ja saada siten lapsen osuuden ulos. Onko teillä huoltajuudesta sopimus? Se on todella tärkeä paperi saada kuntoon ( sosiaalivirasto). Huoltajuussuhde voi vaikuttaa miehen kykyyn pelata asunto. Kun on kysymys alaikäisen lapsen etuuden valvonnasta, oikeusapu on ilmaista. Huoltajuussopimus vaikuttaa elatusmaksun saamiseen. Jos sovitte, että lapsi on sinulla pääsääntöisesti, mies on velvollinen maksamaan elatusmaksua. Jos rahaa ei ole, elatusmaksu menee ulosottoon ja ulosotossa elatusmaksu menee kaikkien muiden velkojien edelle,

Kysyisin asiaa myös pankin lakimieheltä, he osaavat usein myös neuvoa, jos oikeusaputoimistoon on pitkät jonot. Ja Peluurin auttava puhelin voi olla hyvä tiedonlähde myös.

Puhuisin asian mieluummin kuin salaisin sen. Se lisää miehesi mahdollisuutta päästä joskus kuiville vesille, kun hän tietää, että on turha valehdella.

Ja ylipäänsä kannattaa sopia eroon liittyvät asiat yhteisymmärryksessä lapsen etua ajatellen. Molemmat vanhemmat ovat lapselle tärkeitä!

Toivottavasti saatte asiat kuntoon,

t. sortsima
sortsima
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sortsima » 1.3.2016 22:33:25

Hei,

liittyisikö alla oleva asia tuohon lapsen omaisuuden hoitamiseen? Enää ei puhuta huoltajuudesta vaan edunvalvojasta.
http://www.maistraatti.fi/Documents/Hol ... anguage=fi

t. sortsima
sortsima
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Vieras » 1.3.2016 22:43:39

Shisnara kirjoitti:Hei!

Olen pari tuntia sitten shokin kokenut peliriippuvaisen avovaimo. Kerralla paljastui, että mies on pelannut yli 10 000 euroa perintorahoja joiden piti olla säästössä asunnon remonttia varten. Ja tiedostan kyllä nyt, että paljon meidän arkirahoista on kadonnut myös pelaamiseen.

Olemme olleet yhdessä lähes 10 vuotta ja meillä on pieni lapsi. Olen jo päättänyt että jätän miehen ja muutamme lapsen kanssa muualle. Kuitenkin nyt alkukauhun keskellä mietin kaikkia niitä asioita joita minun tulee nyt ottaa huomioon. Miten turvaan rahat? Vaadinko käyttökiellon miehelle lapsen tilille? Entä miehen omistama asunto, josta osan omistaa lapsemme? Miten turvaan tilanteen niin ettei mies pysty pelaamaan asuntoa? Kerronko miehen muille läheisille joilla voi olla rahaliikennettä miehen kanssa? Uskallanko enää ikinä antaa hänelle rahaa, mihinkään? Tuleeko hän hyväksikäyttämään lastamme kun hän on aikuinen?

Tämä on tosi perseestä ja surullista. Vuosia olen uskonut valheita ja olo on petetty. Hänen ongelmansa tulee vaikuttamaan kaikkeen kanssakäymiseemme. Aina? Koska lapsen kautta olen häneen sidoksissa väistämättä... Vituttaa.

Kannattaisiko nyt ensin hieman rauhoittua ennen kuin vetää hätäjarrua? Nuo lakiasiat selviävät vaikka pankin lakimieheltä, jos teillä on vielä asuntovelkaa, koska asia varmaan kiinnostaa pankkiakin siinä tapauksessa. Jos tilanne on noin riitaisa, niin lakimiestä sitten vain kehiin.

terv.
JokuJaskanen
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 1.3.2016 22:53:10

sortsima kirjoitti:Hei,

liittyisikö alla oleva asia tuohon lapsen omaisuuden hoitamiseen? Enää ei puhuta huoltajuudesta vaan edunvalvojasta.
http://www.maistraatti.fi/Documents/Hol ... anguage=fi
t. sortsima

Vanhemmat ovat aina automaattisesti lapsen edunvalvojia. Ja tuossahan sanotaan, että jos lapsen nimiin on siirretty enemmän kuin 20.000 euroa omaisuutta, niin silloin siitä olisi tehtävä selvitys maistraatille, oli sitten erotilanne tai ei.
Jos lapsen nimiin on siirretty osa jo nyt osa omaisuudesta kiinteistön muodossa, niin olettaisi jo nyt maistraatin vaativan selvitystä aloittajalta ja hänen puolisoltaan miten omaisuutta hoidetaan. Jos talo haluttaisiin pantata, niin ei pankki voisi siihen suostua ilman maistraatin lupaa ja siihen olisi oltava hyvät perusteet, niin kauan kuin yksi omistaja on alaikäinen.
Taitaa olla tulossa riitainen avioero, joten käräjäoikeushän nyt sitten lopulta ratkaisee miten asiat hoidetaan.

terv.
JokuJaskanen
Vieras

ViestiKirjoittaja Vieras » 2.3.2016 08:53:38

Mikä talo ?
Vieras

ViestiKirjoittaja sortsima » 2.3.2016 13:09:50

Hei,

erityisesti lapsen kannalta on tärkeää, että asioista saataisiin sovittua yhdessä. Siihen kannattaa myös hankkia ulkopuolista apua, jotta ei riidalla pilata lapsen hyvinvointia. Vaikka puolisoa ei rakastaisikaan, häntä tulee kunnioittaa lapsen isänä/ äitinä kaikissa tilanteissa.

Muutoin kunkin aikuisen ratkaisut ovat kullakin itsellään. Voimia perheellenne. Pitäkää huolta itsestänne.

t. sortsima
sortsima
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Shisnara » 2.3.2016 14:46:03

Kiitos vastauksista. Helpotuin tuosta maistraatin osallisuudesta alaikäisen omaisuuden hoidossa. Samoin oikeusaputoimistoon otan yhteyttä. Faktat helpottavat!

Emme ole naimisissa, mikä helpottaa tilannetta paljon. Varmasti myös suurin osa toimenpiteistä omaisuuden suojaamiseksi on neuvoteltavissa ja tehtävissä yhteistyössä miehen kanssa. Haluan hoitaa ne asiat kuntoon asap, koska en tosiaan tiedä miehen toimintatavoista pelaamisensa suhteen. Hän on hakeutunut nyt avun piiriin, joten haluaa kai lopettaa. En tiedä haluaako oikeasti vai meneekö vain näön vuoksi.

Olen hetken harkinnut yhdessä pysymistä, mikä voisikin onnistua jos tilanteeseen ei liittyisi muuta kuin raha. Mutta ongelmaan kuuluu jatkuva valehtelu ja siitä seurannut vakava epäluottamus, johon tämä nyt oli sitten viimeinen niitti. Oman epärehellisyytensä takia mies suhtautuu minun tekemisiini rasittavan epäluuloisesti. En pysty elämään parisuhteessa jossa ei ole luottamusta, voisitko sinä? Lähden myös siksi, että turvaan sillä lapsemme tulevaisuuden. Minä voin syödä puuroa ja näkkileipää jos mies on pelannut rahat, mutta lapselle en sellaista elämää hyväksy. Ennenkuin tuomitsette niin miettikää omalle kohdallenne.

Lapsen etu on minulle, ja uskon että miehellekin, tärkein asia. En halua vaikuttaa lapsen ja isän väleihin negatiivisesti. Tämä ongelma on minun ja miehen välinen, suhde lapseen on tästä irrallinen asia. En koskaan veisi lapselta hänen isäänsä ja tulen tukemaan heidän lämpimiä välejään kaikin tavoin.

Miehellä on ollut tämä ongelma vuosikausia. Olenko kyyninen kun suhtaudun hänen toipumiseensa erittäin skeptisesti? Uskon muutoksen mahdollisuuteen ihmisissä ja tuen sitä jo työni puolesta. Kuitenkin nyt ei uskoa näy. Ehkä se liittyy käyttäytymismalliin, jossa monista asioista valehdellaan vaikkei edes tarvitsisi, saati sitten niistä asioista joissa valehtelulla voi hyötyä.
Shisnara
Miedosti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja Sleep » 2.3.2016 16:26:17

hei

ei kai täällä kukaan tuomitse, jokaisella on oma elämä ja sen mukana tuomat ongelmat..

itselläni on ollut vuosia kans peliongelma, viime vuosina se vaan lähti käsistä ja monta kertaa yritin muka
lopettaa, mutta vasta kun eristin itseni lähes täydellisesti netistä, annoin avainlukulistan pois ja ilmoittauduin
melkein kaikkiin mahdollisiin palveluihin, pääsin irti. ja lisäksi käyn 2 krt/kk terapiassa.

tänne pääsen pleikkarilla, ainoa tieni nettiin ja ainoa paikka missä käyn.

jos kerran on halua lopettaa, niin kannattaa lopettaa sitten kerralla ja kunnolla, ei mitään kompromisseja ja
takaportteja jätetä auki. muutos vie aikaa ja vaatii täydellisen keskittymisen asian hoitamiseen.

vaikka itselläni asiat on hyvällä mallilla monella rintamalla, niin kyllä tähän olen valmis vuosia uhraamaan.

sinähän sen päätät uskotko miehesi kykyyn päästä eroon ja jos kerran on tunne ettei onnistu, niin sillä selvä, ei meillä täällä ole siihen mitään sanavaltaa, mielipiteitä suuntaan ja toiseen luulisi löytyvän kysymättäkin..

toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia asioiden hoitoon.

ja varmaan moni haluaa tietää miten jatkossa menee, joten kirjoittele meille :)
Sleep
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sortsima » 2.3.2016 21:12:53

Hei,

myös minä toivon kuulevani sinusta myöhemminkin, miten asiat luonnistuivat. Vastaavassa tilanteessa olevia on paljon ja sinun peilauspintasi on erilainen kuin monien muiden: et epäile turhaan itseäsi vaan toimit. Suunnitelmasi kuulostaa hyvältä ja olen iloinen, että olet pystynyt tekemään ratkaisusi.

Kaikkea hyvää!

t. sortsima
sortsima
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja väsynyt puoliso » 3.3.2016 14:41:06

Hei,

Olen osittain lukenut aikaisempia viestejä täällä ja haluaisin nyt kertoa oman tarinani.
Puolisoni on peliriippuvainen, hänellä on ollut hyvin hyvin hankala lapsuus. Vanhempansa ovat eronneet ja äitinsä on lämpimät välit. Meillä on ollut hyvin vuoristoratainen suhde, miehellä on tarve saada tahtonsa läpi ja hän yleensä saa sen. Temperamenttia löytyy. Aloimme seurustella 7 vuotta sitten, kaikki meni alkuun hyvin ja tein virheen ja petin miestä. Mies antoi anteeksi tämän, jatkoimme seurustelua ja sitten pillereistä huolimatta tulin raskaaksi. Koimme, ettemme pysty aborttiin ja pidimme lapsen. Nyt lapsi on hurmaavassa 4v iässä. Koko tämä 4 vuotta on mennyt suhteemme aikana aivan perseelleen.

Mieheni ei maksanut ennen lapsen syntymää vuokria, kävin hakemassa pankista lainaa jotta saimme vuokrat tasattua. Sitten mieheni masentui lapsen syntymän jälkeen, ryyppäsi joka vkl ja kutsui kavereitaan meille. Minä maksoin kaikki yhteiset laskut äitiysrahasta, ja minulle ei jäänyt käteen ikinä mitään. Mies otti pikavippejä selän takana, ja minä tyhmä pelastin hänet joka kerta ottamalla lainan pankista, jotta saimme maksut maksettua. Suurin osa ryyppäämisen ja pelaamisen takia. Aloin ahdistua, palasin töihin ja luulin että elämä helpottuu kun tulot suurenee. Tuha haaveilla, velka vaan nousi.. Työnteko tuntuu turhalta, kun palkka menee lainojen maksuun joilla on maksettu velkaa. Mies masentui/ahdistui kun minä valitin ja stressasin, hän pelasi sitten enemmän. Pelasi luottokorttini aina tyhjäksi. Ei ikinä ole pyytänyt anteeksi. Nyt olen miehen velkojen takia itse velkaa 20 000e. Hänellä itsellään on n. 25000e velkaa. Olen niin ahdistunut, en pysty enää tähän elämään. Mies sanoo, että rakkaus korjaa ja haluaa jatkaa, hän haluaa armoa. Hän lupaa lopettaa nyt pelaamisen, ettei menetä meitä. Lupaa antaa pankkitunnukset Olen siis kertonut ero ilmoituksen. Tähän samaan ongelmaan olen raskaana. En käsitä enää tätä karmaa mikä minun ympärillä pyörii, minulla ei ole voimavaroja enää mihinkään. Hyvä jos jaksan leikkiä lapseni kanssa iltaisin töiden jälkeen, olen aivan uupunut henkisesti ja fyysisesti. Voisin nytten nukkua jatkuvasti.. Miten jaksan tulevat vuodet valvoa vauvan ja lapsen kanssa yksin jos eroan? Entä jos en eroa, tulenko hulluksi epäilyistä/vainoharhaisuudesta ja "äitinä" olosta aikuiselle ihmiselle?
Anteeksi, taisi tulla sekava sekava teksti. Olen sekavassa tilassakin..
väsynyt puoliso

ViestiKirjoittaja taistelu » 3.3.2016 15:48:49

Hei,Väsynyt Puoliso!
Sinuna lähtisin jotta miehesi ymmärtäisi tilanteen vakavuuden. Voitte palata takaisin yhteen jos hän saa asiat kuntoon ja vielä haluatte olla yhdeessä.
Miehelläsi ei hetkellä ole mitään syytä lopettaa. Joku maksaa aina velat ja vaimoa voi syyttä kaikesta. En moiti sinua. Sinä teet kaiken rakkaudesta ja huolenpidosta mutta riippuvainen käyttä sen aina hyväksi. Riippuvainen täytyy melkein aina laittaa selkä seinä vasteen, vasta sitten on mahdollista että hän ymmärtää. Toki jos toinen oikeasti halua lopettaa ja muuttua, tuki ja kannustus on perusteltu.

Mitä ikinä nyt teet, älä enää maksa hänen pelivelkoja. Se on pahin mitä voit tehdä. Saat itsesi vaan enemmän velkoihin ja sitä vaikeampi sun on lähteä jos sitä haluat. Sinulla on pieni lapsi ja toinen tulossa. Sinun ensisijainen tehtävä on huolehtia lapsien hyvinvoinnista. Miehesi on aikuinen ja hän saa kyllä ihan itse kantaa vastuun omista teoistaan. Sinä et häntä pysty muuttamaan, vaan hän itse voi sen tehdä. Mutta sinä voit muutta itseäsi ja omia toimintoja.

Jaksamista!
taistelu
Vahvasti panostava jäsen

ViestiKirjoittaja sortsima » 3.3.2016 16:28:42

Hei, Väsynyt puoliso,

Päällimmäinen ajatus kirjoituksesi luettuani on: olet lopun uupunut ja et jaksa enää yhtään pidemmälle. Tunnistatko masennuksen? Itketkö alituiseen, myös sillin, kun ei olisi juuri silloin syytä? Väsyttääkö sinua, kun heräät, vaikka olisit nukkunut? Nyt kun olet raskaana, sekin väsyttää fyysisesti ja ihana nelivuotias vaatii omansa. Varsinkin, kun tunnet syyllisyyttä-turhaan- siitä, ettet jaksaisi hänen kanssaan leikkiä.

Kaiken kaikkiaan kuulostaisi siltä, että mikä tahansa muutos nykyiseen tilanteeseen olisi vain parempaan suuntaan.
Mitä nykyisessä parisuhteessa auttaa sinua jaksamaan? Mitkä asiat puoltavat irrottautumista? Pelkäät sitä, miten jaksat lasten kanssa yksin. Itsellä eronneena on kokemus siitä, kuinka paljon valoa ja elämää, hyvää oloa ja rentoutta tuli, kun ei enää tarvinnut elää pelaamisen pelossa. Ei ollut enää syytä olla katkera, tai pettynyt päivästä toiseen siihen, kun toinen ei lopeta pelaamista. Ja vihdoin olin lapsille läsnä! Pelko, näköalattomuus, pettymiset ja epäluottamus ammentaa ihmisen tyhjiin. On ihan tavallista, että läheisten kannalta pelaaminen vallitsee elämää ja kaikki toiminta pyörii rahan olemisen ja olemattomuuden ympärillä.

Lapset kärsivät kireästä tunnelmasta. Ei vaikuta siltä, että miehesi lopettaisi pelaamista. Vaikka suoria neuvoja ei saisi antaa, lentokoneessakin itselle pitää laittaa ensin happinaamari, vasta sitten lapselle. Eli itsensä pelastamalla pelastaa myös lapsensa. Se olisi myös miehesi toive, jos hän kykenisi sitä riippuvuudeltaan ajattelemaan.

t. sortsima

PS. kannattaa selvittää raha-asiat ammattilaisen kanssa. Aina löytyy jokin keino, jolla selviää. Jos olet selvinnyt noin vaikeissa olosuhteissa, mikset selviäisi omillasi?
sortsima
Vahvasti panostava jäsen

EdellinenSeuraava

Paluu Hertta